Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel zakgeld voor schooluitje


Hangt natuurlijk ook af van wat de gewoonte is. Als je vrienden allemaal wel naar de Mac gaan en jij als enige naar de supermarkt om een broodje te halen is dat niet zo leuk. Als als je vrienden ook naar de supermarkt gaan dan is dat niet zo'n punt.In de Efteling heb je natuurlijk niet eens die keuze. 
Ik zou dus liever wat ruimer meegeven en dan kunnen ze gewoon mee doen met de rest van de kinderen. 
Bij mijn kinderen (twee verschillende scholen) is het tot nog toe ergens een frietje eten op school uitjes. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

01-04-2022 om 14:04

Wat ik wel snap is waarom je, als ouder (niet specifiek TO), je kind wat geld mee wil geven naar een bijzonder schooluitje. Wat ik niet snap is de behoefte om 'voor de zekerheid' veel geld mee te geven 'en dan krijg ik wel terug wat er overblijft'. Hoe wordt je kind ooit bewust van de waarde van geld als je, als ouder (niet TO), hem of haar blijft verzorgen en behandelen als een onbekwaam persoon? Het gaat hier om een 14-jarige. Die krijgt toch zakgeld? En als dat niet genoeg is, dan zoekt hij toch gewoon een bijbaantje.

In de zomer fietst de klas hier op alle mooie dagen langs de ijssalon. Geef je je kind dan ook geld mee zodat het elke dag een Swirl (van € 5) kan kopen, want anders is het 'zielig'?

niet_rechts schreef op 01-04-2022 om 14:04:

 Het gaat hier om een 14-jarige. Die krijgt toch zakgeld? En als dat niet genoeg is, dan zoekt hij toch gewoon een bijbaantje.

Waar ik moeite mee heb is het gemak waarop gezegd wordt dan zoekt / neemt hij toch een bijbaantje.

Moeten die er wel zijn, het moet maar kunnen met school en andere activiteiten. En het kind moet het maar aankunnen.  Ontspanning is ook belangrijk.

Mijn zoon traint 4 avonden per week en wedstrijden en toernooien in het weekend. Gaat niet heel makkelijk op school. In de vakanties vaak trainingskamp. Wanneer dan die bijbaan?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

01-04-2022 om 15:11

Een bijbaantje kan nodig zijn als een puber meer wil uitgeven dan hij krijgt aan zakgeld en kleedgeld. Stel dat jouw kind vindt dat hij niet genoeg krijgt, ga je zijn zakgeld dan grenzeloos verhogen om hem maar tevreden te houden? Ik zeg niet dat je je kind weinig moet geven, wel dat het verstandig is een limiet te zetten op wat je (zonder tegenprestatie) geeft.

Ysenda schreef op 01-04-2022 om 15:01:

[..]

Waar ik moeite mee heb is het gemak waarop gezegd wordt dan zoekt / neemt hij toch een bijbaantje.

Moeten die er wel zijn, het moet maar kunnen met school en andere activiteiten. En het kind moet het maar aankunnen. Ontspanning is ook belangrijk.

Mijn zoon traint 4 avonden per week en wedstrijden en toernooien in het weekend. Gaat niet heel makkelijk op school. In de vakanties vaak trainingskamp. Wanneer dan die bijbaan?

Dat is het afwegen van keuzes en het stellen van prioriteiten. Jouw zoon sport op hoog niveau. Jij en hij vinden dat belangrijk. Daarom steken jullie er veel tijd in. Dat kan en is een legitieme keuze. Tegelijkertijd is de consequentie dan wel dat hij geen tijd heeft voor een baantje. Dat betekent dat hij niet altijd geld heeft voor de nieuwste gadgets, dure spullen, op stap gaan etc. Die afweging maakt ieder persoonlijk.

Een kind onbeperkt voorzien van geld of spullen omdat het kind dat wil of omdat alle vrienden dat ook krijgen, is niet hoe ik in het leven sta. 

niet_rechts schreef op 01-04-2022 om 14:04:

Wat ik wel snap is waarom je, als ouder (niet specifiek TO), je kind wat geld mee wil geven naar een bijzonder schooluitje. Wat ik niet snap is de behoefte om 'voor de zekerheid' veel geld mee te geven 'en dan krijg ik wel terug wat er overblijft'. Hoe wordt je kind ooit bewust van de waarde van geld als je, als ouder (niet TO), hem of haar blijft verzorgen en behandelen als een onbekwaam persoon? Het gaat hier om een 14-jarige. Die krijgt toch zakgeld? En als dat niet genoeg is, dan zoekt hij toch gewoon een bijbaantje.

