Claudine
29-10-2018 om 23:03
Verschrikkelijk feest van 17 jarige
Mijn man en ik zitten met de handen in het haar.. Afgelopen zaterdag gaf onze lieve oudste dochter van 17 jaar een feest bij ons thuis. Wij waren een week weg, maar vertrouwden erop dat dochter het zou laten weten als er iets mis ging. Niet dus. Zondagochtend belde ze ons pas, dat er iets heel ergs was gebeurd en dat er een meisje van school met 2 vriendinnen zonder uitnodiging op was komen dagen en zij allemaal flessen drank (Malibu, vodka etc) in de jacuzzi en het zwembad begonnen te gooien, borden op de grond, glazen kapot en tot slot begonnen ze mijn dochter te slaan. Het klonk net als een slechte film. Op de vraag waarom wilde mijn dochter in de eerste instantie niet antwoorden, maar later heeft ze toegegeven dat ze die avond met het vriendje van het meisje heeft gezoend. Onze vakantie is helemaal verpest en ik kan alleen maar denken aan mijn dochter en aan mijn huis dat een ravage is. Mijn vriendin is vanmiddag langsgeweest bij ons thuis maar mijn dochter zit er helemaal doorheen en ik ook. Ik kan alleen maar huilen en ik ben duizenden kilometers verwijderd van mijn huis.
Mijn twee andere kinderen (10 en 12 jaar oud) waren ook thuis toen het gebeurde en ik voel me zo ontzettend slecht als ik bedenk dat hen ook iets had kunnen overkomen.
Mijn man is razend en heeft de hele dag met onze advocaat aan de telefoon gehangen. Dag vakantiegevoel. Vrijdag komen we weer thuis, maar ik kijk er totaal niet naar uit. Ik ben ontzettend bang voor de staat waarin ik mijn huis en mijn spullen aan ga treffen.
Ik schrijf dit weer met tranen in mijn ogen en weet me geen raad.. Ik moest het even van mij afschrijven. Wat nu? Terug naar huis?
Kaaskopje
03-11-2018 om 11:03
Wil
Daar zeg je wat. Ik ben zit er niet meer in, maar naar mijn gevoel hoef je geen aangifte gedaan te hebben om schade te verhalen. In het door mij gekopieerde stukje tekst is daar ook geen sprake van.
Triva
03-11-2018 om 12:55
Kaaskopje
Ik reageer zeker op alle fouten die ik zie en denken dat er een verzekering bestaat die moedwillig vsndalisme van 17 jarigen vergoed vind ik echt héél fout! De rest van het draadje geloof ik niet en als dit waar is heeft het geen zin om advies te geven.
Oveeigens zit het in je hoofd dat ik veel op jou reageer , ik ben het ook vaak oneens met die halve tweeling en vele anderen
Kaaskopje
03-11-2018 om 13:10
Triva
als dat beeld ten onrechte bij mij ontstaan is, zal ik het weer uit mijn hoofd halen.
Ik ga er niet vanuit dat men zomaar vandalisme-schade gaat vergoeden, maar bij voorbaat opgeven, is misschien ook niet handig. Mijn idee is dus om het toch in te dienen en dan maar te kijken hoe ze ertegenover staan.
Barti
03-11-2018 om 13:18
Belonen
Ik ben er eentje die zichzelf liever op de blaren laat zitten door eigen stommiteiten, waardeloze inschatting en misplaatste brutale ondankbaarheid dan dat ik mezelf zou belonen door ten onrechte schade te claimen om te proberen toch nog wat los te peuteren.
Van dat soort mensen schiet de premie weer omhoog.
Ik vind dat echt de idioterie ten top.
Ook het alleen laten van de kinderen en daarop wordt helaas niet gereageerd door TS.
Alkes
03-11-2018 om 13:32
Barti
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik hoop nog altijd op een aparte verzekering voor types als wij
zebra
03-11-2018 om 13:32
eens met Barti
de verzekering inschakelen doen wij zelden, dan moet er iets ernstigs aan de hand zijn met grote schade waarbij ook duidelijk is bij wie die te verhalen valt.
