Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers mogen de supermarkt niet in

Bij een aantal AH’s zijn er nu speciale jeugdmandjes, als die op zijn (5 per winkel) moeten ze wachten totdat er weer eentje is. Bij een Jumbo mag de middelbare-schooljeugd helemaal niet meer naar binnen tussen 12 en 14 uur. Blijkbaar wordt er veel gejat. Mag een supermarkt groepen uitsluiten op deze manier?


Weet je, op een gegeven moment is het gewoon klaar. Als je zelf wel eens zo'n bestorming van een supermarkt hebt meegemaakt, besef je hoe moeilijk het is om ertegen op te treden op het moment dat er een paar groepen opgeschoten jongelui (meestal jongens) schreeuwend, lachend, stoeiend en sneeky in verschillende gangpaden lopen. Ik heb het heel vaak goed zien gaan. Maar als het mis gaat, dan zie je dus dat de ene puber zijn rugzak vanachter open heeft staan en een vriend daar het een en ander in stopt, terwijl een andere grapjas een gangpad verderop tot vermaak van wat leeftijdsgenoten een stapel Flows in de vriezer legt. Ik ben gewoonlijk prima in staat om tieners die even met z'n allen uit de bocht vliegen tot de orde te roepen, maar heb nu bij één super in de buurt een paar keer zo'n annexatie meegemaakt en dan hou ik mijn mond. Het meeste personeel staat er ook een beetje handelingsverlegen bij. Je bent dan ineens als normale mensen in de minderheid. Ik hoorde een andere klant een vakkenvuller na zo'n zit kwartiertje een keer wijzen op een paar bakjes kipfilet die achter de wokkels waren verstopt. Blijkbaar ben ik niet de enige die tijdens zo'n 'pauze' liever niet zelf ingrijpt. 

En ja, we weten allemaal dat de meeste tieners zich gewoon weten te gedragen. Maar ze jutten elkaar in zo'n situatie op en hebben daardoor overal schijt aan. Het lijkt wel een wedstrijdje in wie het meeste durft. Die dynamiek is amper zonder escalatie te stoppen als ze eenmaal bezig zijn. Zeker niet door een buitenstaander. Stuk voor stuk zijn die scholieren net mensen - best leuk om mee samen te leven. 

Het is dus gewoon praktischer om die groepsdynamiek te voorkomen. 

Wie is daar verantwoordelijk voor? 

Volgens mij de opvoeders. Maar ouders die 'de overblijf' regelen, zijn zelfs bij kleuters al niet te vinden. Die schuiven het af op school. Want scholen zouden de jeugd binnen de hekken kunnen houden of iemand mee kunnen sturen. Mook dat komt niet van de grond omdat het te veel vraagt van docenten en omdat diezelfde ouders (!!!) die 'betutteling' nou ook weer niet willen 

Logisch dat supermarkten -de partij die het meeste lijdt onder dit in gebreke blijven van de eerste verantwoordelijken- zelf een oplossing te verzinnen. En ja, het enige dat zij kunnen doen om dit te voorkomen, riekt naar discriminatie. 

Als je die discriminatie wil voorkomen, moeten de direct verantwoordelijke partijen (ouders en school) eens fatsoenlijke grenzen gaan stellen & handhaven op het moment dat blijkt dat er bij hun tieners zo'n foute dynamiek ontstaat. 





ik blijf mezelf herhalen: ik vind het van de zotte dat problemen als dit maar steeds op het bordje van de winkelier/zwembadhouder/snackbareigenaar/cafébaas/whatever geschoven worden. 

In Groningen zijn een paar restaurants aan gort geslagen door Vindicat-studenten. Ongetwijfeld zullen die voortaan groepen studenten weren omdat ze geen zin hebben in nog eens 20.000 euro schade, maar dat is natuurlijk ook discriminaaaaasie. 

