Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Numerus Fixus

Zijn er meer mensen wiens kinderen nu in de decentrale selectie gaan voor hun vervolg studie? 
Mijn dochter heeft zich voor 2 n.f.studies ingeschreven, en ik merk dat het best wat spanning met zich mee brengt.  Ze heeft geen plan b namelijk. Van de ene uni heeft ze gisteren alle informatie gekregen en van de andere uni krijgt ze de info over een maand.  

Kimdekim

Kimdekim

08-03-2025 om 17:01 Topicstarter

Hoe gaat het met alle toelatingstesten? Mijn dochter heeft er 1 vorige week afgerond en is nu bezig met de tweede.  Toch behoorlijk wat werk allebei.  Donderdag heeft ze de laatste toets en dan is het wachten en duimen tot 15 april

Ja hier ook druk ermee! Dochter heeft vorige week een toets gedaan, en a.s woensdag de laatste meen ik. 
Ik vind het ook allemaal best spannend en stressvol. 
Jullie?

Hier was de toets al een tijdje geleden. Andere nummer fixus is loten. Maar de kans is nu groot dat ze een andere studie wil doen, zonder numerus fixus. Geen stress dus hier.

hier was t ook al een week of 3 geleden dat alles ingeleverd moest zijn. Fingers crossed tot 15 april...een echt goed alternatief is er niet, dit is wat ze wil

Kimdekim

Kimdekim

08-03-2025 om 19:50 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 08-03-2025 om 17:38:

Ja hier ook druk ermee! Dochter heeft vorige week een toets gedaan, en a.s woensdag de laatste meen ik.
Ik vind het ook allemaal best spannend en stressvol.
Jullie?

Ja ik ook hoor,  ik lees de stof met dochter mee zodat we er samen over kunnen praten en ik merk dat het te lang geleden is dat ik echte wetenschappen artikelen heb gelezen.  Ik vind het allemaal maar veel tijd kosten. Zelf is ze nu hele dagen aan het leren,  samenvatten en opzoeken.  Het is vooral onzeker omdat ze geen plan B heeft.  Ze zegt zelf dat ze een jaar gaat werken als ze niet wordt aangenomen maar dat vind ik niet zo'n  strak plan.  

Kimdekim schreef op 08-03-2025 om 19:50:

[..]

Ja ik ook hoor, ik lees de stof met dochter mee zodat we er samen over kunnen praten en ik merk dat het te lang geleden is dat ik echte wetenschappen artikelen heb gelezen. Ik vind het allemaal maar veel tijd kosten. Zelf is ze nu hele dagen aan het leren, samenvatten en opzoeken. Het is vooral onzeker omdat ze geen plan B heeft. Ze zegt zelf dat ze een jaar gaat werken als ze niet wordt aangenomen maar dat vind ik niet zo'n strak plan.

Het kost een hoop tijd ja. Daarnaast ook gewoon leren voor de eindexamens. Ik heb bewondering voor ze hoor!

Een tussenjaar kan juist ook positief uitpakken toch? Horizon verbreden, ontdekken van interesses; misschien vindt ze dan wel een plan B. En een jaartje werkervaring opdoen is ook niet verkeerd.

Kimdekim

Kimdekim

09-03-2025 om 07:21 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 08-03-2025 om 21:44:

[..]

Het kost een hoop tijd ja. Daarnaast ook gewoon leren voor de eindexamens. Ik heb bewondering voor ze hoor!

Een tussenjaar kan juist ook positief uitpakken toch? Horizon verbreden, ontdekken van interesses; misschien vindt ze dan wel een plan B. En een jaartje werkervaring opdoen is ook niet verkeerd.

Ik ben op zich ook niet tegen een tussenjaar in zijn algemeenheid maar wel voor mijn dochter. Denk dat ze daar heel ongelukkig van wordt. Dan kan ze nog beter gaan reizen ipv werken denk ik.  Ik ga haar overigens niet tegenhouden hoor.  Ze mag zelf de keuze maken, maar ik hoop dat ze dan een jaartje wat anders gaat studeren.  Iets wat dicht genoeg bij de opleiding van keuze ligt zodat ze er nog iets aan heeft.  

hier zijn de toetsen ook gemaakt en ook het motivatiegesprek heeft plaatsgevonden. 1 toets ging minder, de andere toets ging juist goed. Daar waren 14 van de 15 vragen goed en is het afhankelijk van de open vragen wat de uitslag gaat worden. Ze heeft er een goed gevoel over..dit is haar nummer 1.

