Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gratis menstruatieproducten

In Schotland zijn de menstruatieproducten gratis. In Nederland zie je ze wel in voedselkastjes en soms op scholen. Ik vind dat het op alle scholen gratis aangeboden moet worden. Wat vinden jullie?
Er is inmiddels een petitie gestart (niet door mij)
https://petities.nl/petitions/k-tprobleem-maak-menstruatie-gratis?locale=en


Libertine schreef op 02-12-2023 om 18:48:

Ik werk op een plek waar veel vrouwen werkzaam zijn. Er is altijd wel iemand die een doosje met tampons oid op het toilet neerzet voor algemeen gebruik. Als het op is vult iemand dat als vanzelf weer aan. Ik stel het erg op prijs dat we zo een beetje voor elkaar zorgen. Thuis staat het ook voor iedereen voor het grijpen. Dat ik dat neerzet voor gasten of collega’s heeft niets met vermeend gebrek aan zelfredzaamheid te maken maar meer met zorgzaamheid.

Dit wilde ik eigenlijk ook doen, maar de wc heeft geen plankje om iets op te zetten (en op de wcrol houder of bij de wasbakken lijkt me ook niet handig). 

AnnaPollewop schreef op 02-12-2023 om 20:00:

[..]


Dat mensen heel boos worden over het idee dat je iets neerlegt zodat een ander het indien nodig kan gebruiken vind ik dan wel weer fascinerend. Hoe kun je daar nou een probleem mee hebben, denk ik dan.

Boos worden? Nee natuurlijk niet! En als een werkgever dat doet uit eigen beweging: Prima. Het gaat mij erom dat er weer een discussie gaat ontstaan danlt we dat verwachten en 'eisen'. En datnvimd ik nogal overdreven worden. Waar houdt het op?

Lieveheersbeest schreef op 03-12-2023 om 12:38:

[..]

Er is ook nog niemand hier geweest die dat van jou vraagt, dus geloof niet dat we daar discussie over te hoeven voeren.


vraagje: waarom zou dat pakje bij secretariaat moeten liggen? Is het niet veel praktischer om dat op het toilet neer te leggen?

Jij bent er niet van op de hoogte dat toiletpapier regelmatig door werknemers wordt meegenomen? (Naast andere artikelen) En zo'n werkgever gaat heus niet zelf naar de winkel om het aan te schaffen. Bij ons op de afdeling werken ongeveer 200 mensen. De helft daarvan is vrouw dus tel maar uit hoeveel er per maand ingeslagen zou moeten worden.

Nick90 schreef op 02-12-2023 om 08:16:

[..]

Waar moet ik gelijk in krijgen dan en in welke bochten wring ik me? Ik zie het probleem niet van dat zelf in je tas stoppen. Vertel maar even wat daar precies het probleem mee is? Je wordt elke maand ongesteld, dus je weet dat je die producten nodig hebt, zo duur is het nou ook weer niet maar we moeten dus op elke wc maandverband hebben liggen voor als er mogelijk een vrouw is die dat vergeten is? Of wat is het probleem precies?

haha, Nick, alsof JIJ persoonlijk ervaring hebt met ongesteld zijn? Ja, dat komt altijd op tijd, nooit onverwacht [sarcasm off].

En het is ook superfijn om met een tasje naar het toilet te moeten lopen. Drie van de vier weken loop ik met lege handen naar het toilet, maar in de 4e week loop ik met een tasje. Net zo fijn als met een wc-rol over de camping moeten lopen.

En nee, niet op alle toiletten hoeft er maandverband te liggen. Het is wat mij betreft voldoende om dat alleen op de damestoiletten te doen (hoewel mijn non-binaire kind het daar misschien niet mee eens is..)

Poezie schreef op 03-12-2023 om 12:46:

[..]

Jij bent er niet van op de hoogte dat toiletpapier regelmatig door werknemers wordt meegenomen? (Naast andere artikelen) En zo'n werkgever gaat heus niet zelf naar de winkel om het aan te schaffen. Bij ons op de afdeling werken ongeveer 200 mensen. De helft daarvan is vrouw dus tel maar uit hoeveel er per maand ingeslagen zou moeten worden.

Jawel. Top 3 was geloof ik vaatwasblokjes, theelepels en suiker. Maar dat bewaren jullie dan ook bij het secretariaat neem ik aan? 

Met je laatste zin doe je net alsof inkoop van menstruatieproducten een probleem is. Geldt dat bij jullie ook voor suikerzakjes (absoluut niet noodzakelijk) en toilet verfrisser? 

