Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Numerus Fixus

Zijn er meer mensen wiens kinderen nu in de decentrale selectie gaan voor hun vervolg studie? 
Mijn dochter heeft zich voor 2 n.f.studies ingeschreven, en ik merk dat het best wat spanning met zich mee brengt.  Ze heeft geen plan b namelijk. Van de ene uni heeft ze gisteren alle informatie gekregen en van de andere uni krijgt ze de info over een maand.  

Ja onze dochter heeft zich ook ingeschreven voor een numerus fixus: Aerospace Engineering (Luchtvaart en Ruimtevaart Techniek).
Ze had een plan B ook op wo niveau, maar na een dag te hebben meegelopen op de Uni, is ze van mening veranderd voor plan B.
Volgende week gaat ze naar open dag voor de studie Aeronautica Engineering dat is HBO. 
Hopelijk lijkt dat haar wat, want verder zou ze niet weten wat ze dan moet doen.

Logisch dat het spanning geeft. Het is een vervelend systeem.

Hier twee jaar terug een kind dat had ingeschreven voor een nf studie. Ook geen plan b tot het helaas toch nodig bleek te zijn. Vervolgens aan een andere studie begonnen en daar na 1 jaar weer mee gestopt...

Andere kind heeft vorig jaar heel bewust gekozen voor een stad waarin de gewenste studie niet nf was (in andere steden is deze studie dat wel)

Kimdekim

Kimdekim

29-01-2025 om 13:16 Topicstarter

Mugs schreef op 29-01-2025 om 13:08:

Logisch dat het spanning geeft. Het is een vervelend systeem.

Hier twee jaar terug een kind dat had ingeschreven voor een nf studie. Ook geen plan b tot het helaas toch nodig bleek te zijn. Vervolgens aan een andere studie begonnen en daar na 1 jaar weer mee gestopt...

Andere kind heeft vorig jaar heel bewust gekozen voor een stad waarin de gewenste studie niet nf was (in andere steden is deze studie dat wel)

Ja zo was het 2 jaar geleden ook met mijn zoon.  Ingeschreven voor een nf studie met als b- keuze dezelfde studie in een andere stad waar het geen nf was.  Hij viel in eerste instantie net buiten de boot maar 2 dagen later kreeg hij alsnog een aanbod.  Dat was al spannend.  Helaas is de studie die dochter wil doen overal met een numerus fixus.  

Kimdekim

Kimdekim

29-01-2025 om 13:17 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 29-01-2025 om 13:08:

Ja onze dochter heeft zich ook ingeschreven voor een numerus fixus: Aerospace Engineering (Luchtvaart en Ruimtevaart Techniek).
Ze had een plan B ook op wo niveau, maar na een dag te hebben meegelopen op de Uni, is ze van mening veranderd voor plan B.
Volgende week gaat ze naar open dag voor de studie Aeronautica Engineering dat is HBO.
Hopelijk lijkt dat haar wat, want verder zou ze niet weten wat ze dan moet doen.

Wat moet zij doen voor de selectie procedure? En is HBO ook nf? Of dat niet?

Mijn zoon heeft zich ingeschreven voor 1 studie met numerus fixus en 1 tweede keus. Ik ga er vanuit dat het zijn tweede keus wordt. Hij heeft geen 9's of zo.

Kan je dochter niet een alternatieve "zuster"studie zonder nf vinden waarin ze al een deel van de vakken krijgt die bij de nf-studie ook aan bod komen? Als ze uitgeloot wordt, kan ze daarmee alvast nuttige studiepunten verzamelen, in afwachting van dat ze een jaar later hopelijk wel aan de studie van haar dromen kan beginnen.

Kimdekim

Kimdekim

29-01-2025 om 14:07 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 29-01-2025 om 13:57:

Kan je dochter niet een alternatieve "zuster"studie zonder nf vinden waarin ze al een deel van de vakken krijgt die bij de nf-studie ook aan bod komen? Als ze uitgeloot wordt, kan ze daarmee alvast nuttige studiepunten verzamelen, in afwachting van dat ze een jaar later hopelijk wel aan de studie van haar dromen kan beginnen.

Vooralsnog wil ze daar niet aan.  We zijn uiteraard naar andere studies gaan kijken maar niets is leuk genoeg.  Ws zal het hier wel op uitdraaien als ze niet aangenomen wordt. In april is de uitslag en 1 mei niet ze zich ingeschreven hebben voor andere studies dus dan moet ze dan nog nadenken. 

