Kimdekim
29-01-2025 om 12:56
Numerus Fixus
Zijn er meer mensen wiens kinderen nu in de decentrale selectie gaan voor hun vervolg studie?
Mijn dochter heeft zich voor 2 n.f.studies ingeschreven, en ik merk dat het best wat spanning met zich mee brengt. Ze heeft geen plan b namelijk. Van de ene uni heeft ze gisteren alle informatie gekregen en van de andere uni krijgt ze de info over een maand.

Schemerlampje
09-03-2025 om 12:22
Kimdekim schreef op 09-03-2025 om 11:35:
Ik vind het ook idioot hoor, de deadline voor de eerste toelating was midden in de toetsweek van dochter. Ze heeft voor het eerst in haar leven onder de 8 gehaald voor wiskunde en hoewel ze het punt voor economie nog niet terug heeft verwacht ze daar een onvoldoende voor. Ze stond een 8 dus ze kan wel wat lijden maar de toelating kostte echt heel veel tijd. Zowel een kennistoets, twee motivatieopdrachten en een persoonlijkheidstest. Voor degene die ze nu moet doen is de informatie maar een week beschikbaar. Hiervoor moet ze 4 hoofdstukken van een boek leren, 2 colleges kijken en nog wat andere filmpjes. Die 4 hoofdstukken zijn meer dan 70 pagina's tekst. Dan donderdag de toets. Daarnaast ook nog een motivatiebrief daar kan ze donderdag mee beginnen en die moet dan vrijdag ingeleverd zijn. Ze heeft dus echt geen ruimte voor iets anders.
Wauw, dat is echt bizar veel!

IMI-x2
09-03-2025 om 12:27
Schemerlampje schreef op 09-03-2025 om 12:22:
[..]
Wauw, dat is echt bizar veel!
Het zou zomaar dezelfde nf kunnen zijn die mijn dochter 2 jaar geleden deed. Het was zwaar, maar de studie zelf is ook best veel werk en soms hectisch met bijna onmogelijke roosters. Dit was een goede test om te kijken of de aankomende studenten gemotiveerd zijn, kunnen multitasken en dan nog steeds goed kunnen presteren.

Kimdekim
09-03-2025 om 13:58
IMI-x2 schreef op 09-03-2025 om 12:27:
[..]
Het zou zomaar dezelfde nf kunnen zijn die mijn dochter 2 jaar geleden deed. Het was zwaar, maar de studie zelf is ook best veel werk en soms hectisch met bijna onmogelijke roosters. Dit was een goede test om te kijken of de aankomende studenten gemotiveerd zijn, kunnen multitasken en dan nog steeds goed kunnen presteren.
Je zou denken dat het om geneeskunde zou gaan, maar het is dus psychologie. Had ik ook niet verwacht, in mijn optiek staat psychologie nou niet echt bekend als hele zware opleiding.

IMI-x2
09-03-2025 om 14:02
Kimdekim schreef op 09-03-2025 om 13:58:
[..]
Je zou denken dat het om geneeskunde zou gaan, maar het is dus psychologie. Had ik ook niet verwacht, in mijn optiek staat psychologie nou niet echt bekend als hele zware opleiding.
Ah nee, dat doet mijn dochter niet.

Marit!
09-03-2025 om 16:49
Kimdekim schreef op 09-03-2025 om 13:58:
[..]
Nou dat verbaast me idd. Waar heeft ze geloot? Hier ook psychologie, Nijmegen en Leiden. Het was idd wel wat leeswerk. Nijmegen was t pittigst, daar hebben ze dit jaar van 2 onderdelen (toets+ motivatiebrief) 1 gemaakt: 2 artikelen lezen iig en dan in 1 a4 beschrijven waarom je psychologie wil studeren daar/ je geschikt bent, en ook nog daar de artikelen in verwerken (1 ging over inclusiviteit, daar moest je iets over noemen hoe jij daar een bijdrage aan kon leveren). Was pittig, want weinig ruimte om uit te wijden en veel om te noemen. Daar is ze wel even mee bezig geweest. Voor Leiden moest ze ook best wat lezen (ik weet niet hoeveel maar waren verschillende hoofdstukken), maar de toets was vrij simpel. Tussendoor moest ze veel filmpjes kijken en in de meeste gevallen stond t antwoord daar in. Maar volgens mij zijn de cijfers echt behoorlijk belangrijk, 50% in elk geval dus hoe hoger je staat hoe beter t is. Hier is wiskunde helaas het struikelvak. En biologie heeft ze als extra extra vak maar daar staat ze net een voldoende voor. Maar trekt haar gemiddelde wel weer naar beneden. Ze staat iets van een 7 gemiddeld denk ik. Mijn man heeft 2 jaar terug in Nijmegen meegelopen toen het nog 3 onderdelen waren (cijfers gem 6.8, toets benedengemiddeld gemaakt, motivatie heel goed gemaakt). Hij zat er toen gelijk bij, met een nummer begin 400. We blijven vooralsnog dus maar positief.
Succes voor je dochter, hopelijk lukt t