Je kan juridisch haarkloven tot en met, en roepen dat jouw wondertje niks doet, en dat het te moeilijk is om een stepje op slot te zetten of iemand van de groep op de tassen te laten passen en dat het veeeeeel te moeilijk is om één iemand naar binnen te sturen om de chips te halen. 
Maar at the end of the day jeremiëren we dat de prijzen zo hoog worden, dat winkels en horeca  de een na de ander sluiten, en dat leuke initiatieven en clubjes verdwijnen. 
Wederom: “zij” moeten het oplossen, zodat “wij” kunnen blijven consumeren. “Zij” hebben de verantwoordelijkheid, “zij” moeten het maar oplossen en wel op zo’n manier dat “wij” er niks van merken. 

Miepjecody schreef op 19-10-2022 om 11:16:

[..]

Om je boodschappen in te doen? Omdat je op weg naar huis bent? 

Je reageerde op mijn opmerking dat die rugzak in de supermarkt nergens voor nodig was.

Ik had het over de ‘lunchbezoekjes’ waar deze discussie mee begon, Voor dat blikje energy drank en de zak croissantjes. Dat wordt meestal op de terug-wandel  naar school al weggewerkt (zo lang duurt de lunchpauze niet, en daarnaast mag je op veel scholen sowieso niet met met energy drankjes naar binnen. Die rugzak ( of ie nou leeg is, of, erger nog, vol  boeken zit) is dan echt niet nodig of handig.

Ingrid (vo docent)

Wel weer wat geleerd met dit topic. Ik heb altijd gedacht dat alleen pubers zo moeilijk konden doen over een regeltje, nooit geweten dat er ook zulke volwassenen waren.

Moxxie schreef op 19-10-2022 om 17:04:

Wel weer wat geleerd met dit topic. Ik heb altijd gedacht dat alleen pubers zo moeilijk konden doen over een regeltje, nooit geweten dat er ook zulke volwassenen waren.

Die pubers moeten het van iemand leren.

IngridT schreef op 19-10-2022 om 16:45:

[..]

Je reageerde op mijn opmerking dat die rugzak in de supermarkt nergens voor nodig was.

Ik had het over de ‘lunchbezoekjes’ waar deze discussie mee begon, Voor dat blikje energy drank en de zak croissantjes. Dat wordt meestal op de terug-wandel naar school al weggewerkt (zo lang duurt de lunchpauze niet, en daarnaast mag je op veel scholen sowieso niet met met energy drankjes naar binnen. Die rugzak ( of ie nou leeg is, of, erger nog, vol boeken zit) is dan echt niet nodig of handig.

Ingrid (vo docent)

"en daarnaast mag je op veel scholen sowieso niet met met energy drankjes naar binnen. Die rugzak ( of ie nou leeg is, of, erger nog, vol boeken zit) is dan echt niet nodig of handig"


Dat scholen dat durven opleggen🙈😆, kwade ouders zeker?( grapje)

Wat ik me wel afvraag, hebben scholen geen kluisjes voor rugzakken, ik kan me zelf niet meer herinneren wat wij met de rugzakken deden, bij mijn kinderen (grote streekschool) hadden ze boekenkluisjes, waar in de pauze hun rugzak inging; dan hoeft dat ook de winkel niet in.

Max88 schreef op 19-10-2022 om 18:00:

[..]

"en daarnaast mag je op veel scholen sowieso niet met met energy drankjes naar binnen. Die rugzak ( of ie nou leeg is, of, erger nog, vol boeken zit) is dan echt niet nodig of handig"


Dat scholen dat durven opleggen🙈😆, kwade ouders zeker?( grapje)

Wat ik me wel afvraag, hebben scholen geen kluisjes voor rugzakken, ik kan me zelf niet meer herinneren wat wij met de rugzakken deden, bij mijn kinderen (grote streekschool) hadden ze boekenkluisjes, waar in de pauze hun rugzak inging; dan hoeft dat ook de winkel niet in.

Middelbare scholen hebben allemaal kluisjes, vaak niet heel groot, maar de rugzak past er wel in.

Bij ons op school mogen ze ook geen energydrankjes drinken en volgens mij mogen ze ook geen zakken chips ed op school eten. Laten bezorgen of eten van pizza/patat is in ieder geval verboden op school.