Kimdekim schreef op 29-01-2025 om 13:17:

[..]

Wat moet zij doen voor de selectie procedure? En is HBO ook nf? Of dat niet?

Voor de “wo versie” moet ze een toelatingsexamen gaan doen.

HBO is geen nf, dus dat is wel fijn, alhoewel ze het liefst meteen haar 1e keus doet natuurlijk.

ja dochter is vorig jaar uitgeloot helaas, is nu bezig met haar plan b op de hbo maar het is opnieuw hopen op 15 april maar ja de kans is maar klein helaas (tandheelkunde) 

Kimdekim

Kimdekim

29-01-2025 om 16:38 Topicstarter

absor schreef op 29-01-2025 om 16:22:

ja dochter is vorig jaar uitgeloot helaas, is nu bezig met haar plan b op de hbo maar het is opnieuw hopen op 15 april maar ja de kans is maar klein helaas (tandheelkunde)

Bij tandheelkunde is het alleen loten of niet? Toevallig zei mijn tandarts dat iig maandag. 

Kimdekim schreef op 29-01-2025 om 16:38:

[..]

Bij tandheelkunde is het alleen loten of niet? Toevallig zei mijn tandarts dat iig maandag.

Vorig jaar niet. Toen waren er 60 plaatsen en was ze 75e ofzo (van de 1200?).  Ze moest zowel een toets doen als heel veel vrijwilligerswerk , stages bij tandartsen en goede cijfers.  Dus ze zou dit jaar een uitstekende kans hebben gemaakt.   Maar in de zomer kreeg ze te horen dat ook amsterdam (enige plekken van de drie waar geen numerus fixus was) ook overgaat op numerus fixus dus al het werk was voor niets

Dikke tranen toen want nu is het een blinde loting maar voordeel is wel veel minder werk natuurlijk.  Maar ja kans om in te komen is nu echt nog maar 10% ofzo

Kimdekim

Kimdekim

29-01-2025 om 16:52 Topicstarter

absor schreef op 29-01-2025 om 16:44:

[..]

Vorig jaar niet. Toen waren er 60 plaatsen en was ze 75e ofzo (van de 1200?). Ze moest zowel een toets doen als heel veel vrijwilligerswerk , stages bij tandartsen en goede cijfers. Dus ze zou dit jaar een uitstekende kans hebben gemaakt. Maar in de zomer kreeg ze te horen dat ook amsterdam (enige plekken van de drie waar geen numerus fixus was) ook overgaat op numerus fixus dus al het werk was voor niets

Dikke tranen toen want nu is het een blinde loting maar voordeel is wel veel minder werk natuurlijk. Maar ja kans om in te komen is nu echt nog maar 10% ofzo

Oh wat zuur. Snap dat dat haar erg teleurstelt. Er vallen natuurlijk ook maar heel weinig mensen af als ze eenmaal binnen zijn.  Bij bijna elke andere opleiding zit je behoorlijk goed met 15 plaatsen boven de nf.

Gaan of zijn jullie kinderen ook op kamers gegaan voor de nieuwe studie al dan niet in een andere stad?

Hier dochter ook ingeschreven. voor twee vergelijkbare nf studies. 1 is loten en één is toelatingstoets en movitatie iets. Ze is er van overtuigd, dat ze wel wordt aangenomen met die van die toets. We zullen zien ….
Ik verwacht het ook wel trouwens. Ze heeft afgelopen jaar al een jaar gestudeerd en alles gehaald en deze studie is wel enigszins in dezelfde richting. Nu heeft ze een tussenjaar.

Kimdekim

Kimdekim

29-01-2025 om 18:29 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 29-01-2025 om 18:08:

Gaan of zijn jullie kinderen ook op kamers gegaan voor de nieuwe studie al dan niet in een andere stad?

Hier ligt het er aan welke uni het wordt.  Wij stimuleren het op kamers gaan wel.  Ik ben zelf van huis uit gaan samenwonen en wil graag dat de kinderen ook een tijdje het  alleen wonen ervaren.  Als het Maastricht wordt moet ze op kamers en anders denk ik dat ze nog een jaartje thuis blijft.  

Mijn zoon is het eerste jaar wel meteen op kamers gegaan.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.