Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

E bike


Veel jongeren bewegen al te weinig en vroeger had je geen e-bikes, toen was het volstrekt normaal om zo'n afstand te fietsen naar school. 
Als kind/puber had ik geen keuze, het was gewoon zo. Ik had geen rijbewijs en geen auto. Er was gewoon geen andere optie. Een bus is vanuit hier ook geen optie. Die gaat eens per uur en niet naar het dorp waar ik op school zat. Dan had ik eerst vijf kilometer naar een ander dorp moeten fietsen en was ik alles bij elkaar net zo lang onderweg en minder flexiber qua tijden. Ik heb er niks van geleden en het went vanzelf.

Interessant!

MamaE schreef op 16-03-2022 om 20:06:

Veel jongeren bewegen al te weinig en vroeger had je geen e-bikes, toen was het volstrekt normaal om zo'n afstand te fietsen naar school.
Als kind/puber had ik geen keuze, het was gewoon zo. Ik had geen rijbewijs en geen auto. Er was gewoon geen andere optie. Een bus is vanuit hier ook geen optie. Die gaat eens per uur en niet naar het dorp waar ik op school zat. Dan had ik eerst vijf kilometer naar een ander dorp moeten fietsen en was ik alles bij elkaar net zo lang onderweg en minder flexiber qua tijden. Ik heb er niks van geleden en het went vanzelf.

Dit dus. Ik fietste ook elke dag 15 km naar de middelbare school, dag-in dag-uit. Op een gewone fiets. En ik heb er niks aan overgehouden.

Pejeka1 schreef op 16-03-2022 om 20:58:

[..]

Dit dus. Ik fietste ook elke dag 15 km naar de middelbare school, dag-in dag-uit. Op een gewone fiets. En ik heb er niks aan overgehouden.

Ik wel. Een pokkehekel aan fietsen. 

AlisonH schreef op 16-03-2022 om 21:13:

[..]

Ik wel. Een pokkehekel aan fietsen.

Ja, en dan? Ben je eraan dood gegaan of leef je nog?

Pejeka1 schreef op 16-03-2022 om 20:58:

[..]

Dit dus. Ik fietste ook elke dag 15 km naar de middelbare school, dag-in dag-uit. Op een gewone fiets. En ik heb er niks aan overgehouden.

Dat is hier nu ook nog de normaalste zaak van de wereld.  Eerst 6 jaar VWO en nu voor vierde jaar naar de campus.  Kind 2 voor 5 e jaar nu. Zelfs met scheurtje in enkelband: krukken vast aan de fiets en fietsen maar. Vanuit het dorp gaan hele rijen kinderen en volwassenen richting de stad per fiets.  Ik heb het zelf jarenlang gedaan. Ik heb net nagevraagd: de groep waarin jongste fietst bestaat ongeveer uit 20 scholieren.  Geen ervan fietst op een ebike. Er staat hier thuis permanent een sportieve ebike die ze kunnen  gebruiken.  Ze negeren hem...

Dorestad schreef op 16-03-2022 om 21:24:

[..]

Dat is hier nu ook nog de normaalste zaak van de wereld. Eerst 6 jaar VWO en nu voor vierde jaar naar de campus. Kind 2 voor 5 e jaar nu. Zelfs met scheurtje in enkelband: krukken vast aan de fiets en fietsen maar. Vanuit het dorp gaan hele rijen kinderen en volwassenen richting de stad per fiets. Ik heb het zelf jarenlang gedaan. Ik heb net nagevraagd: de groep waarin jongste fietst bestaat ongeveer uit 20 scholieren. Geen ervan fietst op een ebike. Er staat hier thuis permanent een sportieve ebike die ze kunnen gebruiken. Ze negeren hem...

Krukken vast aan fiets heb ik ook gehad. Op mijn 16e mijn knie volkomen in de puin gedraaid tijdens een tenniswedstrijdje. Heb een half jaar op krukken gelopen, en die krukken deed ik onder de snelbinder en het lange deel langs de stang van mijn fiets

Poezie schreef op 16-03-2022 om 17:35:

Kinderen zijn de hele dag in beweging, Op deze leeftijd kunnen ze makkelijk 14 km fietsen.
Echt heel raar om ze te vergelijken met volwassenen waarvan er veel de hele dag op hun gat zitten op kantoor.

Het gaat me hierbij niet om de beweging, maar om de reistijd. Op een gewone fiets doet een 11-jarige makkelijk een uur over 14 km fietsen. Dat kost je dus 2 uur vrije tijd per dag. Tijd waarin je zou kunnen ontspannen, sporten, huiswerk maken, afspreken met vrienden en leuke dingen doen. Zo zonde. De overgang naar de middelbare school is al zo groot wat betreft de verhouding werken vs spelen. 

Pejeka1 schreef op 16-03-2022 om 21:28:

[..]

Krukken vast aan fiets heb ik ook gehad. Op mijn 16e mijn knie volkomen in de puin gedraaid tijdens een tenniswedstrijdje. Heb een half jaar op krukken gelopen, en die krukken deed ik onder de snelbinder en het lange deel langs de stang van mijn fiets

Exact  op die manier ging het hier ook. En dat was makkelijker dan eerst naar bushalte fietsen met die krukken,  in bus met die krukken,  overstappen op andere bus met krukken enz. En dat in de spits

Renmuis schreef op 16-03-2022 om 21:32:

[..]

