Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gratis menstruatieproducten

In Schotland zijn de menstruatieproducten gratis. In Nederland zie je ze wel in voedselkastjes en soms op scholen. Ik vind dat het op alle scholen gratis aangeboden moet worden. Wat vinden jullie?
Er is inmiddels een petitie gestart (niet door mij)
https://petities.nl/petitions/k-tprobleem-maak-menstruatie-gratis?locale=en


Op mijn werk staat een doos tampons en een bus deodorant op het damestoilet. Vind ik heel sympathiek. Kan me ook niet voorstellen dat dat ook maar zichtbaar is in het jaarlijkse budget. 

Ik vind het ook een topidee om dit op scholen te doen. Het is al stressvol genoeg op die leeftijd. Ik kan me ook nog wel een keer herinneren dat ik niks bij me had, er niemand was die 'te vertrouwen' was en ik maar zo snel mogelijk naar huis fietste. Spijkerbroek weggegooid, want ik wilde ook niet dat mijn moeder het wist. Ik vond het vreselijk, schaamde me dood.

AnnaPollewop schreef op 02-12-2023 om 20:10:

[..]

Mijn man ging een keer met dochter naar een musical, dus spannend gebeuren, werd het kind prompt net ongesteld. Dus hij naar medewerkers en uiteindelijk het theater uit om ergens gauw maandverband te halen. Wat een gedoe. Ik snap ook niet waarom dat niet gewoon voorhanden is. Er ligt toch ook zeep en toiletpapier en droogdoekjes op het toilet voor iedereen.

De impliciete boodschap is toch dat je je ervoor moet schamen en dat vrouwen eigenlijk gewoon thuis horen (het gebrek aan publieke toiletten wijst daar ook op trouwens). Kunnen we heel stoer gaan roepen dat vrouwen dat best zelf kunnen regelen, maar waarom moet dat zo nodig dan? Het is ook helemaal niet verboden om zelf je spullen mee te nemen, maar waarom zou je het een ander misgunnen.

Ik vind dit gewoon net zoiets als deodorant, parfum, gezichtscrème enz. Dat staat toch ook niet allemaal op het werk? Waarom zou dit er dan wel moeten zijn? Ik zie gewoon niet in waarom wel en ik heb het nog nooit ergens gemist. Altijd zelf bij en vul het altijd aan als ik wat heb gebruikt. Maar goed, ik slik de pil dus ik ben ook nooit ineens onverwachts ongesteld.

BlairW schreef op 02-12-2023 om 20:47:

[..]

Ik vind dit gewoon net zoiets als deodorant, parfum, gezichtscrème enz. Dat staat toch ook niet allemaal op het werk? Waarom zou dit er dan wel moeten zijn? Ik zie gewoon niet in waarom wel.

Serieus, je ziet geen verschil tussen bijvoorbeeld Gezichtscrème en menstruatieartikelen? 

Ik zou denken dat elk weldenkend mens zonder enig voorbehoud voor het wijdverbreid gratis aanbieden van deze producten zou zijn.

Blijkt dat er toch weer veel minder weldenkende mensen zijn dan verwacht 🙁

BlairW schreef op 02-12-2023 om 20:47:

[..]

Ik vind dit gewoon net zoiets als deodorant, parfum, gezichtscrème enz. Dat staat toch ook niet allemaal op het werk? Waarom zou dit er dan wel moeten zijn? Ik zie gewoon niet in waarom wel en ik heb het nog nooit ergens gemist. Altijd zelf bij en vul het altijd aan als ik wat heb gebruikt. Maar goed, ik slik de pil dus ik ben ook nooit ineens onverwachts ongesteld.

Mee eens. Bovendien is de kans groot dat zo'n directeur tegen zijn secretaresse zegt dat zij het maar moet gaan halen en voorschieten van haar eigen geld.

weer iets wat een ander maar moet gaan regelen, terwijl je dat zelf prima kunt doen. Ik had altijd iets in de tas, wel of niet ongesteld die dagen. Kan  het je nooit overvallen, nooit geen probleem. Toen ik een tijdje meer bloedingen had, had ik zelfs een schone onderbroek in de tas zitten. 

Mugs schreef op 02-12-2023 om 20:52:

[..]

Serieus, je ziet geen verschil tussen bijvoorbeeld Gezichtscrème en menstruatieartikelen?

Ik zou denken dat elk weldenkend mens zonder enig voorbehoud voor het wijdverbreid gratis aanbieden van deze producten zou zijn.

Blijkt dat er toch weer veel minder weldenkende mensen zijn dan verwacht 🙁

wat een onzin zeg. Zelfredzaamheid. We willen als vrouwen toch voor vol aangezien worden? Regel je eigen dingen dan ook. 