Schemerlampje schreef op 19-10-2022 om 18:06:

[..]

Middelbare scholen hebben allemaal kluisjes, vaak niet heel groot, maar de rugzak past er wel in.

Bij ons op school mogen ze ook geen energydrankjes drinken en volgens mij mogen ze ook geen zakken chips ed op school eten. Laten bezorgen of eten van pizza/patat is in ieder geval verboden op school.




Hahahaha …dat bezorgen is bij ons op school ook verboden. Maar pas nadat we een paar bijzondere akkefietjes hadden  met  pizzabezorgers die zich bij de balie meldden met  dingen als ‘3 marguerita’s voor lokaal E15 ‘

Max88 schreef op 19-10-2022 om 18:00:

[..]

"en daarnaast mag je op veel scholen sowieso niet met met energy drankjes naar binnen. Die rugzak ( of ie nou leeg is, of, erger nog, vol boeken zit) is dan echt niet nodig of handig"


Dat scholen dat durven opleggen🙈😆, kwade ouders zeker?( grapje)

Wat ik me wel afvraag, hebben scholen geen kluisjes voor rugzakken, ik kan me zelf niet meer herinneren wat wij met de rugzakken deden, bij mijn kinderen (grote streekschool) hadden ze boekenkluisjes, waar in de pauze hun rugzak inging; dan hoeft dat ook de winkel niet in.

Terugdenkende aan mijn eigen middelbare schooltijd. Ja er waren kluisjes een stuk of 30 ergens. voor 500 leerlingen ofzo. Wat wij dan met de tassen deden, soms gewoon op een grote bult. En daarna het dorp in soms, soms ook niet. Rotzooi schoppen soms, soms ook niet, dingen stelen soms, meestal niet. Maar iedereen wist wie de best steler was, die kon zelfs zo'n (jaren eind 80/ begin 90) mini tv uit de kwamtum jatten.

Zeefietser schreef op 20-10-2022 om 02:37:

[..]

Terugdenkende aan mijn eigen middelbare schooltijd. Ja er waren kluisjes een stuk of 30 ergens. voor 500 leerlingen ofzo. Wat wij dan met de tassen deden, soms gewoon op een grote bult. En daarna het dorp in soms, soms ook niet. Rotzooi schoppen soms, soms ook niet, dingen stelen soms, meestal niet. Maar iedereen wist wie de best steler was, die kon zelfs zo'n (jaren eind 80/ begin 90) mini tv uit de kwamtum jatten.

Nu zijn er kluisjes voor iedere leerling. Moet ook wel, aangezien bijna niemand meer een schooltas heeft waar de boeken voor een  hele lesdag in passen..  ( of zouden de kluisjes de reden zijn voor dat veranderde gedrag mbt boeken logistiek?)

Dat een school bepaalde dingen als energy, friet, pizza's en grootverpakkingen van chips en koek en snoep verbiedt, dat snap ik best. Want laten we wel wezen; het is niet normaal dat er in de pauze een hele rij aan bezorgers van fastfood aan de schoolpoort staat en dat hoeven we ook niet normaal te gaan vinden.
Ik zou het ook nog best snappen als leerlingen in pauzes en tussenuren gewoon niet meer van schoolterreinen af mogen. Ja, dat gaat vast weerstand oproepen, maar zoals AlisonH al zei is het feit dat iets niet 100% te handhaven is geen reden om iets niet te verbieden. Er zijn ook nog dagelijks mensen die te hard, door rood, zonder gordel of met de telefoon in de hand rijden en dat mag ook niet.
Je eten voor in de pauze kun je ook van thuis meenemen of voor school al even kopen. 
Lijkt me overigens ook een vrij prijzige grap om dagelijks broodjes en drinken te halen. Wij mochten vroeger van thuis zoveel meenemen als we wilden. Maar als we luxe broodjes uit de kantine of dingen uit de snoepautomaat dan was dat eigen rekening. En dat had voor de supermarkt, als dat in een pauze haalbaar was geweest, hetzelfde verhaal geweest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.