Claudine
29-10-2018 om 23:03
Verschrikkelijk feest van 17 jarige
Mijn man en ik zitten met de handen in het haar.. Afgelopen zaterdag gaf onze lieve oudste dochter van 17 jaar een feest bij ons thuis. Wij waren een week weg, maar vertrouwden erop dat dochter het zou laten weten als er iets mis ging. Niet dus. Zondagochtend belde ze ons pas, dat er iets heel ergs was gebeurd en dat er een meisje van school met 2 vriendinnen zonder uitnodiging op was komen dagen en zij allemaal flessen drank (Malibu, vodka etc) in de jacuzzi en het zwembad begonnen te gooien, borden op de grond, glazen kapot en tot slot begonnen ze mijn dochter te slaan. Het klonk net als een slechte film. Op de vraag waarom wilde mijn dochter in de eerste instantie niet antwoorden, maar later heeft ze toegegeven dat ze die avond met het vriendje van het meisje heeft gezoend. Onze vakantie is helemaal verpest en ik kan alleen maar denken aan mijn dochter en aan mijn huis dat een ravage is. Mijn vriendin is vanmiddag langsgeweest bij ons thuis maar mijn dochter zit er helemaal doorheen en ik ook. Ik kan alleen maar huilen en ik ben duizenden kilometers verwijderd van mijn huis.
Mijn twee andere kinderen (10 en 12 jaar oud) waren ook thuis toen het gebeurde en ik voel me zo ontzettend slecht als ik bedenk dat hen ook iets had kunnen overkomen.
Mijn man is razend en heeft de hele dag met onze advocaat aan de telefoon gehangen. Dag vakantiegevoel. Vrijdag komen we weer thuis, maar ik kijk er totaal niet naar uit. Ik ben ontzettend bang voor de staat waarin ik mijn huis en mijn spullen aan ga treffen.
Ik schrijf dit weer met tranen in mijn ogen en weet me geen raad.. Ik moest het even van mij afschrijven. Wat nu? Terug naar huis?
Utrechtse
30-10-2018 om 10:17
aanvulling
En ik vind het best apart dat je je vooral druk lijkt te maken over dat zoenen, en wat daar wel of niet over naar buiten gebracht mag worden. Die meiden waren gewoon fout bezig. Punt.
Kaaskopje
30-10-2018 om 10:21
Levensles
Ik denk dat het vooral een levensles is voor jou als ouder Claudine. Voor de rest ook, maar voor jou en je man in het bijzonder. Jullie hebben de situatie niet goed ingeschat. Jullie hebben gedacht dat je dochter van 17 al volwassen keuzes kon maken, de verantwoordelijkheid kon dragen als er toch iets verkeerd zou gaan en je jongste kinderen in goede handen zouden zijn. Die verwachting was kennelijk niet juist. De verantwoordelijkheid van dit 'mislukken', ligt bij jullie als ouders. Uiteraard komt je dochter hier ook niet zomaar vanaf. Ze heeft dom gedaan, daar mag ze best op aangesproken worden, maar ze mag niet de schuld krijgen van alles wat er nu gebeurt.
Wat mij voor nu belangrijk lijkt, is dat jullie dit ook zo benaderen naar haar toe. Jullie hadden niet op vakantie mogen gaan zonder direct toezicht in huis van een volwassene in huis te halen en je dochter deze verantwoordelijkheid nog niet moeten geven. Net als wat AnneJ zegt, is het makkelijk om dit achteraf te constateren, maar het is wel wat het is. De reden dat jullie de vakantie af moeten breken ligt wel bij de gevolgen van het feestje, de oorzaak ligt bij jullie. Je man valt dit net zo goed te verwijten, dus hij mag dit niet alleen op jou schuiven. Probeer als jullie elkaar straks zien dus kalm te reageren. Ik stel me voor dat je dochter ontzettend bang is voor jullie eerste reactie. Ze snapt echt wel dat ze het niet goed heeft aangepakt, dat hoeft er niet nóg dieper ingewreven te worden. Probeer ook te voorkomen dat de uren erna in een constante stroom van verwijten blijven hangen. Een keer zeggen wat jullie denken is genoeg. Dus dat hoeft niet bij elk wissewasje herhaald te worden. "Tja, nu hadden we nog lekker aan het zwembad kunnen zitten", "zucht steun... nu hadden we nog lekker in het warme zonnetje kunnen liggen", "nou, daar zitten we weer aan de zuurkool, in plaats van paëlla... (ik zeg nu maar even wat)".
