Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gratis menstruatieproducten

In Schotland zijn de menstruatieproducten gratis. In Nederland zie je ze wel in voedselkastjes en soms op scholen. Ik vind dat het op alle scholen gratis aangeboden moet worden. Wat vinden jullie?
Er is inmiddels een petitie gestart (niet door mij)
https://petities.nl/petitions/k-tprobleem-maak-menstruatie-gratis?locale=en


wil40 schreef op 02-12-2023 om 14:48:

Maar.... hebben we thuis allemaal ook tampons en verband op het toilet liggen voor bezoek? Ik niet, eerlijk gezegd.

Ik wel. 

Nou, het mandje met noodmiddelen staat, ook al heb ik het zelf niet meer nodig. Alles netjes per stuk verpakt. Inclusief van die minizakjes om afval netjes in mijn prullenbakje te gooien. Mijn man keek eerst wat verbaast toen er maandverband en tampons op de boodschappenlijst stonden, hij heeft dat al jaren niet meer voorbij zien komen, maar vindt het zeer attent. 
Ik vermoed dat het hier niet snel opgaat, de rest gaat morgen op het damestoilet op mijn werk. Ik heb bij de kringloop een gezellig mandje gekocht. Een deo erbij durf ik niet zo goed, straks denken de collega's dat ik ze vindt stinken. 

Getekend. Dat was een no-brainer, al gebruik ik zelf al vele jaren een cup. 

Toen ik lang geleden studeerde was er 1 eetcafé in mijn studentenstad waar een mandje met menstruatieproducten stond, en dat mandje heeft mij neermaals gered bij onverwachte bloedingen.

Als het een algemeen verschijnsel wordt, zal de diefstal ook verminderen, want dan is er altijd genoeg voorhanden en hoef je thuis geen voorraden aan te leggen. 
Ik denk trouwens dat de meeste vrouwen het liefst hun eigen merk gebruiken, dus dat ze over het algemeen alleen iets uit de voorraad nemen als ze geen keuze hebben (geen geld, niks bij zich, of onverwacht nodig). Dus leg er maar producten van de discounter neer, dat is goed genoeg in geval van nood. Dat heb ik mijn studerende dochter ook laten testen en het bleek waar: het dunne maandverband en de tampons van de discounter zijn even goed als het dure A-merk dat ze zich eigenlijk niet kan veroorloven. Op haar universiteit staan ook kastjes met maandverband en tampons en ze vindt dat ook heel fijn.

ik word hier wel eens een beetje moe van. Alsof we helemaal niet meer zelfredzaam kunnen zijn..... Op scholen: helemaal prima! Maar op werk? En dan ook nog gratis? 

bieb1963 schreef op 02-12-2023 om 18:13:

ik word hier wel eens een beetje moe van. Alsof we helemaal niet meer zelfredzaam kunnen zijn..... Op scholen: helemaal prima! Maar op werk? En dan ook nog gratis?

Precies. Ik heb zelf ook geen mandje met maandverband/tampons op mijn toilet staan en ook nog nooit bij iemand gezien. 

Ik werk op een plek waar veel vrouwen werkzaam zijn. Er is altijd wel iemand die een doosje met tampons oid op het toilet neerzet voor algemeen gebruik. Als het op is vult iemand dat als vanzelf weer aan. Ik stel het erg op prijs dat we zo een beetje voor elkaar zorgen. Thuis staat het ook voor iedereen voor het grijpen. Dat ik dat neerzet voor gasten of collega’s heeft niets met vermeend gebrek aan zelfredzaamheid te maken maar meer met zorgzaamheid. 

bieb1963 schreef op 02-12-2023 om 18:13:

ik word hier wel eens een beetje moe van. Alsof we helemaal niet meer zelfredzaam kunnen zijn..... Op scholen: helemaal prima! Maar op werk? En dan ook nog gratis?

Maar je hoeft het niet te gebruiken als je het niet wilt hè, als je er moe van wordt mag je het gewoon laten staan.

Caroline80 schreef op 02-12-2023 om 18:37:

[..]

Precies. Ik heb zelf ook geen mandje met maandverband/tampons op mijn toilet staan en ook nog nooit bij iemand gezien.

Mijn ouders hebben dat ook. Ik vind dat gastvrij.

wil40 schreef op 02-12-2023 om 14:48:

Maar.... hebben we thuis allemaal ook tampons en verband op het toilet liggen voor bezoek? Ik niet, eerlijk gezegd.

Er staat een kistje bij ons in het toilet, daar zitten o.a. tampons in. 

Tijgeroog schreef op 02-12-2023 om 14:22:

[..]

