Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

E bike

Mijn dochter gaat naar de middelbare school naar de zomervakantie, ze is dan net 11 jaar (klas overgeslagen en met 14 km enkel fietsen)

Nu zijn er van uit het dorp 2 kindjes die er ook heen gaan, die hebben allebei een e-bike, ik vind een e-bike niet nodig, mijn andere dochter moet nog verder en die gaat zonder problemen al een half jaar naar de middelbare school op de fiets. 

Nu vind ik het wel lastig voor mijn jongste dochter. Een e-bike kan ik ook echt niet betalen maar je wordt bijna gedwongen om er eentje te kopen om geen problemen onderweg te krijgen, wat zullen jullie doen?


Als je het geld er niet voor hebt om een e-bike te kopen, dan houdt het op. Maar wat vindt je jongste dochter er zelf van? 

Wat voor problemen verwacht je onderweg?

Hoezo om problemen onderweg te voorkomen?

En als je het niet kan betalen, houdt het al snel op natuurlijk.

Een elektrische fiets lost geen problemen onderweg op hè. Je kunt nog steeds een lekke band krijgen, of een aanrijding. 

En verder: geen geld is geen geld. Op een gewone fiets komt je dochter ook op school. 

Het enige nadeel is dat ze niet met de andere kinderen mee kan fietsen, want dat tempo is niet bij te houden. Verder is het veel sportiever om gewoon te fietsen. Krijg je conditie en sterke spieren van.
En anders zou ik het rondbazuinen door heel je vriendenkring, dat je graag een e-bike zou willen. Ik heb dus een half jaar geleden de oude e-bike van mijn moeder (was te oud om in te ruilen) verkocht aan een kennis voor 125 euro (niemand wilde hem, had er al mee lopen leuren) had hem niet op marktplaats aangeboden omdat de accu slecht was. Maar hij was nog wel bruikbaar, zeker wel voor een stuk van 14 km (maar hele fietstochten kon je er niet meer mee maken) 

Als je geen geld hebt, houdt het op en hoef je je niet eens af te vragen of je dochter een e-bike zou moeten krijgen. Dus dat scheelt weer denkwerk. 

14 km is een aardig eindje, maar ze zal het wel redden, haar oudere zus heeft het ook gedaan. 
Overigens klinkt die 14 km misschien iets minder ver als je verse brugklassers niet meer ziet als 'kindjes' maar als tieners

Je kunt het niet betalen zeg je. Dan houdt het op vrees ik. 
Heel eerlijk vind ik 14 km enkele reis best ver voor een kind van 11. Wat vindt ze zelf? 
Ik moest 17 kilometer enkele reis op mijn twaalfde en dat vond ik ook al best heel pittig, met name bij slecht weer. Ik vond het niet erg om alleen te fietsen overigens. Met de andere meisjes fietsen zal niet lukken, dat houdt ze niet bij. 
Zorg in ieder geval dat ze een telefoon heeft zodat ze kan bellen als er iets is. Dat kan ook met een e-bike. 

Trainen! 
Mijn kinderen moesten met respectievelijk 12 en 11 jaar 10 km fietsen naar de middelbare. Dat hebben we voor het begin van het schooljaar en paar keer geoefend op gewone fietsen. Als de lessen om 8.30 beginnen hoe vroeg moet je dan weg? In het begin hadden ze een uur nodig om er te komen maar toen school eenmaal een paar weken bezig was hadden ze wat conditie opgebouwd en ging het eitje steeds sneller. Binnen een half uur was haalbaar. 
Vroeger moest ik zelf 12 km naar school fietsen en dat redde ik na een tijdje ook in 40 minuten op een zware degelijke fiets zonder versnellingen. 
En elektrische fiets zou ik niet kopen, waarschijnlijk is je 11 jarige nog niet uitgegroeid en dan moet je nog een keer een nieuwe passende fiets kopen. 
Met een elektrische fiets gaan ze ook vaak sneller dan wenselijk is, het inschatten van verkeerssituaties wordt bij hogere snelheid wat lastiger. 
Als kind verder geen fysieke problemen heeft zou ik een gewone fiets aanraden. 