Succes!
Mej. Griffel
30-10-2018 om 10:44
verdiend
Ik denk idd ook een psycholoog voor jezelf, als je met een nepglimlach probeert de laatste vakantiedag van je man niet te bederven.
Je hebt het niet verdiend, schrijf je. Dat vind ik altijd zoiets raars, alsof je onheil wel verdiend. Alsof je slachtoffer bent. Maar: er is niemand echt gewond, je hebt klaarblijkelijk genoeg geld (met dat zwembad en die verre reis) om de muren opnieuw te laten stuccen.
Nu ben je door schade en schande wijzer geworden dat je je kinderen niet zo lang alleen kan laten en aan het andere einde van de wereld te gaan zitten. Was het feestje met jullie medeweten?
Wees een beetje aardig naar die oudste dochter, die is zich vast rotgeschrokken en weet meteen wie haar vrienden dus niet zijn.
bieb63
30-10-2018 om 16:49
Fatsoenlijk??
Jij vindt je oudste dochter fatsoenlijk??? Ze zoent met de vriend van een ander...… Heel fatsoenlijk.
mutsje
30-10-2018 om 20:43
Bieb63
Jeetje, niet zo hysterisch. Die vriend zoent met een ander terwijl hij een vriendinnetje heeft, dát is niet fatsoenlijk. Dit is zo ouderwets; de schuld leggen bij het meisje, terwijl de schuld toch echt ligt bij de jongen. Maar ja, dan krijg je van dat commentaar dat ze het vast uitgelokt heeft; de sloerie....
Sorry, maar je commentaar is niet van deze tijd.
Jippox
30-10-2018 om 22:06
mutsje
Nou, als je zoent met het vriendje van een vriendin, dan ben je als meisje ook niet heel goed bezig. En inderdaad, die jongen óók niet.
Sorry, maar jouw commentaar is óók niet van deze tijd!
wil40
30-10-2018 om 22:15
Nog meer onfatsoenlijks.
Allemaal flessen sterke drank voor het grijpen terwijl een stel minderjarige kinderen alleen thuis zijn.
De ongenode gasten hebben dat dus uit de kast gehaald om in het zwembad te gooien?
Wat een raar verhaal...nou, veilige vlucht en je kinderen eerst maar flink knuffelen.
bieb63
30-10-2018 om 22:20
Uh mutsje
Het gaat er niet om hoe erg IK het vind dat iemand zoent met het vriendje van een ander..... En het gaat er al helemaaaaal niet om wie er begonnen is..... Geen idee,
, maar doet er niet toe, dochter deed dat en allebei hebben ' schuld'. Punt.
Waar het om gaat is dat moeder de dochter beschrijft als een fatsoenlijk meisje van 17 dat een week zonder ouders kan (dat opzich is niet perse gek is), maar dan ook de verantwoording heeft voor brusjes van 10 en 12 EN een feest mag geven......
En dan zie je dus dat het een heel gewokn, vast best fatsoenlijk, meisje is, maar wel pas 17, met alke hormonen en onzekerheden die daarbij horen. Ja, dat gebeurt. En wat weet moeders van al die andere feestgangers? Ook allemaal even fatsoenlijk? Niet beinvloedbaar. Leuk toch, een feestje met jo geren van die leeftijd bij iemand thuis waar de ouders lekker in het buitenland zitten. Kan je dochter nog zo 'fatsoenlijk' zijn.....
Tango
31-10-2018 om 22:56
Feest
Ik verbaas me hier ook over hoor. Prima als een 17-jarige een feest geeft terwijl je als ouders niet thuis bent. Dat deden we hier ook toen dochter 17 werd. Wij waren echter in dezelfde stad uit eten en naar de bioscoop en kwamen rond 1.00 u. thuis. Toen was het huis een chaos, was er alcohol gedronken, maar werd er (voor zover pubers dat kunnen) zoveel mogelijk opgeruimd en mocht dochter met vriendin die bleef slapen de volgende dag de rest opruimen.
