Kimdekim
29-01-2025 om 12:56
Numerus Fixus
Zijn er meer mensen wiens kinderen nu in de decentrale selectie gaan voor hun vervolg studie?
Mijn dochter heeft zich voor 2 n.f.studies ingeschreven, en ik merk dat het best wat spanning met zich mee brengt. Ze heeft geen plan b namelijk. Van de ene uni heeft ze gisteren alle informatie gekregen en van de andere uni krijgt ze de info over een maand.

Zonnebloempje
15-04-2025 om 20:56
Zonnebloempje schreef op 15-04-2025 om 20:54:
Inderdaad heel verdrietig. Maar als er naar 5% van de inschrijvingen aangenomen kan worden, wat is dan wel een eerlijk systeem ???
De verkorte versie van mijn voorganger 😉

Mevrouw75
15-04-2025 om 20:58
Bakblik schreef op 15-04-2025 om 19:01:
Voor iedereen die niet is ingeloot sterkte gewenst.
Ik vind dat loten zo'n oneerlijk systeem. Zag in de jaarlaag van mijn dochter haar vwo- klas kinderen die ingeloot waren voor studies die ze zelf helemaal niet echt ambieerden maar de ouders vinden dat een goede keuze. Dan natuurlijk niet het bsa halen en stoppen met de opleiding na anderhalf jaar. Zo zonde, de plek innemen ten koste van een gemotiveerder iemand die dan geen arts kan worden en de stopper wordt ook geen arts en er is al een tekort aan allerlei artsen.
Ik snap dat loten echt niet.@Absor heel verdrietig als je kind zo haar best gedaan heeft en het gehaald heeft. Die was echt gemotiveerd. Hoop niet dat jullie mensen kennen die wel zijn ingeloot die dan na het bsa moeten stoppen. Dan krijg je nog een keer dat verdriet/die woede. Waarom hij wel en ik niet! Hij kan het niet eens en ik kan het wel. Heb dat gezien bij de dochter van een vriendin van mij. Altijd gedroomd van geneeskunde studeren en inmiddels is ze klaar met een andere studie.
Ook met selectie gaan dit soort ouders-kinderen voor de selectie en die kinderen komen daar gewoon doorheen en zitten ook dan ongemotiveerd in de collegebanken.

Auwereel
15-04-2025 om 21:10
Ik ben benieuwd of de bezuinigingen op het hoger onderwijs nog invloed op de nf gaat hebben. Als je geen personeel meer mag aannemen heeft dat op den duur toch invloed op het aantal studenten waarvoor ruimte is op een opleiding.

Ginevra
15-04-2025 om 21:27
Auwereel schreef op 15-04-2025 om 21:10:
Als je geen personeel meer mag aannemen heeft dat op den duur toch invloed op het aantal studenten waarvoor ruimte is op een opleiding.
Andersom. De docenten worden bekostigd door het aantal inschrijvingen.
Minder bekostiging (dwz het bedrag per student gaat omlaag) betekent minder contacturen, minder begeleiding, minder fancy projecten, minder toetsen. Een studie moet wel heel erg omhoog zitten voor ze studenten gaan weigeren.

Schemerlampje
15-04-2025 om 21:44
Ginevra schreef op 15-04-2025 om 21:27:
[..]
Minder bekostiging (dwz het bedrag per student gaat omlaag) betekent minder contacturen, minder begeleiding, minder fancy projecten, minder toetsen. Een studie moet wel heel erg omhoog zitten voor ze studenten gaan weigeren.
Er worden nu toch heel veel studenten geweigerd? Anders zou er geen NF zijn.

Bakblik
15-04-2025 om 22:18
Mevrouw75 schreef op 15-04-2025 om 20:58:
[..]
Ook met selectie gaan dit soort ouders-kinderen voor de selectie en die kinderen komen daar gewoon doorheen en zitten ook dan ongemotiveerd in de collegebanken.
Dat is ook weer waar natuurlijk.
Geen idee hoe het wel eerlijk kan maar ik vind het heel erg dat ongemotiveerde Roderick door de selectie komt misschien met door ouders betaalde ondersteuning. Veel bijles om dat vwo diploma binnen te halen en dan nog ondersteuning voor die selectieprocedure. En dat de zeer gemotiveerde Esra zonder rijke ouders op eigen kracht vwo haalt en niet door de selectie komt.

Lovy
15-04-2025 om 22:25
Dat is ook zeker lastig Absor. Motivatie en hard werken zijn niet de enige krachten die van invloed zijn helaas. Een portie geluk of een van je ouders in de toelatingscommissie wil ook nog weleens helpen zo bleek ook vandaag.