Lieveheersbeest schreef op 02-12-2023 om 07:22:

[..]

  • Je hebt het wel gekocht, maar het ligt nog in de voorraadkast
  • Je hebt het wel gekocht, maar het zit in die andere tas
  • Je hebt het wel gekocht, en in je tas gestopt, maar je hebt geen tas bij je.
  • Je had het wel gekocht, maar het is al op en je bent nog niet in de gelegenheid geweest om de voorraad aan te vullen
  • Je wil het wel kopen, maar je hebt er geen budget voor (heeft 1 op de 10 vrouwen wel eens mee te maken: https://www.armoedefonds.nl/wat-we-doen/projecten/menstruatie-armoede/). Je krijgt dan zelf gefrabiceerde oplossingen (prop wc papier in je onderbroek), vrouwen die zichzelf niet vaak genoeg verschonen (niet hygiënisch en ongezond) of vrouwen die thuis blijven (zodat ze niet vies/bevuild naar buiten hoeven).

voor mijn persoonlijke situatie, waarom ik zelf voorstander ben:


  • Nooit meer de walk of shame, met een tampon of maandverbandje weggemoffeld, naar het toilet toe.

daar heb ik zo’n hekel aan!! Moet ik vanachter mijn bureau, met 2 collega’s naast me en 3 collega’s achter me uit mijn tas een tampon of maandverbandje vissen (zonder dat iemand dat ziet, want niet iedereen hoeft te weten dat ik ongesteld ben of me ga verschonen). Vervolgens met dat ding in mijn hand richting het toilet, in de hoop dat niemand me aanspreekt (want awkward gesprek en mensen gaan naar je handen kijken). Je zou kunnen zeggen: stop het dan in je zak. Maar jurken hebben vaak geen zakken. En vrouwen spijkerbroeken vaak nepzakken of van die ondiepe dingen waar niks inpast.

Je bent niet serieus toch?

Bij ons hangen pleisters overigens wel voor het grijpen. In een houder waarbij direct een van de ‘afdekpapiertjes’ verdwijnt als je er een pakt. Die kun je dus niet meenemen naar huis. Idem voor het wc-papier. Dat zijn grote rollen die op een speciale houder gaan, dus het lijkt me lastig om stiekem mee te nemen.
Als ik eraan denk, zal ik van de week een pak maandverband en tampons in mijn locker leggen. Die heb ik zelf momenteel al een week of vier onafgebroken nodig, heel fijn ja, maar ook wel eens anderhalve maand niet. Of je bent er vanaf en dan twee weken later is het weer zover.

Ik heb trouwens weinig last van schaamte. Laatst vroeg een collega wat ik in mijn hand had toen ik richting het toilet liep. Ik denk dat hij zich meer schaamde toen ik die tampon onder zijn neus hield.

Miepjecody schreef op 03-12-2023 om 12:54:

[..]

Je bent niet serieus toch?

Nee ik heb al die moeite genomen om dat uit te schrijven bij wijze van grapje.


Poezie schreef op 03-12-2023 om 12:46:

[..]

Jij bent er niet van op de hoogte dat toiletpapier regelmatig door werknemers wordt meegenomen? (Naast andere artikelen) En zo'n werkgever gaat heus niet zelf naar de winkel om het aan te schaffen. Bij ons op de afdeling werken ongeveer 200 mensen. De helft daarvan is vrouw dus tel maar uit hoeveel er per maand ingeslagen zou moeten worden.

Nou helemaal niet veel want het gaat puur om dat het voor noodgevallen beschikbaar is. Dus met zeg een doosje tampons en een pakje maandverband kun je een tijd vooruit. Van die 100 vrouwen menstrueert waarschijnlijk niet eens iedereen en heeft ook niet iedereen elke maand een noodgeval nietwaar. Jij redeneert alsof de hele menstruatie van elke werknemer door de werkgever betaald / gesponsord moet worden....

Bij mijn sportverenigingen staat op elke dames wc een doos met tampons ed die gaan niet erg snel het is niet zo dat er heel veel gekocht hoeft te worden. Het is gewoon een attente service handig voor noodgevallen. 

Maar als het de wens is van vrouwen dat dit het geval is dan kunnen we dit als vrouwen toch op onze eigen werkplek gewoon regelen? Neem een doosje producten mee en zet het op het toilet. Je zal zien goed voorbeeld doet goed volgen.