Vorig jaar meegemaakt dat er een kleine beschadiging was door een (gestolen) bedrijfsauto die tegen de omheining van onze tuin kwam bij het vluchten voor de politie. Als we wilden hadden we de verzekering kunnen inlichten maar voor zoiets kleins (paaltje even terug recht zetten) gaan we dat echt niet doen.
Ik blijf erbij dat veel dingen op het feest niet gebeurd zouden zijn als er een volwassene bij was geweest. De ouders hebben de kinderen thuis gelaten om zelf op vakantie te gaan en niet bepaald dicht in de buurt. Heb er dan ook geen medelijden mee dat dit gebeurd is.
Onze zoon geeft ook wel eens een feestje voor vrienden maar dan zijn wij thuis, bij een barbeque afgelopen zomer bij ons thuis, waren wij weg maar wel binnen 10 minuten thuis, als het nodig was geweest.
Hangkous
03-11-2018 om 15:15
Triva
Was het nodig om alleen die Halve Tweeling bij naam te noemen in een draad waar zij nog niet gereageerd heeft? Ik ken haar persoonlijk en weet zeker dat zij dit niet leuk vindt. Of je noemt iedereen min of meer bij naam of laat het bij de term vele anderen.
Ik weet dat je het vaak oneens bent met diverse mensen maar noen geen namen alsjeblieft dat ia alleen maar onnodige stemmingmakerij.
Bij voorbaat dank.
Emmawee
03-11-2018 om 15:30
Alkes
"Ik hoop nog altijd op een aparte verzekering voor types als wij "
Ik krijg op Facebook de laatste maand steeds reclame voor Deck verzekering. Zij pretenderen in elk geval zo'n verzekering te zijn. Ik heb 't nog niet uitgezocht, maar voelde me zeker aangesproken.
Claudine
03-11-2018 om 15:33
Lezen
Ik ben even gestopt met reageren omdat ik het gevoel heb dat veel mensen hier reageren zonder te lezen wat ik zeg.
Ten eerste heb ik vele malen voorbij zien komen dat mijn man een burn out zou hebben. Ik heb geschreven dat mijn man goed op weg is naar een burn out, maar dat betekent niet dat hij niet meer werkt. Hij heeft een bedrijf wat betekent dat het niet zo makkelijk is om er even tussenuit te stappen. Ik begrijp dat het voor veel mensen gemakkelijk is om tijdelijk te stoppen met werken en diezelfde mensen reageren hier waarschijnlijk dat het wel erg raar is dat mijn man weer is gaan werken. Helaas ligt het bij ons even anders.
Ten tweede zie ik ook veel mensen schrijven dat ik niet reageer op het feit dat ik mijn kinderen alleen heb gelaten. Ik heb duidelijk geschreven dat we dit niet nog een keer gaan doen en dat het inderdaad een inschattingsfout was.
Ten derde, waar heb ik geschreven dat ik mezelf ga belonen voor dit hele gebeuren? Ik heb gezegd dat ik waarschijnlijk met mijn moeder een midweekje naar een stad ergens in Europa ga om haar te bedanken (dus ook geen reis door Europa terwijl ik mijn kinderen weer alleen laat, zoals ik iemand hier zag schrijven). Mijn vader is al jaren niet meer en mijn moeder vindt het gezellig om tijd met mij door te brengen. Wie zijn jullie dan om dit af te kraken?
Ik dacht dat het een goed idee zou zijn om mijn verhaal hier te delen en ik begrijp dat er dan ook kritiek bij komt kijken maar ik erger mij aan de mate waarin mensen reageren zonder te lezen.
Na het nader inspecteren van de schade hebben wij besloten om zelf de kosten te dekken. De verzekering inschakelen of verhalen op andere mensen is weer veel gedoe en zoals hier door iemand anders terecht gereageerd werd, het is vrijwel onmogelijk om erachter te komen wie waar verantwoordelijk voor is. Het was immers onze eigen beslissing om op reis te gaan en nu moeten wij op de blaren zitten. Niet fijn en erg stressvol, maar wel de minst dramatische oplossing.
zebra
03-11-2018 om 18:33
Claudine
Ik denk inderdaad dat het beter is om de kosten van.de schade zelf op jullie te nemen. Zeker als jullie dit zelf ook kunnen betalen. Het is zuur maar niet terug te draaien.
