Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers mogen de supermarkt niet in

Bij een aantal AH’s zijn er nu speciale jeugdmandjes, als die op zijn (5 per winkel) moeten ze wachten totdat er weer eentje is. Bij een Jumbo mag de middelbare-schooljeugd helemaal niet meer naar binnen tussen 12 en 14 uur. Blijkbaar wordt er veel gejat. Mag een supermarkt groepen uitsluiten op deze manier?


Peaches schreef op 17-10-2022 om 14:39:

[..]

Wat een rare uitleg.

Stel dat ik mensen met de Belgische nationaliteit, of mensen die met krukken lopen of homo's weer uit de supermarkt tussen 14u en 15u. Dat is dan toch alleen tussen 14 en 15, dus geen discriminatie, toch?

Als mensen met krukken (want dat is onpartijdig vast te stellen) toegang willen tot de snelle loopband, dan mag je ze dat ontzeggen. Want dan kun je van zowel de man met kruk als het personeel de veiligheid niet garanderen. 

Dat is waarom de supermarkten het doen. Als Vlamingen elke dag tussen 2 en 3 je supermarkt bevolken en alle snoepkomkommers meenemen zonder af te rekenen, kun je best een maximum aan het aantal Vlamingen stellen op dat tijdstip. Ze mogen wel binnen, maar niet tegelijk met zijn allen en in een aantal waarin het voor iedereen overzichtelijk blijft.

Maar laten we eerlijk wezen,  groepen Vlamingen, homos of mensen met krukken vallen meestal niemand lastig en laten minder puinhoop achter. Scholieren wel. Dus die kunnen hun tas of dure spullen op school in de kluis laten en 1 Arend-Jan, Sterre of Binck afvaardigen om de gezonde vitamientjes te halen. Of, als ze echt de boodschappen voor thuis moeten halen, op een ander tijdstip gaan. 

Met zijn allen dan maar in de rij gaan staan vind ik echt wel tekenend voor de kortzichtigheid van de betreffende pubers. Geef de voorste in de rij een boodschappenlijstje en reken vooraf af. Dan ben je als puber van de rij af en heb je toch lekker snel je lunch. 

---

---

17-10-2022 om 15:35

Zeefietser schreef op 17-10-2022 om 13:50:

Het mag gewoon als het maar bij de deur goed is aangegeven. En wat voor school/pubers hebben we het dan over. Ik woon tegenover een MBO school met 15k leerlingen. Ja dan wat drukkig in de supermarkten 500m de andere kant op, soort volksverhuizing. En afgezien van de iets langere rij met afrekenen gebeurd er niks bijzonders.

15000? 

---

---

17-10-2022 om 15:36

Bijtje82 schreef op 17-10-2022 om 14:04:

[..]

Het gaat niet eens om MBO studenten, maar om van die brugpiepers. Van die snotjong waar de tas zwaarder is dan het kind zelf..

Ik denk dat de meeste brugpiepers zich nog wel weten te gedragen in de supermarkt. 

---

---

17-10-2022 om 15:38

Battle-Royale schreef op 17-10-2022 om 14:20:

[..]

Maar dat lost het toch ook niet op als er een hele kudde tegelijk van dat kwartier gebruik moet maken? Wat is er mis met eten van thuis meebrengen?

Of je koek en drinken kopen voor je naar school gaat? 

Bijtje82 schreef op 17-10-2022 om 14:57:

[..]

Dat mogen ze hier wel hoor. Ze gaan ook vaak kiet in de pauze, maar in een tussenuur.

Ook met tussenuren mogen ze het terrein niet af.

En ik weet dat het op alle scholen verschillend is, maar bij zoon op school in ieder geval niet 

---

---

17-10-2022 om 15:39

Biebel schreef op 17-10-2022 om 14:29:

NOS-stories liet een juridisch expert aan het woord en nee, het is geen discriminatie. Ze mogen nl wel de supermarkt in, alleen moeten ze op bepaalde tijden aan afspraken voldoen. Zoals maximaal met 5 man/vrouw tussen 11 en 15. Andere tijden zijn ze welkom om hun snack komkommers te halen, en als ze 1 iemand sturen die alle snoeptomaatjes haalt en iedereen een tikkie stuurt, kunnen ze allemaal gezond lunchen.
Juist omdat de leerlingen de keuze hebben op een ander tijdstip te gaan, of een iemand ipv de hele roedel, is het geen discriminatie.
Misschien niet leuk, en voelt het oneerlijk- dan staat het je vrij om elders je lunch te halen. Maar discriminatie is toch echt iets anders.

heb je een link naar deze nos-story? 

