Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gratis menstruatieproducten

In Schotland zijn de menstruatieproducten gratis. In Nederland zie je ze wel in voedselkastjes en soms op scholen. Ik vind dat het op alle scholen gratis aangeboden moet worden. Wat vinden jullie?
Er is inmiddels een petitie gestart (niet door mij)
https://petities.nl/petitions/k-tprobleem-maak-menstruatie-gratis?locale=en


Poezie schreef op 03-12-2023 om 13:59:

[..]

Wat noem jij een klein deel?

Ik denk dat op 100 vrouwen misschien maar 5 vrouwen er structureel gebruik van zal maken. De rest alleen bij nood en dat is echt niet elke maand.

Lieveheersbeest schreef op 03-12-2023 om 13:40:

[..]

Ai, toch wel. in het bijzijn van mijn vader (directeur van een bedrijf) werd en wordt niet gesproken over het vrouwelijk lichaam. Menstruatie, bevallen, borstvoeding, allemaal vies. Doe je dat wel? Gaat hij als een klein kind luidkeels protesteren of loopt weg. Alles wat ermee te maken heeft, moet uit het zicht bewaard worden. Ik geloof best dat hij een uitzondering is, maar hij is zeker niet de enige. Dus mijn inziens spreek je die stelling te snel uit.

Moeten mannen maar aan wennen. Is je vader hoog bejaard. Mijn man van 65 heeft er nooit een probleem mee gehad alles lag bij ons altijd gewoon zichtbaar op de wc en over buik pijn werd gewoon gepraat.

Tuinfluiter schreef op 03-12-2023 om 14:05:

[..]

Moeten mannen maar aan wennen. Is je vader hoog bejaard. Mijn man van 65 heeft er nooit een probleem mee gehad alles lag bij ons altijd gewoon zichtbaar op de wc en over buik pijn werd gewoon gepraat.

Eens. Maar dat vinden is iets anders dan dat het gebeurt. Mijn vader is nog geen 65.

Lieveheersbeest schreef op 03-12-2023 om 13:40:

[..]

Ai, toch wel. in het bijzijn van mijn vader (directeur van een bedrijf) werd en wordt niet gesproken over het vrouwelijk lichaam. Menstruatie, bevallen, borstvoeding, allemaal vies. Doe je dat wel? Gaat hij als een klein kind luidkeels protesteren of loopt weg. Alles wat ermee te maken heeft, moet uit het zicht bewaard worden. Ik geloof best dat hij een uitzondering is, maar hij is zeker niet de enige. Dus mijn inziens spreek je die stelling te snel uit.

En jullie gaan daarin mee? Dat vind ik dan weer ontzettend raar. Zo leert hij nooit dat je hier gewoon over kunt praten. Misschien zelfs over moét praten, als je een goede directeur wilt zijn. Ik heb op afstand medelijden met zijn vrouwelijke personeel. Hoe gaat dat dan wanneer ze zwanger raken, borstvoedingsuren aanvragen, ernstige menstruatie- of overgangsklachten krijgen? Is daar dan begrip voor, of worden ze ontslagen?

Jillz schreef op 03-12-2023 om 14:01:

[..]

Ik denk dat op 100 vrouwen misschien maar 5 vrouwen er structureel gebruik van zal maken. De rest alleen bij nood en dat is echt niet elke maand.

Die 5 kunnen onderling ook afspreken dat ze ombeurten een pakje daar neerleggen. 

Poezie schreef op 03-12-2023 om 12:46:

[..]

Jij bent er niet van op de hoogte dat toiletpapier regelmatig door werknemers wordt meegenomen? (Naast andere artikelen) En zo'n werkgever gaat heus niet zelf naar de winkel om het aan te schaffen. Bij ons op de afdeling werken ongeveer 200 mensen. De helft daarvan is vrouw dus tel maar uit hoeveel er per maand ingeslagen zou moeten worden.

100 vrouwen die waarschijnlijk 1 keer per ongesteldheid (= maand) een maandverband nodig hebben. Daarna nemen ze die uit de tas mee. Hooguit 1 werkdag (zeer heftig is iedere 2 uur vervangen?).

Dus 100-400 stuks = 7-27 pakken dus 10-45 euro per afdeling per maand?

(Geen bulkkorting of vrouwen die niet of vaker menstrueren meegenomen)

Ik vind het trouwens ook wel stigmatiseren om te denken/zeggen dat alle vrouwen altijd met tasjes rondlopen. 

Index224 schreef op 03-12-2023 om 14:41:

Ik vind het trouwens ook wel stigmatiseren om te denken/zeggen dat alle vrouwen altijd met tasjes rondlopen.

Ik deed ze altijd in mijn broekzak. 

