Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel zakgeld voor schooluitje


Met meerdere kinderen en meerdere uitjes kan het totale bedrag flink oplopen. Wij kunnen dat betalen, anderen misschien niet.
Maar sowieso vind ik er niets verkeerds aan om kinderen te leren dat ze ook zelf een bijdrage mogen leveren aan de leuke dingen in het leven.

Jesse_1 schreef op 01-04-2022 om 11:03:

Maar sowieso vind ik er niets verkeerds aan om kinderen te leren dat ze ook zelf een bijdrage mogen leveren aan de leuke dingen in het leven.

Als je de financiële middelen hebt zou ik die wijze lessen bewaren voor leuke dingen waar ze zelf voor kiezen. Zonde om je zuur gespaarde geld te moeten besteden aan een frietje op een verplicht schoolreisje naar Amsterdam... Als ik de reacties in dit soort topics lees lijkt het net alsof je kids niks meer extra mag geven, want oh jeej ze moeten met geld om leren gaan.

Jesse_1 schreef op 01-04-2022 om 11:03:

Met meerdere kinderen en meerdere uitjes kan het totale bedrag flink oplopen. Wij kunnen dat betalen, anderen misschien niet.
Maar sowieso vind ik er niets verkeerds aan om kinderen te leren dat ze ook zelf een bijdrage mogen leveren aan de leuke dingen in het leven.

Eens.

Lieveheersbeest schreef op 01-04-2022 om 11:11:

[..]

Als je de financiële middelen hebt zou ik die wijze lessen bewaren voor leuke dingen waar ze zelf voor kiezen. Zonde om je zuur gespaarde geld te moeten besteden aan een frietje op een verplicht schoolreisje naar Amsterdam... Als ik de reacties in dit soort topics lees lijkt het net alsof je kids niks meer extra mag geven, want oh jeej ze moeten met geld om leren gaan.

Een frietje kost geen 15 euro! Dus max een tientje moet genoeg zijn. Of 7,50 en een fles drinken meegeven. Mocht er iets geks gebeuren kun je altijd nog extra geld geven. 

Lieveheersbeest schreef op 01-04-2022 om 11:11:

[..]

Als je de financiële middelen hebt zou ik die wijze lessen bewaren voor leuke dingen waar ze zelf voor kiezen. Zonde om je zuur gespaarde geld te moeten besteden aan een frietje op een verplicht schoolreisje naar Amsterdam... Als ik de reacties in dit soort topics lees lijkt het net alsof je kids niks meer extra mag geven, want oh jeej ze moeten met geld om leren gaan.

Je hoeft niet verplicht friet te halen. Je kunt ook broodjes en drinken meenemen van thuis. Er is niks mis met geld meegeven voor wat lekkers, maar dat hoeft niet én friet én snack én drinken én ijs te zijn. 
Je mag zeker wat extra's geven, maar je kunt ze tegelijkertijd leren om met geld om te gaan.

MamaE schreef op 01-04-2022 om 11:16:

[..]

Je hoeft niet verplicht friet te halen. Je kunt ook broodjes en drinken meenemen van thuis. Er is niks mis met geld meegeven voor wat lekkers, maar dat hoeft niet én friet én snack én drinken én ijs te zijn.
Je mag zeker wat extra's geven, maar je kunt ze tegelijkertijd leren om met geld om te gaan.

Nee, natuurlijk hoeft dat niet verplicht. Maar 't is wel lekker. En friet én snack én drinken én ijs is ook lekker. Hoeft ook niet altijd, maar als ze dan zo een dagje weggaan met school... 

Als je op de centen moet letten snap ik het hoor, maar als dat niet het geval is zou ik het ze dus wel gunnen.

Waarschijnlijk gaan zijn klasgenoten lekker een frietje halen, staat hij daar met zijn broodje boterhamworst. Dus genoeg meegeven voor frietje, snack, ijs, drinken. En flesje drinken en snoep voor onderweg meegeven. 

Voor tien euro kun je best een frietje halen hoor. Of het hem zelf laten betalen en tikkie laten sturen, dat kan ook. 

Het gaat niet om gunnen of misgunnen. Het gaat om de balans tussen iets extra's en leren om te gaan met geld.

Mijn ouders hadden thuis vroeger een declaratiesysteem. We moesten alles zelf voorschieten en dan kregen we het achteraf terug, behalve als ze het niet nodig of te veel vonden, dan was het eigen rekening. Dat betekende dat je na moest denken over je uitgaven; de inschatting of ouders het gingen terugbetalen en zo nee, of je het dan de moeite waard vond om zelf te betalen. En we konden best inschatten dat ze een ijsje prima vonden maar drie ijsjes niet nodig.

Ik had vroeger een vriendin die altijd belachelijk veel geld mee had. Denk aan vijftig gulden voor een middagje zwemmen en honderd gulden naar een pretpark. En dan had ze ook nog broodjes, chips, snoep en drinken van thuis mee. Zij wilde dan ook altijd heel veel eten halen ter plekke. Denk aan grote friet, twee snacks, een tosti, extra snoep, twee ijsjes. En ze wilde ook best trakteren, maar met deze bedragen gaan de verhoudingen al snel scheef lopen, naast dat het natuurlijk belachelijk veel en echt niet nodig was.

