Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gratis menstruatieproducten

In Schotland zijn de menstruatieproducten gratis. In Nederland zie je ze wel in voedselkastjes en soms op scholen. Ik vind dat het op alle scholen gratis aangeboden moet worden. Wat vinden jullie?
Er is inmiddels een petitie gestart (niet door mij)
https://petities.nl/petitions/k-tprobleem-maak-menstruatie-gratis?locale=en


Caroline80 schreef op 03-12-2023 om 09:14:

Ik vind het heel raar dat het op het toilet ligt bij mensen thuis waar ook bezoek komt. Boven in huis vind ik een ander verhaal.

Wij hebben maar één toilet, en daar staat een bakje op de grond met de spullen erin. Mag iedereen gebruiken die dat nodig heeft.

Friezinnetje schreef op 03-12-2023 om 19:41:

[..]

nee dat heeft er heel veel mee te maken.

Ik heb het toch ook over mannen die dat soort dingen zeggen? Dan ook eens de andere kant belichten. Grappig want dan wordt er meteen politieagentje gespeeld want stel je voor dat iemand dat eens zou zeggen. 

Maar verder niet verbaasd over deze reactie hoor. Ik weet dat er soort vrouwen is dat over elkaar heen buitelt om bij mannen te slijmen. 

kerstbeer schreef op 03-12-2023 om 23:06:

[..]

Ik heb het toch ook over mannen die dat soort dingen zeggen? Dan ook eens de andere kant belichten. Grappig want dan wordt er meteen politieagentje gespeeld want stel je voor dat iemand dat eens zou zeggen.

Maar verder niet verbaasd over deze reactie hoor. Ik weet dat er soort vrouwen is dat over elkaar heen buitelt om bij mannen te slijmen.

dan zou je je bericht even duidelijker moeten maken.

En waarom niet verbaasd over mijn reactie. En welk soort vrouwen heb je het nu over? 

Jeetjeminee, wat wordt er weer een discussie van gemaakt. Wel iets van deze tijd: er wordt iets (voor)gesteld en mensen maken er een heel drama van en gaan bepalen wat de ander ervan moet vinden. Vermoeiend.....

Friezinnetje schreef op 04-12-2023 om 07:16:

[..]

dan zou je je bericht even duidelijker moeten maken.

En waarom niet verbaasd over mijn reactie. En welk soort vrouwen heb je het nu over?

De eerste zin van dat bericht begon daar zelfs mee. 

Knip

troelahoep schreef op 04-12-2023 om 09:31:

Jeetjeminee, wat wordt er weer een discussie van gemaakt. Wel iets van deze tijd: er wordt iets (voor)gesteld en mensen maken er een heel drama van en gaan bepalen wat de ander ervan moet vinden. Vermoeiend.....


Volgens mij heeft dat er ook mee te maken dat het issue gepolitiseerd wordt door petities en woorden als 'menstruatie-armoede'.  Alsof juist menstruatie en de producten ervoor speciaal onderwerp van zorg voor de maatschappij zijn.

Terwijl we ook niet van fruit-armoede, shampoo-armoede of brood-armoede spreken. Als je geen geld hebt voor noodzakelijke producten, dan is dat armoede, klaar.

In mijn ogen is het een hoffelijk gebaar naar je gasten als er een mandje op de wc staat. En een zorgzaam gebaar naar scholieren als er op school tampons zijn of voor een laag bedrag uit de automaat te halen.

Tegelijkertijd is het een realiteit dat er in bedrijven papier en pennen en vaatwasblokjes en suikerzakjes in grote hoeveelheiden gestolen worden, en dat er op scholen wc-rollen in de wc's gegooid worden (althans zo ging dat voordat de grote rollen in afgesloten houders usance werden). Dus het is ook niet helemaal onbegrijpelijk dat sommige bedrijven en scholen niet zo'n zin hebben tampons en maandverband vrij voor het pakken neer te zetten op plekken waar je niet gezien wordt.

Een tussenoplossing kan zijn een kast bij de concierge/administratie waar pleisters, paracetamol, tampons en een spuitbus deodorant staan, voor iedereen in noodgevallen. Of een automaat met dergelijke dingen tegen lage prijzen.

