Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gratis menstruatieproducten

In Schotland zijn de menstruatieproducten gratis. In Nederland zie je ze wel in voedselkastjes en soms op scholen. Ik vind dat het op alle scholen gratis aangeboden moet worden. Wat vinden jullie?
Er is inmiddels een petitie gestart (niet door mij)
https://petities.nl/petitions/k-tprobleem-maak-menstruatie-gratis?locale=en


BlairW schreef op 02-12-2023 om 21:15:

[..]

Ik heb ook standaard ibuprofen, paracetam, pleisters, zakdoekjes, vochtige doekjes, een nagelvijl, een pincet, handcrème, desinfectiespul enz bij. Een hele set kleding niet, maar bovenstaande zit standaard in elke tas van me.

Je krijgt een sticker.

Ik snap niet zo goed waarom je tegen zou zijn. Dan blijf je zelf toch lekker je eigen spulletjes gebruiken.

MMcGonagall schreef op 03-12-2023 om 08:58:

[..]

Je krijgt een sticker.

Ik snap niet zo goed waarom je tegen zou zijn. Dan blijf je zelf toch lekker je eigen spulletjes gebruiken.

Ik snap gewoon niet waarom een ander zou moeten opdraaien voor de hygiëneproducten van vrouwen. Uiteindelijk betalen we dat dan ook gewoon weer met z’n allen als het op openbare plekken komt te liggen enz. Kan je het net zo goed vanuit het ziekenfonds gaan vergoeden. En voor minima of wat dan ook vind ik het prima. Maar waarom zou het in een restaurant, het winkelcentrum of bij de bios moeten liggen? Bovendien staan er op dat soort plekken al regelmatig automaten waar het in zit, dan heb je toch al de mogelijkheid als je het nodig hebt? 

Ik vind het heel raar dat het op het toilet ligt bij mensen thuis waar ook bezoek komt. Boven in huis vind ik een ander verhaal. 

Fijn voor diegenen die altijd alles op orde hebben en het nóóit zou overkomen niets bij zich te hebben. Het verdient bijna een sticker.

Ik vind werkgevers die meedenken en wat voorraad hebben liggen alleen maar attent. Het idee om op alle openbare plekken gratis menstruatieproducten voor de grijp neer te leggen is denk ik niet realistisch en niet nodig.

Op scholen vind ik echt een ander verhaal. Er is echt veel verborgen armoede. Genoeg gezinnen waar kinderen dagelijks zonder (degelijk) ontbijt naar school moeten. Ik vermoed dat als er thuis een keuze moet worden gemaakt tussen voedsel en maandverband, dat laatste het onderspit delft. En dan mag je het maar uitzoeken met je menstruatie op school, met alle ongemakken van dien. Dus daar mag wat mij betreft zeker aandacht voor komen.

Caroline80 schreef op 03-12-2023 om 09:14:

Ik vind het heel raar dat het op het toilet ligt bij mensen thuis waar ook bezoek komt. Boven in huis vind ik een ander verhaal.

Want die mensen gaan zelf nooit beneden naar de wc als ze ongesteld zijn?

Hoezo is dat raar?

Poezel_en_Wip schreef op 03-12-2023 om 09:21:

Fijn voor diegenen die altijd alles op orde hebben en het nóóit zou overkomen niets bij zich te hebben. Het verdient bijna een sticker.

Ik vind werkgevers die meedenken en wat voorraad hebben liggen alleen maar attent. Het idee om op alle openbare plekken gratis menstruatieproducten voor de grijp neer te leggen is denk ik niet realistisch en niet nodig.

Op scholen vind ik echt een ander verhaal. Er is echt veel verborgen armoede. Genoeg gezinnen waar kinderen dagelijks zonder (degelijk) ontbijt naar school moeten. Ik vermoed dat als er thuis een keuze moet worden gemaakt tussen voedsel en maandverband, dat laatste het onderspit delft. En dan mag je het maar uitzoeken met je menstruatie op school, met alle ongemakken van dien. Dus daar mag wat mij betreft zeker aandacht voor komen.

Op alle scholen die ik ken, is het al voorhanden. Dat was 20 jaar geleden al toen ik mijn opleiding deed. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

03-12-2023 om 09:29

Caroline80 schreef op 03-12-2023 om 09:14:

Ik vind het heel raar dat het op het toilet ligt bij mensen thuis waar ook bezoek komt. Boven in huis vind ik een ander verhaal.

Waarom? Vind je menstruatieproducten dingen die verstopt moeten worden?

