Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Numerus Fixus

Zijn er meer mensen wiens kinderen nu in de decentrale selectie gaan voor hun vervolg studie? 
Mijn dochter heeft zich voor 2 n.f.studies ingeschreven, en ik merk dat het best wat spanning met zich mee brengt.  Ze heeft geen plan b namelijk. Van de ene uni heeft ze gisteren alle informatie gekregen en van de andere uni krijgt ze de info over een maand.  

Hier ook een balende dochter na het examen. Viel best tegen en ze heeft niet alle (Wiskunde) opdrachten kunnen maken.

Ook een klasgenoot die hetzelfde examen had gemaakt zei het erg lastig te hebben gevonden. En volgens dochter is dat een enorm slim persoon.. gaf haar volgens haar eigen woorden het gevoel dat ze “niet compleet achterlijk” is. 
We gaan het zien.

Voor de 2e keuze heeft ze een motivatie test gedaan, daar was ze een stuk positiever over. Eerlijk gezegd heeft deze studie mijn voorkeur, daar heb ik niks over te zeggen, ik hoef het niet te doen.

Kimdekim

Kimdekim

14-03-2025 om 09:36 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 14-03-2025 om 07:30:

Hier ook een balende dochter na het examen. Viel best tegen en ze heeft niet alle (Wiskunde) opdrachten kunnen maken.

Ook een klasgenoot die hetzelfde examen had gemaakt zei het erg lastig te hebben gevonden. En volgens dochter is dat een enorm slim persoon.. gaf haar volgens haar eigen woorden het gevoel dat ze “niet compleet achterlijk” is.
We gaan het zien.

Voor de 2e keuze heeft ze een motivatie test gedaan, daar was ze een stuk positiever over. Eerlijk gezegd heeft deze studie mijn voorkeur, daar heb ik niks over te zeggen, ik hoef het niet te doen.

Jee wat jammer is dat he. Je gunt ze zo dat dit een periode is die goed is voor het zelfvertrouwen. Eerlijk gezegd zei mijn dochter gisteren als ik deze toets zo moeilijk vind is dit misschien wel helemaal geen goede opleiding voor mij.  Ik vind dat zo jammer. Dat ze nu al ( ook al zou ze aangenomen worden) met twijfel begint.  Voor nu jaar vooral gestimuleerd om alles los te laten ( maar wel na te denken over plan b).

Kimdekim schreef op 14-03-2025 om 09:36:

[..]

Jee wat jammer is dat he. Je gunt ze zo dat dit een periode is die goed is voor het zelfvertrouwen. Eerlijk gezegd zei mijn dochter gisteren als ik deze toets zo moeilijk vind is dit misschien wel helemaal geen goede opleiding voor mij. Ik vind dat zo jammer. Dat ze nu al ( ook al zou ze aangenomen worden) met twijfel begint. Voor nu jaar vooral gestimuleerd om alles los te laten ( maar wel na te denken over plan b).

Ja vind dat ook zo sneu! Vooral als ze zo onzeker zijn dan hakt dit er behoorlijk in.

Nou en hier ook twijfels; als ik dit al zo lastig vind….

Ja probeer dit voor nu los te laten, je kunt er niks meer aan doen, hier nu vooral weer de focus op de eindexamens en het zoeken naar woonruimte.

Mijn dochter heeft een aantal jaren geleden de selectie voor geneeskunde doorlopen. Ook zij kreeg een toets waarvoor ze vooraf lesstof had ontvangen. Ze vond het enorm lastig. Achteraf hoorde ze dat het er niet zozeer om ging of ze de antwoorden goed had, maar juist of ze de juiste kant op redeneerde. De feitjes rammen ze er tijdens de opleiding wel in, dat redeneren is lastiger aan te leren. Dus wie weet was het bij je dochters toets ook wel zo en heeft ze het prima gedaan. 
Bij geneeskunde was de toets ook maar één onderdeel, naast motivatie, intelligentie (test) en nog wat andere zaken. 

Kimdekim schreef op 13-03-2025 om 19:46:

[..]

Nou idd. Ik snap het ook niet. Maar goed ik heb aangeven bij dochter dat alles met een reden gebeurt en dat als dit huis wist er vast wel weer wat anders op haar pad komt. Ze had alleen wel verwacht dat ze dit gemakkelijker zou zijn. Het was ook een beetje raar dat de literatuur in het Engels werd gegeven maar de test in het Nederlands. Dat was in Maastricht ook maar daar waren de belangrijkste termen in twee talen gegeven. Hier was het wel vertaald maar soms heel anders dan hoe wij het met het woordenboek/ internet vertaald hadden. Dan krijg je dus ineens hele andere termen. Daarnaast waren vragen soms ook op verschillende manieren te interpreteren. Nou ja we zien wel maar voor haar is het wel vervelend. Begreep wel dat van de 5 mensen die ze kenden iedereen aangaf dat ze er niet veel van begrepen.

Het kan ook zijn dat ze kijken naar wat ze nog kan leren. Ze willen natuurlijk ook kijken hoe je omgaat met situaties die anders gaan dan bedacht. Heel sneaky maar dat gebeurt ook. 

SuzyQFive schreef op 14-03-2025 om 10:06:

[..]

Het kan ook zijn dat ze kijken naar wat ze nog kan leren. Ze willen natuurlijk ook kijken hoe je omgaat met situaties die anders gaan dan bedacht. Heel sneaky maar dat gebeurt ook.

ah, ja, dat herken ik uit mijn studie. Dat je soms een rekenvraag kreeg waar ze met opzet één waarde niet in de opgave noemden. Onder het mom van 'soms moet je dealen met wat je hebt, hoe ga je hiermee om en/of welke waarde kies je dan'. In mijn geval, voor de duidelijkheid, ging het in een opgave om een lichte zandbodem etc. Om het antwoord te berekenen had je de dichtheid nodig, maar die werd niet gegeven. Dan moest je dus zelf concluderen dat die waarde mist en dan een logische waarde gebruiken in de berekening.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.