Als je 1500 werknemers hebt, heb je daar toch al hoge kosten voor (salaris, verzekering, wc-papier, koffie, pennen), en staan daar ongetwijfeld bijpassende inkomsten tegenover. De kosten voor die hooguit paar tampons of maanverbanden per maand voor de vrouwen waar dat van toepassing is zijn dan marginaal.

Bij ons liggen tampons. De laatste tijd begin ik ook wat onregelmatig te worden, ik denk dat ik het afgelopen jaar daarom 3 keer zijn tampon gepakt heb. Heel fijn dat dat kon, maar gelukkig hoef ik het maar een enkele keer te gebruiken en ik denk dat de thee die ik opdrinken duurder is.

Ik denk dat dit gewoon meegenomen wordt door heel veel medewerkers. Dan blijf je bezig met aanvullen. 

wil40 schreef op 02-12-2023 om 14:48:

Maar.... hebben we thuis allemaal ook tampons en verband op het toilet liggen voor bezoek? Ik niet, eerlijk gezegd.

Jep, inlegkruisjes, maandverband in diverse maten, tampons in diverse maten. Allemaal in een mandje op het plankje boven de wc. Ook voor eventueel vriendinnen van dochter die ineens ongesteld worden. Allemaal meiden die net voor het eerst ongesteld zijn geworden enz. 

BlairW schreef op 02-12-2023 om 19:49:

[..]

Ik denk dat dit gewoon meegenomen wordt door heel veel medewerkers. Dan blijf je bezig met aanvullen.

Waarom zo achterdochtig? En daarnaast: als mensen het meenemen zullen ze het wellicht nodig hebben? 

Ik ervaar op m’n werk dus helemaal niet dat het wordt meegenomen door heel veel medewerkers. 

Caroline80 schreef op 02-12-2023 om 18:37:

[..]

Precies. Ik heb zelf ook geen mandje met maandverband/tampons op mijn toilet staan en ook nog nooit bij iemand gezien.

Hier ligt het gewoon op het plankje in het toilet naast de wcrollen en wc reiniger. Ik ken dan weer geen mensen die niks hebben liggen.

Libertine schreef op 02-12-2023 om 19:53:

[..]

Waarom zo achterdochtig? En daarnaast: als mensen het meenemen zullen ze het wellicht nodig hebben?

Ik ervaar op m’n werk dus helemaal niet dat het wordt meegenomen door heel veel medewerkers.

Bij ons op het werk wordt van alles meegenomen. Maar dat hindert blijkbaar niet zodanig dat de werkgever ons dan maar zelf ons wc-papier, potloden, suiker, koffiebekers etc laat meenemen. Free-riders heb je altijd, zou ik me niet zo druk om maken. 

Dat mensen heel boos worden over het idee dat je iets neerlegt zodat een ander het indien nodig kan gebruiken vind ik dan wel weer fascinerend. Hoe kun je daar nou een probleem mee hebben, denk ik dan.

Gelebloem schreef op 02-12-2023 om 09:24:

Ik heb best lang op minimumloon geleefd en ik heb dit probleem eigenlijk nooit ervaren. Ik gebruik al jaren wasbare maandverbandjes of menstruatieondergoed en dit is echt een minimale investering geweest. Soms tampons, huismerk, dat is echt de prijs van een blik bonen. Verder neem ik op mijn werk mijn tas meestal mee naar de wc, dus dat gehannes herken ik niet. Ik moet ook zeggen dat ik de ik het probleem ook een beetje een air van slachtofferschap in zich vind hebben. Als het gaat om volwassen vrouwen dan, ik heb ook wel eens verlegen gezeten om een tampon, maar dat valt toch meestal wel op te lossen. Wel lijkt het me erg fijn dat er op scholen in ieder geval producten aanwezig zijn, het is al spannend genoeg als je in die leeftijd zit.

Mijn man ging een keer met dochter naar een musical, dus spannend gebeuren, werd het kind prompt net ongesteld. Dus hij naar medewerkers en uiteindelijk het theater uit om ergens gauw maandverband te halen. Wat een gedoe. Ik snap ook niet waarom dat niet gewoon voorhanden is. Er ligt toch ook zeep en toiletpapier en droogdoekjes op het toilet voor iedereen. 

De impliciete boodschap is toch dat je je ervoor moet schamen en dat vrouwen eigenlijk gewoon thuis horen (het gebrek aan publieke toiletten wijst daar ook op trouwens). Kunnen we heel stoer gaan roepen dat vrouwen dat best zelf kunnen regelen, maar waarom moet dat zo nodig dan? Het is ook helemaal niet verboden om zelf je spullen mee te nemen, maar waarom zou je het een ander misgunnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.