Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Ardnax

Ardnax

06-11-2008 om 10:39

Aversie tegen bv

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2008 om 00:33

In zijn hemd zetten

Margje: Maar moet je daarmee maar even een hele beroepsgroep (of hoe je het in dit geval wilt noemen) publiekelijk in z'n hemd gaan zetten?
Om het bij mijzelf te houden is het niet mijn bedoeling om het beroep van lactatiedeskundigen in zijn hemd te zetten, maar tegelijkertijd vind ik wel dat je kritiek mag hebben.
Dirksmama: Ik proef in veel opmerkingen de zaadjes die gezaaid zijn door zeer handige marketingmensen in gesponsorde media.===
Dus als mensen kiezen voor flesvoeding is dat niet omdat ze die keuze weloverwogen gemaakt hebben, maar omdat ze beïnvloed zijn door de media?
Ik ben niet op de hoogte van statistieken waarin aangetoond wordt dat Nederland een flesgericht land is. Het kan best zijn, maar in mijn directe omgeving heb ik toch genoeg gezien dat de borst werd gegeven. Niet allemaal jarenlang, maar toch een aantal maanden tot langer. Ik vind de opmerking over borstkanker om eerlijk te zijn heel naar overkomen. Als een soort dreigement. Hup, nu aan de bak anders krijg je later borstkanker. Als het niet gaat, gaat het niet en daar breng je geen verandering in door er de angst voor borstkanker bij te slepen. Hopelijk bedenken verzekeringsmaatschappijen niet het plan om flesvoedende moeders later uit te sluiten van borstonderzoek.

juno

juno

07-11-2008 om 00:48

Cultuur

Dat het zo vaak niet lukt bij nederlandse moeders daar zou eens wat aan gedaan moeten worden. Of is het geen bv cultuur?

Ardnax

Ardnax

07-11-2008 om 01:32

Pubers

Mijn theorietje:
Bij pubers met een verkeerd vriendje werkt het averechts als je het vriendje gaat afkraken; vriendje blijft.
Als je daarentegen het vriendje gaat ophemelen en lekker vaak thuis uitnodigt is de kans zeer groot dat het vriendje geruisloos via de achterdeur verdwijnt.
Naar mijn mening werkt dat ook zo bij bv. Des te harder en fanatieker je roept dat bv het beste is en je altijd door moet zetten, des te harder zullen vrouwen stoppen. Of in ieder geval geneigd zijn niet te beginnen of op te geven.
Een minder fanatieke aanpak met minder schoppen naar de tegenstander (kv), de zachte kanten benadrukken, met humor en relativeringsvermogen (bv is het allerbeste, maar met de mindere variant kv is ook niks mis) en op een vrijblijvender manier info geven zal naar mijn mening het meer gewenst effect hebben.
(en ik hoop dus met dit draadje dat "men" zich dat gaat realiseren.)
Grtz.
Ardnax

Hele denken

Fles is zo gewoon dat je er niet eens bij stilstaat, ik zelf ook niet. Want zo bijzonder zou het toch niet moeten zijn dat je je kind langer dan een paar maanden aan de borst hebt dat dat vermelkd moet worden?

En natuurlijk: met stroop bereik je meer dan met sambal.

dc

dc

07-11-2008 om 07:09

Kaaskopje

"Dus als mensen kiezen voor flesvoeding is dat niet omdat ze die keuze weloverwogen gemaakt hebben, maar omdat ze beïnvloed zijn door de media?"

hoeveel mensen kiezen nu echt goed geinformeerd en weloverwogen voor de fles? Ik ben het met je eens dat je die mensen gewoon met rust moet laten en de keuze moet accepteren.

Het probleem is, dat er veel te veel vrouwen zijn die voor de fles kiezen omdat ze slecht geinformeerd zijn, of slecht begeleid.

Wat betreft de borstkanker. Je wilt toch weten dat je een verhoogd risico loopt als je geen bv geeft? Dat is niet hetzelfde als een dreigement, maar een onderdeel van goed geinformeerd zijn.

