Claudine
29-10-2018 om 23:03
Verschrikkelijk feest van 17 jarige
Mijn man en ik zitten met de handen in het haar.. Afgelopen zaterdag gaf onze lieve oudste dochter van 17 jaar een feest bij ons thuis. Wij waren een week weg, maar vertrouwden erop dat dochter het zou laten weten als er iets mis ging. Niet dus. Zondagochtend belde ze ons pas, dat er iets heel ergs was gebeurd en dat er een meisje van school met 2 vriendinnen zonder uitnodiging op was komen dagen en zij allemaal flessen drank (Malibu, vodka etc) in de jacuzzi en het zwembad begonnen te gooien, borden op de grond, glazen kapot en tot slot begonnen ze mijn dochter te slaan. Het klonk net als een slechte film. Op de vraag waarom wilde mijn dochter in de eerste instantie niet antwoorden, maar later heeft ze toegegeven dat ze die avond met het vriendje van het meisje heeft gezoend. Onze vakantie is helemaal verpest en ik kan alleen maar denken aan mijn dochter en aan mijn huis dat een ravage is. Mijn vriendin is vanmiddag langsgeweest bij ons thuis maar mijn dochter zit er helemaal doorheen en ik ook. Ik kan alleen maar huilen en ik ben duizenden kilometers verwijderd van mijn huis.
Mijn twee andere kinderen (10 en 12 jaar oud) waren ook thuis toen het gebeurde en ik voel me zo ontzettend slecht als ik bedenk dat hen ook iets had kunnen overkomen.
Mijn man is razend en heeft de hele dag met onze advocaat aan de telefoon gehangen. Dag vakantiegevoel. Vrijdag komen we weer thuis, maar ik kijk er totaal niet naar uit. Ik ben ontzettend bang voor de staat waarin ik mijn huis en mijn spullen aan ga treffen.
Ik schrijf dit weer met tranen in mijn ogen en weet me geen raad.. Ik moest het even van mij afschrijven. Wat nu? Terug naar huis?
Mia9
01-11-2018 om 14:54
Van nabij meegemaakt
Degene die het feestje gaf was een heel verstandige jongen van 18 met leuke vrienden. 1 vriend heeft het op Insta gezet, stomstomstom, toen is het helemaal uit de hand gelopen. Totaal onbekenden kwamen met drank, er bleek de volgende dag van alles gestolen te zijn... Deze jongen heeft ook niemand gebeld, omdat pas de dag erna bleek hoe verschrikkelijk uit de hand gelopen het eigenlijk was. Toen ik dit vertelde aan collega's bleek iedereen wel iemand te kennen die dit ook had meegemaakt, en was dat boek wat hierboven genoemd wordt net uit... Het gaat misschien vaak goed maar best vaak dus ook niet...
Claudine
01-11-2018 om 15:35
Niet voor herhaling vatbaar
Jullie hebben zeker gelijk, dit doen we niet meer.
Manlief is vandaag weer aan het werk en de 2 jongsten kunnen ieder moment thuiskomen. Oudste dochter heeft vandaag gesprekken met een schoolcounselor samen met de 3 meiden. Heb haar al gezegd dat als het niet goed gaat, ze mij moet bellen en ik er gelijk aankom. Ik hoop niet dat ze dat gaat doen want ik weet niet hoe ik zal reageren als ik die 3 onder ogen moet komen. Ik vind ook dat de school deze gesprekken rijkelijk laat heeft ingepland want dochter is maandag, dinsdag en woensdag al naar school geweest.
Mijn moeder krijgt zeker een cadeau van ons. Als de kinderen alle drie thuis zijn dan gaan we met z’n viertjes iets bedenken. Een reis is een leuk idee ja, misschien een moeder-dochter midweek ergens in Europa.
mutsje
01-11-2018 om 16:58
Claudine
Huh, het is buiten school gebeurd en dan laat je het aan school over om de scherven op te ruimen? Dit snap ik niet.