Zoon was overigens tijdens het feest ook thuis, hij was toen 13. Hij is geloof ik 1 keer naar beneden gekomen, vonden de feestgangers ook wel gezellig volgens mij. Hij wilde niet ergens anders logeren of met ons mee. Maar ik kan me niet voorstellen dat een 10 en 12 jarig kind thuis zijn tijdens een feestje en dan niets horen. Of is het een heel groot huis?
Ik zou dus echt niet bedenken om tijdens zo'n feest duizenden kilometers uit de buurt te zitten. Er zal maar iets gebeuren inderdaad. Ik zou niet rustig op vakantie zijn in de veronderstelling alleen al dat er een feest is. Omdat ik weet dat er weleens iets mis kan gaan. Dat hoor ik vaak genoeg van dochter als ze elders een feestje heeft.
Claudine
01-11-2018 om 03:50
We zijn weer terug
Bieb63, mijn dochter is een fatsoenlijke meid maar het blijft wel een mens. Ik heb haar gesproken over dit voorval en uitgelegd dat ik teleurgesteld ben dat ze zoiets heeft gedaan. Wij leren onze kinderen om sociaal te zijn en te denken aan andermans gevoelens. Helaas is dat hier even foutgegaan en dat is vervelend maar het blijft een tiener en ze is niet volmaakt.
Wij zijn inmiddels weer bijna een dag thuis en de staat van het huis was schrikbarend, ondanks dat mijn moeder al sinds zondag heeft lopen schrobben. Ik zal niet in detail treden want het is teveel om op te noemen, maar zelfs de vloer is toegetakeld. Ik denk ook niet dat dit allemaal aan de 3 niet-zo-sociale dames te wijten valt. Heb dochter hier ook op aangesproken. Ik lees in de reacties dat er een aantal keer wordt gezegd dat ik mijn dochter niets kwalijk moet nemen. Hierin verschil ik toch van mening. Man en ik hebben haar duidelijk gemaakt dat we van haar hadden verwacht dat ze haar oma zou bellen in geval van nood en dat ze het rustig zou houden. De afspraak was ook van tevoren dat ze een feest zou geven voor maximaal 15 mensen, maar als ik het huis zo zie geloof ik niet dat zij zich aan de afspraak heeft gehouden.
Mijn 2 andere kids maken het goed.
Tango, de jongste kinderen hebben het wel gehoord maar zijn niet beneden gekomen en hebben dus ook niet gehoord wat de reden was voor het voorval. Dit was ook een afspraak die we van tevoren hadden gemaakt; oudste geeft een feestje vanaf 21:00 en vanaf dat moment komen jullie niet meer beneden. Wij zijn niet zo naïef dat we geloven dat dochter geen alcohol zal drinken als wij er niet zijn, maar de jongste kinderen hoeven daar niet mee in aanraking te komen. Ze konden in ons bed een film kijken of een boekje lezen en daarna gewoon gaan slapen.
Ik voel me nu dat we weer thuis zijn toch wat rustiger. Mijn man is niet erg blij dat we er weer zijn, wat vanmiddag tot een conflict tussen mijn moeder en hem heeft geleid. Hij maakte een geïrriteerde opmerking over onze ongeplande terugkomst en mijn moeder schoot uit haar slof. Ik heb geprobeerd de boel te kalmeren maar had er simpelweg geen energie meer voor en ben met de kinderen naar boven gegaan.
Ze hebben het nog steeds niet goed gemaakt en ik wil geen kant kiezen. Mijn moeder heeft ontzettend geholpen met deze situatie door op te ruimen, de kinderen op te vangen en mij gerust te stellen, maar mijn man heeft het al zo zwaar en ik weet dat hij het goed bedoelt.
Zucht..
Nicky
01-11-2018 om 07:38
Ooit van
Project x gehoord?
Net als een aantal voor mij vind ik het echt verbazend hoe jullie je drie kinderen zo thuis hebben kunnen laten met zulke naïeve veronderstellingen en afspraken. En nee, dat zeg ik niet vanwege de uitkomst, ook als er niks mis was gegaan was ik daar verbaasd over geweest.
Dat je man je moeder niet dankbaar is vind ik ook pijnlijk, als ik haar was was ik daar goed boos over geweest. Ook al heeft hij een burn-out of iets in die richting, hij kan niet blind verwachten dat zijn schoonmoeder zijn verantwoordelijkheden overneemt als hij besluit daar pauze van te nemen.
