Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

E bike


ebikes zijn nog al gewilde diefstalobjecten. dus naast de aanschaf is de verzekering ook hoog. Dus als het vriendin van dochter van TO tegenzit, fietsen ze over een tijd weer gewoon met hetzelfde tempo naar school

---

---

17-03-2022 om 11:17

Dorestad schreef op 16-03-2022 om 22:10:

[..]

En dan zijn ze hier vlugger thuis met fiets dan ov. En in de spits moeten ze, buiten corona tijdens, dan ook de hele terugreis staan omdat ze niet echt op beginpunt instappen. Die hele lange schooldagen waren/zijn hier echt geen vier of 5 dagen per week. En in de hogere klassen hebben ze vaker lesuitval, maken dan huiswerk in die uren. Ze fietsen ( en hebben lol) juist met vrienden en nemen regelmatig nog even een omweg.

Niet iedereen heeft lol, heeft vrienden of vrienden die dezelfde route fietsen. Waarom denk je dat het leven van elke puber alleen maar bestaat uit lol hebben met vrienden, ook als ze heel ver moeten fietsen? Een omweg nemen? Jouw puber is niet de maat voor elke puber he?

---

---

17-03-2022 om 11:17

Poezie schreef op 16-03-2022 om 22:08:

[..]

Sporten? 14 km fietsen is toch ook sporten? En wat hebben pubers anders te doen in hun vrije tijd?

Het is mentaal ook ontzettend gezond om na een schooldag een uurtje goed uit te kunnen waaien.

Een sport is een keuze, je kiest de sport die je leuk vindt. Naar school fietsen omdat je ouders zo nodig ergens moesten wonen ver weg van een middelbare school is geen keuze. 

---

---

17-03-2022 om 11:19

Due-scimmie schreef op 16-03-2022 om 22:19:

[..]

Fietsen is vorm van sport. Ik vind het zelf juist ontspannend om na het werk 40 minuten naar huis te fietsen, misschien dochter van to ook . En effectief mis je maar 1 uur voor deze dingen want dat uur in de ochtend spreek je toch niet af met vrienden. Plus onderaan de streep is dat nog korter dan een uur want 15-30 min reistijd heeft gros van scholieren denk ik.

Die ontspanning heb je ook met 5 km fietsafstand hoor. En meer tijd om andere dingen te doen. Een stukje fietsen is niks mis mee maar er is echt wel verschil tussen een paar kilometer of meer dan 10, 15 of 20 enkele reis. 

---

---

17-03-2022 om 11:20

Junio schreef op 17-03-2022 om 02:54:

[..]

Mijn middelbare school stond zo ongeveer in onze achtertuin. Veel kinderen uit mijn klas moesten echter nog zo’n 6 km fietsen naar een omliggend dorp. Meestal fietste ik dat hele stuk mee om vervolgens weer om te draaien naar huis, gewoon omdat het zo gezellig was. Op de fiets konden we lekker kletsen zonder onze ouders in de achterhoede. Iedereen had nog tijd over om te sporten en huiswerk te maken of later een bijbaantje te doen.

6 km is geen 10, 14 of nog meer. 

---

---

17-03-2022 om 11:21

Siobhan schreef op 17-03-2022 om 08:01:

en ebikes zijn best gevaarlijk. De eerste schoolweek ben ik 2x gestopt om de jeugd te helpen die met de sturen verward raakten en keihard onderuit gingen. Zo sneu...van die piepers waarbij de tas groter is dan zijzelf.

Dat kwam vroeger ook voor hoor, zonder ebikes. 

--- schreef op 17-03-2022 om 11:17:

[..]

Een sport is een keuze, je kiest de sport die je leuk vindt. Naar school fietsen omdat je ouders zo nodig ergens moesten wonen ver weg van een middelbare school is geen keuze.

Och als je een sport leuk vindt, heb je er meestal op een of andere manier wel tijd voor. Als je geen een sport leuk vindt, heb je toch beweging. 

---

---

17-03-2022 om 11:23

nlies schreef op 17-03-2022 om 11:21:

[..]

Och als je een sport leuk vindt, heb je er meestal op een of andere manier wel tijd voor. Als je geen een sport leuk vindt, heb je toch beweging.

Er werd gezegd dat 14 km fietsen ook beweging is omdat pubers zo weinig zouden bewegen. Hierboven werd gezegd dat de gemiddelde fietsafstand naar een middelbare school minder dan 3 km is. Dus die 14 km is echt wel heel afwijkend. Voor mij ligt de grens van nog net leuk bij 8 km dus echt niet dat ik vind dat je om de hoek moet wonen maar voor mij zijn er grenzen. 

--- schreef op 17-03-2022 om 11:17:

[..]

Een sport is een keuze, je kiest de sport die je leuk vindt. Naar school fietsen omdat je ouders zo nodig ergens moesten wonen ver weg van een middelbare school is geen keuze.

