Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Numerus Fixus

Zijn er meer mensen wiens kinderen nu in de decentrale selectie gaan voor hun vervolg studie? 
Mijn dochter heeft zich voor 2 n.f.studies ingeschreven, en ik merk dat het best wat spanning met zich mee brengt.  Ze heeft geen plan b namelijk. Van de ene uni heeft ze gisteren alle informatie gekregen en van de andere uni krijgt ze de info over een maand.  

Kimdekim

Kimdekim

29-01-2025 om 18:31 Topicstarter

Zonnebloempje schreef op 29-01-2025 om 18:21:

Hier dochter ook ingeschreven. voor twee vergelijkbare nf studies. 1 is loten en één is toelatingstoets en movitatie iets. Ze is er van overtuigd, dat ze wel wordt aangenomen met die van die toets. We zullen zien ….
Ik verwacht het ook wel trouwens. Ze heeft afgelopen jaar al een jaar gestudeerd en alles gehaald en deze studie is wel enigszins in dezelfde richting. Nu heeft ze een tussenjaar.

Krijgt ze dan ook stof om te leren? Of een college en daar dan vragen over?

Zoon gaat naar een opleiding zonder na. Op 1,5 uur reizen enkele reis.
Hij gaat niet op kamers 

Kimdekim schreef op 29-01-2025 om 18:29:

[..]

Hier ligt het er aan welke uni het wordt. Wij stimuleren het op kamers gaan wel. Ik ben zelf van huis uit gaan samenwonen en wil graag dat de kinderen ook een tijdje het alleen wonen ervaren. Als het Maastricht wordt moet ze op kamers en anders denk ik dat ze nog een jaartje thuis blijft.

Mijn zoon is het eerste jaar wel meteen op kamers gegaan.

De studie(s) die dochter wil doen zijn niet in onze woonplaats te volgen. Ze zal hoe dan ook op kamers moeten. Waar ze heel veel zin in heeft overigens.

Ging het zoeken naar een kamer voor jullie zoon voorspoedig?

Grietje2 schreef op 29-01-2025 om 18:31:

Zoon gaat naar een opleiding zonder na. Op 1,5 uur reizen enkele reis.
Hij gaat niet op kamers

Da’s best pittig, 1,5 uur enkele reis!

Kimdekim

Kimdekim

29-01-2025 om 19:00 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 29-01-2025 om 18:48:

[..]

De studie(s) die dochter wil doen zijn niet in onze woonplaats te volgen. Ze zal hoe dan ook op kamers moeten. Waar ze heel veel zin in heeft overigens.

Ging het zoeken naar een kamer voor jullie zoon voorspoedig?

Dat viel achteraf nog mee mits je wil betalen. Hij studeert op de Radboud en daar krijgen internationals het eerste jaar een kamer via de uni. Na een jaar moeten ze zelf iets hebben een verhuren ze hun kamer vaak aan leerlingen die geen kamer hebben.  Zo heeft mijn zoon in december een kamer gevonden.  Hij moest hier in juli uit en toen heeft hij in augustus een kamer via een makelaar gevonden.  Wel echt de hoofdprijs dus vanaf hier zoekt hij weer verder. 

Hij moest overigens ook 1,5 reizen en dan ook nog 2x overstappen dus dat was ook niet echt te doen. 

Zilver_gray schreef op 29-01-2025 om 18:50:

[..]

Da’s best pittig, 1,5 uur enkele reis!

Nou, dat vond ik ook al! Jongste hoefde maar iets van 30 minuten enkele reis, maar dat viel al erg tegen in combinatie met de activiteiten op de studenten vereniging: dacht je om 00.30 een trein te kunnen pakken, blijkt die uitgevallen en gaat de eerstvolgende om 01.45... of er reden geen treinen s morgens en om 9 uur begon t tentamen,  ook fijn...

Hij reist nu een uur naar zijn hbo in Delft.

De uni is ligt op science park van Leiden dus na de trein met de bus er naar toe 2 haltes volgens mij. We gaan er ook een fiets neer zetten.

Ik vroeg of hij het niet te ver vond, maar hij zegt het er voor over te hebben.
Wij hebben niet de financiële mogelijkheden dat hij op kamers kan. Ook werkt hij niet. Lenen ziet hij zelf niet zitten.
Owja en tot nu toe is hij niet van het studenten leven 😀

dochter heeft zich ingeschreven voor psychologie bij 2 uni's, met wel voorkeur voor de dichtstbijzijnde. Ze moet voor de een nog wat dingen invullen voor vrijdag en krijgt dan een opdracht, voor de andere heeft se de opdracht al, moet half februari ingeleverd. En dan wachten tot april. Ze denkt- hoopt dat t goed komt. Ze heeft een alternatief maar dat is wel echt een 2e keus, dus mogelijk wordt t een tussenjaar als ze niet ingeloot wordt.