Ik ben als vrijwilliger betrokken bij een initiatief dat het leren fietsen van nieuwkomers in Nederland in het takenpakket heeft. Daar is het devies: eerst veilig leren fietsen op afgeschermd terrein, dan veilig leren fietsen in het verkeer en dan pas over op een elektrische fiets als dat nodig is.  En kind van 11 moet dat verkeer buiten de vertrouwde omgeving ook nog onder de knie krijgen. 

Geen geld = geen fiets.
Ik vind persoonlijk 14 km fietsen best pittig. Onze kinderen moeten straks ook verder fietsen dan ze nu doen, krijgen allebei een elektrische fiets.

Ik begrijp je dilemma wel, maar weet je zeker dat ze met drieën samen zullen fietsen? Hoe kijkt je dochter aan tegen het samen fietsen met die kinderen? (Dus los van die ebike) Want als ze sowieso geen zin heeft in die andere kinderen maakt het hogere tempo van die ebike ook het verschil niet meer tussen samen of alleen fietsen. En als ze graag samen willen fietsen kunnen die ebikers hun tempo ook aanpassen. 

Misschien is het goed om na te gaan om welke redenen jij het belangrijk vindt dat ze ‘samen fietst’ én hoe realistisch dat is. 
Mogelijk fietsen er meer groepjes kinderen van die school op die route? Of je geeft haar een telefoon mee voor als er wat is. Dan heb je het aspect ‘veiligheid’ op een andere manier afgedekt. En qua ‘sociale contacten’ ontmoet ze in de brugklas en op school waarschijnlijk genoeg nieuwe kinderen, dus dan maakt ‘contact onderweg’ wellicht ook wat minder uit. Bovendien, als roosters verschillen of ze na school nog met een vriendin wil afspreken fietst ze mogelijk ook alleen het stuk naar huis. Dus die ebike gaat niet garanderen dat ze altijd in een groepje fietst. 

Kortom, ik denk dat die ebike minder doorslaggevend gaat zijn dan hij nu lijkt. 

PriceyRook54

PriceyRook54

16-03-2022 om 13:35

Is de bus ook een optie? Ik vind 14 km echt best ver.

janice

janice

16-03-2022 om 13:47 Topicstarter

Dank je voor de reacties.

Welke problemen onderweg: Meer het bijhouden van elkaar. Mijn oudste fietste ook eerst met iemand mee (allebei gewone fiets, die andere hield het niet vol, gaat nu  met de bus en krijg van opa en oma en e-bike. Mijn dochter fietst alleen nu, vind dat heerlijk.

Mijn jongste gaat met haar beste vriendin mee fietsen. Tot vorige maand zeiden die ouders ook dat ze geen e-bike kochten maar ineens had ze er toch eentje gekocht.

De bus is niet mogelijk, dan moet ze nog eerst 6 kilometer fietsen naar een bushalte.

Ze is ook maar 1m40 dus ze is nog lang niet uitgegroeid en dan zit ik natuurlijk ook met dat ze nog niet uitgegroeid is en dat je dan over 2 jaar weer een nieuwe fiets moet kopen. 

We gaan ook verschillende keren oefenen! Ze moet ook de weg wel weten..

er.is.maar.1.Pino schreef op 16-03-2022 om 13:31:

Ik begrijp je dilemma wel, maar weet je zeker dat ze met drieën samen zullen fietsen? Hoe kijkt je dochter aan tegen het samen fietsen met die kinderen? (Dus los van die ebike) Want als ze sowieso geen zin heeft in die andere kinderen maakt het hogere tempo van die ebike ook het verschil niet meer tussen samen of alleen fietsen. En als ze graag samen willen fietsen kunnen die ebikers hun tempo ook aanpassen.

Misschien is het goed om na te gaan om welke redenen jij het belangrijk vindt dat ze ‘samen fietst’ én hoe realistisch dat is.
Mogelijk fietsen er meer groepjes kinderen van die school op die route? Of je geeft haar een telefoon mee voor als er wat is. Dan heb je het aspect ‘veiligheid’ op een andere manier afgedekt. En qua ‘sociale contacten’ ontmoet ze in de brugklas en op school waarschijnlijk genoeg nieuwe kinderen, dus dan maakt ‘contact onderweg’ wellicht ook wat minder uit. Bovendien, als roosters verschillen of ze na school nog met een vriendin wil afspreken fietst ze mogelijk ook alleen het stuk naar huis. Dus die ebike gaat niet garanderen dat ze altijd in een groepje fietst.

