Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gratis menstruatieproducten

In Schotland zijn de menstruatieproducten gratis. In Nederland zie je ze wel in voedselkastjes en soms op scholen. Ik vind dat het op alle scholen gratis aangeboden moet worden. Wat vinden jullie?
Er is inmiddels een petitie gestart (niet door mij)
https://petities.nl/petitions/k-tprobleem-maak-menstruatie-gratis?locale=en


Bakblik schreef op 05-12-2023 om 08:00:

[..]

Die automaten worden nauwelijks gebruikt zeg je maar af en toe dus wel. Dan is het goed dat ze er zijn, zodat vrouwen in nood iets kunnen pakken/kopen.

Als man heb jij echt geen idee hoe het je kan overvallen, praat er eens over met je vriendin. Zij is onlangs bevallen, de eerste keer na de bevalling is ook zo'n moment dat je er niet op bedacht bent en dat je ineens op een feestje staat met de vlekken in je kleren. Been there done that.

Dat inderdaad. Gratis weggeven is voor volwassen vrouwen niet echt noodzakelijk. 

Nick90 schreef op 05-12-2023 om 10:14:

[..]

Dat inderdaad. Gratis weggeven is voor volwassen vrouwen niet echt noodzakelijk.

Kennelijk wel, anders zou die petitie niet zoveel handtekeningen al hebben ontvangen. Wat betreft dit onderwerp kan je je maar beter stil houden aangezien je geen flauw idee hebt waar je over praat. 

Nick90 schreef op 05-12-2023 om 10:14:

[..]

Dat inderdaad. Gratis weggeven is voor volwassen vrouwen niet echt noodzakelijk.

Voor een scholengemeenschap of een bedrijf is zo'n automaat nog wel op te brengen,  geregeld bij hetzelfde bedrijf dat de bakken op de damestoiletten komt vervangen en die handdoekrollen levert een weer inneemt.

Een kleine werkgever die een paar pakken koopt en op een zekere plaats neerlegt kan toch niet van werkneemsters verlangen dat ze komen melden dat ze iets hebben genomen uit zo'n pak en dan 11 cent moeten afrekenen? 

Ik had er niet aan moeten denken dat ik als 17 jarige tiener, werkzaam met 5 meiden bij een lokale mannelijke horecaondernemer, bij de baas had moeten melden dat ik wat uit het pak gepakt had en dan 11 cent had moeten afrekenen. Een verbandje pakken en verder niet over praten was al heel oncomfortabel geweest. 

Vavoom schreef op 05-12-2023 om 12:33:

[..]

Kennelijk wel, anders zou die petitie niet zoveel handtekeningen al hebben ontvangen.


Dat 1 op de 4.000 nederlanders (0,025 %) die petitie ondertekent is nou niet direct een bewijs voor de noodzakelijkheid van gratis tampons.

Ja het zou allemaal heel fijn zijn en hoffelijk als er een mandje met tampons en maandverband staat. Maar om nou die ene 17-jarige die bij de bakker werkt als voorbeeld te nemen om een landelijke verplichting voor werkgevers uit te rollen..... Kom op zeg. En dat sommigen het genant vinden om hun tas mee te nemen naar de wc en dat dan daarom een wet opgetuigd moet worden om werkgevers te verplichten die spullen gratis op de wc neer te zetten? Dan zetten we onszelf als vrouw wel heel hulpeloos neer hoor. Je mag als functionerend zelfstandig volwassen wezen ook een beetje zelfredzaam zijn.

Dat er op scholen iets goedkoop of gratis te krijgen moet zijn: prima, helemaal eens. En als je het op je werk zo regelt dat er iets in de kast of op de wc staat ook prima, maar regel dat vooral al naar gelang het bedrijf en de mensen en wat passend is.

Als het gaat om dingen die landelijk geregeld moeten worden en aandacht vergen van de overheid dan weet ik nog wel wat dingen die belangrijker zijn en die mensen níet eenvoudig zelf op kunnen lossen.