Bij feestjes wordt er vaker meer alcohol gedronken dan verwacht en dan loop je meer risico. In het meest gunstige geval blijft het bij overgeven hier of daar. Maar bij jullie zijn er zelfs dingen vernield of beschadigd. Balen maar jullie beseffen nu wel dat jullie dit niet meer zo gaan doen.
Kaaskopje
03-11-2018 om 19:29
Ten onrechte
Ik geloof niet dat ik ook maar érgens gezegd heb dat je ten onrechte verzekeringsgeld moet lospeuteren. Ik vrees dat ik zelfs een paar keer vergeten ben een terechte vergoeding te vragen. Van uitstel komt afstel, dat soort vergeetachtigheid. Maar ik vind het niet raar om het een verzekeraar te laten beoordelen. En ik weet uit ervaring, dat een verzekeraar de schade bij de "dader" neerlegt, als dat terecht is. Dan heeft degene die schade heeft daar verder niet de rompslomp van. Reken maar dat een verzekeraar alles doet om niet te hoeven betalen, dus dat zoeken ze wel uit.
Er wordt ontzettend veel gefraudeerd. Dat vind ik echt geen goede zaak. Ik ben de laatste die iemand zal aanmoedigen om een verzekering een pootje te lichten.
Willie
03-11-2018 om 20:07
Technisch
is het misschien geen fraude, ik vind het opperen van het op bordje verzekering leggen van dit soort dingen wel nogal onfatsoenlijk.
Verder vind ik de teneur in dit draadje nogal overtrokken. Er is wellicht sprake van inschattingsfout, tikje naïef.
Maar zo jong is 17 niet meer. En er was een volwassene ingeschakeld stand by.
Als dit zwaar onverantwoord is dan gedragen veel ouders zich zwaar onverantwoord.
Kaaskopje
03-11-2018 om 21:50
Willie
Je moest eens weten wat mensen op het bordje van verzekeringen leggen en daarover liegen. Dát is onfatsoenlijk.
Kaaskopje
03-11-2018 om 22:08
Standby
Willie, de standby zat er niet bij. Ook niet in een andere kamer.
Op de schaal van fatsoen, vind ik een vakantie op 20 uur vliegen, terwijl je kinderen van 10, 12 en 17 thuis (moeten?) blijven, de oudste met die jongste kinderen in huis een feest mag geven en de ouders vervolgens niet snappen dat de oudste die verantwoordelijkheid niet kon dragen en daar boos over werden, een stuk minder "fatsoenlijk" dan netjes aan een verzekering vragen of er iets onder de vergoedingen valt. Het is maar wat hoe je in het leven staat, denk ik dan maar
Claudine
03-11-2018 om 22:41
Kaaskopje
Kaaskopje, Willie heeft nergens gezegd dat het een fatsoenlijker is dan het ander.
Mijn moeder woont op 5 minuten van ons huis dus ze zat misschien niet in dezelfde kamer, maar ze had er zo kunnen zijn als mijn dochter haar had gebeld. Daarnaast hebben wij de kinderen niet meegenomen omdat zij naar school gaan.
En waar lees jij dat wij boos zijn geworden op onze dochter? Het lijkt me niet meer dan normaal om je dochter aan te spreken op het feit dat zij meer mensen heeft uitgenodigd dan vooraf is afgesproken. En de schade overal was ook niet nodig geweest. Goed, wij hebben een inschattingsfout gemaakt en onze kinderen laten weten dat dit nooit meer gaat gebeuren, maar om iemand van 17 compleet onschuldig te verklaren terwijl zij zich niet aan de afspraak heeft gehouden en haar vrienden de boel bij ons hebben vernield is geen opvoeden. Ze wordt over 3 maanden 18 jaar en is dan een volwassene. De weg naar het zijn van een volwassene begint niet pas na de 18e verjaardag.
Claudine
03-11-2018 om 22:43
20 uur?
Buiten dat begrijp ik totaal niet hoe mensen op die 20 uur zijn gekomen. Dat heb ik hier nu een paar keer voorbij zien komen maar ik heb duidelijk 12 uur geschreven, wat bijna de helft is. Wij zaten op Sint Maarten. Misschien even lezen alvorens een boze reactie te schrijven.
Triva
04-11-2018 om 07:29
Hangkous?
