Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gratis menstruatieproducten

In Schotland zijn de menstruatieproducten gratis. In Nederland zie je ze wel in voedselkastjes en soms op scholen. Ik vind dat het op alle scholen gratis aangeboden moet worden. Wat vinden jullie?
Er is inmiddels een petitie gestart (niet door mij)
https://petities.nl/petitions/k-tprobleem-maak-menstruatie-gratis?locale=en


Lieveheersbeest schreef op 03-12-2023 om 11:12:

[..]

Wat een voorraad sleep jij mee zeg. Ik stop mijn sleutels en telefoon in m’n jas en ben weg. Ik ga echt niet altijd en overal een tas mee naartoe nemen omdat ik misschien wel hoofdpijn krijg en dan zelfvoorzienend genoeg wil zijn om mijn eigen paracetamol te kunnen pakken… ken ook precies 0 mannen die dat doen overigens. Of geldt dat zelfvoorzienend moeten zijn alleen voor vrouwen?

als mannen hoofdpijn krijgen, gaan ze op bed liggen, want dan is het heul erg...  

Caroline80 schreef op 03-12-2023 om 09:14:

Ik vind het heel raar dat het op het toilet ligt bij mensen thuis waar ook bezoek komt. Boven in huis vind ik een ander verhaal.

Waarom is dat heel raar? Ik snap dat oprecht niet, dus leg het a.u.b. uit.

Hier in huis meerdere vrouwen die menstrueren, dan zouden wij enkel boven naar het toilet kunnen als we ongesteld zijn....dat vind ik dan weer raar. Dus hier liggen bij beide toiletten producten. En dat is het toch ook logisch dat bv vriendin van zoon of de buurvrouw die koffie komt drinken en naar het toilet gaat dat mag pakken als ze het nodig hebben. Of moeten zij dan met hun handtasje naar de wc want je moet perse je eigen producten gebruiken? Vind ik nogal gierig maar ook erg omslachtig eerlijk gezegd. 

Lieveheersbeest schreef op 03-12-2023 om 11:12:

[..]

Wat een voorraad sleep jij mee zeg. Ik stop mijn sleutels en telefoon in m’n jas en ben weg. Ik ga echt niet altijd en overal een tas mee naartoe nemen omdat ik misschien wel hoofdpijn krijg en dan zelfvoorzienend genoeg wil zijn om mijn eigen paracetamol te kunnen pakken… ken ook precies 0 mannen die dat doen overigens. Of geldt dat zelfvoorzienend moeten zijn alleen voor vrouwen?

Ik doe dat ook. Heb gewoon een etuitje in mijn dagelijkse tas met (blaren)pleisters, paracetamol, ibuprofen, diarreeremmers, veiligheidsspelden, tandenstokers, zo’n citroendoekje voor vette handen, wat sieraden (ketting, oorbellen), condooms, volgens mij zelfs een pincet en concertoordopjes… en dus een berg tampons in verschillende maten. Eigenlijk alles waar je accuut om verlegen kunt zitten. Toen ik aan het daten was, zat er ook een schone string en tandenborstel in. 

En ik “red” daarmee niet alleen mijzelf maar ook veel vriendinnen/ouders. Als ik zie dat iemand in mijn buurt iets nodig heeft (kunnen ook vreemden zijn wier kind gevallen is en een pleister nodig heeft bijvoorbeeld), dan bied ik het aan. 

Het lijkt een hele kist, maar het is een etuitje van 10x15 of zo. Ben er erg blij mee. 

En nee, ik verwacht dat niet van anderen en vind het ook geen vereiste. Maar het geeft mij een vrij en fijn gevoel. 

BlairW schreef op 03-12-2023 om 09:11:

[..]

Ik snap gewoon niet waarom een ander zou moeten opdraaien voor de hygiëneproducten van vrouwen. Uiteindelijk betalen we dat dan ook gewoon weer met z’n allen als het op openbare plekken komt te liggen enz. Kan je het net zo goed vanuit het ziekenfonds gaan vergoeden. En voor minima of wat dan ook vind ik het prima. Maar waarom zou het in een restaurant, het winkelcentrum of bij de bios moeten liggen? Bovendien staan er op dat soort plekken al regelmatig automaten waar het in zit, dan heb je toch al de mogelijkheid als je het nodig hebt?

