Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gratis menstruatieproducten

In Schotland zijn de menstruatieproducten gratis. In Nederland zie je ze wel in voedselkastjes en soms op scholen. Ik vind dat het op alle scholen gratis aangeboden moet worden. Wat vinden jullie?
Er is inmiddels een petitie gestart (niet door mij)
https://petities.nl/petitions/k-tprobleem-maak-menstruatie-gratis?locale=en


Poezie schreef op 03-12-2023 om 13:46:

[..]

De "bewaking" en navulling ligt idd bij het secretariaat. Als de voorraden te snel slinken wordt daar uitleg over gevraagd. Deze producten zijn te vinden op de webshops waar wij contracten mee hebben. Daar staan menstruatieproducten niet bij, dus die zullen idd door het secretariaat gekocht (en voorgeschoten van hun eigen geld) moeten worden.

Vind ik meer iets voor een facilitaire dienst..

Valeria schreef op 03-12-2023 om 15:44:

[..]

Maar echt, het huismerk kost niet zoveel. 7 cent per maandverband en 5 cent per tampon. Het ging hier toch om mensen met een baan? Hoe kunnen die niet 5 euro per maand opzij leggen voor dit soort spullen?

Ik heb er hier drie in huis gehad die menstrueerden, waarvan twee hevig. Na lang puzzelen hebben we alledrie onze voorkeursproducten en die kosten meer dan 5 euro pppm.

Maar dit leidt af van het punt dat het wel zo sympathiek is om naast pleisters ook maandverband en tampons neer te leggen voor noodgevallen in de ruimste zin des woords.

MMcGonagall schreef op 03-12-2023 om 15:54:

[..]

Ik heb er hier drie in huis gehad die menstrueerden, waarvan twee hevig. Na lang puzzelen hebben we alledrie onze voorkeursproducten en die kosten meer dan 5 euro pppm.

Maar dit leidt af van het punt dat het wel zo sympathiek is om naast pleisters ook maandverband en tampons neer te leggen voor noodgevallen in de ruimste zin des woords.

Natuurlijk is het sympathiek. Nodig omdat vrouwen die een baan hebben het niet mogelijk niet zouden kunnen betalen? Nee. Als je weinig geld te besteden hebt, heb je dan misschien niet de luxe die jij en je huisgenoten hebben om een voorkeursproduct te hebben dat aanzienlijk duurder is dan 5 euro, maar het huismerk kan er heus nog wel af.  

Ik zou het nuttiger vinden op een school waar meisjes totaal verrast kunnen worden, dan bij volwassen vrouwen die inmiddels wel weten of ze regelmatig zijn of niet en ook manieren hebben gevonden om problemen op te lossen.

MMcGonagall schreef op 03-12-2023 om 15:54:

[..]

Ik heb er hier drie in huis gehad die menstrueerden, waarvan twee hevig. Na lang puzzelen hebben we alledrie onze voorkeursproducten en die kosten meer dan 5 euro pppm.

Maar dit leidt af van het punt dat het wel zo sympathiek is om naast pleisters ook maandverband en tampons neer te leggen voor noodgevallen in de ruimste zin des woords.

Dan moeten we ook schone onderbroeken neerleggen voor het geval iemand aan de diarree raakt. 

Neweve schreef op 03-12-2023 om 15:30:

[..]

Voor werk zou ik het trouwens ook prima vinden als er een automaat is in het toilettenblok, waar je voor 5 of 10 cent wat uithaalt. Die had je op de universiteit in het buitenland waar ik stage liep in iedere wc.

Scholen zou gratis wel fijn zijn, omdat kinderen geen invloed hebben op hun budget.

Die automaten kom ik echt regelmatig tegen. In winkelcentra, bij de bios hangt er 1, in diverse restaurants ook. Ik snap niet dat die niet gewoon vaker worden opgehangen. Er is dus al een systeem voor hè. Alleen gebruiken veel bedrijven dat niet. 

Caroline80 schreef op 03-12-2023 om 16:32:

[..]

Dan moeten we ook schone onderbroeken neerleggen voor het geval iemand aan de diarree raakt.

Als dat bij ongeveer de helft van de bevolking min of meer maandelijks zou gebeuren, dan zou dat wel nuttig zijn, maar zo vaak komt dat gelukkig niet voor. Je snapt zelf ook wel dat dat niet vergelijkbaar is.

Caroline80 schreef op 03-12-2023 om 16:32:

[..]

Dan moeten we ook schone onderbroeken neerleggen voor het geval iemand aan de diarree raakt.

Dat komt veel minder voor dus geen vergelijk.


Mannen die klagen dat de maatschappij hiervoor moet opdraaien:

Laten we dat ook eens zeggen over het grote verschil in schade toegebracht door mannelijke criminelen vs vrouwelijke criminelen, en hoeveel meer mannen er in de gevangenis zitten. Dat kost de staat een heel wat lievere duit dan dit. En dan heb ik het nog niet eens over slachtofferhulp.