Al met al denk ik dat jullie inschattingsfout die van dochter ruim overtreft, zeker in het licht dat jullie de volwassenen zijn en zij puber en vziw tast een burn-out je inschattingsvermogen niet aan dus dat lijkt me geen excuus.
Sarah-Sarah
01-11-2018 om 07:38
Je moeder
Je moeder heeft sinds zondag lopen schrobben, dat is dus vier dagen. Zal vast haar hobby niet zijn en ze is geen 30 meer.
Vervolgens maakt jouw man een rotopmerking omdat hij zichzelf zo zielig vindt dat hij eerder thuisgekomen is van vakantie. Ik weet natuurlijk niet wat jouw moeder heeft gezegd, maar het zal er op neerkomen dat zij de laatste vier dagen ook leukere dingen had kunnen doen dan kots van jullie bank te schrobben.
En dan vind jij dat je niet je moeder hoeft te steunen? Want je man heeft het zo zwaar? Hoe zwaar heeft hij het dat hij twee kinderen heeft maar toch alleen met zijn vrouw een week naar de tropen kan?
Ik heb toch het idee dat jij je prioriteiten verkeerd hebt. Je zou je moeder moeten overladen met dankbaarheid dat ze de afgelopen dagen voor je kinderen en het huis heeft gezorgd. En je man een schop onder zijn kont moeten geven en zeggen dat hij moet opgroeien en niet moet zwelgen in zelfmedelijden.
Dees
01-11-2018 om 08:09
Ik weet wel welke kant
Jouw man heeft het zo zwaar? En terecht ver weg op vakantie gaan terwijl je kinderen alleen thuis zijn dan mag hij het zwaar hebben ja.
Je moeder verdient alle steun en lof. En minstens een lekker weekend geheel verzorgd op reis op kosten van jou en je man.
En je man ? Die verdient een schop onder zijn kont en daarna mag hij er jou een geven.
Anneque
01-11-2018 om 08:55
Wat ik zou doen in dit geval
Is ff gaan shoppen en een leuk nieuw outje kopen. Zo breng je je hubbie weer in een goed humeur. Werkt vaak goed hoor!
Jippox
01-11-2018 om 08:58
waarom?
Jullie waren één weekje weg. Waarom, wáárom n in vredesnaam laat je je puber nou juist precies in díe week een feest geven?! Wat een ongelooflijke inschattingsfout. Je kunt alles wat er vervolgens gebeurd is dan ook alleen jullie zelf kwalijk nemen, vind ik.
Clowntje
01-11-2018 om 09:35
Welke kant?
Je moeder even flink verwennen en bedanken! Man heeft het al zo zwaar, pff.
Wilgenkatje
01-11-2018 om 09:39
Lessen zijn duur
Het is niet anders.
Je dochter is nog niet volwassen, jullie hebben haar overschat, hoezeer ze ook jullie lieve en anders zo verstandige dochter is. Ze zal er zelf ook veel verdriet van hebben dat het allemaal zo uit de hand is gelopen en dat haar feest geen feest was. Een feestje geven is sowieso heel wat anders dan naar een feestje toe gaan - het is een heel gedoe en je hebt het gedrag van de (ongenode) gasten niet in de hand, helemaal niet als er gedronken wordt. Het was veel te veel gevraagd.
Sterkte met allemaal, iedereen heeft een eigen plaats in deze geschiedenis en iedereen heeft ervan geleerd.
Respect voor oma, je hebt aan haar (te) veel verantwoordelijkheid overgedragen - drie minderjarige kinderen én een feestje! Als ik in haar schoenen stond, had ik mijn dochter niet op basis van deze afspraken met haar man op vakantie laten vertrekken. En al helemaal niet zo ver weg. Het is geweldig dat ze zo hard voor je aan het werk is gegaan; en zoals een ander al opperde: ze verdient een mooi weekend weg!
Flanagan
01-11-2018 om 10:08
Niet zo eenvoudig
Wij hebben een houten vloer. Als die beschadigd raakt door vallen de flessen sterke drank of andere oorzaken, moet de hele benedenverdieping ontruimd worden want dan moet een bedrijf die vloer schuren en lakken. Daar gaat een paar weken over heen. Je krijgt, naast een fijne rekening, wel weer een mooie vloer. Maar zodoende dan ik mij de frustratie van vader wel begrijpen.
Ik weet niet hoe mijn man gereageerd zou hebben, dat hangt af van het aanzien van de totale schade.