Caroline80 schreef op 03-12-2023 om 09:14:

Ik vind het heel raar dat het op het toilet ligt bij mensen thuis waar ook bezoek komt. Boven in huis vind ik een ander verhaal.

Waarom in godsnaam? We leven toch niet meer in het jaar kruik, waar menstruatie nog een groots taboe was?

BlairW schreef op 03-12-2023 om 09:28:

[..]

Op alle scholen die ik ken, is het al voorhanden. Dat was 20 jaar geleden al toen ik mijn opleiding deed.

Ik weet niet hoeveel scholen jij kent, maar ik denk dat er nog heel veel scholen overblijven waar dit niet het geval is. Helaas.

Caroline80 schreef op 03-12-2023 om 09:14:

Ik vind het heel raar dat het op het toilet ligt bij mensen thuis waar ook bezoek komt. Boven in huis vind ik een ander verhaal.

Dat lijkt me juist de plek waar je het neer legt als je gastvrij wilt zijn naar bezoek die het onverhoeds nodig heeft. Bovendien is het wel zo handig om het bij de hand te hebben als je het zelf nog nodig hebt.

Mag ik trouwens ook zeggen dat sommigen het duur maken voor zichzelf?
Ik gebruik sinds een hele tijd het Maxi nornal maandverband van Kruidvat. Zit prima, en geen gedoe meer met allerlei verschillende pakken

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-normal-maxi-maandverband/p/1395087

BlairW schreef op 03-12-2023 om 09:11:

[..]

Ik snap gewoon niet waarom een ander zou moeten opdraaien voor de hygiëneproducten van vrouwen. Uiteindelijk betalen we dat dan ook gewoon weer met z’n allen als het op openbare plekken komt te liggen enz. Kan je het net zo goed vanuit het ziekenfonds gaan vergoeden. En voor minima of wat dan ook vind ik het prima. Maar waarom zou het in een restaurant, het winkelcentrum of bij de bios moeten liggen? Bovendien staan er op dat soort plekken al regelmatig automaten waar het in zit, dan heb je toch al de mogelijkheid als je het nodig hebt?

“Waarom zou een ander moeten opdraaien en iets betalen”. Haha, je doet het lijken alsof er auto’s worden weggegeven. 

You get a car, and you get a car, and you! 

Decibel88 schreef op 03-12-2023 om 09:40:

Mag ik trouwens ook zeggen dat sommigen het duur maken voor zichzelf?
Ik gebruik sinds een hele tijd het Maxi nornal maandverband van Kruidvat. Zit prima, en geen gedoe meer met allerlei verschillende pakken

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-normal-maxi-maandverband/p/1395087

Het maakt nogal uit hoe heftig je menstruatie is. Ik heb dus verschillende pakken, want paar dagen heftig, daarna nog licht bloedverlies. De verschillende pakken, maak qua prijs niet uit, want die gebruik ik dan volgende keer. En ja, ik gebruik een A-merk omdat ik prettig vindt.  

Mugske schreef op 03-12-2023 om 10:24:

[..]

Het maakt nogal uit hoe heftig je menstruatie is. Ik heb dus verschillende pakken, want paar dagen heftig, daarna nog licht bloedverlies. De verschillende pakken, maak qua prijs niet uit, want die gebruik ik dan volgende keer. En ja, ik gebruik een A-merk omdat ik prettig vindt.

Ik schreef werder al dat ik denk dat de meeste vrouwen die genoeg geld omhanden hebben het liefst hun eigen merk gebruiken. Mugske is alvast zo'n voorbeeld. Daarom kan er gerust een discountmerk gratis aangeboden worden, dat wordt dan vrijwel alleen gebruikt door vrouwen die onverwachts wat nodig hebben of die werkelijk geen geld hebben. Het is dan misschien niet het voorkeursmerk, maar het voldoet wel.

BlairW schreef op 02-12-2023 om 21:15:

[..]

Ik heb ook standaard ibuprofen, paracetam, pleisters, zakdoekjes, vochtige doekjes, een nagelvijl, een pincet, handcrème, desinfectiespul enz bij. Een hele set kleding niet, maar bovenstaande zit standaard in elke tas van me.

Wat een voorraad sleep jij mee zeg. Ik stop mijn sleutels en telefoon in m’n jas en ben weg. Ik ga echt niet altijd en overal een tas mee naartoe nemen omdat ik misschien wel hoofdpijn krijg en dan zelfvoorzienend genoeg wil zijn om mijn eigen paracetamol te kunnen pakken… ken ook precies 0 mannen die dat doen overigens. Of geldt dat zelfvoorzienend moeten zijn alleen voor vrouwen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.