Omdat het net zo normaal is als bv toiletpapier, dat neem je ook niet mee van huis als je naar het winkelcentrum, restaurant of bios gaat. Stukje gastvrijheid. 

BlairW schreef op 03-12-2023 om 09:11:

[..]

Ik snap gewoon niet waarom een ander zou moeten opdraaien voor de hygiëneproducten van vrouwen. Uiteindelijk betalen we dat dan ook gewoon weer met z’n allen als het op openbare plekken komt te liggen enz. Kan je het net zo goed vanuit het ziekenfonds gaan vergoeden. En voor minima of wat dan ook vind ik het prima. Maar waarom zou het in een restaurant, het winkelcentrum of bij de bios moeten liggen? Bovendien staan er op dat soort plekken al regelmatig automaten waar het in zit, dan heb je toch al de mogelijkheid als je het nodig hebt?

Ik vind het wel gastvrij als het bij openbare gelegenheden beschikbaar is. Beetje hetzelfde als dat de meeste hotels zeep, shampoo en conditioner ter beschikking stellen. Dat hebben de meeste mensen ook zelf mee en is dus overbodig.

Op scholen vind ik het een moeten. De andere hier besproken plekken vind ik het vooral een gastvrij gebaar.

Toen ik mijn eerste werkdag na mijn zwangerschapsverlof de deur van kantoor doorliep en bloed voelde en niks in mijn tas bleek te hebben baalde ik stevig. Ik dacht al dit wordt met toilet papier in mijn ondergoed vrouwelijke collegas op andere verdiepingen gaan vragen. Niet echt een fijne binnenkomer. En toen bleek mijn werkgever dus in mijn verlof besloten te hebben alle dames toiletten uit te rusten met tampons en maandverband. Ik was mijn werkgever zo dankbaar. Vooral op die eerste dag waarop het toch al even een drempel is om je pasgeboren baby op de opvang achter te laten, te moeten kolven etc. Het voelde echt als een warm welkom. De dagen er na heb ik mijn eigen producten mee genomen, want inderdaad ik gebruik het liefst mijn eigen merken. Maar als er nood aan de vrouw is, is alles natuurlijk welkom.

Doemijdieglazenbol schreef op 03-12-2023 om 11:51:

[..]

Ik doe dat ook.

En nee, ik verwacht dat niet van anderen en vind het ook geen vereiste. Maar het geeft mij een vrij en fijn gevoel.

Wat helemaal prima is hè, begrijp me niet verkeerd. Ik denk alleen dat een zin cruciaal is in deze discussie: ik verwacht dat niet van anderen en vind het ook geen vereiste. Laten we alsjeblieft niet van elke vrouw verwachten dat zij een dagelijkse tas overal mee naartoe neemt, gevuld met alles wat iemand nodig zou kunnen hebben, omdat we vinden dat (alleen) vrouwen alles zelf moeten kunnen regelen op het moment suprême.

Ik heb geen rol wc-papier in mijn tas, maar wel vochtige doekjes, per stuk verpakt. 
Heel fijn in geval van nood.

Ik vind een pakje maandverband bij het secretariaat voor nood prima, maar je kunt niet verwachten dat zo'n secretariaat 50 pakken op voorraad heeft om jouw menstruatie te faciliteren. 
Daarnaast: hoe doe je dat dan als je thuis bent? Dan heb je het toch ook nodig.  Of wil je dan een pak van je werkgever mee hebben?

Poezie schreef op 03-12-2023 om 12:21:

Ik vind een pakje maandverband bij het secretariaat voor nood prima, maar je kunt niet verwachten dat zo'n secretariaat 50 pakken op voorraad heeft om jouw menstruatie te faciliteren.
Daarnaast: hoe doe je dat dan als je thuis bent? Dan heb je het toch ook nodig. Of wil je dan een pak van je werkgever mee hebben?