Claudine
01-11-2018 om 17:07
Mutsje;
Nee, Mutsje, maar de meiden zitten wel op dezelfde school. Ze komen elkaar daar dus wel tegen en dus lijkt het me niet onverstandig om op school nog wat gesprekken te hebben. De mentrix van dochter heeft dit zelf voorgesteld. De kans dat er op school weer ruzie ontstaat is natuurlijk aanwezig.
Angela67
01-11-2018 om 17:14
pardom
"Ik vind ook dat de school deze gesprekken rijkelijk laat heeft ingepland want dochter is maandag, dinsdag en woensdag al naar school geweest."
jullie gaan gerust duizende kilometers verderop, je laat je moeder opruimen (hetgeen jouw man kennelijk normaal vindt) en dan vind je ook nog dat school op maandag of dinsdag het sociale aspect voor haar rekening moet nemen?!?!
gr Angela
Claudine
01-11-2018 om 17:17
Angela
Ja, Angela, dat vind ik. Mijn dochter zit op school bij meiden die geen grenzen kennen, die mijn huis hebben vernield en mijn dochter in elkaar hebben geslagen. Thuis uitnodigen gaat niet en ik wil dat mijn dochter veilig kan zijn op school. Dat begreep de mentrix goed en die heeft een gesprek ingepland.
vlinder72
01-11-2018 om 17:33
Geen grenzen?
Drie meiden komen dronken of ze zijn dronken geworden op het feestje waar ze niet voor uitgenodigd waren. Op dat feestje was ook de vriend van een van die meisjes. Gezien de puinhoop in huis en de beschadigde vloer waren deze meiden niet de enige die zo wild en dronken deden.
Die avond besluit jouw dochter om te zoenen met de vriend van een van die meiden.
Die worden daarop boos en het liep uit de hand. Dronken meiden die vechten. Je dochter was vast ook niet meer nuchter.
Het is mij niet duidelijk waarom deze meiden nou zo zonder grenzen zouden zijn. Het was immers jouw dochter die besloot te zoenen met de vriend van een van die meiden. En ook hebben de mede feestgangers blijkbaar weinig gedaan om deze meiden weg te sturen toen ze binnen kwamen.
Deze meiden waren fout maar dat was jouw dochter ook de mede feestgangers. Zij heeft dit feest volledig uit de hand laten lopen.
Angela67
01-11-2018 om 17:34
ja
inhoudelijk snap ik het en is het inderdaad fijn als school, thuis en leerling een goede 'driehoek' vormen.
Maar dat je nog durft te klagen dat het te lang duurde terwijl je zelf a) bent weggegaan en b) twijfelde of je zélf terug zou komen, dan voel je dus niet aan wat je van anderen 'mag' verwachten . . .
gr Angela
Claudine
01-11-2018 om 18:30
Vlinder72
Voor de duidelijkheid, de meiden waren niet aanwezig op het feestje toen mijn dochter met het vriendje zoende. Het vriendje was wel uitgenodigd en iemand heeft via sociale media het meisje laten weten wat er was gebeurd. Toen is zij pas naar ons huis gekomen.
Wanneer jouw eigen vriendje vreemdgaat met een ander meisje, lijkt het me zeker wel heel asociaal om het huis van dat meisje te vernielen (het is überhaupt asociaal om iemands huis te vernielen, wat de omstandigheden ook zijn). Mijn dochter kende het meisje amper dus het waren ook geen vriendinnen van elkaar wat het dan nog erger zou maken.
juf Ank
01-11-2018 om 19:31
en uh....
je man weer aan het werk?
Is de burn out op wonderbaarlijke wijze genezen???
Pennestreek
01-11-2018 om 19:41
Verantwoordelijkheid
Natuurlijk waren alle pubers fout. Ook je dochter. Maar ik zou ook zeker proberen de schade te verhalen.