Kimdekim schreef op 29-01-2025 om 18:31:

[..]

Krijgt ze dan ook stof om te leren? Of een college en daar dan vragen over?

Ja, een week van te voren krijgt ze de stof ter beschikking. Dat is 1 van de drie onderdelen.

Kimdekim schreef op 29-01-2025 om 19:00:

[..]

Dat viel achteraf nog mee mits je wil betalen. Hij studeert op de Radboud en daar krijgen internationals het eerste jaar een kamer via de uni. Na een jaar moeten ze zelf iets hebben een verhuren ze hun kamer vaak aan leerlingen die geen kamer hebben. Zo heeft mijn zoon in december een kamer gevonden. Hij moest hier in juli uit en toen heeft hij in augustus een kamer via een makelaar gevonden. Wel echt de hoofdprijs dus vanaf hier zoekt hij weer verder.

Hij moest overigens ook 1,5 reizen en dan ook nog 2x overstappen dus dat was ook niet echt te doen.

Hier al een paar keer gezien dat kamers speciaal voor buitenlandse studenten zijn. Niet eens via de universiteit, maar gewoon een particuliere verhuurder. Ook vaak gezien dat kamers maar voor een paar maanden te huur zijn. En de prijzen lopen ook behoorlijk uiteen.

Maar inderdaad eerst maar iets vinden, en van daaruit verder kijken.

Alsof de examens, inschrijvingen, en toelatingsexamens al niet voor genoeg stress zorgen!

sommige kamerverhuurders hanteren voorrangsbeleid voor studenten die verder weg wonen. Is dan obv km afstand. Was zuur voor zoon collega die net een paar km te dichtbij woonde en een middelbare school vriend van hem wel ver genoeg weg woonde en wel een kamer kreeg. Deze jongens gingen naar Nijmegen trouwens.

Tja, particuliere verhuurders mogen zelf hun huurder selecteren. In mijn vorige functie werkte ik met studenten van mn buiten europa. Zij hadden bij particuliere verhuurders juist het omgekeerde: de kamer ging naar nederlandse student (studenten ervoeren discriminatie en vooroordelen). 

TineWinkel schreef op 29-01-2025 om 19:44:

[..]

Nou, dat vond ik ook al! Jongste hoefde maar iets van 30 minuten enkele reis, maar dat viel al erg tegen in combinatie met de activiteiten op de studenten vereniging: dacht je om 00.30 een trein te kunnen pakken, blijkt die uitgevallen en gaat de eerstvolgende om 01.45... of er reden geen treinen s morgens en om 9 uur begon t tentamen, ook fijn...

Ja dat zijn ook van die knullige dingen waar je in eerste instantie misschien niet aan denkt. 

hier ook een nf. Komende week de eerste toelatingstoets. Week later de toets bij opleiding nummer 2. Daarna volgt nog een motivatiegesprek. Plan B is in een hele andere richting en plan c is een tussenjaar. 
het wordt een spannende tijd. Eerst maar eens slagen.
Bij 1 opleiding kan ze niet thuis blijven wonen. In deze stad kon met 16 ingeschreven worden als woningzoekende en dat hebben we dus ook gedaan. De woningnood onder studenten is in deze stad ook niet zo groot dus de verwachting is dat dat wel gaat lukken. Uitdaging is alleen dat ze 17 is bij de start van de studie. Dan ben je niet zo populair bij het hospiteren.

Kimdekim

Kimdekim

30-01-2025 om 10:47 Topicstarter

anomarie schreef op 30-01-2025 om 08:21:

hier ook een nf. Komende week de eerste toelatingstoets. Week later de toets bij opleiding nummer 2. Daarna volgt nog een motivatiegesprek. Plan B is in een hele andere richting en plan c is een tussenjaar.
het wordt een spannende tijd. Eerst maar eens slagen.
Bij 1 opleiding kan ze niet thuis blijven wonen. In deze stad kon met 16 ingeschreven worden als woningzoekende en dat hebben we dus ook gedaan. De woningnood onder studenten is in deze stad ook niet zo groot dus de verwachting is dat dat wel gaat lukken. Uitdaging is alleen dat ze 17 is bij de start van de studie. Dan ben je niet zo populair bij het hospiteren.

Ja inderdaad mijn dochter is ook nog 17 en mijn zoon was dat ook.  Gelukkig maar een paar maandjes maar dat maakt het wel lastig

@Zilvergray: dochter zou kunnen kijken naar maritieme techniek in Delft. Ik begreep dat je vanuit bachelor maritiem je door kan stromen naar master Aerospace. Weet niet of nog klopt maar dat is vast zo uit te zoeken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.