Het gaat me hierbij niet om de beweging, maar om de reistijd. Op een gewone fiets doet een 11-jarige makkelijk een uur over 14 km fietsen. Dat kost je dus 2 uur vrije tijd per dag. Tijd waarin je zou kunnen ontspannen, sporten, huiswerk maken, afspreken met vrienden en leuke dingen doen. Zo zonde. De overgang naar de middelbare school is al zo groot wat betreft de verhouding werken vs spelen.

Vergeet niet dat dat fietsen ook gewenning is, voor je het weet doen pubers er geen uur meer over. 10 km in een half uur is echt haalbaar. Ik weet het, totdat ik 6 mannen zwanger was heb ik het ook gedaan. Goede fiets en gaan. 

Bakblik schreef op 16-03-2022 om 21:36:

[..]

Vergeet niet dat dat fietsen ook gewenning is, voor je het weet doen pubers er geen uur meer over. 10 km in een half uur is echt haalbaar. Ik weet het, totdat ik 6 mannen zwanger was heb ik het ook gedaan. Goede fiets en gaan.

Uitspraak van de kids hier (met wind mee): de mensen op een  ebike gaan zo langzaam 

Een e-bike gaat ook niet per se heel veel sneller dan een gewone fiets. Tenminste, de mijne ondersteunt tot 25 p/u, het grootste deel van de route trap ik zelf harder dan dat. Alleen bergopwaarts, of met flinke tegenwind scheelt het wel veel. Ik fiets 25 km enkele reis naar mijn werk en doe daar een klein uur over. Doe ik overigens niet dagelijks, omdat ik het inderdaad teveel tijd vind kosten. Maar mijn werkdag is 8 uur, ik geloof niet dat ik op de middelbare ooit zulke lange dagen had. Dus dan vind ik een uur reistijd niet per se heel erg veel. En idd, het zal met een beetje oefening niet heel lang een uur fietsen zijn, 14 km.
Ik vind fietsen op een e-bike met de maximale ondersteuning nogal eng trouwens. Vooral bij optrekken en in de bochten steigert die fiets zo onder je vandaan. Dus ik zou voor een kind überhaupt geen e-bike kopen, veel te link.

---

---

16-03-2022 om 21:53

Eppos schreef op 16-03-2022 om 15:46:

Pfff ik heb net een fiets van de gemeente gekregen voor mijn jongste. Ben blij dat hij iets heeft. Voor mijn oudste heb ik zelf (doordat ik een meevaller had) een gewone goede fiets met versnellingen tweedehands gekocht van paar honderd euro en dat was echt luxe voor ons.
Elke dag naar school fietsen betekent een goede fiets. Ik heb zelf een hekel aan al die elektrische fietsen zoals ik aan wielrenners heb. Als je hard wilt rijden kan dat op de snelweg. Maar fietsen die zo snel gaan als brommers die een helm op hebben en jou inhalen terwijl je met je kind in het verkeer ‘gewoon’ fietst. Ze moeten maar eens speciale fietssnelwegen gaan aanleggen. Want ik vraag me elke keer af hoe gevaarlijk die snelle fietsen voor andere weggebruikers op het fietspad zijn.
Bovendien zou ik niet de een opeens wel een snelle fiets kopen als de ander het zonder moest. En ik heb het geld niet dus ik hoef hier mijn hoofd niet over te breken. En mijn kind krijgt elke dag beweging van naar en terug fietsen. Daarvoor kreeg ze ook die dure fiets. Voor mijn budget dan.

Ondersteuning houdt op bij 26km per uur. Volgens mij heb jij het over een speedpedalac ofzo. Ik rij bijna nooit sneller dan 23 km per uur en alleen waar het veilig kan, niet in de bebouwde kom.

Bakblik schreef op 16-03-2022 om 21:36:

[..]

Vergeet niet dat dat fietsen ook gewenning is, voor je het weet doen pubers er geen uur meer over. 10 km in een half uur is echt haalbaar. Ik weet het, totdat ik 6 mannen zwanger was heb ik het ook gedaan. Goede fiets en gaan.

Maar het is 14 km, geen 10 km. Dus zeker 45 minuten op een goede dag waarop je lekker kan doortrappen dan. 

Zoals ik al zei, ik zou er nooit voor kiezen. En ik hou best van fietsen (misschien ook omdat ik nooit 30 km per dag hoefde, terwijl ik liever met vrienden had willen afspreken).

Middelbare scholieren zitten makkelijk van 8.30-16.00 op school met dan nog 1,5 uur huiswerk. 

---

---

16-03-2022 om 21:59

MamaE schreef op 16-03-2022 om 20:06:

Veel jongeren bewegen al te weinig en vroeger had je geen e-bikes, toen was het volstrekt normaal om zo'n afstand te fietsen naar school.
Als kind/puber had ik geen keuze, het was gewoon zo. Ik had geen rijbewijs en geen auto. Er was gewoon geen andere optie. Een bus is vanuit hier ook geen optie. Die gaat eens per uur en niet naar het dorp waar ik op school zat. Dan had ik eerst vijf kilometer naar een ander dorp moeten fietsen en was ik alles bij elkaar net zo lang onderweg en minder flexiber qua tijden. Ik heb er niks van geleden en het went vanzelf.

Ach dus ieder kind wat minder dan 14 km naar school moet fietsen moet maar een dorp verder naar school? Echt, een sport en een kwartier enkele reis fietsen en gymles is ook weer voldoende hoor. We praten onze eigen keuzes om lekker buiten te wonen goed zo ten koste van onze kinderen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.