Maar uiteindelijk zijn jullie als ouders verantwoordelijk voor deze hele situatie. En ik lees nou nergens dat je dat zelf ook erkent. Je man al helemaal niet, die heeft ook nog eens echt een enorme faux pas gemaakt tegenover zijn moeder.
Jullie moeten in mijn optiek ophouden met vingerwijzen en eens beginnen met excuses aanbieden. Aan je kinderen en aan je schoonmoeder. Dit was een enorme inschattingsfout. Een kind (!) van 17 maak je niet verantwoordelijk voor 2 jonge kinderen als je een week lang op 12 uur vliegen zit. En die geef je al helemaal geen toestemming voor een geest met alcohol. Of je kind nou verstandig en volwassen is of niet. Ik ben wat dat betreft wellicht ietwat overgevoelig omdat ik al jong de veratwoordelijkheid kreeg over mijn jongere brusjes, maar daar heb ik nog altijd last van. Maar ik vind echt dat je dit soort verantwoordelijkheden niet bij een kind neer moet leggen. Ik vind het bijna misdadig. Wat als er echt iets ernstigs was gebeurd? Als een van de kinderen ernstig ziek was geworden? Er ingebroken was?
Nou ja, ik geb mijn punt wel gemaakt.
Nicky
01-11-2018 om 20:47
Het voelt
Als een soort script voor de Belgische variant van Gooise Vrouwen ofzo ...
Ik snap ook niet hoe je ontevreden kan zijn over het handelen van school. ‘Ze moet zich wel veilig voelen op school’ .... meine gotte, je bent zelf debet geweest aan het ontstaan van een onveilige situatie bij jou thuis met ook nog eens twee jongere kinderen aanwezig. Nergens schrijf je; stomme fout gemaakt, inderdaad, opkomende burn-out wend je niet af met ver weg vliegen, hadden kinderen nooit zo alleen moeten laten, stom van ons. En dan wel kritiek op school? Schiet mij maar lek
Hangkous
01-11-2018 om 21:12
It takes a village to raise a child
Niet aleen ouders voeden op maar leerkrachten, sportcoaches, buren, de dokter, de dominee; iedereen leert iets aan de kinderen maar verantwoordelijkheid voor het doen en laten van minderjarige kinderen ligt altijd bij de ouders.
Als je zelf besluit om de kinderen alleen te laten als je op vakantie gaat dan kan je alleen jezelf de schuld geven als het mis gaat. Kritiek hebben dat de school pas zo laat een gespek plant is echt not done in mijn ogen.
Ze moet zich veilig voelen op school, inderdaad maar als dat nu niet kan dan is school daar niet verantwoordelijk voor. Dat is jullie verantwoordelijkheid, je dochter en jullie als ouders.
Kaaskopje
01-11-2018 om 23:13
Een bepaalde levensstijl
hoeft niet de mijne te zijn, dus zelf weten. Ik verbaas me soms wel, maar meer ook niet eigenlijk. Dus als je geld zat hebt voor een tussendoorreisje op 20 uur vliegen van huis... prima. Zwembad in de tuin, een reisje door Europa als goedmakertje voor moeder, prima. Maar zoals geld niet gelukkig zou maken (nou een stuk gelukkiger dan géén geld!), maakt het ook niet wijs, verstandig, verantwoordelijk, kortom volwassen. Daar moet je zelf iets voor doen. Ik mis in dit verhaal volwassen mensen. Die van 17 is het nog niet, dus heeft een goed excuus voor verkeerde keuzes. Moeder is ouder, vader ook, maar hun keuzes komen niet op mij over of er verantwoordelijkheid gevoeld wordt. Waarom zou je school een privékwestie op laten lossen? Nog even en de werkgever van man wordt ingeschakeld. De enige mensen die opgetrommeld moeten worden, zijn niet die van school, maar de ouders van de meisjes en vriendje om samen te bespreken hoe dit afgehandeld moet worden. Hopelijk hebben zij een WA-verzekering, maar de sfeer tussen de meisjes heeft ook aandacht nodig en een gesprek met een ouder/de ouders erbij kan helpen. Gaat dat mis, dán kan school eventueel in beeld komen. Maar goed, jullie hebben het omgedraaid, niets meer aan doen!