Ben je leerkracht op een middelbare school, bespreek dit eens in je team en zet een paar doosjes hier en daar neer. 

Een restaurant of hotel die dit faciliteert die krijgt hier altijd bonuspunten voor, en een sjiek restaurant doet dit gewoon.

Ondertussen laat ik het mandje met producten natuurlijk gewoon staan, ook in het toilet beneden, en voor iedereen inclusief visite, toegankelijk.

Meest belangrijke is: stop met die 'walk of shame'.  Als je naar het toilet moet en je bent ongesteld dan neem je gewoon een tampon of maandverband mee in je hand en verstop dat niet. Als je tussendoor extra moet want ander lek je door, zeg dat gewoon. En als je liever thuiswerkt want je vergaat van de buikkramp meldt dit. Dames, dit taboe houden we echt helemaal zelf in stand hoor. Geen enkele man die uit zichzelf vind dat dit een taboe moet zijn. 

absor schreef op 03-12-2023 om 13:31:

Geen enkele man die uit zichzelf vind dat dit een taboe moet zijn.

Ai, toch wel. in het bijzijn van mijn vader (directeur van een bedrijf) werd en wordt niet gesproken over het vrouwelijk lichaam. Menstruatie, bevallen, borstvoeding, allemaal vies. Doe je dat wel? Gaat hij als een klein kind luidkeels protesteren of loopt weg. Alles wat ermee te maken heeft, moet uit het zicht bewaard worden. Ik geloof best dat hij een uitzondering is, maar hij is zeker niet de enige. Dus mijn inziens spreek je die stelling te snel uit.

Lieveheersbeest schreef op 03-12-2023 om 12:50:

[..]

Jawel. Top 3 was geloof ik vaatwasblokjes, theelepels en suiker. Maar dat bewaren jullie dan ook bij het secretariaat neem ik aan?

Met je laatste zin doe je net alsof inkoop van menstruatieproducten een probleem is. Geldt dat bij jullie ook voor suikerzakjes (absoluut niet noodzakelijk) en toilet verfrisser?

De "bewaking" en navulling ligt idd bij het secretariaat. Als de voorraden te snel slinken wordt daar uitleg over gevraagd. Deze producten zijn te vinden op de webshops waar wij contracten mee hebben. Daar staan menstruatieproducten niet bij, dus die zullen idd door het secretariaat gekocht (en voorgeschoten van hun eigen geld) moeten worden.

Poezie schreef op 03-12-2023 om 12:46:

[..]

Jij bent er niet van op de hoogte dat toiletpapier regelmatig door werknemers wordt meegenomen? (Naast andere artikelen) En zo'n werkgever gaat heus niet zelf naar de winkel om het aan te schaffen. Bij ons op de afdeling werken ongeveer 200 mensen. De helft daarvan is vrouw dus tel maar uit hoeveel er per maand ingeslagen zou moeten worden.

Dus we hebben het over honderd vrouwen. Daarvan zal een deel al niet meer menstrueren, zwanger zijn, de pil doorslikken of om andere reden niet menstrueren. Voor het deel dat wel menstrueert is het merendeel merk trouw en zal niet omdat het gratis is ineens van de werkgever gaan gebruiken. Dan zijn er ook nog vrouwen die wasbaar menstruatie ondergoed of cupa gebruiken. Dus het zal maar een heel klein deel zijn dat daadwerkelijk van de werkgever zal gebruiken. Ik denk dat het al veel is als er een pakje per week doorheen gaat.

En dan denken aan de winst. Want veel vrouwen, ook degene die er geen gebruik van maken zullen het wel attent vinden. Dus klein gebaar, groot geluk.

Jillz schreef op 03-12-2023 om 13:52:

[..]

Dus we hebben het over honderd vrouwen. Daarvan zal een deel al niet meer menstrueren, zwanger zijn, de pil doorslikken of om andere reden niet menstrueren. Voor het deel dat wel menstrueert is het merendeel merk trouw en zal niet omdat het gratis is ineens van de werkgever gaan gebruiken. Dan zijn er ook nog vrouwen die wasbaar menstruatie ondergoed of cupa gebruiken. Dus het zal maar een heel klein deel zijn dat daadwerkelijk van de werkgever zal gebruiken. Ik denk dat het al veel is als er een pakje per week doorheen gaat.

En dan denken aan de winst. Want veel vrouwen, ook degene die er geen gebruik van maken zullen het wel attent vinden. Dus klein gebaar, groot geluk.

Wat noem jij een klein deel? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.