June
06-09-2011 om 19:03
Amk-melding, totale paniek
Ik ben uitgenodigd voor een gesprek morgen, brief valt vandaag in de bus... Voel me zo weerloos, ik ben alleen met drie kinderen, heb niemand die me steunt, als hun vader er achter komt heeft hij weer iets om tegen me te gebruiken en het ergste is, ik heb geen idee waar ik me tegen moet verdedigen...
Het gaat goed met mijn kinderen, dat weet ik zeker!
Wie heeft ervaring of tips?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Leen13
07-09-2011 om 21:36
Belle
Je bent aan de heidenen overgeleverd. Het is een tombola, net wie je treft en wat de waan van de dag is. En als je dat allemaal ook nog serieus neemt en meewerkt hebben ze je helemaal bij de neus. Je kunt beter een aso met een grote bek zijn. Dan denken ze nog wel een keertje na of ze je aan gaan pakken.
Je kunt ze niet negeren ze hebben teveel ongecontroleerde en niet te corrigeren macht.
Leen13
07-09-2011 om 21:43
June
Heb je al gebeld met stichting KOG? Misschien hebben zij iemand met wie je kunt sparren. Of een studiegenoot. Liefst een man. Ik zou beslist geen gesprekken alleen meer aangaan.
Je weet nu waar je aan toe bent en je hebt zelfs de zwarte piet toegespeeld gekregen. Mag jij zeggen hoe ze jou gaan aanpakken.
Denk goed na wat je nu doet. Ik zou hier de deur dichttrekken. Op grond van roddel laat ik mijn gezin niet overhoop halen en dat mogen ze best weten. Dat is disproportioneel.
En onmiddelijk een briefje naar de school en de huisarts dat je geen toestemming geeft voor informatie naar het AMK. Je bent gewoon het slachtoffer van roddel en dat moet ophouden.
Ook aangeven dat je niet toestaat dat mensen je kinderen verhoren zonder jou. Mocht het AMK zich toch op school melden dan moeten ze jou bellen. Het AMK mag niet zonder rechterlijke machtiging kinderen ondervragen of zelfs weghalen zonder jou toestemming. Ook al doen ze of dat wel mag. Leg dat uit aan school.
En stuur die lui een briefje waarin je stelt verder niet mee te werken aan een onderzoek gebaseerd op roddel. Dat is een inbreuk op je privacy die ongepast is.
Belle Époque
07-09-2011 om 21:44
Annej
Ik begrijp waarom je het zo ziet, maar ik blijf grondig met je van mening verschillen over bepaalde dingen. Je bent inderdaad aan de goden overgeleverd en echt zwaar de sjaak als je er eentje treft die werkelijk denkt dat die god de heer himself is, maar daar staan vele medewerkers tegenover die wél goed meedenken, die wél menselijk zijn en die wél rekening houden met allerlei dingen.
Geloof me. Ik heb één foute meegemaakt die druk bezig was mijn gezin kapot te maken. Ik heb er inmiddels drie meegemaakt die hun uiterste best deden om ons verder te helpen (het ging om PGB-verlengingen, niet eens om meldingen). Die meedachten en met wie ik kon praten zonder in de verdediging te moeten. En dat ging soms heel ver, op een manier waarbij me de bek openviel, maar dan van een prettig soort verbazing.
Ik heb, nog steeds, te maken met de (vnl psychische) gevolgen van dat ene mispunt. De tijd heelt alle wonden, maar de geweldige medewerkers die ik na die dragonder heb getroffen werken daar ook aan mee.
Je moet voorzichtig zijn, op je hoede zijn, ja, dat klopt. Maar instanties bij voorbaat al benaderen alsof het autistische machtsgeile halfgodjes zijn en je grote scheur opentrekken om je gelijk te krijgen, nee, sorry.
Om een beetje in jouw sfeer te blijven: je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn
Leen13
07-09-2011 om 21:46
Over 2 weken
en stuur dat briefje over 2 weken. Jammer dat je toch naar dat gesprek geweest bent. je hebt ze nu waarschijnlijk al meer dan genoeg voeding gegeven. Nooit toegeven dat er bij jou iets gebeurt is dat niet kon. Daar wachten ze op. Je bent te beleefd en wilt teveel meegeven maar elke strohalm wordt uitvergroot.
Leen13
07-09-2011 om 21:48
Stroop
O, ik ben beslist altijd vriendelijk gebleven en beleefd maar beslist. Die woede houd ik voor me.
En ik vertrouw niemand tot ze zich bewezen hebben. Tot die tijd houd ik me op de vlakte.
