Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

E bike


--- schreef op 16-03-2022 om 21:59:

[..]

Ach dus ieder kind wat minder dan 14 km naar school moet fietsen moet maar een dorp verder naar school? Echt, een sport en een kwartier enkele reis fietsen en gymles is ook weer voldoende hoor. We praten onze eigen keuzes om lekker buiten te wonen goed zo ten koste van onze kinderen.

Je weet toch, als je er niet dood aan gaat, is het helemaal prima. 

mocht je een ebike overwegen en geld is het probleen. De voedselbank in jouw gemeente, kan meedenken, helpen bij financieel overzicht en heeft zicht op de regionale fondsen die je zou kunnen aanschrijven.
Sterkte met de keuze

---

---

16-03-2022 om 22:07

Renmuis schreef op 16-03-2022 om 22:00:

[..]

Je weet toch, als je er niet dood aan gaat, is het helemaal prima.

Yep en het is zo gezellig met 20 tegelijk. En 10 km is maar een half uur.... Ik heb stoplichten waar ik 3 min moet wachten! En het is gezond, ze bewegen al zo weinig: ik doe ze liever op een sport naar keuze!  Ik ben blij dat mijn kinderen de keus hadden. Een middelbare in het dorp of keuze uit 4 scholen op 6-8 km. 

Renmuis schreef op 16-03-2022 om 21:32:

[..]

Het gaat me hierbij niet om de beweging, maar om de reistijd. Op een gewone fiets doet een 11-jarige makkelijk een uur over 14 km fietsen. Dat kost je dus 2 uur vrije tijd per dag. Tijd waarin je zou kunnen ontspannen, sporten, huiswerk maken, afspreken met vrienden en leuke dingen doen. Zo zonde. De overgang naar de middelbare school is al zo groot wat betreft de verhouding werken vs spelen.

Sporten? 14 km fietsen is toch ook sporten? En wat hebben pubers anders te doen in hun vrije tijd?

Het is mentaal ook ontzettend gezond om na een schooldag een uurtje goed uit te kunnen waaien. 

Renmuis schreef op 16-03-2022 om 21:58:

[..]

Maar het is 14 km, geen 10 km. Dus zeker 45 minuten op een goede dag waarop je lekker kan doortrappen dan.

Zoals ik al zei, ik zou er nooit voor kiezen. En ik hou best van fietsen (misschien ook omdat ik nooit 30 km per dag hoefde, terwijl ik liever met vrienden had willen afspreken).

Middelbare scholieren zitten makkelijk van 8.30-16.00 op school met dan nog 1,5 uur huiswerk.

En dan zijn ze hier vlugger thuis met fiets dan ov.  En in de spits moeten ze, buiten corona tijdens, dan ook de hele terugreis staan omdat ze niet echt op beginpunt instappen.  Die hele lange schooldagen waren/zijn hier echt geen vier of 5 dagen per week. En in de hogere klassen hebben ze vaker lesuitval,  maken dan huiswerk in die uren.  Ze fietsen ( en hebben lol) juist met vrienden  en nemen regelmatig nog even een omweg. 

Renmuis schreef op 16-03-2022 om 21:32:

[..]

Het gaat me hierbij niet om de beweging, maar om de reistijd. Op een gewone fiets doet een 11-jarige makkelijk een uur over 14 km fietsen. Dat kost je dus 2 uur vrije tijd per dag. Tijd waarin je zou kunnen ontspannen, sporten, huiswerk maken, afspreken met vrienden en leuke dingen doen. Zo zonde. De overgang naar de middelbare school is al zo groot wat betreft de verhouding werken vs spelen.

Jij ziet het als twee uur tijd dat het kost. 

Hier zien ze het als tijd waarin ze ontspannen,  sporten,  kletsen met vrienden.  Dus niet als iets wat vervelend is.