En ga in vredesnaam niet op reis met oma! Wie houdt er dán een oogje in het zeil?? High tea, ergens in de buurt, zou ik waarderen als goedmakertje.
Tango
01-11-2018 om 23:13
Ja, en ook nog.
En je schrijft ook nog, Claudine, dat het kado voor je moeder misschien een moeder-dochter midweek ergens in Europa gaat worden. Dus je wil jezelf ook nog belonen voor dit gebeuren? Zo komt het op mij dan wel over.
Dat over school daar kan ik ook niet bij. Je mag blij zijn dat ze er op school een gesprek over hebben gepland. En zo laat vind ik het ook niet. Jullie zijn ook nog maar net terug.
Inderdaad je legt de verantwoordelijkheid bij iedereen behalve bij jezelf en je partner.
Ginny Twijfelvuur
02-11-2018 om 01:28
Burn out
Maar burn out man kan toch oppassen tijdens het moeder dochter stedentripje. Ik zie het probleem niet...
Triva
02-11-2018 om 04:56
Serieus kaaskopje?
Een wa verzekering die betaalt als 17jarigen elders de boel vernielen? Lees je wel gped?
tsjor
02-11-2018 om 08:39
Compleet andere werkelijkheid
'Heb haar al gezegd dat als het niet goed gaat, ze mij moet bellen en ik er gelijk aankom. Ik hoop niet dat ze dat gaat doen want ik weet niet hoe ik zal reageren als ik die 3 onder ogen moet komen.'
Wat je beschrijft is een compleet andere werkelijkheid voor mij.
Je weet vooraf dat er een feest komt en dat er alcohol zal komen. En dan twee kinderen van 10 en 12 zeggen dat ze op hun kamer moeten blijven.
Dochter van 17 moet zelf oma inschakelen.
Oma ruimt eerste boel op.
School moet met dochter praten. Nee, je verklaring vind ik niet goed, je gooit gewoon de rommel over de schutting. 'Thuis kan het niet', waarom niet? Dan kun je ook direct de schade laten zien. en nogmaals: wie zegt dat het deze 3 meiden zijn? en als er tot nu toe nog niets gebeurd is tussen de meiden, waarom zou er dan wel iets gebeuren?
En de psycholoog moet komen om alles weer recht te breien.
En dan ga je van een afstandje signalen uitzenden naar je dochter, dat als het gesprek niet goed gaat (?) dat je dan wel zult komen. Gelijk. Gelukkig ben je binnen vliegafstand dus.
Ondertussen heb je je eigen emoties niet in de hand.
Je beschermt je dochter met alles. Hoezo vriendje uitnodigen en vriendin van vriendje niet? En dan gaan zoenen. En dan erg vinden als de hel losbreekt. Met pubers?
Kan het zijn dat je ondertussen op de bank ligt en een keukenromannetje leest? Of een script aan het schrijven bent voor een nieuwe soap? Ik kan me niet voorstellen dat iemand zo naief en vooral ook zo zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel in het leven staat. Of is je dochter soms een sprookjesprinses die alles moet mogen, nooit iets verkeerd doet en beschermd moet worden door de hele wereld? Ik kan me niet voorstellen dat dit echt is.
Ik gok op 'scenarioschrijver voor soap'.
Tsjor
Kaaskopje
02-11-2018 om 08:56
Triva
Een WA is ook voor schade die je kinderen aanrichten. Je zou allicht kunnen probéren of een aantal zaken toch door de verzekering vergoed kunnen worden. Vragen staat vrij.