Belle Époque
07-09-2011 om 21:49
Annej, en daar ga je de fout in!
"En stuur die lui een briefje waarin je stelt verder niet mee te werken aan een onderzoek gebaseerd op roddel. Dat is een inbreuk op je privacy die ongepast is."
En daar ga je de fout in. Als jij je opstelt als een onwillige ouder die stug weigert "want dat is mijn recht", is de stemming meteen gezet. En als je een kwaaie krijgt, die het gevecht wil aangaan, verlies je. Mijn fout destijds was dat ik teveel in mijn emotie zat omdat ik behoorlijk wat ellende had meegemaakt n.a.v. diagnoses, en een medewerker dit totaal verkeerd oppakte. Een onafhankelijke derde wist die emotie er bij mij uit te halen en de hakken van de medewerker uit het zand te krijgen.
Ja, wees op je hoede! Blijf van alles op de hoogte door de rapportages te eisen waar je recht op hebt! Maar als je meteen in de weigerstand schiet omdat je meent dat dat ook jouw recht is, geloof me, dan is het slecht hazen vangen met instanties.
June
07-09-2011 om 21:50
Anne
Dank, veel dank, voor die info. Dat is wat ik al vermoedde en wat ik wilde weten. Als ze niet het recht hebben mijn kinderen te verhoren kan ik die dit alles besparen en hopelijk voorkomen dat vader wordt ingelicht. Misschien is een juiste mix van medewerken en aanvallen dan om wel toestemming geven de school en huisarts te bevragen?
Ik beslis overigens nu nog niets. Hoop nog steeds op een adviseur en zal de stichting bellen.
Monet
07-09-2011 om 21:54
Annej
hoe kom je bij al die beweringen aan het adres van het AMK? Ik ben werkelijk geschokt over de dingen die je hier neertikt, en die June ook nog eens als waarheid oppakt. June, laat je goed informeren door mensen die juiste informatie geven, en neem niet zomaar alles aan wat mensen vol frustratie hier plaatsen!
Leen13
07-09-2011 om 21:56
Inlichten
Je kunt helaas niet voorkomen dat het AMK contact opneemt met wie dan ook June.
Hopelijk kun je iemand vinden bij de stichting KOG. En Belle heeft gelijk, het is hoe je het formuleert. Je kunt het ook vriendelijk formuleren dat je hier geen aanleiding ziet om verder onderzoek te doen. En dat je vraagt of ze het dossier willen sluiten. Je hebt in het gesprek duidelijkheid gegeven over zaken rond de melding en dat zou genoeg moeten zijn. Jij wil de rust in je gezin bewaken en dat is niet gediend met zorgelijke contacten over de kinderen met vader en met de school. Dat geeft alleen maar onrust waar de kinderen niet mee gebaat zijn.
Belle Époque
07-09-2011 om 21:58
Wat monet zegt!
Inderdaad, June! Laat je in godsnaam niet in die aanvalsmodus zetten!
Wat controles bij school e.d. betreft: denk je werkelijk dat je die toestemming kan geven? Denk na: stel dat je wel bijvoorbeeld een mishandelende ouder bent die aan de tand wordt gevoeld, denk je echt dat zo'n ouder toestemming geeft?
Het is jammer dat je nu al contact hebt gezocht en meteen in de aanval bent gegaan. 1-0 voor het AMK. Ik kan me je schrik zo voorstellen, maar het was wellicht verstandiger te zeggen "Bedankt voor de informatie, maar dit overvalt me enorm, ik beantwoord even geen vragen want ik moet dit even op me in laten werken. Ik wil absoluut meewerken met onderzoeken want ik heb niets te verbergen, maar ik wil wél alle rapportages waar ik recht op heb, ontvangen, voor mijn administratie."
Klinkt toch een stuk anders, he...?
Temet
07-09-2011 om 21:59
June
Ik heb hier weinig ervaring mee, zeg ik heel eerlijk, maar toch: de door jouw voorgestelde middenweg lijkt me nog niet eens zo beroerd, mits je er heel zeker van bent dat zowel school als huisarts niets ten nadele van je zullen verklaren. Maar niet met je kinderen laten praten, met als goede reden dat je vindt dat dat de kinderen onnodig belast.
Wat advocaten betreft: het beroerde is dat ze meestal niet stante pede meekunnen naar gesprekken, of je moet net mazzel hebben. Bovendien: als je een advocaat op ze loslaat voordat er een procedure loopt dan jaag je mensen vermoedelijk vreselijk tegen je in het harnas, er zijn nogal wat mensen die het als een persoonlijke belediging opvatten als 'de ander' zich van rechtsbijstand voorziet.