Ver weg wonen van een middelbare school is geen bewuste keuze van ouders hoor.  Hier in het dorp is een vmbo school als je meer kan gaan dat moet je al gauw een dorp verder en als je dat niet wilt,  omdat al je klasgenoten van de basisschool daarheen gaan en je ze meer dan zat bent dan kies je voor een school in de andere richting en wordt het 10 km fietsen. 

Wat sta jij negatief in het leven zeg. Voor de meeste pubers is dat stuk fietsen helemaal geen probleem en ze hebben inderdaad lol onderweg, gaan picknicken bij de grote kinderboerderij gewin voor de leuk en komen met mooie verhalen thuis.  Heb jij zelf kinderen? 

--- schreef op 17-03-2022 om 11:23:

[..]

Er werd gezegd dat 14 km fietsen ook beweging is omdat pubers zo weinig zouden bewegen. Hierboven werd gezegd dat de gemiddelde fietsafstand naar een middelbare school minder dan 3 km is. Dus die 14 km is echt wel heel afwijkend. Voor mij ligt de grens van nog net leuk bij 8 km dus echt niet dat ik vind dat je om de hoek moet wonen maar voor mij zijn er grenzen.

Dat minder dan 3km het gemiddelde is betekent niet dat je dat ook overal kunt realiseren. In de stad is het heel anders dan op het platteland en dat zit allemaal in dat gemiddelde. En echt het is niet zielig als je kind met dan 5km moet fietsen voor de school van zijn of haar keuze. 

--- schreef op 17-03-2022 om 11:17:

[..]

Niet iedereen heeft lol, heeft vrienden of vrienden die dezelfde route fietsen. Waarom denk je dat het leven van elke puber alleen maar bestaat uit lol hebben met vrienden, ook als ze heel ver moeten fietsen? Een omweg nemen? Jouw puber is niet de maat voor elke puber he?

Waar beweer ik dat? Ik neem aan dat wanneer ik schrijf dat ze lol hebben en dat ze een omweg nemen dat je slim genoeg bent om te constateren dat dit feiten zijn uit mijn omgeving en niet dat het de invulling is van pubers/adolescenten in het algemeen.  Zo niet,  dan bij deze

overigens dat gemiddelde wat een scholier fietst  is volgens fietsberaad 5,9 km enkele reis, een andere site geeft 2,4 km aan. VOS/ABB  meldt dat in grote delen van het land kinderen vaak meer dan 12 km van hun school wonen.

Dorestad schreef op 17-03-2022 om 11:57:

overigens dat gemiddelde wat een scholier fietst is volgens fietsberaad 5,9 km enkele reis, een andere site geeft 2,4 km aan. VOS/ABB meldt dat in grote delen van het land kinderen vaak meer dan 12 km van hun school wonen.

Bedankt voor het opzoeken dat is dan ook weer duidelijk. 

Die 2,4 km is geen landelijk gemiddelde. In een grote stad kan dat misschien zo zijn, maar dat is echt lang niet overal zo. En we kunnen ook niet allemaal in een grote stad gaan wonen, want er zijn nu al te weinig huizen.
Niet alle kinderen vinden fietsen leuk, dat klopt. En gemiddeld gezien bewegen jongeren inderdaad te weinig. Maar om nu te stellen dat op het platteland wonen zo ongeveer een misdaad is naar de kinderen toe, nee dat ook weer niet.
Overigens spaar je met een elektrische fiets ook weer niet zoveel tijd dat je daardoor een extra sport kan doen.

MamaE schreef op 17-03-2022 om 12:03:

Die 2,4 km is geen landelijk gemiddelde. In een grote stad kan dat misschien zo zijn, maar dat is echt lang niet overal zo. En we kunnen ook niet allemaal in een grote stad gaan wonen, want er zijn nu al te weinig huizen.
Niet alle kinderen vinden fietsen leuk, dat klopt. En gemiddeld gezien bewegen jongeren inderdaad te weinig. Maar om nu te stellen dat op het platteland wonen zo ongeveer een misdaad is naar de kinderen toe, nee dat ook weer niet.
Overigens spaar je met een elektrische fiets ook weer niet zoveel tijd dat je daardoor een extra sport kan doen.

Misdaad naar je kinderen toe 😂hilarische vondst. 

Grosso modo bespaart en elektrische fiets denk ik echt geen tijd. De pubers hier reden altijd naar school "in de bus" en lange stoet kinderen die de eerste 5 kilometer alleen maar groter werd een daarna sloegen er op bepaalde punten kinderen af om naar hun school te gaan. Als je dat met je elektrische fiets tussen zit kan je niet harder dan het gemiddelde op dat moment.  Je moet die "bus" voorblijven en dus vroeg weg om er niet in te zitten,  tijdswinst is 0.

Na school moet je snel gaan rijden want anders zit je er weer tussen. De enige winst zit in het minder vermoeid aankomen op school of thuis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.