--- schreef op 17-10-2022 om 15:39:

[..]

heb je een link naar deze nos-story?

Yep. Ik heb het even nageluisterd (of mijn geheugen nog wel klopte), en er zijn voorwaarden zoals vooraf aangeven en niet volledig buiten sluiten, bv door alleen op bepaalde momenten de beperkingen in te stellen. Omdat ze dat doen, is het geen leeftijdsdiscriminatie; https://www.instagram.com/reel/CjtJQixjylE/?igshid=MDJmNzVkMjY=


Of, als link niet werkt, nos stories op Instagram, drie dagen geleden. 

Mug schreef op 17-10-2022 om 14:45:

[..]

Als zij dagelijks met hordes tegelijk overlast veroorzaken en spullen komen jatten is dat ook geen discriminatie lijkt mij.

Jawel. Dat is het juist precies.

Niet alle scholieren komen overlast veroorzaken. Maar ze mogen allemaal niet de supermarkt in op bepaalde tijden. Of maar met 2 tegelijk, puur omdat ze onder de 18 zijn. Dat is gewoon discriminatie. Onrechtmatig onderscheid maken. Als er een groepje van 8 veertigers tegelijk naar binnen wil, houdt niemand ze tegen. 

Peaches schreef op 17-10-2022 om 15:45:

[..]

Jawel. Dat is het juist precies.

Niet alle scholieren komen overlast veroorzaken. Maar ze mogen allemaal niet de supermarkt in op bepaalde tijden. Of maar met 2 tegelijk, puur omdat ze onder de 18 zijn. Dat is gewoon discriminatie. Onrechtmatig onderscheid maken. Als er een groepje van 8 veertigers tegelijk naar binnen wil, houdt niemand ze tegen.

Het is rechtmatig onderscheid vanwege die overlast. Want ze mogen nog wel naar binnen, maar met minder of op een ander tijdstip. 

Als de leden van de fietsclub zeven zondagen op een rij allemaal hun bier gaan halen en daarbij de vrouwen in de supermarkt lastig vallen, mag de supermarkt eigenaar ook stellen dat leden van een fietsclub op zondag maar met 2 tegelijk binnen mogen. 
Jammer voor die andere fietsers, maar die gaan dan op een ander tijdstip, of sturen maar een iemand om even snel iets te kopen. 

Juist dat je het aankondigt, het beperkt in tijd én de mogelijkheid biedt om toch te komen (dan maar alleen) maakt het geen discriminatie. 


Het is niet dat de hongerlijdende scholieren niet binnen mogen, alleen niet met de hele roedel op bepaalde tijden. Vooraf aangekondigd, duidelijk uitgelegd. Willen ze toch op die tijden, dan moeten ze misschien even wachten. Of een iemand sturen terwijl de rest wacht. 

Peaches schreef op 17-10-2022 om 15:45:

[..]

Jawel. Dat is het juist precies.

Niet alle scholieren komen overlast veroorzaken. Maar ze mogen allemaal niet de supermarkt in op bepaalde tijden. Of maar met 2 tegelijk, puur omdat ze onder de 18 zijn. Dat is gewoon discriminatie. Onrechtmatig onderscheid maken. Als er een groepje van 8 veertigers tegelijk naar binnen wil, houdt niemand ze tegen.

Ze zouden natuurlijk ook de overlast veroorzaker een winkelverbod op kunnen leggen maar dat controleren kost veel meer tijd aan de deur en kost ook nog eens extra personeel. Dit is een goedkopere oplossing en voor iedereen sneller. 