Mijn jongste dochter heeft als kleuter samen met een vriendinnetje een prachtige tekening gemaakt op de auto van een onderwijzeres van een school verderop. Afschuwelijk natuurlijk. De kinderen waren zich van geen kwaad bewust, ze hadden iets moois getekend en dan krijg je een stel boze mensen over je heen...
De verzekering heeft dat vergoed.
specht
02-11-2018 om 09:10
Kaaskopje
Voor kinderen onder de 14 gelden andere aansprakelijkheid regels.
Als een 17 jarige op een auto gaat tekenen vergoedt je aansprakelijkheidsverzekering het niet. Een 17 jarige moet beter weten.
Kaaskopje
02-11-2018 om 09:17
Triva o.t.
Het begint gekke vormen aan te nemen hoe je op mij reageert, ik zeg dat nu toch maar eens 'hardop'. Er is een heel draadje gevuld met commentaar op hoe de gang van zaken bij Claudine is verlopen, ik zie jouw naam er niet één keer tussen, geen Triva, dus geen inhoudelijke reacties van jou en ik zeg iets wat je niet bevalt en bam. Wat is dat toch? Heb je dat in het echte leven ook, dat je één persoon eruit pikt voor deze speciale aandacht, of ben ik echt de unieke gelukkige die dat mag meemaken?
Kaaskopje
02-11-2018 om 09:19
Oh ja,
als je valt over 'wa', ja, dat is niet correct. Maar de meeste mensen hebben het over een wa-verzekering terwijl ze het over een avp-verzekering hebben. Dus Claudine snapt vast wel dat ik het niet over een autoverzekering heb.
Alkes
02-11-2018 om 09:45
tsjor
Ik denk ook dat dit niet echt kan zijn. Zo verwend kun je toch niet volwassen worden?
Biebel
02-11-2018 om 10:25
Vandaar de titel van dit boek
Wat Alkes zegt, dacht ik ook. Vandaar dat ik verwees naar dat boek, wat ook over "mijn kind doet dat toch niet"feestje gaat, en waar het uit de hand gelopen is.
Of het is de dochter die dit plaatst, die denkt dat ze volledig in haar recht staat. Dat is wat 17jarigen nl nog wel eens doen, vinden dat al hun ellende de schuld is van een ander en dat ze daar zelf helemaal niks aan kunnen doen.
Zo niet, dan wordt het tijd Claudine dat je jezelf bij elkaar pakt en gaat opvoeden. Van je dochter, die je gaat leren dat ze een aantal foute dingen heeft gedaan, en dat zelf mag gaan oplossen - waarbij haar ouders naast haar staan. Je man, die áls hij een burnout heeft, die hier moet oplossen en niet overal meteen zo moet opspelen. Je moeder, die mag weten dat ze echt een super goede zaak heeft gedaan, maar dat ze haar dochter beter had moeten leren.
En jezelf. Echt. Kom tot actie, los het op. En niet door het naar school/een advocaat/psycholoog af te schuiven (pff, school hier had gezegd jammer dan. Thuis gebeurd is thuis opgelost). En neem je verantwoordelijkheid, zoals je dat ook van je dochter mag verwachten.
Voordat iemand er over valt: ik ben helemaal niet tegen psychologen, vind advocaten soms nuttig en ben blij dat school zich ontfermt over meidengedoe. Als dat op school speelt.
Maar niet in dit geval. Over het inschakelen van de APV kun je twijfelen, want die is er tenslotte voor om schade die jezelf/je hond/je kind aan een ander berokkent te vergoeden. Zoals toen mijn toenmalige 8jarige de klassendeur met zijn voet dicht deed, en bleek dat het glas daar niet tegen kon.
Maar die APV is dan wel die van de ouders van de betreffende meiden en goh... die kun je alleen aansprakelijk stellen als je er een gesprek mee aangaat. Waarbij je het risico loopt dat ze je haarfijn uitleggen dat zij niet de enige waren die iets misdaan hebben. Wie weet blijkt dat je eigen dochter ook met de bacardi in het zwembad heeft gegooid, naar het hoofd van een van die meiden; dat het een ander lief vriendinnetje was die met een jointje een paar brandgaten in de vloer heeft gemaakt en dat het de kots van het toevallig passerende buurjongetje was die je bed vernaggeld heeft.