Ik ken het KOG niet (zoveel weet ik ervan...) maar ik zou proberen een vertrouwenspersoon te vinden die inderdaad met je meekan naar gesprekken. Wel iemand die rustig op de achtergrond kan blijven, maar ondertussen goed luistert, aantekeningen maakt en eventueel net die ene kritische kanttekening plaatst die je zelf had willen maken, als je er de tegenwoordigheid van geest voor had gehad
En wat ex betreft: ik vermoed dat je die melding niet voor hem verborgen kunt houden. Misschien een idee om het maar meteen te zeggen voordat het AMK dat doet? ben je ze voor...
Heel veel sterkte
Temet
Mirage
07-09-2011 om 22:16
Paniek
June, alhoewel ik heel goed snap dat je in eerste instantie in de paniek schiet, snap ik niet waarom je niet gewoon open en eerlijk bent. Denk je nou werkelijk dat andere ouders nooit een keer hun stem verheffen? Of hun geduld verliezen? Of, of of.... En je bent ook niet de enige alleenstaande ouder met een rottige scheiding/ex. Wat heb je nou eigenlijk te verbergen?
Niks, hoor ik je denken? Nou dan, wees gewoon eerlijk. Ook bij het AMK werken gewoon mensen. Er is geen reden tot paniek, tenminste als er echt geen sprake is van ernstige mishandeling, dat weet je zelf het beste lijkt me.
En wat denk je nou, dat ze morgen bij je op de stoep staan om de kinderen bij je weg te rukken? In het ergste geval bieden ze hulp aan lijkt me. Nou, neem je dat aan, werk je mee en laat je zien dat het allemaal erg goed helpt.
Zelf (hele andere situatie) heb ik recentelijk erg goede ervaringen met het AMK. Goed advies, goede gesprekken gehad, erg menselijk allemaal. Een kennis van mij had een soortgelijk verhaal als jij. Zij is gewoon eerlijk en open geweest en was er binnen no-time van af. Geen reden voor verder onderzoek.
AnneJ, ik word een beetje boos van je overtrokken reactie. Besef je wel dat juist door zo vijandig het gesprek in te gaan, iemand juist als 'verdacht' wordt bestempeld? Ik vind het nogal stemming makerij waarmee je waarschijnlijk meer kwaad dan goed doet. Je bevestigd June's ergste angst, terwijl dat allemaal zeer waarschijnlijk niet aan de orde is. Dat jij een nare ervaring met hulpverleners hebt gehad, wil nog niet zeggen dat de hele hulpverlening niet werkt. Ik vind het dan ook zeer onterecht dat je jouw ervaring en pijn van die periode op andermans situatie betrekt.
June
07-09-2011 om 22:26
Temet
Ja, ik ben er nogal zeker van dat van die kant niets nadeligs is te verwachten. En, Anne, ik weet wel dat ik ze niet kan beletten om contact op te nemen met wie dan ook, maar ze vragen mij tenslotte om een voorstel, juist ook omdat ze zeggen dat ze zich mijn reserves rondom onder meer ex kunnen voorstellen. Zelf zeggen ze overigens dat ze ex pas moeten inlichten als de zorg terecht is gebleken. Lijkt me ook wel zo logisch. Voor mij is erg belangrijk dat mijn kinderen hier buiten blijven. Dat de school wordt betrokken vind ik ook naar, maar overkomelijk. En ex alvast inlichten overweeg ik ook maar vind ik wel een hele grote stap. Als hij vanaf het begin wordt betrokken wil hij me misschien zelfs helpen, zeker nu het iets is waar hij buiten staat. Probleem is echter dat hij onberekenbaar kan zijn en ik verbaal niet echt tegen hem op kan. Ben nog steeds erg, erg bang hem tegenover me te vinden door allerlei ervaringen uit het verleden.
Ik heb kortom echt een adviseur nodig..Durf de regio niet te vermelden vanwege herkenbaarheid...
Evenzo
07-09-2011 om 22:26
Hulp
"En wat denk je nou, dat ze morgen bij je op de stoep staan om de kinderen bij je weg te rukken? In het ergste geval bieden ze hulp aan lijkt me. Nou, neem je dat aan, werk je mee en laat je zien dat het allemaal erg goed helpt."