Bastet

Bastet

07-11-2008 om 07:25

Dirksmama(ot)

Mijn kinderen hebben momenteel 5 vriendjes met moeders en oma's met borstkanker......Goh,dat is dan vast een overerfelijk gen,en dan maakt het geen draad uit of je bv geeft,dat manifesteert zich toch wel.Of zijn die moeders en oma's geen familie?Ik vind het overigens voor die dames vrij zuur dat je hier toch een beetje suggereert dat het wel zal komen doordat ze gen bv hebben gegeven.....
Overigens,ik vind het een goed argument hoor,maar ik geloof niet dat het doorslaggevend zal zijn bij de beslissing bv te geven.Groetjes,Bastet

Oda

Oda

07-11-2008 om 08:41

Dirksmama

Dirksmama: ¨Ik vind dus dat het WEL uitmaakt. Mijn kinderen hebben momenteel 5 vriendjes met moeders en oma's met borstkanker, en raad eens: allemaal vrouwen die GEEN borstvoeding hebben gegeven.¨
Tja, moet ik hier op zeggen. Ik ken 3 vrouwen met borstkanker die allemaal langer dan 6 maanden bv hebben gegeven. Eentje ontdekte het zelfs tijdens haar borstvoedingsperiode. Ze is alweer een tijdje dood en begraven. Bij 1 van de andere 2 is het net teruggekomen. Dus die opmerking van jou ligt bij mij erg zwaar op de maag. Probeer je eens wat meer in te leven.

Oda

Oda

07-11-2008 om 08:44

Mieke

Ik denk niet dat je dit draadje moet zien als een aanval op jou persoonlijk. Ik denk dat ke het heel goed doet en ik wil je ook veel succes wensen met je eerste client. Ik denk dat het wel goed is dit draadje te lezen om zo de grenzen van iedereen in de gaten te houden. Hulp is goed, maar niet ten koste van moeder, kind, rest van het gezin. Maar dat doe jij toch al ?

Kari1

Kari1

07-11-2008 om 09:29

2 cents

Niet alles gelezen, zeer pro-borstvoeding, en ik kan Ardnax navoelen.
Bv is onbetwist de gezondste voeding, daarover is geen twijfel. Minder infecties en ziekenhuisopnames bij babies, minder borstkanker bij moeders, etc. Een lichte stijging van de BV-cijfers zou de gezondheidszorg jaarlijks al veel geld kunnen sparen. Het zou heel mooi zijn als er een cultuuromslag plaatsvond á la Scandinavië: BV en niet FV is de norm.
En het is erg goed dat er BV-deskundigen zijn, die kunnen heel veel nuttigs betekenen voor moeders die graag BV willen geven maar met moeilijkheden kampen. Helaas zijn er ook met oogkleppen en daardoor een veel te rechtlijnige blik: alleen gericht op de borsten en niet op de moeder in kwestie.
Recent schreef een moeder dit: “Vind het dus ook lastig om de BV af te bouwen. Maar heb nu de knoop doorgehakt. Bijna 8 mnd BV (5 mnd volledig) is prima. En ik trek het gewoon niet meer. M'n lontje is echt te kort aan het worden, snauw de andere kinderen soms af en dat is ook voor niemand goed. Ik weet uit ervaring bij de andere 2 dat ik me echt veel beter voel als ik stop. (Merk dat ik het bijna niet durf op te schrijven, da's toch ook erg). “
Ja, da’s erg. Dat moet je gewoon kunnen zeggen. Ze had gelijk overigens, want de commentaren waren: maar waarschijnlijk ben je niet alleen moe van de BV, als je stopt hoeft dat niets te verbeteren etc. (Wij zullen dooooorgaan). Volgens mij zou het commentaar ook kunnen zijn: fijn dat je weloverwogen een knoop hebt kunnen doorhakken en een eigen afgewogen beslissing hebt kunnen nemen en je kind 8 maanden hebt kunnen voeden.
dc: “Ik ben aardig fanatiek moet ik eerlijk bekennen. Ik vind het gewoon jammer als het een moeder die wel bv wil geven niet lukt of nog erger, een moeder die geen zin heeft om bv te geven door ongegronde redenen. “
Of een reden gegrond is of niet kan alleen die persoon zelf bepalen, en niet de omstanders of BV-deskundigen!
BV-deskundige over een niet zo BV-steunende kinderarts: “Elke zorgverlener zou moeten vragen wat de moeder wil ! “ Ja. Maar dat geldt niet alleen als een moeder wil doorgaan met BV en de hlupverlener steunt dit niet. Dat geldt óók als een moeder zelf heeft afgewogen dat ze wil stoppen of minderen. En daar gaat het naar mijn idee ook vaak mis.
Kari