Maar ik zie het meer als een praktisch issue (hoe zorg je ervoor dat tampons e.d. makkelijk voorhanden zijn) dan als een speciale maatschappelijke zorg.

Met verbazing dit hele topic gelezen…..

In mijn naaste vriendenkring zitten een aantal Horeca-ondernemers, zowel café/club eigenaars alsook restaurant. Enkelen hebben inderdaad een hele poos, als service, in de toiletten tampons/vochtige doekjes/maandverband(per stuk verpakt) en deodorant (spuitbus) gehad, maar daar uiteindelijk tóch mee gestopt.

Het was binnen no-time gestolen of opengemaakt en op deuren/muren geplakt uit baldadigheid etc. Service bieden is leuk, maar hierop viel niet in te kopen, want ja, er is dus genoeg aso-volk die het verpesten voor anderen.

Ikzelf begrijp ook niet wat hetgeen is zoveel moeite kost om zelf altijd iets van reserve/in gevallen van nood mee te nemen? Het is nu niet dat het kilo’s aan gewicht meesleuren is?! Ik had in elke tas wel een paar tampons, pcm’s, pakje zakdoekjes voor als er geen toiletpapier was, that’s it. En nee, dat behoeft geen medaille, maar vind ik vrij normaal en ook zo meegekregen vanuit mijn opvoeding. 
Op mijn werk was er ook altijd wel ergens een kantoor/receptie/kast met voorraad pleisters, pcm’s, maandverband voor noodgevallen, prima toch? Inmiddels al jaren voorbij de menopauze, maar thuis in het toilet nog wel een afgesloten doosje met tampons ed voor eventueel bezoek.

kerstbeer schreef op 04-12-2023 om 10:28:

[..]

De eerste zin van dat bericht begon daar zelfs mee. [Quote gewijzigd]

Zuigen? nou, als je dit onder zuigen schaart dan ken ik er nog wel een paar

Realiseren jullie je wel, dat een werkgever niet gelijk staat aan een ministerie of een groot winstgevend concern of een advocatenkantoor? Een werkgever is ook de plaatselijke bakker, of het zich nauwelijk boven water kunnende houdende bedrijfje. Iets minder vanzelfsprekend om daar tijd, geld of aandacht voor te hebben misschien. Dus stellen dat 'de' werkgever daar maar voor moet zorgen is m.i. nogal kort dpor de bocht

Alias1 schreef op 03-12-2023 om 12:49:

[..]

haha, Nick, alsof JIJ persoonlijk ervaring hebt met ongesteld zijn? Ja, dat komt altijd op tijd, nooit onverwacht [sarcasm off].

En het is ook superfijn om met een tasje naar het toilet te moeten lopen. Drie van de vier weken loop ik met lege handen naar het toilet, maar in de 4e week loop ik met een tasje. Net zo fijn als met een wc-rol over de camping moeten lopen.

En nee, niet op alle toiletten hoeft er maandverband te liggen. Het is wat mij betreft voldoende om dat alleen op de damestoiletten te doen (hoewel mijn non-binaire kind het daar misschien niet mee eens is..)

Het gaat dus niet om het niet kunnen betalen maar gewoon geen zin om het zelf mee te nemen of niet capabel genoeg te zijn om vooruit te denken?

bieb1963 schreef op 05-12-2023 om 06:05:

Realiseren jullie je wel, dat een werkgever niet gelijk staat aan een ministerie of een groot winstgevend concern of een advocatenkantoor? Een werkgever is ook de plaatselijke bakker, of het zich nauwelijk boven water kunnende houdende bedrijfje. Iets minder vanzelfsprekend om daar tijd, geld of aandacht voor te hebben misschien. Dus stellen dat 'de' werkgever daar maar voor moet zorgen is m.i. nogal kort dpor de bocht

Maar maak je het nu niet groter dan het is? Er wordt toch nergens gesteld dat de volledige menstruatie van vrouwelijke medewerkers qua prducten gesponsord moet worden door de werkgever. Alleen dat een product als maandverband beschikbaar is, voor het geval dat. Het bakkertje hier in de straat heeft 5 medewerkers waarvan 3 vrouw en qua leeftijd 2 dames die het wellicht een keertje nodig hebben. En die 2 hebben echt niet maandelijks noodgevallen dus zo'n pakje maandverband gaat dan heel lang mee, zijn echt de kosten niet. Wat iemand noemde dat het bij sommige locaties massaal meegenomen wordt of baldadig mee gedaan wordt kan ik me voorstellen dat het op een andere plek wordt neergelegd. Maar dat is echt niet overal zo. Ik als werkgever zie dat er heel netjes mee omgegaan wordt bij ons, de kosten zijn het niet en er werken hier ruim 50 dames. Het is echt niet zo dat overal massaal gejat wordt.