"Lijkt me" Wat een invulling want de realiteit is anders. Gelukkig heb ik zelf nooit met het AMK te maken gehad maar van dichtbij wel. Nogal ontluisterend. Want ja mensenlijk wel, heel menselijk zelfs. Ze maken ook fouten, trekken de deur na 5 uur dicht en gaan naar huis. En er is weinig dat het AMK controleert. Ze hebben de naam regels aan hun laars te lappen. Niet om je bang te maken maar ze maken ook fouten en wel over de rug van jouw gezin.
June
07-09-2011 om 22:30
Mirage
Ben over de stemverheffing en alles wat daarmee samen hangt beslist niet terughoudend geweest. Heb het hele verhaal verteld. Inclusief de redenen, achtergronden, etc. Wat ik moeilijk vond, is vertellen over dingen die echt helemaal niets met de melding te maken hebben, zoals mijn scheiding.
Leen13
07-09-2011 om 22:34
Mirage
Helaas ben ik niet de enige met ervaring. Maar je hebt gelijk dat ik ook in de toon naar June mijn woede moet temperen om haar angst niet aan te wakkeren.
Wel apart dat je zelf zegt goede ervaringen te hebben. Ik heb inmiddels veel verhalen gehoord maar ben van geen een echt blij geworden.
Mirage
07-09-2011 om 22:36
Evenzo
Er wordt hier een beeld neergezet van een instantie die erop uit is vooral zo veel mogelijk gezinnen kapot te maken. Wat hebben het AMK en/of andere hulpverleners nou aan een onterechte uithuisplaatsing?! Kom op zeg. Natuurlijk worden er fouten gemaakt, maar dat voorkom je niet door je vijandig en terughouden op te stellen. Als ze tegen een muur moeten opboksen wordt de kans dat ze als enige uitweg een uithuisplaatsing zien, alleen maar groter.
Je voorkom dat juist door eerlijk en open te zijn. Te laten zien dat je ook je fouten hebt en daar van leert, zoals zoveel ouders. Dan heeft het ook zin namelijk, om eventueel hulp aan te bieden. Bovendien geeft June aan dat ze eigenlijk niks te verbergen heeft. Waarom dan geheimzinnig doen? AMK voelt dan ook dat er 'iets' niet klopt.... Met alle gevolgen van dien.
Belle Époque
07-09-2011 om 22:37
Annej
"Ik heb inmiddels veel verhalen gehoord maar ben van geen een echt blij geworden."
Ik heb net nog geschreven dat ik na die heel nare medewerker drie maal een topmens heb getroffen, weliswaar BJZ en geen AMK, maar geloof me, als je die tegen je hebt word je ook niet blij.
Maar volgens mij WIL je niet lezen dat ik na die ene miskleun drie maal méér dan fijne medewerkers heb getroffen...
I rest my case en wens je heel veel sterkte en ook goede ervaringen toe, want het is niet alleen maar kommer en kwel in die hoek (al ben ik de eerste om te zeggen: wees alert, maar let wel op HOE je dat doet).
liora
07-09-2011 om 22:41
June
Hè wat naar, veel sterkte.
Ik zou me kunnen voorstellen dat als je meteen de afspraak afzegt en eist het dossier in te zien, ze eerder denken dat je iets te verbergen hebt.
Waarom niet gewoon gaan, rustig uitleggen hoe het zit, sterk en zelfverzekerd!
Sterkte!
Liora
Mirage
07-09-2011 om 22:44
June
Een scheiding is nou eenmaal zeer ingrijpend voor kinderen, hoe je het ook bekijkt. Zeker als de relatie met je ex zo slecht is. Je geeft zelf aan bang voor hem te zijn, waarschijnlijk is daar ook een goede reden voor. Wat je kan doen is eerlijk vertellen hoe het gegaan is. Hoe het nu gaat, wat er mis gaat en wat jij doet om het voor de kinderen zo makkelijk en rustig mogelijk te maken. Dat geeft toch een heel ander beeld? Bij een onderzoek hoort nou eenmaal meer dan alleen 'het incident'. Ze willen graag een compleet beeld krijgen. Door niet te willen antwoorden geef je eigenlijk aan dat daar 'iets' zit waar ze zeker naar moeten gaan graven. Het zal wel heel heel erg zijn als jij er niet over wil praten.....
Evenzo
07-09-2011 om 22:46
Mirage
Onterechte uit huisplaatsing gebeurt heel veel. En als het besluit niet terecht blijkt, blijkt met regelmaat dat het kind toch niet bij ouders terecht komt: want gehecht aan de pleegmoeder of er worden allerlei eisen gesteld die ouders (kind moet aangemeld en geaccepteerd op school zijn en anders blijft het kind op de school waar het zit en dus ook uit huis geplaatst).