Jujube

Jujube

07-11-2008 om 09:43

Inlevingsvermogen

M.i. draait het allemaal om inlevingsvermogen. Een aantal bv-liefhebbers/promotors of whatever kunnen zich niet voorstellen dat er gewoon moeders zijn die bv geven vreselijk vinden of dat het echt NIET lukt.
Stuitend vind ik het hier aangedragen voorbeeld van Dirksmama over vrouwen met borstkanker. Onderliggende boodschap: eigen schuld als je borstkanker krijgt, had je maar bv moeten geven.
Onbegrijpelijk dat je zo kunt denken. Volledig gebrek aan inlevingsvermogen.
Groet,
Jujube

Zeer pijnlijke opmerking....

Dirksmama,

Ik heb heel veel respect voor jouw ervaring en kennis op het gebied van het geven van borstvoeding, maar deze opmerking; "Mijn kinderen hebben momenteel 5 vriendjes met moeders en oma's met borstkanker, en raad eens: allemaal vrouwen die GEEN borstvoeding hebben gegeven" kan echt niet.

Oke, het (lang) geven van bv KAN het risico op borstvoeding verkleinen, maar het geven van bv geeft geen garanties dat je GEEN borstkanker kan krijgen. Je kan ook erfelijk zijn belast met het gen dat borstkanker veroorzaakt. En dan kan je je kinderen aan de tiet hangen totdat ze 18 zijn, maar daar helpt niets tegen.

Deze opmerking stuit heel veel mensen tegen het zere been.

Linda.

En bovendien

het komt in mijn hersens niet eens op om dan bij zoiets afschuwelijks als borstkanker te gaan beredeneren of die kinderen wel bv hebben gehad van die moeders.

nee, ik vind dat ergens ook wel vreselijk dat dat in je opkomt.

Inleven

Nou zit ik bijna te huilen. Ik me niet inleven? Ik word verdrietig en HEEL boos over deze insinuatie.
Weet je wel hoe bezig ik geweest ben de afgelopen maanden met een aantal van die vriendjes. Hoe druk ik me maak over kinderen die zometeen toch een grotere kans hebben hun moeder jong te verliezen?

BV voorkomt geen kanker, het verlaagt je kansen. En ja, ik weet dat het om gefleste mensen gaat. Zo goed ken ik ze wel, en nee, geen familie van elkaar.

Gatverjakkes, en door deze achterlijke discussie en dat stomme stukje van Ardnax word ik weer lekker in de fanatieke hoek gedouwd. Als je es wist hoe ik DAAR weer van baal. Dacht vanochtend nog: op je handen zitten, niet schrijven niet schrijven. Bah bah bah bah!

van roken krijg je ook geen longkanker, het verhoogt je kansen alleen maar.

Maar als iemand wil stoppen met roken, en het lukt niet, dan blijft de omgeving op zo'n persoon inhakken om TOCH te stoppen.
Waarom? Omdat iedereen zo'n beetje wel weet dat het niet goed is. En dat is niet fanatiek, maar wordt gewoon gevonden.

Maar als iemand die geen bv meer wil geven, alleen al de VRAAG krijgt waarom, of van iemand die er meer over weet te horen krijgt dat het met iets meer doorzetten allemaal goed kan komen, dan zijn die mensen opeens irritante fanatici.

Ik snap deze wereld niet meer...

Dirksmama;

Stoppen met roken vind ik toch wat anders dan stoppen met borstvoeding.