Hier zijn al supermarkten die alle scholieren tussen een bepaalde tijd weigeren van 1 school. Puur omdat er elke dag wel wat kapot gemaakt werdt door scholieren, gejat werd en overlast werd veroorzaakt. Andere oplossingen werkten niet. Er is gepraat, gecontroleerd, extra personeel ingezet op een kassa alleen voor scholieren. Het maakte allemaal niks uit het bleef drama. 

Wordt de discriminatiekaart hedentendage niet een beetje snel getrokken? Dat ik vroeger (begin jaren 80) in een tussenuur met een groep groter dan 3 pubers de v&d niet in mocht noemde niemand discriminatie. Dat was een regel van de v&d net zoals jevolgens de regels in de bieb niet je ghettoblaster mee mocht nemen op volumestand 10 en in de bioscoop geen eten en drinken van huis mocht mee brengen. Regels van die betreffende winkels/bedrijven.
Als de supermarkt kenbaar maakt bij de ingang welke regels de hebben voor het winkelend publiek lijkt het mij geen discriminatie. 

PinkFlower schreef op 17-10-2022 om 15:57:

[..]

Ze zouden natuurlijk ook de overlast veroorzaker een winkelverbod op kunnen leggen maar dat controleren kost veel meer tijd aan de deur en kost ook nog eens extra personeel. Dit is een goedkopere oplossing en voor iedereen sneller.

Hier zijn al supermarkten die alle scholieren tussen een bepaalde tijd weigeren van 1 school. Puur omdat er elke dag wel wat kapot gemaakt werdt door scholieren, gejat werd en overlast werd veroorzaakt. Andere oplossingen werkten niet. Er is gepraat, gecontroleerd, extra personeel ingezet op een kassa alleen voor scholieren. Het maakte allemaal niks uit het bleef drama.

Het is gewoon discriminatie, volgens de definitie van discriminatie. Ik weet ook geen betere oplossing hoor, maar dat maakt nog niet dat dit geen discriminatie is. 

Bakblik schreef op 17-10-2022 om 15:59:

Wordt de discriminatiekaart hedentendage niet een beetje snel getrokken? Dat ik vroeger (begin jaren 80) in een tussenuur met een groep groter dan 3 pubers de v&d niet in mocht noemde niemand discriminatie. Dat was een regel van de v&d net zoals jevolgens de regels in de bieb niet je ghettoblaster me mocht nemen op volumestand 10 en in de bioscoop geen eten en drinken ga aan huis mocht mee brengen. Regels van die betreffende winkels/bedrijven.
Als de supermarkt kenbaar maakt bij de ingang welke regels de hebben voor het winkelend publiek lijkt het mij geen discriminatie.

De regel is niet op gedrag van personen. Het is niet zo dat alleen overlast gevende pubers worden weggestuurd. Je wordt weggestuurd om wat je bent. Puber. Kan je niks aan doen. Kan je je nog zo goed gedragen, een zooitje andere pubers hebben het voor je verpest. 

Peaches schreef op 17-10-2022 om 16:06:

[..]

Het is gewoon discriminatie, volgens de definitie van discriminatie. Ik weet ook geen betere oplossing hoor, maar dat maakt nog niet dat dit geen discriminatie is.

Niet volgens de juridische definitie. En die ligt vast in de wet. Dat jouw gevoel (of dat van de puber die noooooooit iverlast veroorzaakt en alleen maar snoepkomkommers koopt) anders denkt kan, maar het is het niet. Verschil is echt dat ze wél naar binnen mogen, alleen niet in een roedel op bepaalde tijdstippen. Maar juist dat er manieren zijn om wel binnen te mogen maakt dit geen discriminatie  

Hier mogen scholieren niet binnen. Nooit. Dat is discriminatie. Dat is toch echt wel iets anders dan tussen 11 en 15 maximaal 5 scholieren tegelijk, met gebruik van het mandje. 

Peaches schreef op 17-10-2022 om 16:06:

[..]

Het is gewoon discriminatie, volgens de definitie van discriminatie. Ik weet ook geen betere oplossing hoor, maar dat maakt nog niet dat dit geen discriminatie is.

Dat is het dus blijkbaar niet. Ik snap dat het heel krom voelt maar het is dus geen discriminatie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.