Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gratis menstruatieproducten

In Schotland zijn de menstruatieproducten gratis. In Nederland zie je ze wel in voedselkastjes en soms op scholen. Ik vind dat het op alle scholen gratis aangeboden moet worden. Wat vinden jullie?
Er is inmiddels een petitie gestart (niet door mij)
https://petities.nl/petitions/k-tprobleem-maak-menstruatie-gratis?locale=en


BlairW schreef op 02-12-2023 om 13:18:

[..]

Het is nogal een verschil of je het voor 2 mensen in je gezin moet betalen of voor 1500 man (vrouw uiteraard) personeel natuurlijk.

Als je 1500 werknemers hebt, heb je daar toch al hoge kosten voor (salaris, verzekering, wc-papier, koffie, pennen), en staan daar ongetwijfeld bijpassende inkomsten tegenover. De kosten voor die hooguit paar tampons of maanverbanden per maand voor de vrouwen waar dat van toepassing is zijn dan marginaal. 

Bij ons liggen tampons. De laatste tijd begin ik ook wat onregelmatig te worden, ik denk dat ik het afgelopen jaar daarom 3 keer zijn tampon gepakt heb. Heel fijn dat dat kon, maar gelukkig hoef ik het maar een enkele keer te gebruiken en ik denk dat de thee die ik opdrinken duurder is. 

Idd hier ook mannelijke collega’s die uitgebreid gaan vertellen wat er op toilet gebeurd is. Of als er in t weekend gezopen en gekotst is.
En of je nog seks gehad hebt. Heel sneu. 

En ontopic: Van mij mag het gratis idd. Gewoon een goedkope versie. Ik werd laatst onverwacht ongesteld ergens waar geen producten voorhanden waren. Dat gevoel dat er een zichtbare vlek aan het ontstaan is… bah dat is echt armoe.

Maar.... hebben we thuis allemaal ook tampons en verband op het toilet liggen voor bezoek? Ik niet, eerlijk gezegd. 

wil40 schreef op 02-12-2023 om 14:48:

Maar.... hebben we thuis allemaal ook tampons en verband op het toilet liggen voor bezoek? Ik niet, eerlijk gezegd.

toen ik het nog gebruikte, had ik altijd wel in het toilet liggen. 

Nu liggen er inlegkruisjes, maar geen maandverband meer of tampons

wil40 schreef op 02-12-2023 om 14:48:

Maar.... hebben we thuis allemaal ook tampons en verband op het toilet liggen voor bezoek? Ik niet, eerlijk gezegd.

Ja. Ondanks dat ik zelf niet menstrueer. 2 maten tampons en inlegkruisjes.

wil40 schreef op 02-12-2023 om 14:48:

Maar.... hebben we thuis allemaal ook tampons en verband op het toilet liggen voor bezoek? Ik niet, eerlijk gezegd.

Ja hoor, wij hebben maandverband en inlegkruisjes keurig opgeborgen in een kast in het toilet, ook voor visite e.d om te pakken.

Ik heb het wel op het toilet. Als visite het pakt is prima.
Vanaf deze leeftijd (40) komt menstruatie soms onverwacht en lijkt het ook heviger. En gek genoeg waar ik vroeger gemakkelijk mijn vriendinnetjes om tampons vroeg, vind ik dat nu lastiger. Ene collega zwanger, andere ws overgang voorbij.
We hadden een trans-vrouw als stagiaire en bijna had ik haar gevraagd… en toen toch maar niet 

wil40 schreef op 02-12-2023 om 14:48:

Maar.... hebben we thuis allemaal ook tampons en verband op het toilet liggen voor bezoek? Ik niet, eerlijk gezegd.

Ik wel hoor, een mandje met vanalles voor visite. 

Wat ik thuis op het toilet heb liggen, mag visite ook gebruiken. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat als er bij je thuis niemand (meer) menstrueert, dat je dat dan niet hebt.
Toen ik mijn man net leerde kennen had hij dat ook niet op zijn studentenkamer. Hij had wel vrouwelijke huisgenoten, dus echt een probleem was het nooit. Soms lag er een pak op de gedeelde wc, soms niet. 