Een roker WEET dat roken slecht is voor de gezondheid. Los van de vraag of je wel of geen longkanker kan krijgen. Een roker moet zelf willen stoppen met roken, dit kan niemand anders voor hem of haar doen.

Stoppen met borstvoeding is niet slecht voor de gezondheid. Zowel niet voor de moeder als voor het kind. Een kind doet het ook wel op flesvoeding. Als een moeder wil stoppen met bv, dan is het niet fijn als deze wordt bestookt met adviezen om toch maar door te gaan. De keuze is inmiddels al gemaakt.

Linda

Jujube

Jujube

07-11-2008 om 10:25

Dirksmama

Lees je eigen stukje nog even: "Ik vind dus dat het WEL uitmaakt. Mijn kinderen hebben momenteel 5 vriendjes met moeders en oma's met borstkanker, en raad eens: allemaal vrouwen die GEEN borstvoeding hebben gegeven. Gelukkig zijn de overlevingskansen tegenwoordig een stuk groter, maar de behandeling is toch een stuk pijnlijker en slopender dan even een paar weken je tanden op elkaar om je kind gewoon borstvoeding te geven."
Je insinueert niet alleen iets, je zegt luid en duidelijk dat die vrouwen dan maar een paar weken hun tanden op elkaar hadden moeten zetten om bv te geven.
Vervolgens kom je met een vergelijking met roken waarmee je volledig de plank mis slaat.
En dan je opmerking "Maar als iemand die geen bv meer wil geven, alleen al de VRAAG krijgt waarom, of van iemand die er meer over weet te horen krijgt dat het met iets meer doorzetten allemaal goed kan komen, dan zijn die mensen opeens irritante fanatici."
En weer zeg je dat het met iets meer doorzetten allemaal goed had kunnen komen.
Zie je niet dat je jezelf in de hoek van fanatici zet en dat niemand anders daar ook maar iets voor hoeft te doen?

Ik snap er werkelijk niets van

hoe kan bv zo belangrijk zijn voor iemand ?!

Hillary

Hillary

07-11-2008 om 11:09

Wendy en manda

Ja dat bedoelde ik dus precies met mijn posting. Voor sommige mensen is borstvoeding inderdaad een zaak van leven of dood geworden. Ik zelf was er ook heel intensief mee bezig hoor toen mijn kinderen klein waren. En met wat ik ze precies wanneer ernaast te eten ging geven. Uren kon ik er met een gelijkgestemde over praten. Achteraf denk ik, boeiend zeg. Lekker belangrijk of ze hun eerste broodkorst nou eten met 7 maanden of met 10 maanden en of ze nou 8 of 9 maanden bv hebben gehad. Volgens mij was ik echt ongezellig toen ik een babymoeder was.

Oda

Oda

07-11-2008 om 11:24

Dirksmama

Dirksmama: ¨Nou zit ik bijna te huilen. Ik me niet inleven? Ik word verdrietig en HEEL boos over deze insinuatie.¨
Ik kan me goed voorstellen dat je kapot bent van en je inleeft in deze 5 gevallen. Dat ben ik ook van die 3 gevallen waar ik het over had. Kinderen die te jong zijn om zich goed te realiseren wat er gebeurt, zijn hun moeder kwijt. En 3 andere kinderen dreigen hun moeder kwijt te raken. Voor ieder kind erg, maar het gaat hier om 3 kinderen met autisme die intensief door moeder begeleid worden. Ze kan niet gemist worden, eigenlijk. Maar dan moet je er wel bij die 5 vrouwen de bv erbij halen, die ze niet gegeven hebben. Dan komt dat op een buitenstaander toch over dat je denkt: eigen schuld, dikke bult. En dat valt bij mij erg verkeerd, temeer daar die 3 gevallen waar ik het over had wel lang gevoed hebben. En dat bij een het ontdekt werd toen ze borstvoedde. Kun je nagaan hoe jong de jongste nog was toen ze overleed.
En bv is goed, is (ok, bijna) iedereen van overtuigd. Jij hebt jouw kinderen borstgevoed en lang genoeg. Maar waarom maak je je zo druk om vrouwen die wel proberen, maar bij wie het niet gelukt is? Of die besluiten eerder te stoppen dan jij hebt gedaan? Dat komt toch wel fanatiek over en inderdaad weinig invoelend.