En ja, dat is mijn fantasie die invult wat er gebeurt is, want dat meld je niet
wil40
02-11-2018 om 14:36
Verzekering.
Die keert bij opzet, of te wel vandalisme, niet uit bij 14 jarigen en ouder. Al helemaal niet als er alcohol en/of drugs bij betrokken zijn. Gelukkig niet, zou ook van de zotte zijn.
Je zou aangifte kunnen doen bij de politie, alleen volgen er dan waarschijnlijk ook vragen over het "toezicht" tijdens het "feestje" van volwassenen.
Kaaskopje
02-11-2018 om 14:58
Wil
Nee, dat is waar. Ik ging uit van niet geschoten is altijd mis. Maar je kunt nog wel een andere weg bewandelen en dat is via de inboedelverzekering van jezelf:
Schade door derden aan woning
Is er schade aan je inboedel ontstaan doordat een ander persoon (een zogenaamde derde) deze heeft veroorzaakt? Zorg ervoor dat je dit vermeld op het schadeaangifteformulier. Wanneer er getuigen zijn, vermeld deze dan ook. De verzekeraar zal de schade en het eventuele eigen risico dan verhalen op deze derde.
wil40
02-11-2018 om 15:37
Kaaskopje.
Zeker, als ik per ongeluk bij jou iets duurs laat vallen zal ik mijn verzekering inschakelen of, het zelf vergoeden. Maar dit is een heel ander verhaal. Een stel pubers, die met opzet, de boel vernielen.
Zie er maar achter te komen wie wat heeft gedaan.
Ik vermoed dat mijn verzekering ook graag een bewijs wil zien? Als ik ervoor zou kiezen mijn inboedelverzekering in te schakelen?
Kaaskopje
02-11-2018 om 16:41
Wil
Als Claudine zo onhandig is geweest om niets van de schade op de foto te zetten, dan houdt het op natuurlijk. Als je een inboedelverzekering hebt, waarbij ook schade wordt vergoed die door je eigen gezin, of door jezelf is veroorzaakt, dan zou ik zéker een formulier versturen. Ik ga niet bij voorbaat uit van dat ik niks zal krijgen, dat zoeken ze dáár maar uit. Als de verzekeraar dan oordeelt dat ze het wel gaan vergoeden, of een deel, omdat ze vinden dat de verzekerde recht heeft op vergoeding, kunnen ze nog wel overgaan tot het verhalen van de schade bij de ouders van de andere meisjes. Hoe die ouders dat betalen, zal de verzekeraar een zorg zijn, als ze het maar krijgen.
wil40
02-11-2018 om 18:10
Kaaskopje.
"Ik denk ook niet dat dit allemaal aan de 3 niet-zo-sociale dames te wijten valt. Heb dochter hier ook op aangesproken. Ik lees in de reacties dat er een aantal keer wordt gezegd dat ik mijn dochter niets kwalijk moet nemen. Hierin verschil ik toch van mening. Man en ik hebben haar duidelijk gemaakt dat we van haar hadden verwacht dat ze haar oma zou bellen in geval van nood en dat ze het rustig zou houden. De afspraak was ook van tevoren dat ze een feest zou geven voor maximaal 15 mensen, maar als ik het huis zo zie geloof ik niet dat zij zich aan de afspraak heeft gehouden."
Welke ouders sturen ze dan die brief om de schade te verhalen? Ik zit niet aan die telefoon bij de verzekering, maar in dit geval zou mijn eerste vraag zijn:"Mevrouw heeft u aangifte gedaan?" Als ze iets willen verhalen heb je meer nodig dan foto's, het gaat om opzet, vandalisme.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.