OV, dat wordt door hen en een hoop andere scholieren vervelend gevonden3: qua tijd duurt het langer,  je moet staan en wanneer je een keer kunt zitten zit je niet bij je vrienden. En ze worden er eigenlijk hangerig van.  Ook nu de 1 studentenreisproduct heeft wordt er gekozen voor de fiets.  

Renmuis schreef op 16-03-2022 om 21:32:

[..]

Het gaat me hierbij niet om de beweging, maar om de reistijd. Op een gewone fiets doet een 11-jarige makkelijk een uur over 14 km fietsen. Dat kost je dus 2 uur vrije tijd per dag. Tijd waarin je zou kunnen ontspannen, sporten, huiswerk maken, afspreken met vrienden en leuke dingen doen. Zo zonde. De overgang naar de middelbare school is al zo groot wat betreft de verhouding werken vs spelen.

Fietsen is vorm van sport. Ik vind het zelf juist ontspannend om na het werk 40 minuten naar huis te fietsen, misschien dochter van to ook . En effectief mis je maar 1 uur voor deze dingen want dat uur in de ochtend spreek je toch niet af met vrienden. Plus onderaan de streep is dat nog korter dan een uur want 15-30 min reistijd heeft gros van scholieren denk ik.

Due-scimmie schreef op 16-03-2022 om 22:19:

[..]

Plus onderaan de streep is dat nog korter dan een uur want 15-30 min reistijd heeft gros van scholieren denk ik.

De gemiddelde afstand die scholieren reizen naar de middelbare school is 2,4 km. Max 10 minuten fietsen dus. 

Er zitten hier bijvoorbeeld in een straal van 3km meer dan 30 middelbare scholen. Als mijn dochter een uur wil fietsen na school om uit te waaien, kan ze dat gerust doen. Maar ze kan ook op voetballen, of op dansen, of op rugby. Ze kan 's avonds naar feestjes en is nooit afhankelijk van een auto of bizarre bustijden. Een bijbaantje is geen enkel probleem. En ze hoeft niet zo vroeg op, wat sowieso voor tieners veel gezonder is. 

Dat er tieners zijn die de reistijd niet erg vinden, of het zelfs wel fijn en gezellig vinden om een stuk te fietsen, geloof ik zo, maar je bent wel een stuk beperkter in hoe je je leven kan inrichten als je zo ver van school woont.  

Temet schreef op 16-03-2022 om 14:36:



Toen ik een kleuter was, zochten mijn ouders in Noord-Holland naar een passende woning. Ergens in de buurt van een dorp zagen ze een groep scholieren op een plattelandsweg door de regen fietsen, op weg naar of van school. Mijn moeder vond dat geen aantrekkelijk vooruitzicht voor haar bloedjes, daarom ben ik opgegroeid in Alkmaar

Zo zag ik ooit een aflevering van "voor hetzelfde geld" weekje proefwonen in een dorp ergens in het noorden. Heel leuk, en ook het tochtje naar school geprobeerd (in de zomervakantie, basisschool. En dat was best te doen (waarom geen proefweek in de winter?)

Klasgenootje van me kwam trouwens in de eerste klas al alleen op de fiets Toch wel een km of 3 ruim denk ik. en dat 4 keer per dag volgens mij, want eten op school was er niet bij

Renmuis schreef op 16-03-2022 om 17:17:

Eerlijk: ik zou zelf geen zin hebben in 2 uur reistijd per dag, elke dag van de week, en zou dat voor mijn dochter ook niet willen. Veertien kilometer fietsen is echt een eind voor een kind van net 11. Als je het niet kan betalen is het natuurlijk niet anders, maar ik zou het uit zuinigheid zeker niet laten.

Och wij mochten met de bus vroeger. School in een dorp 5 km verder op. Maar wat tijd betreft was het niet sneller dan de fiets. Op tijd naar de halte, bus in, lopen naar school, 10 minuten. en 's avonds terug. en dan meestal net de bus niet halen zodat je nog een kwartier stond te wachten

Due-scimmie schreef op 16-03-2022 om 22:19:

[..]

