Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

E bike


Ik had ook liever niet dat dochter in donker alleen fietste maar op dat tijdstip fietste het halve dorp naar de stad dus er was altijd wel iemand die te hulp kon schieten, dat hoeft niet iemand uit je klas te zijn. De broer van het meisje dat bij je kleine broertje in het korfbalteam zit (en je dus kent van het aanmoedigen bij wedstrijden) komt je echt wel helpen als je op een plotseling glad bruggetje onderuit gaat met je fiets. 
Net als jouw dochter zullen er ook genoeg forensen op de route zijn die kunnen helpen bij problemen. 

janice schreef op 16-03-2022 om 14:11:

[..]

Het lijkt niet of je het verhaal van mijn oudste verteld, dat ging precies zo. Ze voelde zich sociaal medewerkster met fietsen en in de klas negeerde dat meisje haar tot dat de laatste bel ging en toen liep ze meteen naar mijn dochter want ze durfde niet alleen te fietsen. We hoorde ook dat ze niet alleen MOCHT fietsen in het donker.

Daar had jij destijds ook een topic over toch? Allemaal leuk en aardig dat ouders dingen verzinnen als niet alleen mogen fietsen, maar daarmee leggen ze de verantwoordelijkheid voor hun kind neer bij een ander kind en dat vind ik niet oké.


""Allemaal leuk en aardig dat ouders dingen verzinnen als niet alleen mogen fietsen, maar daarmee leggen ze de verantwoordelijkheid voor hun kind neer bij een ander kind en dat vind ik niet oké."

Inderdaad. En laten we wel wezen: als je woont in een klein dorp dan moet je er rekening mee houden dat je kind t.z.t. een flink stuk moet fietsen naar de middelbare school, en dat dat in de winter gedeeltelijk in het donker is. Als je dat niet te verteren vindt,  zoek dan woonruimte in of dichtbij een stad. 

Toen ik een kleuter was, zochten mijn ouders in Noord-Holland naar een passende woning. Ergens in de buurt van een dorp zagen ze een groep scholieren op een plattelandsweg door de regen fietsen, op weg naar of van school. Mijn moeder vond dat geen aantrekkelijk vooruitzicht voor haar bloedjes, daarom ben ik opgegroeid in Alkmaar

Ik woon al heel mijn leven in een klein dorp. Er is één middelbare school een dorp verderop, zo'n 5 kilometer, maar daar is alleen vmbo. Er is nog een mavo op 10 kilometer en een mavo/havo/vwo op 10 kilometer de andere kant uit. Niemand doet daar moeilijk over. Schooltijden zijn ook vaak tijdstippen dat er altijd wel meer mensen fietsen. De klassen zijn hier niet zo groot, dus het komt geregeld voor dat een kind als enige naar een bepaald niveau gaat en daardoor niet bij iemand van de basisschool in de klas komt. Vaak kunnen ze dan alsnog wel samen fietsen met iemand, maar niet elke dag. 
Ik zie echt niet waarom je een e-bike zou kopen voor een gezond kind en ik heb een hekel aan het fenomeen 'tirannie van de meerderheid', dat je min of meer gedwongen wordt om je te conformeren aan groepsnormen die anderen bepalen.

Hier wel ebike gekocht voor kind. Ze houden onderling wel rekening met elkaar hoor qua snelheid. 
En geen geld is geen ebike. 

janice schreef op 16-03-2022 om 13:47:

Dank je voor de reacties.

Welke problemen onderweg: Meer het bijhouden van elkaar. Mijn oudste fietste ook eerst met iemand mee (allebei gewone fiets, die andere hield het niet vol, gaat nu met de bus en krijg van opa en oma en e-bike. Mijn dochter fietst alleen nu, vind dat heerlijk.

Mijn jongste gaat met haar beste vriendin mee fietsen. Tot vorige maand zeiden die ouders ook dat ze geen e-bike kochten maar ineens had ze er toch eentje gekocht.

De bus is niet mogelijk, dan moet ze nog eerst 6 kilometer fietsen naar een bushalte.

Ze is ook maar 1m40 dus ze is nog lang niet uitgegroeid en dan zit ik natuurlijk ook met dat ze nog niet uitgegroeid is en dat je dan over 2 jaar weer een nieuwe fiets moet kopen.

We gaan ook verschillende keren oefenen! Ze moet ook de weg wel weten..

 Is het geen mogelijkheid dat ze in het begin wel dat stuk naar de bushalte fietst en de resterende afstand met de bus aflegt? Na een tijdje kan ze dan het hele stuk fietsen. 

janice

janice

16-03-2022 om 15:11 Topicstarter

MamaE schreef op 16-03-2022 om 14:20:

[..]

Daar had jij destijds ook een topic over toch? Allemaal leuk en aardig dat ouders dingen verzinnen als niet alleen mogen fietsen, maar daarmee leggen ze de verantwoordelijkheid voor hun kind neer bij een ander kind en dat vind ik niet oké.

Ja precies, dat had ik! Maar gelukkig opgelost en ze is zo gelukkig dat ze niet meer mee hoeft te fietsen. Haar beste vriend zit nu in groep 8 en gaat volgend jaar naar de zelfde school, ze hebben wel besloten om samen te fietsen, maar zeggen wel al dat ze eerlijk moeten zijn als het niet werkt. 

janice

janice

16-03-2022 om 15:14 Topicstarter

Poezekat schreef op 16-03-2022 om 15:03:

[..]