Er is een groot wantrouwen vanuit het AMK naar ouders. En ze zijn er niet om ouders te helpen. Ze zijn er om het kind te helpen. Klinkt hetzelfde, is heel wat anders. Probeer maar iets voor je (zorgen)kind te doen als het onder toezicht staat. Dat gaat heel moeizaam. "Moeder zoekt de problematiek in het kind etc".
Leen13
07-09-2011 om 22:46
Onberekenbaar
Niet alleen je ex is onberekenbaar, zo ook het AMK. Laat alles nou even zakken totdat je het in een meer realistisch perspectief ziet.
Lijkt me nogal onmogelijk om aan te tonen dat de zorg terecht of onterecht is. Waar zouden ze dat op willen baseren? Maw wanneer is de zorg terecht en wanneer onterecht? Het is een vertoog waar je in wegzakt. Probeer dat te relativeren en realistisch te houden.
June
07-09-2011 om 22:52
Ze zeiden ook
Dat ze niet aan waarheidsvinding doen. Echt waar! Ik snap het nog steeds niet. Dan is het toch logisch dat ik zo'n gesprek als bedreigend ervaar? Wat ik ook doe: als ik niets zeg is het verdacht (zal wel iets te verbergen hebben) en als ik wel iets zeg ook (zielige alleenstaande moeder met traumatische scheiding). En ik heb het zo fijn met de kinderen momenteel en ze zitten zo goed in hun vel...
Leen13
07-09-2011 om 22:54
Belle
Ik wil heus wel een ode schrijven aan al die witte olifanten in de hulpverlening waar ik nog steeds immens dankbaar voor ben. Daar gaat het helemaal niet over.
Leen13
07-09-2011 om 23:05
Waarheidsvinding
Omdat er geen feiten zijn gaat het om belevingsverhalen, roddel dus. Geef ze alsjeblieft geen grondstof meer. Zeg gewoon dat elke scheiding zo zijn moeilijke kanten heeft maar het gaat goed. En ja, er was een incident met stemverheffing, ben je ook niet trots op, maar je bent ook maar een gewoon mens en het is je ontkomen.
Leen13
07-09-2011 om 23:27
Perspectief amk en rvdk
...Er wordt hier een beeld neergezet van een instantie die erop uit is vooral zo veel mogelijk gezinnen kapot te maken. Wat hebben het AMK en/of andere hulpverleners nou aan een onterechte uithuisplaatsing?! ....
Ze begrijpen niet wat ze aanrichten. Dat moeten ze ook blokken want anders kun je dat werk niet meer doen. Omdat ze zo graag willen helpen zijn ze bereid om jou gezin helemaal kapot te maken om hun gelijk te krijgen.
Leen13
08-09-2011 om 01:14
Flavel
Je zou het kunnen voorstellen dat ze het onderzoek stoppen. En een neutrale formulering kiezen. Dan ligt de bal weer bij hen. Doen ze het niet dan kun je je stap voor stap beraden. Maar ik zou zelf het contact minimaliseren.
Temet
08-09-2011 om 10:09
June
June, ze zeiden dat ze niet aan waarheidsvinding doen - hebben ze ook nog gezegd waar ze wel aan doen? Ze moeten toch wel enig idee hebben van hun doel, lijkt me?
Groeten,
Temet
koentje
08-09-2011 om 11:22
Maar jongens.............
is het dan normaal dat op grond van een of enkele incidenten waarbij in huis geschreeuwd wordt, het AMK ingelicht wordt en zij daar dan ook nog iets mee gaan doen???
Ik heb echt heel nalatige buren en ik vrees data ik zelf ook nogal nalatig ben. Ik vind dit echt van de zotte!
Temet
08-09-2011 om 11:47
Koentje
Volgens mij is dat normaal ja, althans, dat het AMK in actie komt. AMK krijgt een melding, en moet dan wat.
Op zich natuurlijk niet echt onlogisch, het is nogal raar om een AMK op te tuigen en iedereen op te roepen om te melden "ook bij twijfel" als vervolgens de helft van de meldingen direct in de versnipperaar verdwijnt.
Aan de andere kant: een onderzoek beginnen wil natuurlijk niet zeggen dat je het niet ook snel kunt afsluiten. Je kan natuurlijk best na een kort onderzoek al concluderen: geen reden tot zorg, dossier gesloten.
Groeten,
Temet