Gingergirl schreef op 03-12-2023 om 17:21:

[..]

Dat komt veel minder voor dus geen vergelijk.


Er werd gezegd noodgevallen in de ruimste zin des woords. Het ging dus niet om hoe vaak iets voorkomt.

Caroline80 schreef op 03-12-2023 om 19:14:

[..]

Er werd gezegd noodgevallen in de ruimste zin des woords. Het ging dus niet om hoe vaak iets voorkomt.

Maar extra kleding in een toiletruimte leggen is toch veel omslachtinger dan een pakje maandverband neerzetten, lijkt mij. Ik snap echt het probleem niet. Je legt je eigen producten toch ook in het toilet...

kerstbeer schreef op 03-12-2023 om 18:56:

Mannen die klagen dat de maatschappij hiervoor moet opdraaien:

Laten we dat ook eens zeggen over het grote verschil in schade toegebracht door mannelijke criminelen vs vrouwelijke criminelen, en hoeveel meer mannen er in de gevangenis zitten. Dat kost de staat een heel wat lievere duit dan dit. En dan heb ik het nog niet eens over slachtofferhulp.

nee dat heeft er heel veel mee te maken. 

Lieveheersbeest schreef op 03-12-2023 om 11:12:

[..]

Wat een voorraad sleep jij mee zeg. Ik stop mijn sleutels en telefoon in m’n jas en ben weg. Ik ga echt niet altijd en overal een tas mee naartoe nemen omdat ik misschien wel hoofdpijn krijg en dan zelfvoorzienend genoeg wil zijn om mijn eigen paracetamol te kunnen pakken… ken ook precies 0 mannen die dat doen overigens. Of geldt dat zelfvoorzienend moeten zijn alleen voor vrouwen?

Mijn man en ik hebben allebei gewoon  eentas met eten, verzorgingsproducten, allergie medicatie en onze eigen  dingetjes mee als we ons langdurig buitenshuis bevinden, dat is toch gewoon prettig, we zijn hardlopen preppers

Lieveheersbeest schreef op 03-12-2023 om 11:12:

[..]

Wat een voorraad sleep jij mee zeg. Ik stop mijn sleutels en telefoon in m’n jas en ben weg. Ik ga echt niet altijd en overal een tas mee naartoe nemen omdat ik misschien wel hoofdpijn krijg en dan zelfvoorzienend genoeg wil zijn om mijn eigen paracetamol te kunnen pakken… ken ook precies 0 mannen die dat doen overigens. Of geldt dat zelfvoorzienend moeten zijn alleen voor vrouwen?

Dit zit allemaal gewoon in een klein vakje van mijn tas. En die heb ik in 9 van de 10 gevallen wel bij. Als ik alleen even naar de super moet niet, maar dan heb ik sowieso geen wc bij de hand dus mocht ik precies dan ineens ongesteld worden heb ik sowieso pech. En ik heb vrij vaak hoofdpijn, dus ibu en paracetamol is voor mij echt wel iets wat ik altijd meeneem. Pleisters al regelmatig nodig gehad, vaak niet eens voor mezelf. Pincet voor splinters, ook al een paar keer nodig gehad. Zakdoekjes of servetjes zijn sowieso altijd handig, laatst nog stond ik een pony te aaien die ineens vol over mijn hand nieste. Toen kwamen die doekjes heel goed van pas! 😊 dus ja, ik heb misschien veel bij maar heb eigenlijk alles ook wel eens nodig. En ik heb er geen last van dat ik het bij heb. 

Nu komen we terecht bij poep en pies en laten we kots niet vergeten. Dat komt veel bij kleine kinderen voor, en ja, op scholen en bij de opvang is reservekleding aanwezig. Heel attent. Iedereen brengt die kleding gewoon weer terug en vult het weer wat aan. Er zal best wel eens een onderbroek of shirt achterblijven thuis maar niemand steelt uit die kast. 
Beetje vertrouwen in de mensheid. 

IMI-x2 schreef op 03-12-2023 om 14:25:

[..]

En jullie gaan daarin mee? Dat vind ik dan weer ontzettend raar. Zo leert hij nooit dat je hier gewoon over kunt praten. Misschien zelfs over moét praten, als je een goede directeur wilt zijn. Ik heb op afstand medelijden met zijn vrouwelijke personeel. Hoe gaat dat dan wanneer ze zwanger raken, borstvoedingsuren aanvragen, ernstige menstruatie- of overgangsklachten krijgen? Is daar dan begrip voor, of worden ze ontslagen?

Nee hoor, ik zie en spreek hem al jaren niet meer. Het idee dat je altijd in staat bent om een ander iets te leren, dat klopt niet. “Wij vrouwen” kunnen wel heel hard trekken en duwen om verandering te realiseren, maar uiteindelijk zal de groep die moet veranderen dat zelf willen én doen. Ik heb ook medelijden met zijn vrouwelijk personeel, dus wij kunnen elkaar de hand schudden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.