Oda

Oda

07-11-2008 om 11:28

Mieke

Mieke: ¨Ik denk dat het voor sommige hulpverleners ( niet alleen lactatiekundigen !) soms moeilijk is om de grens te leggen tussen informeren en indoctrineren.¨
Precies, Mieke, en zolang je zelf goed weet wat die grens is en deze bewaakt, ben je een goede lactatiedeskundige. Uit deze draad blijkt wel dat die grens wel eens overschreden wordt (ik zeg niet dat jij dat doet, voor de goede orde). Maar de ene persoon is er wel gevoeliger voor dan de ander.

Pelle

persoonlijk vind ik het verdrietig/jammer dat je daar zo lang van heb gebaalt.

Ik snap je wel hoor.

Kari1

Kari1

07-11-2008 om 12:20

Gezondheid

“Stoppen met borstvoeding is niet slecht voor de gezondheid. Zowel niet voor de moeder als voor het kind. Een kind doet het ook wel op flesvoeding.”
Dat is te kort door de bocht. Er is wel degelijk een verschil in gezondheid op veel verschillende fronten(ook op langere termijn) tussen borstgevoede kinderen/voedende moeders en flessenkinderen/moeders. Dat ontkennen is niet realistisch. Het moet worden meegewogen in de beslissing: BV of niet.
“Oke, het (lang) geven van bv KAN het risico op borstvoeding verkleinen, maar het geven van bv geeft geen garanties dat je GEEN borstkanker kan krijgen. Je kan ook erfelijk zijn belast met het gen dat borstkanker veroorzaakt. En dan kan je je kinderen aan de tiet hangen totdat ze 18 zijn, maar daar helpt niets tegen.”
Ja. Niet roken KAN het risico op longkanker en hart- en vaatziekten verkleinen. Niet roken geeft geen garantie dat je dat NIET zult krijgen. En? Dus? Roken geeft niet, niet roken vanwege gezondheid is geen argument?
“Ik vind dat men recht heeft op goede informatie en nog steeds krijgen as moeders dat niet, nog steeds blijven al die fabeltjes rondhangen en ja ik vind dat veel moeders elkaar met die fabeltjes gek maken. Als die fabeltjes de wereld uit zijn, zijn de bv fanatiekelingen ook niet meer nodig. Iedereen kan dan zijn eigen beslissing nemen op basis van de juiste info. “
Amen, Pelle, helemaal mee eens.
Kari

3 kids mam

3 kids mam

07-11-2008 om 12:34

Even opkomen voor dirksmama

Ik vind dat dirksmama voor een groot deel gelijk heeft en denk dat de vergelijking met roken volkomen terecht is. Zowel roken als borstvoeding heeft invloed op je gezondheid. Roken op die van jezelf, borstvoeding op die van je kind en tevens door het verkleinen van de kans op borstkanker ook op jezelf. Ik zie hierin geen verschil met roken.
Daarnaast word geschreven dat dirksmama niet invoelend is omdat ze naar jullie mening fanatiek pro bv is maar misschien is ze juist wel invoelend. Invoelend naar alle kinderen die borstvoeding om wat voor reden dan ook mislopen.