Lieveheersbeest schreef op 03-12-2023 om 13:40:

[..]

Ai, toch wel. in het bijzijn van mijn vader (directeur van een bedrijf) werd en wordt niet gesproken over het vrouwelijk lichaam. Menstruatie, bevallen, borstvoeding, allemaal vies. Doe je dat wel? Gaat hij als een klein kind luidkeels protesteren of loopt weg. Alles wat ermee te maken heeft, moet uit het zicht bewaard worden. Ik geloof best dat hij een uitzondering is, maar hij is zeker niet de enige. Dus mijn inziens spreek je die stelling te snel uit.

Hij is zeker een uitzondering. Een hele bijzondere.  Ik ken werkelijk geen enkele man die zo is. 

Poezie schreef op 03-12-2023 om 14:26:

[..]

Die 5 kunnen onderling ook afspreken dat ze ombeurten een pakje daar neerleggen.

Die 5 dat zijn nou net de mensen die het niet kunnen betalen, snap je dat nou nog niet?

Ik ben best bereid regelmatig een pakje op het toilet neer te leggen, al gebruik ik het zelf niet. Na deze discussie denk ik dat ik dat ook ga doen. Gelukkig kan ik me dat wel veroorloven. Maar we hebben hier beginners rondlopen die echt heel weinig verdienen, die zouden het zomaar financieel heel moeilijk kunnen hebben. Om over de stagiairs nog maar te zwijgen. Juist voor die mensen kan het enorm helpen als het werk het aanbiedt.

IMI-x2 schreef op 03-12-2023 om 15:00:

[..]

Die 5 dat zijn nou net de mensen die het niet kunnen betalen, snap je dat nou nog niet?

Ik ben best bereid regelmatig een pakje op het toilet neer te leggen, al gebruik ik het zelf niet, na deze discussiedenk ik dat ik dat ook ga doen. Gelukkig kan ik me dat wel veroorloven. Maar we hebben hier beginners rondlopen die echt heel weinig verdienen, die zouden het zomaar financieel heel moeilijk kunnen hebben. Om over de stagiairs nog maar te zwijgen. Juist voor die mensen kan het enorm helpen als het werk het aanbiedt.

Die 5 werken gewoon en hebben niet een salaris wat lager is dan het mijne. Dus hoezo "kunnen dat niet betalen".

Poezie schreef op 03-12-2023 om 15:02:

[..]

Die 5 werken gewoon en hebben niet een salaris wat lager is dan het mijne. Dus hoezo "kunnen dat niet betalen".

Nu doe je weer het riedeltje ‘ik kan het dus iedereen zou het moeten kunnen.’

Neweve schreef op 03-12-2023 om 12:39:

[..]

Dit wilde ik eigenlijk ook doen, maar de wc heeft geen plankje om iets op te zetten (en op de wcrol houder of bij de wasbakken lijkt me ook niet handig).

Mijn man kon ook niet over verzorgingsproducten in het zicht, dus heeft hij een kastje opgehangen. Er pasten vier rollen wc-papier in en achter een luikje konden de enge dingen opgeruimd worden.

Overigens heeft hij wel een tampon in zijn vakantieheuptasje, voor mijn uiterste nood.

In het nieuwe huis hebben we wel een uitstalplaatsje, nu zit alles in een kistje.

MMcGonagall schreef op 03-12-2023 om 12:55:

Bij ons hangen pleisters overigens wel voor het grijpen. In een houder waarbij direct een van de ‘afdekpapiertjes’ verdwijnt als je er een pakt. Die kun je dus niet meenemen naar huis. Idem voor het wc-papier. Dat zijn grote rollen die op een speciale houder gaan, dus het lijkt me lastig om stiekem mee te nemen.
Als ik eraan denk, zal ik van de week een pak maandverband en tampons in mijn locker leggen. Die heb ik zelf momenteel al een week of vier onafgebroken nodig, heel fijn ja, maar ook wel eens anderhalve maand niet. Of je bent er vanaf en dan twee weken later is het weer zover.

Voor werk zou ik het trouwens ook prima vinden als er een automaat is in het toilettenblok, waar je voor 5 of 10 cent wat uithaalt. Die had je op de universiteit in het buitenland waar ik stage liep in iedere wc. 

Scholen zou gratis wel fijn zijn, omdat kinderen geen invloed hebben op hun budget. 

MMcGonagall schreef op 03-12-2023 om 15:22:

[..]

Nu doe je weer het riedeltje ‘ik kan het dus iedereen zou het moeten kunnen.’

Maar echt, het huismerk kost niet zoveel. 7 cent per maandverband en 5 cent per tampon. Het ging hier toch om mensen met een baan?  Hoe kunnen die niet 5 euro per maand opzij leggen voor dit soort spullen? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.