Kortom, ik denk dat die ebike minder doorslaggevend gaat zijn dan hij nu lijkt.

Dit dus ook.

Toen mijn oudste naar de brugklas ging kwam ze in de klas bij 1 meisje uit hetzelfde dorp, vanuit school bedacht dat de meisjes dan in ieder geval een fietsmaatje hadden. Het was van begin af aan een verstandshuwelijk. De dames praten totaal niet bij elkaar, niet op het gebied van fietstempo maar ook niet qua bobbies of interesses.  Mijn dochter, sportief en stoer zag in de fietsritten een mooie uitdaging om ieder week haar PR te verbeteren. Haar maatje vond het fietsen naar een drama, zucht steun kreun en wilde liever te laat komen dan een trapje harder gaan. Dus dochter fietste vaak snel door als het weer te laat werd. Voor kerst had ik die moeder aan de telefoondat mijn dochter net de hare MOEST fietsen ze zaten tenslotte niet voor niets in dezelfde klas. Uiteindelijk en tel geworden waar de school zich ook nog mee bemoeid heeft. Toen is dochter alleen gaan fietsen, liever alleen snel en op tijd op school dan samen moeten fietsen terwijl het samen niets toevoegt.

Dochter kreeg vriendinnen in allerlei andere dorpen en ging dat ook huiswerk maken, zodat de rit naar huis soms 17 km werd. Nooit geklaagd dat ze zoveel moest fietsen. 

In principe zou een gezond kind van 11 die afstand prima moeten kunnen fietsen. Het is best een stuk, maar echt niet uitzonderlijk in plattelandsregio's.
Ik vind die e-bike hype onder kinderen echt niet nodig. Het is niet veiliger en het ondermijnt het vertrouwen in het kind dat het dingen zelf kan, zonder ondersteuning.
Daarnaast vraag ik me af of er e-bikes zijn in de maat dat iemand van 1.40 er op past.
En als je geen geld hebt ervoor, houdt het op. Het is geen recht of zo.
Als die vriendinnetjes sociaal zijn, houden ze een beetje rekening met je dochter.

janice

janice

16-03-2022 om 14:11 Topicstarter

Bakblik schreef op 16-03-2022 om 13:57:

[..]

Dit dus ook.

Toen mijn oudste naar de brugklas ging kwam ze in de klas bij 1 meisje uit hetzelfde dorp, vanuit school bedacht dat de meisjes dan in ieder geval een fietsmaatje hadden. Het was van begin af aan een verstandshuwelijk. De dames praten totaal niet bij elkaar, niet op het gebied van fietstempo maar ook niet qua bobbies of interesses. Mijn dochter, sportief en stoer zag in de fietsritten een mooie uitdaging om ieder week haar PR te verbeteren. Haar maatje vond het fietsen naar een drama, zucht steun kreun en wilde liever te laat komen dan een trapje harder gaan. Dus dochter fietste vaak snel door als het weer te laat werd. Voor kerst had ik die moeder aan de telefoondat mijn dochter net de hare MOEST fietsen ze zaten tenslotte niet voor niets in dezelfde klas. Uiteindelijk en tel geworden waar de school zich ook nog mee bemoeid heeft. Toen is dochter alleen gaan fietsen, liever alleen snel en op tijd op school dan samen moeten fietsen terwijl het samen niets toevoegt.

Dochter kreeg vriendinnen in allerlei andere dorpen en ging dat ook huiswerk maken, zodat de rit naar huis soms 17 km werd. Nooit geklaagd dat ze zoveel moest fietsen.

Het lijkt niet of je het verhaal van mijn oudste verteld, dat ging precies zo. Ze voelde zich sociaal medewerkster met fietsen en in de klas negeerde dat meisje haar tot dat de laatste bel ging en toen liep ze meteen naar mijn dochter want ze durfde niet alleen te fietsen. We hoorde ook dat ze niet alleen MOCHT fietsen in het donker. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.