Eigenlijk vind ik het best gek dat je nog toetsen moet gaan maken voor een opleiding die je wil gaan doen. Deze kinderen halen al een vwo-diploma. Dat zou genoeg moeten zeggen. 

SuzyQFive schreef op 09-03-2025 om 09:31:

Eigenlijk vind ik het best gek dat je nog toetsen moet gaan maken voor een opleiding die je wil gaan doen. Deze kinderen halen al een vwo-diploma. Dat zou genoeg moeten zeggen.

Nou dat vind ik ook. Het gaat ook af van de tijd die ze aan hun eindexamen kunnen besteden. 

Een motivatie opdracht vind ik dan weer wel begrijpelijk

SuzyQFive schreef op 09-03-2025 om 09:31:

Bij de studie waar mijn zoon een toets voor moet doen is het grootste deel van de aanmeldingen buitenlands, olys dat er wel 1000 meer aanmeldingen zijn dan ze kunnen plaatsen.

Ik vind het niet gek dat ze dan een beetje willen selecteren dat ze echt krijgen wie het aankan.

Valeria schreef op 09-03-2025 om 10:31:

[..]

Bij de studie waar mijn zoon een toets voor moet doen is het grootste deel van de aanmeldingen buitenlands, olys dat er wel 1000 meer aanmeldingen zijn dan ze kunnen plaatsen.

Ik vind het niet gek dat ze dan een beetje willen selecteren dat ze echt krijgen wie het aankan.

Maar dan kun je dat toch alleen voor de buitenlandse studenten doen?

Het is wel een manier om de studenten eruit te halen die niet zo gemotiveerd zijn. Die het wel leuk lijkt en je "moet" toch iets studeren. Die zullen dit misschien te veel moeite vinden.

Ik heb mezelf ingeschreven voor twee numerus-fixus opleidingen, waarbij één opleiding ongewogen loting is en voor de andere opleiding moest ik wel dingen doen. Nu is het afwachten. Ik heb geen plan C, dus ik hoop dat ik toegelaten word.

Kimdekim

Kimdekim

09-03-2025 om 11:35 Topicstarter

Ik vind het ook idioot hoor,  de deadline voor de eerste toelating was midden in de toetsweek van dochter.  Ze heeft voor het eerst in haar leven onder de 8 gehaald voor wiskunde en hoewel ze het punt voor economie nog niet terug heeft verwacht ze daar een onvoldoende voor.  Ze stond een 8 dus ze kan wel wat lijden maar de toelating kostte echt heel veel tijd.  Zowel een kennistoets, twee motivatieopdrachten en een persoonlijkheidstest. Voor degene die ze nu moet doen is de informatie maar een week beschikbaar.  Hiervoor moet ze 4 hoofdstukken van een boek leren, 2 colleges kijken en nog wat andere filmpjes.  Die 4 hoofdstukken zijn meer dan 70 pagina's tekst. Dan donderdag de toets. Daarnaast ook nog een motivatiebrief daar kan ze donderdag mee beginnen en die moet dan vrijdag ingeleverd zijn.  Ze heeft dus echt geen ruimte voor iets anders.  

Kimdekim schreef op 09-03-2025 om 11:35:

Ik vind het ook idioot hoor, de deadline voor de eerste toelating was midden in de toetsweek van dochter. Ze heeft voor het eerst in haar leven onder de 8 gehaald voor wiskunde en hoewel ze het punt voor economie nog niet terug heeft verwacht ze daar een onvoldoende voor. Ze stond een 8 dus ze kan wel wat lijden maar de toelating kostte echt heel veel tijd. Zowel een kennistoets, twee motivatieopdrachten en een persoonlijkheidstest. Voor degene die ze nu moet doen is de informatie maar een week beschikbaar. Hiervoor moet ze 4 hoofdstukken van een boek leren, 2 colleges kijken en nog wat andere filmpjes. Die 4 hoofdstukken zijn meer dan 70 pagina's tekst. Dan donderdag de toets. Daarnaast ook nog een motivatiebrief daar kan ze donderdag mee beginnen en die moet dan vrijdag ingeleverd zijn. Ze heeft dus echt geen ruimte voor iets anders

Ik krijg er al stress van als ik dit lees. Dat klinkt best absurd, om welke studie gaat dit?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.