Nog even en er moet een hele kast in de toiletruimte komen te hangen. Haarlak, reinigingsdoekjes, condooms, want ja, je kan eens iets vergeten zijn

Ik heb een volledige set reservekleren en -schoenen op het werk. Die tampons kunnen er ook wel bij. 

Pleisters, paracetamol en hooikoortstabletten zijn ook in mijn ladeblok te vinden voor iedereen.
Bij mijn collega duik ik net zo gemakkelijk even de la in voor natte doekjes. 

De pleisters in het koffiehok van de baas zijn niet echt geschikt voor de meest voorkomende verwonding: een papiersnee.

Mugs schreef op 02-12-2023 om 20:52:

[..]

Serieus, je ziet geen verschil tussen bijvoorbeeld Gezichtscrème en menstruatieartikelen?

Ik zou denken dat elk weldenkend mens zonder enig voorbehoud voor het wijdverbreid gratis aanbieden van deze producten zou zijn.

Blijkt dat er toch weer veel minder weldenkende mensen zijn dan verwacht 🙁

Wat is hier nou weer minder weldenkend aan? Regel gewoon je eigen spullen, hoe moeilijk is dat? En nee, ik zie dus geen verschil. Dit valt allemaal onder persoonlijke verzorging voor mij. En dat regel ik dus gewoon zelf ipv te verwachten dat mijn baas dat voor me gaat doen. 

Poezenmeisje schreef op 02-12-2023 om 21:05:

Ik heb een volledige set reservekleren en -schoenen op het werk. Die tampons kunnen er ook wel bij.

Pleisters, paracetamol en hooikoortstabletten zijn ook in mijn ladeblok te vinden voor iedereen.
Bij mijn collega duik ik net zo gemakkelijk even de la in voor natte doekjes.

De pleisters in het koffiehok van de baas zijn niet echt geschikt voor de meest voorkomende verwonding: een papiersnee.

Ik heb ook standaard ibuprofen, paracetam, pleisters, zakdoekjes, vochtige doekjes, een nagelvijl, een pincet, handcrème, desinfectiespul enz bij. Een hele set kleding niet, maar bovenstaande zit standaard in elke tas van me. 

ik heb ook altijd wel iets in mijn tas. Dochter is nog niet ongesteld. Ik heb voor haar spullen op de badkamer gelegd. Zij weet waar die liggen en dat ze die ook aan vriendinnen mag geven als dat nodig is. 

Op mijn werk verwacht is geen gratis menstruatieproducten. Ik zou dat wel graag op scholen zien, vooral voor jonge meiden.

BlairW schreef op 02-12-2023 om 19:49:

[..]

Ik denk dat dit gewoon meegenomen wordt door heel veel medewerkers. Dan blijf je bezig met aanvullen.

Dat schijnt met suiker, thee en vaatwasblokjes ook zo te zijn. Die misschien ook maar niet meer zo open en bloot neerzetten dan.

BlairW schreef op 02-12-2023 om 21:15:

[..]

Ik heb ook standaard ibuprofen, paracetam, pleisters, zakdoekjes, vochtige doekjes, een nagelvijl, een pincet, handcrème, desinfectiespul enz bij. Een hele set kleding niet, maar bovenstaande zit standaard in elke tas van me.

Er zit toch ook geen wc rol in je tas. Ik vind menstruatieproducten precies in diezelfde categorie vallen. 

ToetieToover schreef op 03-12-2023 om 02:35:

[..]

Er zit toch ook geen wc rol in je tas. Ik vind menstruatieproducten precies in diezelfde categorie vallen.

Geen rol nee, maar ik heb sowieso wel losse servetjes in mijn tas ook. Ideaal als je eens zonder papier zit ergens. En ik vind mesntruatieproducten dus niet in die categorie vallen. 

Nick90 schreef op 02-12-2023 om 08:20:

[..]

Jij komt zelf met bizarre vergelijkingen aanzetten. Koop gewoon zelf maandverband

Moet jij zeggen met je drol. Een drol kan je proberen op te houden. Dat lukt met menstruatie niet. 

Dat je zoiets simpels al niet weet over vrouwen. 

Lieveheersbeest schreef op 02-12-2023 om 13:08:

wat ik altijd interessant vind: als een minima het moet betalen “is het niet zo duur” en “als je dat niet kan betalen is er echt iets goed mis”. Maar als een werkgever/school/vereniging/de maatschappij het zou moeten betalen, is het ineens onbetaalbaar.

Scherp en heel juist.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.