Maar je man zal zich ook wel voor de kop geslagen hebben, hoe hij zo naïef was toestemming te geven aan het feest, terwijl hij afwezig was. Hij reageert het wel op jullie af, maar ik denk dat hij heel goed beseft dat hij dit had kunnen voorkomen door geen ruimte te geven voor een feest.
Op zich mag hij nog van geluk spreken; een tijd geleden haalde dergelijk feest de voorpagina want naast chaos waren er ook eigendommen ontvreemd. Schrale troost.
Drietand
01-11-2018 om 10:21
tegenwicht
Misschien dat ik nu overkom als een hééél onverantwoordelijke moeder, maar ook wij zijn enkele dagen weggeweest en hebben onze kinderen achtergelaten (bijna 18, 16, 14 en 10). Wel was dit ná het eindexamen van oudste en hij was ook een soort van ingehuurd als oppas voor met name de jongste. Hij had natuurlijk ook gewoon vrij en kon de jongste 's ochtends helpen met ontbijt etc. De reden voor deze oplossing was dat oudste echt geen zin had in een oppas van buiten en zelf aangaf dat hij dat prima kon. Hij heeft ook gezorgd voord de boodschappen en het eten in die dagen. Er waren strakke afspraken gemaakt en hoewel ik het eng vond om ze alleen achter te laten vond ik ook dat ik de oudste het vertrouwen moest geven.
En ja, ook hij heeft een feest gegeven (met drank). Wel hadden we samen van tevoren al alles ingekocht (dus niet teveel alcohol), wist ik wie er kwamen en hoeveel (en kenden de meeste jongens), was party-crashen absoluut verboden, alsmede sterke drank. En dit is gewoon goed gegaan. Ja, ik ben me bewust dat het ook verkeerd had kunnen gaan, maar hij gaf aan dat het feest echt niet uit de hand zou lopen en dat zijn vrienden niet zo waren.
margaretha
01-11-2018 om 10:27
cadeau voor je moeder
want die heeft wel iets verdiend na al haar werken en opvangen al die dagen. Waar houd ze van en wees dan niet zuinig (en je man moet het goedmaken met haar)
Alkes
01-11-2018 om 10:30
drietand
Gaat wat mij betreft niet zozeer over onverantwoordelijk of niet. Maar vooral om enig besef. Als je je kinderen alleen thuis laat en je geeft toestemming voor een feestje, dan is er gewoon de kans dat dat uit de hand loopt. Een 17-jarige is nog geen wijze volwassene.
Dan moet je achteraf ook niet gaan mopperen (verpeste vakantie, man had het al zo zwaar, kost bakken met geld etc). Je hebt een bepaalde afweging gemaakt en die is niet zo gelopen als je had gedacht, maar wel had kunnen bedenken.
Kaaskopje
01-11-2018 om 10:49
Verantwoordelijkheid
Toen ik 22 jaar was, gaf ik een feest. Ik had een stellingkast als roomdivider tussen de keuken en de zithoek staan. Een van de gasten stond na een aantal biertjes wat wiebelig op zijn voeten en viel tegen de kast aan. Oventje op de grond, nog veel meer op de grond.... chaos. Wat baalde ik. Ik weet niet meer precies waarom ik zo besloot, maar ik heb de jongeman in kwestie geen schadevergoeding gevraagd. Ik vond mezelf ook niet handig met die kast zo middenin de ruimte.
Moraal... je kunt nog zo'n braaf kind hebben, maar als er alcohol gedronken mag worden, is het verloop onzeker.
Sjeeske
01-11-2018 om 11:49
Incident
Klinkt als een heel vervelend incident. En blijkbaar heeft je dochter onverstandige dingen gedaan. Dat mag je haar wel vertellen.
Maar nu is het vooral puinruimen. Ik neem aan dat de daders bekend zijn? Dan de schade op ze verhalen. Getuigen genoeg.
Een psycholoog erbij halen lijkt me helemaal onzinnig. Dan praat je ze eerder problemen aan denk ik.