Ik haal niemand bij deze discussie, ik geef alleen aan dat er meer mensen zijn met wie ik het vaker dan gemiddeld oneens ben om te laten zien dat kaaskopje het niet zo persoonlijk moet maken. Ad hombre vraagt toch ook niet aan kaaskopje waarom ze altijd reageert op hem ( voorbeeld). Als je regelmatig van mening verschilt dan reageer je ook vaker op elkaar. Dat was mijn punt. Ik trek niemand bij deze discussie, ik doe niet vervelend tegen iemand, ik geef een voorbeeld omdat ik blijkbaar niet in een draadje wat niet van kaaskopje is mag reageren op foute informatie van kaaskopje als ik niet al op ts heb gereageerd ( dat wist ik overigens niet eens)
Willie
04-11-2018 om 07:54
Ach joh
Nouja, ik houd het zelf altijd 'braaf' en ga niet verder dan een volgende provincie waarbij mijn pubers alleen zijn met grootouders op een kwartiertje afstand.
Volgens mij vindt iedereen dat hartstikke acceptabel.
Terwijl het toch net zo goed lang kan duren thuis te zijn als nodig. Je kunt maar zo in een flinke file terecht komen, wat zegt afstand nu helemaal.
Verder lijkt het me prima verlopen. Op korte termijn misschien niet zo en natuurlijk zou ik dit ook niet zo brengen naar oudste maar voor de langere termijn lijkt me geen schade ontstaan maar eerder wijze lessen en mooie verhalen.
Behalve misschien iets dat speelt bij oudste mbt de aanstichtsters maar dat had ook zomaar op een andere plek, andere tijd zich kunnen afspelen, is mi niet perse een direct voortvloeisel van het feest.
Hangkous
04-11-2018 om 11:30
Theorie en praktijk
Claudine, je denkt wel heel erg naar jezelf toe. 12 uur vliegen van huis dat is waar ja in theorie. In de praktijk pakt dat toch anders uit als je nasr huis moet om wat voor reden dan ook.
Ander ticket regelen en het feit dat er niet iedere minuut een vliegtuig gaat maken het eerder 20 plus uur dan echt die 12 uur.
Als wij gaan kamperen met vouwwagen zegt de navigatie ook: aankomst over 8 uur en 45 minuten. In de praktijk wordt dat toch 12 uur en 25 minuten. Onderweg even stoppen om te ontbijten, lunchen, plassen, tanken, een kleine file en dan is je reistijd zo langer dan je dacht.
Als je gaat vliegen moet je die extra tijd er ook bijtellen om een realistisch berld te hebben hoe snel je thuis kunt zijn.
Utrechtse
04-11-2018 om 11:35
toezicht
"Je zou aangifte kunnen doen bij de politie, alleen volgen er dan waarschijnlijk ook vragen over het "toezicht" tijdens het "feestje" van volwassenen."
Daarmee suggereer je dat je geen poot hebt om op te staan omdat er geen volwassenen bij waren. En dat je daarom maar moet accepteren dat anderen je huis vernielen.
Dat is natuurlijk onzin.
Het is echt niet uitzonderlijk dat ouders niet thuis zijn als hun 17-jarige een feestje heeft. Er zijn trouwens ook 17-jarigen die zelfstandig op een studentenkamer wonen. En natuurlijk zijn ouders niet 24/7 bereikbaar zijn als er een probleem is. De ouders hadden tijdens het feestje ook in een theater of in de bioscoop in dezelfde stad kunnen zitten (en telefoon op stil. Dan waren ze misschien een uur later thuis gekomen - en was het probleem al geschied.
Dochter had trouwens ook 18 kunnen zijn. Denk je dat het dan beter was verlopen?
Het valt gewoon op geen enkele manier goed te praten dat die meiden (zonder uitnodiging) naar binnen zijn gekomen en het huis hebben vernield.
Kaaskopje
04-11-2018 om 11:42
Claudine
Ai, ja, die 20 uur schuif ik maar op luiheid van mijn kant. Ik had dat even beter moeten nazoeken, sorry. Toch maakt die 8 uur minder voor mij niet het verschil.