Bakblik schreef op 05-12-2023 om 12:47:

[..]

Voor een scholengemeenschap of een bedrijf is zo'n automaat nog wel op te brengen, geregeld bij hetzelfde bedrijf dat de bakken op de damestoiletten komt vervangen en die handdoekrollen levert een weer inneemt.

Een kleine werkgever die een paar pakken koopt en op een zekere plaats neerlegt kan toch niet van werkneemsters verlangen dat ze komen melden dat ze iets hebben genomen uit zo'n pak en dan 11 cent moeten afrekenen?

Ik had er niet aan moeten denken dat ik als 17 jarige tiener, werkzaam met 5 meiden bij een lokale mannelijke horecaondernemer, bij de baas had moeten melden dat ik wat uit het pak gepakt had en dan 11 cent had moeten afrekenen. Een verbandje pakken en verder niet over praten was al heel oncomfortabel geweest.

Nee klopt die kan gewoon van z’n werknemers verlangen dat ze tekenen als ze iets uit die voorraad gebruikt hebben wat gratis was. Zo kijk ik of er geen buitensporige kosten aan personeel verbonden zitten, dat is mijn werk, en ik werk voor een gemeente.

Ginevra schreef op 05-12-2023 om 17:07:

[..]


Dat 1 op de 4.000 nederlanders (0,025 %) die petitie ondertekent is nou niet direct een bewijs voor de noodzakelijkheid van gratis tampons.

Ja het zou allemaal heel fijn zijn en hoffelijk als er een mandje met tampons en maandverband staat. Maar om nou die ene 17-jarige die bij de bakker werkt als voorbeeld te nemen om een landelijke verplichting voor werkgevers uit te rollen..... Kom op zeg. En dat sommigen het genant vinden om hun tas mee te nemen naar de wc en dat dan daarom een wet opgetuigd moet worden om werkgevers te verplichten die spullen gratis op de wc neer te zetten? Dan zetten we onszelf als vrouw wel heel hulpeloos neer hoor. Je mag als functionerend zelfstandig volwassen wezen ook een beetje zelfredzaam zijn.

Dat er op scholen iets goedkoop of gratis te krijgen moet zijn: prima, helemaal eens. En als je het op je werk zo regelt dat er iets in de kast of op de wc staat ook prima, maar regel dat vooral al naar gelang het bedrijf en de mensen en wat passend is.

Als het gaat om dingen die landelijk geregeld moeten worden en aandacht vergen van de overheid dan weet ik nog wel wat dingen die belangrijker zijn en die mensen níet eenvoudig zelf op kunnen lossen.




Het heeft helemaal niks te maken met een vrouw of meisje neer te zetten als minder zelfredzaam of hulpeloos. Al sinds het jaar kruik wordt de vrouw neergezet als minderwaardig of zelfs onrein tijdens de menstruatie. Nog steeds krijgen vrouwen te maken met domme opmerkingen zoals “ben je ongesteld” wanneer het gedrag een ander niet aanstaat. Het is de hoogste tijd dat het vrouwen eens een keer wat makkelijker wordt gemaakt tijdens de menstruatie aangezien het al kut genoeg is. Dan is het aanbieden van dergelijke artikelen een kleine stap in de goede richting. 

Gingergirl schreef op 05-12-2023 om 07:19:

[..]

Hier in de supermarkt is een klantentoilet met gratis producten als je het nodig hebt. Maar de supermarkt is een locatie waar je kort bent en het meestal tot thuis redt. Maar bv een dagje uit in een pretpark waar je al flink voor betaald mag het ook een stukje service zijn als je het onverwacht nodig hebt, stukje klantvriendelijkheid.