Kimdekim
09-03-2025 om 17:10
Hier Tilburg en Maastricht. Bij Tilburg tellen je cijfers ook voor 40% mee. Dochter staat een 7 gemiddeld, op de open dag zeiden ze dat het gemiddelde van de aanmeldingen een 6,2 was, dus daar zit ze iig boven. Wiskunde telt dan extra zwaar en daar staat ze een 9 voor. De toets van Maastricht was ook niet zo moeilijk. Maar de motivatiebrief mocht naar zo weinig tekens hebben dat ze daar niet zo tevreden over is. Ze heeft flink moeten strepen.

Annaniem2023
09-03-2025 om 19:54
het grote struikelblok bij psychologie is het vak statistiek. Daar vallen veel mensen op uit.

Kimdekim
13-03-2025 om 18:45
Vandaag heeft dochter de kennistoets gehad. Weet niet wat dit precies was maar het was ontzettend pittig. Er werden definities gevraagd die niet eens in de te leren stof voorkwamen. Even afwachten dus maar de verwachtingen zijn wel behoorlijk getemperd.

Zilver_gray
13-03-2025 om 19:13
Ach Kimdekim wat balen is dat! Moet ze nog een maand in spanning zitten.

SuzyQFive
13-03-2025 om 19:16
Kimdekim schreef op 09-03-2025 om 17:10:
Hier Tilburg en Maastricht. Bij Tilburg tellen je cijfers ook voor 40% mee. Dochter staat een 7 gemiddeld, op de open dag zeiden ze dat het gemiddelde van de aanmeldingen een 6,2 was, dus daar zit ze iig boven. Wiskunde telt dan extra zwaar en daar staat ze een 9 voor. De toets van Maastricht was ook niet zo moeilijk. Maar de motivatiebrief mocht naar zo weinig tekens hebben dat ze daar niet zo tevreden over is. Ze heeft flink moeten strepen.
Ja, die wiskunde is bij veel universitaire studies belangrijk ivm statistiek wat nodig is bij het doen van wetenschappelijk onderzoek.
Toen ik studeerde had ik medestudenten die in hun derde jaar dit vak nog moesten halen…

Kimdekim
13-03-2025 om 19:46
Zilver_gray schreef op 13-03-2025 om 19:13:
Ach Kimdekim wat balen is dat! Moet ze nog een maand in spanning zitten.
Nou idd. Ik snap het ook niet. Maar goed ik heb aangeven bij dochter dat alles met een reden gebeurt en dat als dit huis wist er vast wel weer wat anders op haar pad komt. Ze had alleen wel verwacht dat ze dit gemakkelijker zou zijn. Het was ook een beetje raar dat de literatuur in het Engels werd gegeven maar de test in het Nederlands. Dat was in Maastricht ook maar daar waren de belangrijkste termen in twee talen gegeven. Hier was het wel vertaald maar soms heel anders dan hoe wij het met het woordenboek/ internet vertaald hadden. Dan krijg je dus ineens hele andere termen. Daarnaast waren vragen soms ook op verschillende manieren te interpreteren. Nou ja we zien wel maar voor haar is het wel vervelend. Begreep wel dat van de 5 mensen die ze kenden iedereen aangaf dat ze er niet veel van begrepen.

Auwereel
13-03-2025 om 20:13
Kindekim, dit zegt ook iets over hoe er op deze universiteit les gegeven gaat worden. Verwarrende toetsen zullen niet beperkt blijven tot de NF selectie.

anomarie
13-03-2025 om 22:12
Ik hoorde idd ook dat de grootste klacht was dat de toets in het Nederlands was…. Ook Tilburg idd. Qua inhoud klaagde deze persoon niet en vond ze het goed te doen.

Marit!
13-03-2025 om 22:39
kim, wat vervelend voor je dochter zeg! Niet leuk! Hopelijk valt t mee en wordt ze bij 1 van beide wel ingeloot.

Kimdekim
13-03-2025 om 23:09
anomarie schreef op 13-03-2025 om 22:12:
Ik hoorde idd ook dat de grootste klacht was dat de toets in het Nederlands was…. Ook Tilburg idd. Qua inhoud klaagde deze persoon niet en vond ze het goed te doen.
Nou dat is fijndat zij het wel vond te doen Ik hoor echt van heel veel mensen dat ze de te leren stof niet vonden aansluiten op de toets. Misschien is het ook wel de manier van vragen die ze gewoon nog niet gewend zijn.