Wat een gekke reactie.

Het is toch fijn dat er op je werk, in geval van nood, wat ligt? Dat heeft toch niets te maken met thuis?

Poezel_en_Wip schreef op 03-12-2023 om 12:24:

[..]

Wat een gekke reactie.

Het is toch fijn dat er op je werk, in geval van nood, wat ligt? Dat heeft toch niets te maken met thuis?

Waarom gek? Natuurlijk is dat fijn, maar ik zou het fijn vinden als mijn werkgever mijn lunch verzorgt bijvoorbeeld. Gaat ook niet gebeuren. En ik zei al dat ik voor noodgevallen best een pakje op het secretariaat wil leggen maar niet om de hele menstruatie van collega's te faciliteren. 

Mischa83 schreef op 02-12-2023 om 18:58:

[..]

Maar je hoeft het niet te gebruiken als je het niet wilt hè, als je er moe van wordt mag je het gewoon laten staan.

Je snapt het punt niet. 

Poezie schreef op 03-12-2023 om 12:27:

[..]

Waarom gek? Natuurlijk is dat fijn, maar ik zou het fijn vinden als mijn werkgever mijn lunch verzorgt bijvoorbeeld. Gaat ook niet gebeuren. En ik zei al dat ik voor noodgevallen best een pakje op het secretariaat wil leggen maar niet om de hele menstruatie van collega's te faciliteren.

Maar er wordt toch nergens gesproken over 'de hele menstruatie van collega's faciliteren'? Ik ga er voor het gemak even van uit dat de meeste vrouwen thuis gewoon menstruatieproducten hebben liggen en vaak ook wel wat bij zich hebben. Dan houden we de noodgevallen over. Dus de vraag of je dan een pak van je werkgever mee wilt hebben vind ik apart.

Poezie schreef op 03-12-2023 om 12:27:

[..]

Waarom gek? Natuurlijk is dat fijn, maar ik zou het fijn vinden als mijn werkgever mijn lunch verzorgt bijvoorbeeld. Gaat ook niet gebeuren. En ik zei al dat ik voor noodgevallen best een pakje op het secretariaat wil leggen maar niet om de hele menstruatie van collega's te faciliteren.

Maar dat beweert volgens mij ook niemand, dat een heke menstruatie gefaciliteerd moet worden. Het gaat er om dat het voor noodgevallen beschikbaar is op het toilet. Waarom moet dat ergens bij een secretariaat liggen? Leg het gewoon op de plek waar het nodig is, het toilet, toch veel logischer.  

Hier ligt het gewoon op de damestoiletten en er wordt geen misbruik van gemaakt in de zin dat dames het meejatten en hun tas volproppen. Als dat zo zou zijn, kan ik me voorstellen dat een werkgever het niet vrij neerlegd maar dat valt dus in de praktijk echt wel mee.

Poezie schreef op 03-12-2023 om 12:27:

[..]

maar niet om de hele menstruatie van collega's te faciliteren.

Er is ook nog niemand hier geweest die dat van jou vraagt, dus geloof niet dat we daar discussie over te hoeven voeren.


vraagje: waarom zou dat pakje bij secretariaat moeten liggen? Is het niet veel praktischer om dat op het toilet neer te leggen?

Poezie schreef op 03-12-2023 om 12:21:

Ik vind een pakje maandverband bij het secretariaat voor nood prima, maar je kunt niet verwachten dat zo'n secretariaat 50 pakken op voorraad heeft om jouw menstruatie te faciliteren.
Daarnaast: hoe doe je dat dan als je thuis bent? Dan heb je het toch ook nodig. Of wil je dan een pak van je werkgever mee hebben?

Ben je bang dat je op je salaris gekort wordt? Of dat je lopend naar de supermarkt gestuurd wordt om zes dozen te kopen?

Op de universiteiten en scholen in Schotland liggen overigens de goedkoopste huismerken. De meeste mensen die het kunnen betalen zijn merktrouw dus die gaan echt niet gratis spullen hamsteren alleen omdat het kan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.