Het gaat wel druk worden met de gratis producten die mensen verwachten. Maandverband, tampons, paracetamol want hoofdpijn overvalt je ook, pleisters, want je snijdt je altijd onverwacht, sokken want die kunnen nat worden als het regent, handschoenen want het kan ineens koud worden, fietslampjes want het wordt altijd ineens donker, bandenplakspul, want je band kan lek raken. Deze hele discussie geeft wel weer de trend weer die nu plaatsvindt: mensen kunnen niet voor zichzelf zorgen maar willen gepamperd worden en zelf geen verantwoordelijkheid nemen en verwachten dat een ander voor hun maandverband zorgt. 
de enige plek waar het logisch is om wat beschikbaar te hebben is op scholen, maar als je werkt ben je volwassen en kun je prima voor jezelf zorgen. 

Annaniem2023 schreef op 05-12-2023 om 23:16:

[..]

Het gaat wel druk worden met de gratis producten die mensen verwachten. Maandverband, tampons, paracetamol want hoofdpijn overvalt je ook, pleisters, want je snijdt je altijd onverwacht, sokken want die kunnen nat worden als het regent, handschoenen want het kan ineens koud worden, fietslampjes want het wordt altijd ineens donker, bandenplakspul, want je band kan lek raken. Deze hele discussie geeft wel weer de trend weer die nu plaatsvindt: mensen kunnen niet voor zichzelf zorgen maar willen gepamperd worden en zelf geen verantwoordelijkheid nemen en verwachten dat een ander voor hun maandverband zorgt.
de enige plek waar het logisch is om wat beschikbaar te hebben is op scholen, maar als je werkt ben je volwassen en kun je prima voor jezelf zorgen.

Ik lees nergens in die petitie dat het gaat om sokken, bandenplakspul of gratis medicijnen.  Niet zo overdrijven.

Het beschikbaar stellen van menstruatieproducten is niet hetzelfde als meteen het volledige verbruik van een vrouw sponsoren.  

Als je werkt kun je zeker voor jezelf zorgen. Toch neemt niemand een rol pleepapier mee in zijn handtas terwijl je weet dat je ongetwijfeld een keer van het toilet gebruik gaat maken op een werkdag. Dan vinden we het ook normaal dat het er gratis hangt en je het mag pakken. Als je een keer onverwachts ongesteld wordt of per ongeluk vergeten bent om iets mee te nemen ( kan de beste overkomen), wat fijn en medemenselijk dat er dan een product beschikbaar is in de ruimte waar je het nodig hebt. Maar goed...dat vind ik. Sommige kiezen liever voor een individualistische manier waar het ieder voor zich is. Dat mag. 

Annaniem2023 schreef op 05-12-2023 om 23:16:

[..]

Het gaat wel druk worden met de gratis producten die mensen verwachten. Maandverband, tampons, paracetamol want hoofdpijn overvalt je ook, pleisters, want je snijdt je altijd onverwacht, sokken want die kunnen nat worden als het regent, handschoenen want het kan ineens koud worden, fietslampjes want het wordt altijd ineens donker, bandenplakspul, want je band kan lek raken. Deze hele discussie geeft wel weer de trend weer die nu plaatsvindt: mensen kunnen niet voor zichzelf zorgen maar willen gepamperd worden en zelf geen verantwoordelijkheid nemen en verwachten dat een ander voor hun maandverband zorgt.
de enige plek waar het logisch is om wat beschikbaar te hebben is op scholen, maar als je werkt ben je volwassen en kun je prima voor jezelf zorgen.

Iedere werknemer die ik ken heeft pleisters en paracetamol gratis beschikbaar. Tot nu toe hebben alle bedrijven waar ik op de fiets heen ben gegaan bij de conciërge een bandenplak setje en een fietspomp. 

Maandverband/tampons voor nood beschikbaar maken is natuurlijk iets heel anders dan alle producten omdat je je oncomfortabel voelt. Het niet hebben kan leiden tot onhygiënische situaties. Net zoals het niet hebben van wc-papier. (Of pleisters).

Vavoom schreef op 05-12-2023 om 21:51:

[..]