In de zomer fietst de klas hier op alle mooie dagen langs de ijssalon. Geef je je kind dan ook geld mee zodat het elke dag een Swirl (van € 5) kan kopen, want anders is het 'zielig'?

Ik niet, maar er zijn mensen die heel gevoelig zijn voor groepsdruk en bang dat hun kind buiten de boot valt of dat het zielig is als hun kind als enige iets niet kan/mag/heeft.

Los van dat elke dag ijs halen niet nodig en ook niet gezond is, heb ik niet zoveel op met wat ik 'tirannie van de meerderheid' noem. De tendens dat je een soort van gedwongen wordt om te doen wat iedereen doet, omdat het anders zielig is voor je kind. 

Ysenda schreef op 01-04-2022 om 15:01:

[..]

Waar ik moeite mee heb is het gemak waarop gezegd wordt dan zoekt / neemt hij toch een bijbaantje.

Moeten die er wel zijn, het moet maar kunnen met school en andere activiteiten. En het kind moet het maar aankunnen. Ontspanning is ook belangrijk.

Mijn zoon traint 4 avonden per week en wedstrijden en toernooien in het weekend. Gaat niet heel makkelijk op school. In de vakanties vaak trainingskamp. Wanneer dan die bijbaan?

Alsof werken op die leeftijd het belangrijkste is wat er is. Persoonlijk vind ik voor 2,50/3,00 per uur gaan staan werken niet slim en niet nodig. Zeker niet als hij zich op andere vlakken goed inzet. Als je hem als ouders dan financieel kan steunen, heb je groot gelijk dat je het doet.

Lieveheersbeest schreef op 01-04-2022 om 15:59:

[..]

Alsof werken op die leeftijd het belangrijkste is wat er is. Persoonlijk vind ik voor 2,50/3,00 per uur gaan staan werken niet slim en niet nodig. Zeker niet als hij zich op andere vlakken goed inzet. Als je hem als ouders dan financieel kan steunen, heb je groot gelijk dat je het doet.

Eens. Ik vind sommige mensen hier ook wel normatief in hun stelligheid hoe het moet. Wat voor jouw kind werkt kan bij het mijne net averechts werken. Ik overlaad mijn kind ook niet met spullen, maar of het feit dat hij veel sport dan ook inhoudt dat hij “dus” minder spullen heeft is een mening, geen algemene waarheid. Hij heeft ook ASS dus een studie én een baantje is voor hem straks bijna niet te doen. Dus betaal ik extra. Zodat hij ook de dingen kan doen waar anderen voor werken. Een ander kind smijt misschien met geld en komt steeds om meer zeuren. Dan maak je andere keuzes. 

Lavande

Lavande

01-04-2022 om 16:09 Topicstarter

Het maakt wat los hier. Wel interessant om de verschillende meningen te horen.

Het uitje naar Amsterdam gaat overigens niet door voor mijn zoon, want hij test zojuist positief op corona... 
Hij zal waarschijnlijk wel naar de Efteling kunnen, dat is pas later. ("Komt wel goed uit mam, ik vond Amsterdam toch niet zo leuk, de Efteling is leuker"). 

Ach wat jammer! Hopelijk niet teveel klachten? Beterschap gewenst in ieder geval!

Das wel sneu zeg. Meevaller dat hij het zelf geen ramp vindt.

Misschien ben ik wel iets te stellig geweest in mijn uitspraken (is een van mijn minder goede eigenschappen en nog steeds work in progress) en natuurlijk is elke situatie anders. Als mijn kind door studie geen tijd heeft voor een bijbaantje, dan kan dat en zal ik zorgen dat kind niks tekort komt door bijvoorbeeld zakgeld te geven tot einde studie. Maar ook dat is niet onbeperkt. Het niet hebben van de nieuwste telefoon, niet elke week op stap kunnen en geen geld hebben om op een luxe vakantie te gaan zijn dan wel offers die daarbij horen. Mensen die om welke reden dan ook niet kunnen werken, hebben ook minder geld te besteden dan mensen die wel een baan hebben. 
Je kunt nu eenmaal niet alles hebben in het leven en dat betekent soms ook accepteren dat je bepaalde mogelijkheden niet hebt.
Daarnaast is een bijbaantje ook nuttig om te leren dat je iets moet doen voor je geld en een manier om te leren functioneren in een arbeidsomgeving met collega's en leidinggevenden. Dat vind ik ook belangrijk. Plus, je kunt ook een vakantiebaantje nemen voor in de zomer en de rest van het jaar je tijd aan studie besteden.
Hoe eenieder dat voor zichzelf en zijn kinderen invult, daar heb ik uiteraard niks over te zeggen.