Alkes
01-11-2018 om 11:59
sjeeske
Schade verhalen en genoeg getuigen? TS schrijft " Ik zal niet in detail treden want het is teveel om op te noemen, maar zelfs de vloer is toegetakeld. Ik denk ook niet dat dit allemaal aan de 3 niet-zo-sociale dames te wijten valt. "
En waarschijnlijk zijn de meeste getuigen ook niet broodnuchter. Ik snap overigens ook goed dat dochter van TS bij zo'n uit de hand gelopen feest de schuld liefst bij drie meiden legt, die ze toch al niet aardig vindt dan bij haar eigen vrienden.
TS heeft zelf toestemming voor het feest gegeven, wist dat er alcohol gebruikt werd, wist dat er geen volwassenen aanwezig waren en vervolgens wordt de schade op derden verhaald. Nou ik weet niet of dat zo 1-2-3 gaat.
nicolette
01-11-2018 om 12:23
inschattingsfout
Degene die hier de grootste inschattingsfout heeft gemaakt zijn jullie zelf . Dat je denkt een week op vakantie op 12 uur vliegen te kunnen gaan met een 10-, 12- en 17-jarige thuis. En de backup is ook op een afstand want als ik me goed gerinner, woonde je moeder ook niet om de hoek. Als er iets gebeurt met de 17-jarige (plotseling beusteloss oid), wat een paniek voor de 10- en 12-jarige en jullie zijn niet zo thuis. Ik had het wat anders gevonden als je op een half uurtje rijden was geweest. Of als er een backup was geweest vlakbij.
Even los van die erl over dat vriiendje en die meisjes, er is wel wat meer gebeurd bij jullie. En als het eenmaal uit de hand loopt, dan kan je dochter ook niet meer ingrijpen. Ik vnd dat uit de hand lopen van dat feest niet jouw dochters schuld. Nogmaals een backup in de buurt had een en ander kunnen voorkomen.
Dat jouw man zich slecht voelt, is vervelend maar dat betekent niet dat alles en iedereen daarvoor moet wijken. Ik hoop dat hij snel tot zijn positieven komt en bedenkt dat die vakantie op deze manier een grote inschattingsfout was van jullie twee. En dat hij zijn kinderen knuffelt en jullie fout erkent en dat hij schoonmoeder ook even in het zonnetje zet en sorry zegt.l
Sjeeske
01-11-2018 om 12:51
Schade verhalen
@Alkes
Ik denk dat als al die pubers om een verklaring gevraagd wordt de waarheid snel boven tafel komt. Er zullen geen professionele leugenaars bij zitten schat ik zo in. En ook de kleine kinderen hebben alles gezien.
Als er "gasten" dingen moedwillig hebben lopen vernielen dan mag dat gewoon verhaald worden. Wat ook de aanleiding was. Dat er geen volwassenen bij zijn is geen reden om dat te gaan doen en dat mogen 17-jarigen ook weten.
Mari
01-11-2018 om 12:52
Mijn mond valt werkelijk open
Ik zou nog niet de stad uitgaan als ik kinderen in de leeftijd van 10 en 12. Met een zeventienjarige wel maar dan nog zou ik zorgen dat er achtervang is als er iets is.
Echt wat er allemaal niet had kunnen gebeuren: iets met de 17-jarige bijv en dan moeten die van 10 en 12 het opvangen? Of andersom: kind van 10 krijgt ongeluk om 17 jarige niet oplette (wat natuurlijk kan met een katerig puberbrein). En dan zit jij op een dag vliegen (want plotselinge vlucht moet ook geregeld worden etc) weg? Het zou levenslange trauma's gegeven hebben en dat doet het gebeuren met het feestje voor de 17 jarige waarschijnlijk nu al.
Ik begrijp niet dat je dat zelf wilde. Burn out okay, rust nodig. Kan ook op de veluwe hoor, of in Zeeland aan het strand. 12 uur vliegen weg en dan van die kleine koters thuis lijkt me juist stress inducerend.
Ik begrijp die keuze werkelijk niet. Jeetje wat kunnen mensen toch verschillend zijn.
zebra
01-11-2018 om 13:59
begrijp het ook niet
dat jullie én zo ver weg op vakantie waren, zoals hierboven al genoemd, even samen bijtanken kan ook net over de grens of in een andere provincie. Ook zou ik een puber geen feestje laten geven zonder dat er volwassenen in de buurt waren, al helemaal niet met nog jongere kinderen in huis. Er kunnen inderdaad ongenode gasten komen, een gast die nog iemand meebrengt en dat soort dingen. En dan ook nog met alcohol erbij.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.