Nog steeds krijgen vrouwen te maken met domme opmerkingen zoals “ben je ongesteld” wanneer het gedrag een ander niet aanstaat. Het is de hoogste tijd dat het vrouwen eens een keer wat makkelijker wordt gemaakt tijdens de menstruatie aangezien het al kut genoeg is. 


Er moet gratis maandverband overal zijn omdat een paar domoren domme opmerkingen maken over ongesteld zijn en daarmee is ons leven al moeilijk genoeg?

Dat is wel ongeveer wat ik bedoel ja, met vrouwen zo hulpeloos neerzetten. 

Precies zoals Gingergirl schrijft; voor noodgevallen zou het handig zijn. Net zoiets als een verbanddoos. Daar neem je ook geen hele voorraad uit mee voor thuis, maar als je je hand openhaalt, dan pak je er een pleister of verbandje uit.

Ginevra schreef op 06-12-2023 om 08:59:

[..]


Er moet gratis maandverband overal zijn omdat een paar domoren domme opmerkingen maken over ongesteld zijn en daarmee is ons leven al moeilijk genoeg?

Dat is wel ongeveer wat ik bedoel ja, met vrouwen zo hulpeloos neerzetten.

Door m’n opmerking uit z’n verband te trekken heb je niet ineens gelijk. Ik ga niet verder met jou in discussie, wij gaan het niet eens worden en met jou valt hier niet op een normale manier over te praten. 

uit de petitie:

  • Gratis menstruatieproducten op scholen en alle openbare toiletten in Nederland moet de norm zijn.



we hebben amper openbare toiletten in NL.  Ik vind dàt eigenlijk een veel groter probleem.  

Vavoom schreef op 08-12-2023 om 13:42:

[..]

Door m’n opmerking uit z’n verband te trekken heb je niet ineens gelijk. Ik ga niet verder met jou in discussie, wij gaan het niet eens worden en met jou valt hier niet op een normale manier over te praten.

Dat mag je natuurlijk vinden. Al doe je daarmee (vind ik dan) geen recht aan de diverse uitgebreide en serieuze reacties die ik in dit topic heb gegeven. 

Ieder mens heeft bepaalde basics nodig voor verzorging: zeep, tandpasta, scheerspullen, tampons. Als je die niet kunt betalen is dat armoede. 

Ieder mens heeft ook bepaalde basics nodig qua eten: groente, eiwitbronnen, vetten etc. Als je die niet kunt betalen is dat ook armoede. 

In mijn ogen is armoede een algemeen probleem waar sommige mensen hulp bij nodig hebben en reduceer je mensen nodeloos tot hun probleem als je zo inzoomt op één specifiek aspect en daar aparte regelgeving voor wil maken. 

Dat het voor menstruerende vrouwen makkelijker gemaakt moet worden omdat het al kut genoeg is, zijn je eigen woorden. In mijn ogen hang je dan een stigma van problematisering aan vrouwen. Ik als vrouw zit er helemaal niet op te wachten dat mensen mij zo zien en ik geloof zeer beslist niet dat de domme opmerkingen daar minder van worden. Integendeel. 

Misschien dat het helderder wordt als ik de vergelijking trek met huidskleur. Alsof je zou zeggen dat black hair producten gratis moeten zijn omdat het in deze maatschappij al moeilijk genoeg is om zwart te zijn. Ik heb sterk het idee dat mensen van kleur dat een stigmatiserende boodschap zouden vinden. 

En dat staat allemaal los van dat ik het echt wel handig vind als menstruatieproducten op scholen liggen, maar dat heb ik al meerdere keren gezegd. 

absor schreef op 08-12-2023 om 16:10:

uit de petitie:

  • Gratis menstruatieproducten op scholen en alle openbare toiletten in Nederland moet de norm zijn.



we hebben amper openbare toiletten in NL. Ik vind dàt eigenlijk een veel groter probleem.

Inderdaad. Niet alleen een probleem voor ongestelde vrouwen, ook voor mensen met darm- of incontinentieproblemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.