niet_rechts schreef op 01-04-2022 om 15:11:

Een bijbaantje kan nodig zijn als een puber meer wil uitgeven dan hij krijgt aan zakgeld en kleedgeld. Stel dat jouw kind vindt dat hij niet genoeg krijgt, ga je zijn zakgeld dan grenzeloos verhogen om hem maar tevreden te houden? Ik zeg niet dat je je kind weinig moet geven, wel dat het verstandig is een limiet te zetten op wat je (zonder tegenprestatie) geeft.

Een bijbaantje vind ik vooral nuttig om kinderen de waarde van geld te leren. Voor de hier eerder genoemde swirl moet je zo ongeveer een uur werken als kind. Dan ga je toch dat soort dingen anders inschatten dan wanneer je ouders altijd maar overal geld voor geven. 

niet_rechts schreef op 01-04-2022 om 14:04:

Wat ik wel snap is waarom je, als ouder (niet specifiek TO), je kind wat geld mee wil geven naar een bijzonder schooluitje. Wat ik niet snap is de behoefte om 'voor de zekerheid' veel geld mee te geven 'en dan krijg ik wel terug wat er overblijft'. Hoe wordt je kind ooit bewust van de waarde van geld als je, als ouder (niet TO), hem of haar blijft verzorgen en behandelen als een onbekwaam persoon? Het gaat hier om een 14-jarige. Die krijgt toch zakgeld? En als dat niet genoeg is, dan zoekt hij toch gewoon een bijbaantje.

In de zomer fietst de klas hier op alle mooie dagen langs de ijssalon. Geef je je kind dan ook geld mee zodat het elke dag een Swirl (van € 5) kan kopen, want anders is het 'zielig'?

Elke dag zou ik niet sponsoren.

1 Swirl per week of per 2 weken in de zomer zou ik minder een ramp vinden en rustig geld voor verstrekken.

Wat ik hier lees van "geef extra veel mee" zou ik dan weer niet gaan doen. Ik leef namelijk niet in de illusie dat als ik zou zeggen dat er eigenlijk maar 15 euro op mag, maar ik geef toch 20 of 25 euro mee "de overschot" ook echt terugkomt.

Daar wordt gegarandeerd nog een extra hamburger of een zak snoep van gekocht "want het kan toch".

prima om nog een extraatje mee te geven als je wilt, maar waar is zakgeld dan eigenlijk voor?  🤔

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

01-04-2022 om 21:13

Ysenda schreef op 01-04-2022 om 15:01:

[..]

Waar ik moeite mee heb is het gemak waarop gezegd wordt dan zoekt / neemt hij toch een bijbaantje.

Moeten die er wel zijn, het moet maar kunnen met school en andere activiteiten. En het kind moet het maar aankunnen. Ontspanning is ook belangrijk.

Mijn zoon traint 4 avonden per week en wedstrijden en toernooien in het weekend. Gaat niet heel makkelijk op school. In de vakanties vaak trainingskamp. Wanneer dan die bijbaan?

Waar lees jij dat hij een bijbaantje zou moeten nemen? Er staat "Ik zeg niet dat je je kind weinig moet geven, wel dat het verstandig is een limiet te zetten op wat je (zonder tegenprestatie) geeft." En als je kind meer wil dan die limiet, bijvoorbeeld om originele Gucci gympen te kunnen kopen of een dure game PC of elke dag een swirl, dàn is het wel zo verstandig om hem daar ook gewoon zelf aan te laten bijdragen. Om te voorkomen dat je kind later de volwassen wereld niet aankan en voor altijd afhankelijk blijft van giften. Je kind wijs maken met geld is nogal een relevant deel van de opvoeding.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.