Is het geen mogelijkheid dat ze in het begin wel dat stuk naar de bushalte fietst en de resterende afstand met de bus aflegt? Na een tijdje kan ze dan het hele stuk fietsen.

Nou ik denk dat het fietsen op zich geen probleem is, misschien alleen het fietsen op een gewone fiets tussen de e-bikes, een bus vind ik ook geen oplossing, dan betaal je zo duizend euro per schooljaar, daar ga ik al helemaal niet aan beginnen.

Er is ook op een school op 6 km, die gaat tot mavo/havo en vanaf de 3e als je havo hebt moet je naar een andere school. Ze heeft HAVO advies en haar eigen keuze was ook om meteen naar die andere school te gaan.

Pfff ik heb net een fiets van de gemeente gekregen voor mijn jongste. Ben blij dat hij iets heeft. Voor mijn oudste heb ik zelf (doordat ik een meevaller had) een gewone goede fiets met versnellingen tweedehands gekocht van paar honderd euro en dat was echt luxe voor ons.
Elke dag naar school fietsen betekent een goede fiets. Ik heb zelf een hekel aan al die elektrische fietsen zoals ik aan wielrenners heb. Als je hard wilt rijden kan dat op de snelweg. Maar fietsen die zo snel gaan als brommers die een helm op hebben en jou inhalen terwijl je met je kind in het verkeer ‘gewoon’ fietst. Ze moeten maar eens speciale fietssnelwegen gaan aanleggen. Want ik vraag me elke keer af hoe gevaarlijk die snelle fietsen voor andere weggebruikers op het fietspad zijn. 
Bovendien zou ik niet de een opeens wel een snelle fiets kopen als de ander het zonder moest. En ik heb het geld niet dus ik hoef hier mijn hoofd niet over te breken. En mijn kind krijgt elke dag beweging van naar en terug fietsen. Daarvoor kreeg ze ook die dure fiets. Voor mijn budget dan. 

Eerlijk: ik zou zelf geen zin hebben in 2 uur reistijd per dag, elke dag van de week, en zou dat voor mijn dochter ook niet willen. Veertien kilometer fietsen is echt een eind voor een kind van net 11. Als je het niet kan betalen is het natuurlijk niet anders, maar ik zou het uit zuinigheid zeker niet laten. 

Renmuis schreef op 16-03-2022 om 17:17:

Eerlijk: ik zou zelf geen zin hebben in 2 uur reistijd per dag, elke dag van de week, en zou dat voor mijn dochter ook niet willen. Veertien kilometer fietsen is echt een eind voor een kind van net 11. Als je het niet kan betalen is het natuurlijk niet anders, maar ik zou het uit zuinigheid zeker niet laten.

Nou dit inderdaad! Voor mezelf zou ik er al niet blij van worden, laat staan voor mijn kinderen.

Kinderen zijn de hele dag in beweging, Op deze leeftijd kunnen ze makkelijk 14 km fietsen.
Echt heel raar om ze te vergelijken met volwassenen waarvan er veel de hele dag op hun gat zitten op kantoor.

Temet schreef op 16-03-2022 om 14:36:


""Allemaal leuk en aardig dat ouders dingen verzinnen als niet alleen mogen fietsen, maar daarmee leggen ze de verantwoordelijkheid voor hun kind neer bij een ander kind en dat vind ik niet oké."

Inderdaad. En laten we wel wezen: als je woont in een klein dorp dan moet je er rekening mee houden dat je kind t.z.t. een flink stuk moet fietsen naar de middelbare school, en dat dat in de winter gedeeltelijk in het donker is. Als je dat niet te verteren vindt, zoek dan woonruimte in of dichtbij een stad.

Toen ik een kleuter was, zochten mijn ouders in Noord-Holland naar een passende woning. Ergens in de buurt van een dorp zagen ze een groep scholieren op een plattelandsweg door de regen fietsen, op weg naar of van school. Mijn moeder vond dat geen aantrekkelijk vooruitzicht voor haar bloedjes, daarom ben ik opgegroeid in Alkmaar

Haha  Ik was waarschijnlijk  een van die kinderen in die groep. Zat in Alkmaar op school en fietste elke dag zo'n 20 km heen en weer 20 km terug. In een lange sliert van kinderen, waarbij we elkaar op de kop afwisselden. Heel gezellig hoor. Bij heel erg slecht weer ( lees windkracht 9 of hoger of heftige sneeuwbuien) gingen we met de bus.

 E bikes bestonden niet. Ik had een gewone fiets zonder versnellingen  eerst, later gelukkig  een met wel  drie versnellingen. Vond ik luxe 😅

Ik zie vaak dat degene met een gewone fiets hangt aan de ebiker, want die heeft het minder zwaar. Ben het verder eens met de anderen, geen geld is geen ebike. 

Zilver_gray schreef op 16-03-2022 om 17:22:

[..]

Nou dit inderdaad! Voor mezelf zou ik er al niet blij van worden, laat staan voor mijn kinderen.

Ik fietste zelf voor thuiswerken 14 km enkele reis naar werk, zie probleem juist weer niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.