Mijn ouders hebben nu ook geen maandverband en tampons meer thuis. Net als dat ze geen luiers meer hebben sinds de kleinkinderen zindelijk zijn. 
Vroeger lag dat spul bij ons thuis ook op de badkamer, dus daar kwam visite ook niet zo snel. 

Damoontje schreef op 02-12-2023 om 14:28:

Idd hier ook mannelijke collega’s die uitgebreid gaan vertellen wat er op toilet gebeurd is. Of als er in t weekend gezopen en gekotst is.
En of je nog seks gehad hebt. Heel sneu.

En ontopic: Van mij mag het gratis idd. Gewoon een goedkope versie. Ik werd laatst onverwacht ongesteld ergens waar geen producten voorhanden waren. Dat gevoel dat er een zichtbare vlek aan het ontstaan is… bah dat is echt armoe.


Ik kan me best storen aan dit soort reacties.
Je had die vlek kunnen voorkomen door zelf producten in je tas te hebben.
Het is al eerder gezegd, je weet dat het 1 X per maand is dus bereidt je er op voor!

Nou zeg. Als het opeens eerder komt kan het je overvallen. Ik ben niet zo’n vrouwtje dat altijd met een tasje loopt.

Decibel88 schreef op 02-12-2023 om 16:01:

[..]


Ik kan me best storen aan dit soort reacties.
Je had die vlek kunnen voorkomen door zelf producten in je tas te hebben.
Het is al eerder gezegd, je weet dat het 1 X per maand is dus bereidt je er op voor!

En dan nog er kan altijd iets fout gaan. Op de roltrap van het station is mijn tas ooit leeg gehaald.  Alles eruit,  portemonnee, sleutels, en dus ook mijn maandverband. Kom je een dag werken met kerst, 1e dag van mijn menstruatie had ik er altijd wel 4 nodig minstens en dus niks meer in mijn tasje. Alle winkels dicht en daar zit je dan. 

Decibel88 schreef op 02-12-2023 om 16:01:

[..]


Ik kan me best storen aan dit soort reacties.
Je had die vlek kunnen voorkomen door zelf producten in je tas te hebben.
Het is al eerder gezegd, je weet dat het 1 X per maand is dus bereidt je er op voor!

Een menstruatie hoeft helemaal niet eens per maand te komen, alle variaties zijn mogelijk. Het 1e verlies moet je ook maar zien op te vangen en daar kun je door overvallen worden als dat teveel ineens is. 

Ik ben voor gratis verstrekken, maar het gaat allemaal gejat worden, net als de gratis hondenpoepzakjes. Het gevolg is dat ze stoppen met verstrekken, dus dan is de actie vrij zinloos.

Ik zou dan eerder automaten ophangen waar je voor een paar cent iets uit kunt halen. 

Lieveheersbeest schreef op 02-12-2023 om 13:23:

[..]

Voorbeelden staan erbij. Er wordt echt iets over gezegd. Over de bureaus heen in de kantoortuin. Lekker onderling lopen smoezen en grapjes maken. Grapjes tijdens een vergadering waar 10 anderen bij zitten. Collega’s die vragen waarom je terugloopt naar het toilet (waar andere collega’s bij zitten).

Gewoon zeggen dat je je satisfyer bent vergeten.

wil40 schreef op 02-12-2023 om 14:48:

Maar.... hebben we thuis allemaal ook tampons en verband op het toilet liggen voor bezoek? Ik niet, eerlijk gezegd.

Jazeker een mandje met diverse producten, net zoals een prullenbakje op het toilet. Niets zo hinderlijk als bv ergens op visite zijn en er geen prullenbak staat waardoor je, je zooi niet kwijt kunt.

Op mijn school zijn we een MUP - menstruatie producten uitgifte punt, en dat werkt goed. Helaas veel meiden die van huis uit niks mee krijgen of mee kunnen nemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.