Het gedrag van je dochter is inderdaad niet 'onschuldig', dus ik heb daar ook over gezegd dat je haar daarop mocht aanspreken. Maar júllie zijn de eindverantwoordelijken van het gezin. Jullie vonden het knap waardeloos dat je terug moest van vakantie en dat snap ik ook best, maar dat jullie op vakantie zijn gegaan, terwijl de kinderen gewoon naar school moesten, maakt mijn afgrijzen eigenlijk alleen maar groter. Het zou werkelijk nooit bij mij opgekomen zijn. Waar zit je verstand? Als ik onderwijzer van de jongste kinderen was geweest en dit zou weten, zou ik omgevallen zijn van verbazing.
Willie heeft niet gezegd dat het een fatsoenlijker is dan het ander, maar ze vind het een wel normaler dan het ander, dus fatsoenlijker.
Kaaskopje
04-11-2018 om 12:07
Nog iets...
Mijn oudste dochter was naar Pinkpop. Ontzettend leuk voor haar. Tijdens haar Pinkpop, ging het heel erg mis met de jongste dochter. Ze moest met de ambulance naar het ziekenhuis en is daar zoals de arts zei 'voor de hemelpoort weggehaald'. We hebben dit pas aan de oudste ná de operatie verteld en ook pas in de ochtend, dus niet middenin de nacht. We wisten dat die nacht een verschrikking voor haar zou worden, omdat ze niets kon doen. Ze moest dan wachten op de opstart van het openbaar vervoer.
Zoiets kan het hele leven door gebeuren natuurlijk, maar stel dat je kind van 10 jaar opeens in zo'n acute toestand naar het ziekenhuis zou moeten, iedere minuut telt, dus de vijf minuten van oma zijn er vier teveel, hoe handelt je dochter dan? En hoe ben jij dan op 12 uur vliegen van huis?
Of minder dramatisch: de strijd om het vriendje had ervoor gezorgd dat er een kaars omgevallen was. Ze mogen misschien geen kaarsen aansteken als jullie weg zijn, maar ach... jullie zijn er toch niet. De kaars valt tegen iets brandbaars aan, huis in de hens, twee jonge kinderen in hun bedden... Oma is vijf minuten verder weg. Hoe handelt ze dan? Met de kennis die wij nu hebben, weet ik nog niet zo net of ze dan alles onder controle zou weten te houden.
En ja, zoals Willie zei, het incident had zich ook ergens anders kunnen voordoen. Maar dat is makkelijk praten. Op straat was het dan niet meer dan een ordinair tafereel geweest. Als er een paar klinkers waren beschadigd had de gemeente de rekening kunnen sturen en dat was dan weer dat. Maar zo was de situatie niet.
In studentenhuizen kan er ook veel misgaan, dat is een ding wat zeker is, maar dan is de verhuurder degene die daar iets van moet vinden en de meiden voor de schade zal laten opdraaien. De ouders dus, onder de 18, daar komt het dan wel op neer als puntje bij paaltje komt. Zouden jullie dan nog steeds geen schadeformulier naar de verzekering sturen? Dan moet je wel een all-risk inboedelverzekering hebben als je het via je eigen verzekering wilt laten bekijken, of toch de aansprakelijkheidsverzekering van de andere ouders. Je betaalt niet voor niets elke maand een x-bedrag aan premie. Vragen is geen schande, of onfatsoenlijk. Nee, zul je gewoon moeten accepteren, ja is een opluchting.
Utrechtse
04-11-2018 om 12:21
niet zo hysterisch
"maar dat jullie op vakantie zijn gegaan, terwijl de kinderen gewoon naar school moesten, maakt mijn afgrijzen eigenlijk alleen maar groter. Het zou werkelijk nooit bij mij opgekomen zijn. Waar zit je verstand? Als ik onderwijzer van de jongste kinderen was geweest en dit zou weten, zou ik omgevallen zijn van verbazing."
Doe niet zo hysterisch.
We laten massaal zeer jonge kinderen achter bij oppasmeisjes van 15 of 16 jaar.
Een verstandige 17-jarige kan prima een aantal dagen op haar eigen broertje/zusje van 10 en 12 jaar passen. Zeker in eigen huis en met oma die in de buurt is en ongetwijfeld regelmatig even binnen komt lopen.
Nee, niet iedere 17-jarig. En nee, niet iedere 10- of 12-jarige.