Jujube

Jujube

07-11-2008 om 13:14

Dan wel volledig zijn

Even over de kans op borstkanker: het gaat hier om premenopauzale borstkanker en die vrouwen hebben een 22% verlaagde kans op borstkanker. Na de menopauze is er geen aangetoond effect meer van borstvoeding. Ook de leeftijd waarop je je kinderen krijgt is van invloed. Wanneer je je kinderen na je 35e krijgt heb je evenveel kans op borstkanker als iemand zonder kinderen, en dat gaat om een verhoogd risico van 50%! Dus: hoe eerder je kinderen krijgt, hoe beter het voor je is i.v.m. borstkanker. En hoe meer kinderen hoe beter. Dat zie ik niet terug in al deze postings. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het vooral om de combinatie van jong kinderen krijgen, veel kinderen krijgen en borstvoeding geven gaat.
Pilgebruik heeft overigens ook effect. Je kunt beter de pil niet slikken, want dan heb je meteen een verhoogd risico van 24% te pakken.
Bij de combinatie longkanker en roken is het allemaal veel ernstiger. 85% van alle gevallen van longkanker is het gevolg van roken. En door passief meeroken heb je 20% meer kans op longkanker dan mensen die niet in de rook zitten.
Dit allemaal overwegende vind ik dus dat je roken en borstvoeding niet met elkaar kunt vergelijken. Roken heeft zeer veel invloed op het ontstaan van longkanker en alleen borstvoeding (dus niet in combinatie met jong en veel kinderen krijgen) geven heeft een veel kleiner effect op het verminderen van de kans op borstkanker.
Groet,
Jujube

Jujube

Jujube

07-11-2008 om 13:26

Aanvullend

Nog even over borstkanker: 70% van de gevallen van borstkanker manifesteert zich niet voor de menopauze.

Jujube

Als ik je goed begrijp maakt het dus - statistisch gezien- voor de 35+ moeders geen bal uit of ze wel of niet borstvoeden, althans, voor wat betreft het verkleinen van het risico op borstkanker.

Grappig overigens, want ik heb wel eens gelezen dat oudere moeders meer borstvoeden dan jongere moeders (misschien omdat hoogopgeleiden gemiddeld meer borstvoeden en ook gemiddeld ouder moeder worden)

Kort door de bocht dan dus: de groep die het meest borstvoedt heeft daar zelf niks aan

Even terzijde: weet je ook hoe groot de kans überhaupt is dat je borstkanker krijgt? Dan kunnen we die andere cijfers nog wat meer in perspectief plaatsen.

En bedankt voor de cijfers

Groeten,

Temet

Lady Grey

Lady Grey

07-11-2008 om 15:04

Ik doe het in elk geval niet meer

Ik heb het drie keer gedaan, 1x goed gegaan, 2x steeds maar paar maanden tot de koemelkallergie opkwam en over op flesvoeding.

Mocht er ooit nog eentje komen dan wordt dat dus direct hypo-allergene flesvoeding. Gaat heel veel krampjes en stevige huilbuien voorkomen. Ljjkt me uiteindelijk ook gezonder voor het kind.

Lady grey

Op het gevaar af dat je me in de fanatieke hoek gaat duwen: ook ik had te maken met kea, ben op dieet gegaan en de problemen waren over. Overigens hadden de andere kinderen óók heel veel krampjes en stevige huilbuien, maar dat had niets met kea te maken en had met dieet of hypo-allergene voeding niet voorkomen kunnen worden.

roodborstje

roodborstje

07-11-2008 om 16:02

Vergelijking

Om even een vergelijking te maken: stel dat veel autoveiligheidsstoeltjesgebruikers enorme zeiksnuiten, zeurders of fanatiekelingen zouden zijn, dan zou dat toch ook geen reden/mede een reden zijn om die stoeltjes niet voor je kind te gebruiken?

Jujube

Jujube

07-11-2008 om 17:38

Temet

Temet, in Nederland krijgt 1 op de 9 vrouwen borstkanker. Waarbij vrouwen met borstkanker in de familie dan weer de meeste kans hebben om het te krijgen. En vrouwen zonder kinderen hebben dus weer meer kans dan vrouwen met kinderen. En vrouwen die voor hun 12e jaar ongesteld zijn geworden hebben ook meer kans en vrouwen die laat in de overgang komen hebben ook meer kans, en...en....zo kan ik nog wel even doorgaan.Ik lees net trouwens dat vrouwen die tijdens de zwangerschap heel misselijk zijn geweest ook minder kans hebben op borstkanker.
10 Jaar na de diagnose leeft 80% van de borstkanker patienten nog. Bij longkanker leeft na 5 jaar minder dan 10% van de patienten nog. Een roker maakt twintig keer meer kans op longkanker dan een niet-roker.
Tot zover even de cijfers.
Groet,
Jujube

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.