Lavande

Lavande

01-04-2022 om 11:50 Topicstarter

Wat een hoop reacties. Het komt goed hoor, we geven 10-15 euro per uitje mee. (Ik denk Efteling 15 en Amsterdam 10, want daar hebben ze helemaal niet zoveel tijd om vrij rond te lopen). Natuurlijk heeft hij geld op zijn rekening, hij krijgt gewoon zakgeld. Dus komt hij tekort, dan kan hij daarvan aanvullen. 

Ik heb het er nog niet eens met hem over gehad, maar denk inderdaad dat hij geen boterhammen mee zal nemen. Misschien koek of een krentenbol of zo en dan nog wat halen. Brood meenemen naar school doet hij iedere dag naar school heel braaf, hij heeft de supermarkt tegenover de school nog nooit van binnen gezien. Nogmaals, pinnen kan hij gewoon hoor, doet hij op school ook soms bij zo'n automaat. Maar het is geen 'de stad in'-kind.

@MamaE: En is die vriendin een beetje goed terecht gekomen, of was dit het begin van het einde?

Ik vind het wel een mooi systeem van je ouders. Maar dat maakt dat niet de enige geschikte manier om kinderen op te voeden die met geld om kunnen gaan en goed terecht komen. Leren met geld omgaan is m.i. niet zo afhankelijk van dit soort situaties.

Lieveheersbeest schreef op 01-04-2022 om 11:51:

@MamaE: En is die vriendin een beetje goed terecht gekomen, of was dit het begin van het einde?

Geen idee, ik heb haar al een aantal jaar niet gezien. Ze was wel slank verder, dus qua gezondheid niet echt een probleem. Ze had wel een soort drang om geld uit te geven als ze het had. Als ze jarig was geweest en geld had gekregen van familie kocht ze in de weken daarop elke dag een lekker broodje in de kantine op school. Vond ik echt zonde van het geld. Dat je af en toe wat lekkers haalt, snap ik best. Maar niet elke dag en niet alles wat je hebt.

Er zijn inderdaad meerdere systemen en natuurlijk is dit niet het enige goede.
Mijn ouders hadden dit systeem niet alleen voor uitjes, maar ook voor een middag winkelen met vriendinnen (wij hadden geen kleedgeld, onze ouders betaalden onze kleding tot ze vonden dat we genoeg hadden gekregen) en later ook met studie, dan werd er aan het einde van het jaar verrekend hoeveel er binnen was gekomen aan stufi en wat we uit hadden moeten geven aan collegegeld, boeken, andere kosten etc.
Mijn zus woonde op kamers en kreeg wel maandelijks een toelage voor huur en boodschappen, want anders gaat het wel heel erg in de papieren lopen.

Ik herinner me dat zowel de dagexcursies als de Romereis de jongelui  met groepje in de supermarkt een zak krentenbollen kochten en Zak broodjes en pak met plakken kaas.  Flesje water mee. Ook al kregen ze voldoende geld meer, ik heb het ook over de vrienden,  ze besteedden het maar gedeeltelijk.

MamaE schreef op 01-04-2022 om 11:16:Er is niks mis met geld meegeven voor wat lekkers, maar dat hoeft niet én friet én snack én drinken én ijs te zijn.


Dat. Het is niet gezond ook. Waarom zou je de gewoonte aanleren dat bij elke gelegenheid voor tientallen euro's en duizenden calorieën aan snaai hoort. Dat doe ik zelf ook niet. Iets lekkers mag best maar niet de hele dag hoeft gevuld te zijn met snoep, ijs, frisdrank, snacks etc.

Als het nou de énige bijzonderheid in een jaar was, maar er is om de haverklap wel wat en er zijn verdraaid weinig kinderen in Nederland waarvan je kunt zeggen dat ze lekkers en snacks tekórt komen.


(1 zak winegums, 2 blikjes cola, 1 patatje met, een ijsje met 2 bolletjes  is samen meer dan 1600 kcal. Lijkt me iets dat je alleen bij hoge uitzondering moet willen en als er twee uitjes in het verschiet liggen is dat al niet echt hoge uitzondering meer).

dan

dan

01-04-2022 om 13:12

Dorestad schreef op 01-04-2022 om 12:23:

Ik herinner me dat zowel de dagexcursies als de Romereis de jongelui met groepje in de supermarkt een zak krentenbollen kochten en Zak broodjes en pak met plakken kaas. Flesje water mee. Ook al kregen ze voldoende geld meer, ik heb het ook over de vrienden, ze besteedden het maar gedeeltelijk.

Vaak worden ze juist creatief als ze geen hele hoge bedragen mee krijgen en toch iets lekkers willen eten. Dus inderdaad in de supermarkt broodjes en beleg halen, iets te drinken erbij en klaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.