Ja, natuurlijk kan er een keer wat extreems gebeuren. Dat kan altijd en overal en is helemaal niet te voorkomen. Ik vind het persoonlijk altijd een beetje een dooddoener: stel dát.
bieb63
04-11-2018 om 12:44
Al lezende, o.a. de reacties van Claudine
moet ik toegeven dat e.e.a. (zoals die vakantie) toch nét iets minder 'erg' is dan in eerste instantie gedacht.
Wat mij vooral triggerde was dat Claudine haar dochter van 17 fatsoenlijk noemde. Dat kan best zo zijn in het dagelijks leven, maar vind ik wél heel naief om te denken dat een kind van 17 niet ook heel gemakkelijk in de problemen kan komen. Niet alleen door haar eigen onzekere puberhormonen, maar vooral ook door haar bijbehorende vrienden. Het zoenen van een jongen die een vriendin heeft, zegt genoeg. Ondanks dat ik natuurlijk niet weet hoe dat precies is gegaan, is e.e.a. wel héél naief.
Kaaskopje
04-11-2018 om 12:53
Utrechtse
"We" laten die kinderen achter voor een paar uur of een avondje, of één nachtje, zonder feest over het algemeen. Gemiddeld genomen vinden ouders van kinderen waar op gepast moet worden het soms wel goed als de oppas één vriendin meeneemt voor de gezelligheid, maar meer ook niet.
"Stel dat" vind ik een hele goede leidraad bij mijn keuzes. Soms blijkt dat ik overdrijf met 'stel dat", dan heeft iemand anders besloten dat ik daar te paniekerig mee ben, dan komt er een compromis of een 'oké, jij je zin' uit van mijn kant en dan moet ik soms toegeven dat ik inderdaad te paniekerig dacht. Het is soms goed dat een ander meer risico durft te nemen, zo ontstaat er toch een balans. Maar als je pas met een halve dag reizen thuis kunt zijn, weegt mijn stel dat toch véél zwaarder dan als ik naar Amsterdam ga voor een dagje winkelen. Ik zou me niet kunnen ontspannen, dus dan schiet zo'n vakantie zijn doel voorbij.
Utrechtse
04-11-2018 om 14:03
Kaaskopje
Blijkbaar heb je de behoefte om te blijven herhalen dat jij het allemaal heel anders (lees: beter) zou doen. Je komt inmiddels heel verontwaardigd over en haalt er van alles bij om je 'gelijk' te bewijzen. Bijvoorbeeld de leerkracht die vast 'omgevallen is van verbazing'.
Waarom accepteer je niet gewoon dat andere mensen andere afwegingen maken dan jij? En dat de manier waarop jij in het leven staat niet beter of slechter is dan die van een ander? Waarom veroordeel je zo?
"Maar als je pas met een halve dag reizen thuis kunt zijn, weegt mijn stel dat toch véél zwaarder dan als ik naar Amsterdam ga voor een dagje winkelen."
Waarmee jij dus bepaalt hoeveel 'risico' een ander mag lopen en welke afwegingen iemand moet maken.
En er klinkt vooral uit dat Claudine dit had kunnen voorkomen. Ala Claudine maar in de buurt was geweest, dan hadden de dames zich wél keurig gedragen. En dat is natuurlijk maar de vraag. Als Claudine bij de buren op bezoek was geweest, had ze het misschien niet eens gemerkt. Of was het kwaad al geschied tegen de tijd dat ze het wel in de gaten had. En al was Claudine gewoon thuis geweest, dan nog had het uit de hand kunnen lopen. De aanwezigheid van een volwassene is helaas geen garantie voor goed gedrag van baldadige pubers.
"Ik zou me niet kunnen ontspannen, dus dan schiet zo'n vakantie zijn doel voorbij."
Dat geldt voor jou. Ik ken heel wat volwassenen die zo nu en dan zonder kinderen op vakantie gaan. Ieder z'n ding he?
Alkes
04-11-2018 om 14:12
Utrechtse
Ik vind het prima als volwassenen zonder kinderen op vakantie gaan. Maar dan niet zo hysterisch doen als TS als het toevallig misgaat. En TS zelf zegt al dat het vernielingen waarschijnlijk niet alleen door de ongenode gasten zijn gebeurd.