Nick90 schreef op 05-12-2023 om 06:43:

[..]

Het gaat dus niet om het niet kunnen betalen maar gewoon geen zin om het zelf mee te nemen of niet capabel genoeg te zijn om vooruit te denken?

Nee hoor, bijna iedereen neemt in zijn handtas meestal zijn eigen producten mee. Maar dan nog kun je in de situatie komen het een keer nodig te hebben, dan is het normaal dat het beschikbaar is. Net zo normaal als dat wc papier beschikbaar is, of een pleister.

Gingergirl schreef op 05-12-2023 om 06:50:

[..]

Nee hoor, bijna iedereen neemt in zijn handtas meestal zijn eigen producten mee. Maar dan nog kun je in de situatie komen het een keer nodig te hebben, dan is het normaal dat het beschikbaar is. Net zo normaal als dat wc papier beschikbaar is, of een pleister.

Ja die indruk had ik ook dat vrouwen dat zelf meenemen. Op m’n werk hangen van die automaten op de damestoilet maar die worden nauwelijks gebruikt. En het is toch niet zo dat onverwacht ongesteld worden alleen op je werk gebeurt? Wat doe je dan als je bijv in de supermarkt/efteling oid bent? Dat het op scholen beschikbaar is kan ik inkomen en geen belasting op deze producten vind ik ook nog een goed idee maar om nou te verwachten dat er overal maandverband e.d beschikbaar zijn vind ik wat te vergezocht.

Nick90 schreef op 05-12-2023 om 07:06:

[..]

Ja die indruk had ik ook dat vrouwen dat zelf meenemen. Op m’n werk hangen van die automaten op de damestoilet maar die worden nauwelijks gebruikt. En het is toch niet zo dat onverwacht ongesteld worden alleen op je werk gebeurt? Wat doe je dan als je bijv in de supermarkt/efteling oid bent? Dat het op scholen beschikbaar is kan ik inkomen en geen belasting op deze producten vind ik ook nog een goed idee maar om nou te verwachten dat er overal maandverband e.d beschikbaar zijn vind ik wat te vergezocht.

Hier in de supermarkt is een klantentoilet met gratis producten als je het nodig hebt. Maar de supermarkt is een locatie waar je kort bent en het meestal tot thuis redt. Maar bv een dagje uit in een pretpark waar je al flink voor betaald mag het ook een stukje service zijn als je het onverwacht nodig hebt, stukje klantvriendelijkheid. 

Nick90 schreef op 05-12-2023 om 07:06:

[..]

Ja die indruk had ik ook dat vrouwen dat zelf meenemen. Op m’n werk hangen van die automaten op de damestoilet maar die worden nauwelijks gebruikt. En het is toch niet zo dat onverwacht ongesteld worden alleen op je werk gebeurt? Wat doe je dan als je bijv in de supermarkt/efteling oid bent? Dat het op scholen beschikbaar is kan ik inkomen en geen belasting op deze producten vind ik ook nog een goed idee maar om nou te verwachten dat er overal maandverband e.d beschikbaar zijn vind ik wat te vergezocht.

Die automaten worden nauwelijks gebruikt zeg je maar af en toe dus wel.  Dan is het goed dat ze er zijn, zodat vrouwen in nood iets kunnen pakken/kopen.

Als man heb jij echt geen idee hoe het je kan overvallen, praat er eens over met je vriendin.  Zij is onlangs bevallen, de eerste keer na de bevalling is ook zo'n moment dat je er niet op bedacht bent en dat je ineens op een feestje staat met de vlekken in je kleren.  Been there done that.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.