Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel zakgeld voor schooluitje


niet_rechts schreef op 01-04-2022 om 21:13:

[..]

Waar lees jij dat hij een bijbaantje zou moeten nemen? Er staat "Ik zeg niet dat je je kind weinig moet geven, wel dat het verstandig is een limiet te zetten op wat je (zonder tegenprestatie) geeft." En als je kind meer wil dan die limiet, bijvoorbeeld om originele Gucci gympen te kunnen kopen of een dure game PC of elke dag een swirl, dàn is het wel zo verstandig om hem daar ook gewoon zelf aan te laten bijdragen. Om te voorkomen dat je kind later de volwassen wereld niet aankan en voor altijd afhankelijk blijft van giften. Je kind wijs maken met geld is nogal een relevant deel van de opvoeding.

Waar ik op reageerde stond in mijn reactie.

Her gemak waarop gezegd wordt 'dan zoekt hij toch een bijbaantje' 

Niet meer en niet minder.

 Financiële opvoeding is altijd belangrijk. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

01-04-2022 om 22:36

Ysenda schreef op 01-04-2022 om 21:31:

[..]

Waar ik op reageerde stond in mijn reactie.

Her gemak waarop gezegd wordt 'dan zoekt hij toch een bijbaantje'

Niet meer en niet minder.

Financiële opvoeding is altijd belangrijk.

Dat staat er niet. Er staat: "Die krijgt toch zakgeld? En als dat niet genoeg is, dan zoekt hij toch gewoon een bijbaantje."

Dat wordt dus niet met gemak gezegd. Voldoende zakgeld is belangrijk. Alleen niet ongelimiteerd, zoals de indruk die sommige mensen op deze draad (niet jij) wekken. 

Eens dus dat financiële opvoeding belangrijk is.

Ik vind het onzin dat er gezegd wordt dat je een kind niet leert met geld om te laten gaan als je wat meer geeft. Ik kreeg vroeger ook alles en extra geld mee. Als er iemand goed oplet en zuinig is ben ik het wel. En als ik dochter 50euro mee zou geven, krijg ik er gewoon 40 weer terug. Dus ja, ik geef gewoon wat meer mee. Als je het niet kan betalen is het een ander verhaal.

ach ja, hier werden de kinderen gedeeld in wat kon, in mindere en goede tijden. Weinig echte regels behalve eerlijkheid en inzet. 
Er ging voldoende geld mee, soms wat extra omdat het dan kon, net als in het echte leven je soms een verzetje hebt en soms niet.
Het enige waar ik op heb ingezet is sparen. Van wat je krijgt ( vanaf 4 jaar) is dit deel om te sparen op de bank/in je spaarpot) en als je wilt sparen voor iets groots dan spaar je ( bv) de helft van je spaargeld voor datgene en de rest gaat nog steeds naar de bank/die spaarpot in.

Zonder verder veel regels te stellen, zijn ze beiden goed in staat om met geld om te gaan en niet afhankelijk van giften. Soms zit het al in het kind, soms moet er extra aandacht zijn op dat stukje opvoeding en dat is prima en hangt af van de omstandigheden, de thuissituatie, verleden enz. 
De verbazing over wat wel of niet hoort en hoe jong kinderen geacht worden financieel in een gezin mee te draaien, plus de stelligheid daarbij verbaast mij dan weer een beetje.

niet_rechts schreef op 01-04-2022 om 22:36:

[..]

Dat staat er niet. Er staat: "Diekrijgt toch zakgeld? En als dat niet genoeg is, dan zoekt hij toch gewoon een bijbaantje."

De crux zit in het woordje gewoon, dat impliceert dat dat voor iedereen de oplossing isen gemakkelijk kan. Dat is niet zo, daar struikelik over

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.