Ik weet niet of jezelf wel eens een feestje hebt gegeven als 17-jarige met alcohol dat wat uit de hand liep. Maar mijn ervaring is dat het zelden een of twee mensen zijn die dan hun grenzen wat uit oog verliezen.
Flanagan
04-11-2018 om 14:27
Realiteit
In dit geval is het moeilijk om aan te tonen dat die drie meiden verantwoordelijk zijn, als je geen bewijsmateriaal hebben in de vorm van een filmpje. De andere aanwezigen zullen in zulke situaties zeer waarschijnlijk hun mond houden.
Als de meiden zeggen dat ze wel zijn binnen gelaten, hoe wil je dat dan weerleggen, terwijl ze in het huis een chaos aanrichten...
Een chaos waarvan niet eens hard te maken is dat het van hun hand komt, terwijl het huis vol jongeren zat.
Juridisch staan ze m.i. zwak, waarschijnlijk advies van de advocaat er geen zaak van te maken daar de kans groot is dat dit hen nog meer gaat kosten.
Het lijkt mij voor de andere twee kinderen toch een vervelende avond; op je kamer moeten blijven terwijl er beneden een feestje gaande is.
Claudine komt er wel over heen. Belangrijkste is dat haar man er ook snel overheen kan stappen zodat de burn-out beperkt blijft.
Ergens maakt zo’n ervaring dat je gaat inzien wat echt belangrijk is in het leven. Materiële schade is gemakkelijker te herstellen dan ziek worden.
Hangkous
04-11-2018 om 14:43
Eigen bubbel
We kijken hier natuurlijk allemaal naar de voorgestelde situatie vanuit onze eigen bubbel. Nemen onze eigen situatie als referentiekader, kijken naar onze eigen kinderen en hun zelfredzaamheid op een bepaalde leeftijd. Vandaaruit geven we onze mening en advies.
Vorig jaar genoten wij met een bevriend stel van onze terugkerende vrijheid. Allebei een gezin met zelfredzame pubers (onder de 18) die niet meer in 7 sloten tegelijk liepen, prima een avondje voor zichzelf een avondmaaltijd konden maken, zodat wij uit eten konden. Heel stiekem werd er gefantaseerd over misschien een keer een weekend weg.
Toen dat weekend gepland was werd een van de pubers zeer ernstig ziek. Weekend geannuleerd. De puber is er uit gekomen met NAH. De puber gaat langzaam vooruit waardoor de teruggekeerde vrijheid weer helemaal weg was. Oppas zoeken als ze naar een ouderavond moesten, oppas regelen om naar het andere kind haar zanguitvoering te kunnen kijken.
Dit van dichtbij meemakend heeft mijn mening over pubers alleen thuis laten zonder "oppas" wel verandert. Ik zal nu alleen nog per auto, binnen Nederland weggaan, zodat ik binnen een paar uur thuis kan zijn.
Ik moet er niet aan denken hoe het was afgelopen met die puber als dit 3 weken later was gebeurd en de pubers het zelf hadden moeten oplossen.
Nu wij dit van dichtbij hebben meeggemaakt zijn wij gaan zien dat die teruggekregen vrijheid leuk is maar nog best fragiel. Er kan zomaar iets op je pad komen dat je leven totaal overhoop gooit.
Gelukkig voor Claudine is haar schade alleen financieel, daar komt ze wel weer overheen. Maar toen ik de openingspost las had ik wel een ander rampscenario in mijn hoofd rondspoken waardoor ik reageerde zoals ik reageerde. Het verhaal van wat... als. Hoe kom je thuis als het leven van je kind(eren) op het spel staat.
Met de van dichtbij meegemaakte zieke puber denk ik nu anders over het alleen laten van pubers. Schade aan huis en haard is niet leuk maar schade aan je kinderen is vele malen erger.
Ginny Twijfelvuur
04-11-2018 om 14:49
Wanneer stopt dat Hangkous?
Ook bij mijn jongvolwassen oudste kan zoiets gebeuren. Is dat dan ook een reden om vooral maar altijd in de buurt te blijven?
En hij is volwassen, dus zou prima de verantwoording voor zijn kleine broertje kunnen dragen.
Ik blijf het moeilijke afwegingen vinden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.