Dymo
15-04-2025 om 22:32
Bij mijn dochter keken ze ook naar wat ze al had gedaan waaruit haar interesse in de zorg bleek (selectie geneeskunde). Zij deed al een paar jaar vrijwilligerswerk bij een tehuis voor jongeren met een mentale beperking, ze had haar EHBO-diploma en een extra diploma EHBO bij kinderen gehaald. Dat leverde allemaal extra punten op. En die kreeg ongemotiveerde Roderick dus niet. Ik vond dat wel eerlijk. Ze deden ook steekproeven of wat je opgaf ook klopte. Maar goed, dan kan Roderick natuurlijk aan zijn oom Floris vragen of die even wil zeggen dat Roderick in het ziekenhuis een baantje heeft.
Ze keken ook naar het overgangsrapport van 5 naar 6 vwo, daar kreeg je ook punten voor. Zo loonde het om op school goed je best te doen. En er was een IQ-test en een test hoe je aangeboden stof verwerkt. Ik heb echt het idee dat ze goed hadden nagedacht over hoe ze de procedure zo eerlijk mogelijk konden maken.
Mijn dochter heeft geen rijke ouders, die heeft het op eigen kracht gedaan. Het kan dus wel. Vervolgens heeft ze tijdens haar studie bijles gegeven aan letterlijk klassen vol Rodericks en Anne-Fleurs die hun tussentijdse toetsen niet haalden en daar heeft ze lekker aan verdiend.

Ginevra
15-04-2025 om 22:33
Schemerlampje schreef op 15-04-2025 om 21:44:
[..]
Er worden nu toch heel veel studenten geweigerd? Anders zou er geen NF zijn.
Maar dat is niet vanwege personeelsgebrek, althans niet op de manier zoals Auwereel noemde. Geneeskunde is een dure opleiding, daarom wordt er maar een beperkt aantal studenten toegelaten. De studie kost veel meer dan wat de studenten aan collegegeld betalen.
En psychologie is een heel populaire studie, ik meen dat daar de NF is ingevoerd omdat er anders gewoon te veel psychologen worden opgeleid.
Dat er een beperkt aantal studenten wordt aangenomen betekent uiteraard dat er ook maar voor een beperkt aantal docenten geld is. Maar universiteiten en hogescholen kunnen wel wat schuiven met hoe ze hun geld besteden en of er bv veel kleine werkgroepen zijn (duur) of hoorcolleges (goedkoop).
Er is dus geen NF omdat ze personeelsgebrek hebben, maar omdat het een beleidskeuze is om niet meer dan een X-aantal studenten in een bepaalde richting op te leiden. Je kunt discussiëren of dat een terechte keuze is, maar voor elke geneeskunde student moet wel budget zijn.

Auwereel
15-04-2025 om 23:08
Ginevra schreef op 15-04-2025 om 21:27:
[..]
Er mag geen personeel worden aangenomen, als er met pensioen wordt gegaan mag er geen vervanging komen, maar mag dat wel als de NF wordt opgeschroefd?
Je kan wel stellen dat de studie duur is, en dat je niet meer dan X aantal studenten mag hebben, maar als daar een personeelsstop tegenover staat?
AE heeft net een nieuw vliegtuig aangeschaft voor onderzoek, maar moet 10% bezuinigingen, nou dan maar meer studenten die je in collegebanken en practica propt.

absor
15-04-2025 om 23:19
Dymo schreef op 15-04-2025 om 22:32:
Bij mijn dochter keken ze ook naar wat ze al had gedaan waaruit haar interesse in de zorg bleek (selectie geneeskunde). Zij deed al een paar jaar vrijwilligerswerk bij een tehuis voor jongeren met een mentale beperking, ze had haar EHBO-diploma en een extra diploma EHBO bij kinderen gehaald. Dat leverde allemaal extra punten op. En die kreeg ongemotiveerde Roderick dus niet. Ik vond dat wel eerlijk. Ze deden ook steekproeven of wat je opgaf ook klopte. Maar goed, dan kan Roderick natuurlijk aan zijn oom Floris vragen of die even wil zeggen dat Roderick in het ziekenhuis een baantje heeft.
Ze keken ook naar het overgangsrapport van 5 naar 6 vwo, daar kreeg je ook punten voor. Zo loonde het om op school goed je best te doen. En er was een IQ-test en een test hoe je aangeboden stof verwerkt. Ik heb echt het idee dat ze goed hadden nagedacht over hoe ze de procedure zo eerlijk mogelijk konden maken.
Mijn dochter heeft geen rijke ouders, die heeft het op eigen kracht gedaan. Het kan dus wel. Vervolgens heeft ze tijdens haar studie bijles gegeven aan letterlijk klassen vol Rodericks en Anne-Fleurs die hun tussentijdse toetsen niet haalden en daar heeft ze lekker aan verdiend.
Dit geldt helaas niet bij een ongewogen loting. Dan is het gewoon een grabbelton

Kimdekim
15-04-2025 om 23:20
Dymo schreef op 15-04-2025 om 22:32:
Dat is bij mijn dochter ook. Buitenschoolse onbetaalde activiteiten ( mijn dochter traint al 3 jaar een sportteam) , cijfers van 5 VWO, motivatiebrief, toelatingstoets en persoonlijkheidstest. Ze heeft het zelf gedaan en zelf verdiend. En ik vind dat dus echt eerlijker dan loten.