Fietsen is vorm van sport. Ik vind het zelf juist ontspannend om na het werk 40 minuten naar huis te fietsen, misschien dochter van to ook . En effectief mis je maar 1 uur voor deze dingen want dat uur in de ochtend spreek je toch niet af met vrienden. Plus onderaan de streep is dat nog korter dan een uur want 15-30 min reistijd heeft gros van scholieren denk ik.

Mijn middelbare school stond zo ongeveer in onze achtertuin. Veel kinderen uit mijn klas moesten echter nog zo’n 6 km fietsen naar een omliggend dorp. Meestal fietste ik dat hele stuk mee om vervolgens weer om te draaien naar huis, gewoon omdat het zo gezellig was. Op de fiets konden we lekker kletsen zonder onze ouders in de achterhoede. Iedereen had nog tijd over om te sporten en huiswerk te maken of later een bijbaantje te doen. 

Junio schreef op 17-03-2022 om 02:54:

[..]

Mijn middelbare school stond zo ongeveer in onze achtertuin. Veel kinderen uit mijn klas moesten echter nog zo’n 6 km fietsen naar een omliggend dorp. Meestal fietste ik dat hele stuk mee om vervolgens weer om te draaien naar huis, gewoon omdat het zo gezellig was. Op de fiets konden we lekker kletsen zonder onze ouders in de achterhoede. Iedereen had nog tijd over om te sporten en huiswerk te maken of later een bijbaantje te doen.

Dit dus. 

Hoe vaak ik niet van dochter hoorde dat ze voor de gezelligheid vriendin C even had weggebrachr tot voorbij de brug (was voor haar "maar" 2 kilometer extra) 

Hoefde vriendin niet in haar eentje die brug te nemen tegen de wind in. Dochter kwam dan via een andere route naar huis. 

Gisteren kwam dochter luid mopperend thuis om 20.30

Weet je wat ik het meest mis van de middelbare? Het fietsen! Die #$@%=÷ bus gaat na 19.00 nog maar zo weinig dat ik een half uur heb staan hangen op het station.  De fiets vertrekt wanneer ik wil!

Fietsen naar de uni is helaas geen optie dat is 30 km enkele reis hoewel ik niet uitsluit dat dochter het (als de corona conditie weer is weggewerkt) het een keer gaat doen op een dag dat ze niet tot 19.00 uur college heeft. 

en ebikes zijn best gevaarlijk.  De eerste schoolweek ben ik 2x gestopt om de jeugd te helpen die met de sturen verward raakten en keihard onderuit gingen. Zo sneu...van die piepers waarbij de tas groter is dan zijzelf. 

--- schreef op 16-03-2022 om 21:59:

[..]

Ach dus ieder kind wat minder dan 14 km naar school moet fietsen moet maar een dorp verder naar school? Echt, een sport en een kwartier enkele reis fietsen en gymles is ook weer voldoende hoor. We praten onze eigen keuzes om lekker buiten te wonen goed zo ten koste van onze kinderen.

Nee natuurlijk niet. Maar in sommige gebieden is het gewoon niet anders. 
Ik vind het nogal wat dat je niet in kleine afgelegen dorpen mag wonen omdat dat zielig zou zijn voor de kinderen.

Tatemae schreef op 16-03-2022 om 22:02:

mocht je een ebike overwegen en geld is het probleen. De voedselbank in jouw gemeente, kan meedenken, helpen bij financieel overzicht en heeft zicht op de regionale fondsen die je zou kunnen aanschrijven.
Sterkte met de keuze

De gemeente kan wel fietsen vergoeden voor mensen die geen fiets kunnen betalen, maar geen elektrische fietsen voor gezonde tieners. Dan moet een kind al een lichamelijke beperking of spierziekte of iets dergelijks hebben.

Overigens is er ook nog een verschil tussen een laag inkomen hebben waarmee je wel rond komt maar geen geld hebt voor een fiets van 2000 euro en naar de voedselbank moeten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.