Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

bijbaan, geen vervanging kunnen regelen, ontslag?



dochter heeft een 0 uren contract bij een supermarkt. Van de week kan ze een avond niet, dat heeft ze vorige week al aangegeven. Je moet zelf vervanging zorgen, maar niemand kan. Nu moet ze komen en anders gaan ze haar ontslaan, kan dit zomaar? (Dus is ze eerlijk, krijg je dit, dus volgende keer ziek melden)


Decembermamma schreef op 18-10-2023 om 12:03:

[..]

Ja alleen "heel vervelend" kan dus betekenen dat de klant failliet gaat (want geen jaarcijfers op tijd en de kredietverstrekker trekt zich terug) of een flinke boete krijgt (btw/ib/vpb aangifte niet op tijd ingediend). Dus ja heel vervelend gaat soms niet op als jammer maar helaas.

Kom zeg, dit topic ging om een bijbaantje van een minderjarige, met een 0-uren contract zelfs. Het voortbestaan van de supermarkt hangt echt niet af van een scholier die een keer niet kan komen vakkenvullen.

PhilDunphy schreef op 17-10-2023 om 20:31:

Ik zie dat er vaak wordt gezegd dat dochter (of moeder) de situatie moet uitleggen. Moet uitleggen dat het voor school is en dat ze dit niet mag missen. Ik heb een andere mening, namelijk dat het ze geen bal uit maakt of dochter afwezig is voor school of omdat ze graag een dagje op de bank wil liggen. Aan het eind van de rit heeft iemand met een 0 uren contract geen verplichting als ze ruim op tijd haar wens voor afwezigheid heeft aangegeven op de betreffende dag. Hadden ze haar wél wekelijks op dezelfde dag willen hebben, dan hadden ze niet zo knieperig voor dat 0 uren contract moeten kiezen.

Ik zou vooral op mijn strepen gaan staan over dat ze geen grond hebben om haar op in te plannen en evenmin een grond hebben om op te ontslaan. Dus laat maar op de spits drijven: dan zien ze meteen dat ze met dochter niet hoeven te sollen.

Om haar te ontslaan is geen grond voor nodig hoor. Er zijn genoeg anderen

troelahoep schreef op 18-10-2023 om 17:30:

[..]

Kom zeg, dit topic ging om een bijbaantje van een minderjarige, met een 0-uren contract zelfs. Het voortbestaan van de supermarkt hangt echt niet af van een scholier die een keer niet kan komen vakkenvullen.

Ja daarom was ik verbaasd dat onderwijs en zorg er weer bij gehaald werd dus dacht ik laat ik het bedrijfsleven er gewoon ook even bij halen. 

Nick90 schreef op 18-10-2023 om 18:10:

[..]

Om haar te ontslaan is geen grond voor nodig hoor. Er zijn genoeg anderen

Ze hoeven haar niet eens te ontslaan, ze heeft een 0 uren contract ze hoeven haar dus alleen maar niet in te roosteren.

Decembermamma schreef op 18-10-2023 om 20:06:

[..]

Ze hoeven haar niet eens te ontslaan, ze heeft een 0 uren contract ze hoeven haar dus alleen maar niet in te roosteren.

Kan ook, maar ik hoor vaker van de grotere kinderen van neven en nichten dat ze ontslag kregen omdat ze een keer niet konden of ze het nou wel  tijdig vooraf hadden doorgegeven of niet en ook zelf vervanging moesten regelen. En dat gebeurt blijkbaar niet alleen bij supermarkten maar ook in fastfoodketens enzovoort 

ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen?

Doemijdieglazenbol schreef op 25-10-2023 om 02:06:

ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen?

Ik ook! 

Decembermamma schreef op 18-10-2023 om 12:03:

[..]

Ja alleen "heel vervelend" kan dus betekenen dat de klant failliet gaat (want geen jaarcijfers op tijd en de kredietverstrekker trekt zich terug) of een flinke boete krijgt (btw/ib/vpb aangifte niet op tijd ingediend). Dus ja heel vervelend gaat soms niet op als jammer maar helaas.

Dan heb je dus of teveel klanten ( probleem van je werkgever) of je hebt te weinig personeel ( ook het probleem van je werkgever). 

Ik doe hetzelfde werk en ben toevallig deze week de hele week al ziek, midden in een btw maand. Dat is jammer maar helaas, ik ga dan echt niet die dagen nog even inhalen in avonduren om dat allemaal af te krijgen. Schei mij uit zeg. 

Dan zou je kunnen discussiëren dat er elke maand wel deadlines zijn. Daar ga ik heel slecht op. 

Elpisto schreef op 25-10-2023 om 07:30:

[..]

Dan heb je dus of teveel klanten ( probleem van je werkgever) of je hebt te weinig personeel ( ook het probleem van je werkgever).

Ik doe hetzelfde werk en ben toevallig deze week de hele week al ziek, midden in een btw maand. Dat is jammer maar helaas, ik ga dan echt niet die dagen nog even inhalen in avonduren om dat allemaal af te krijgen. Schei mij uit zeg.

Dan zou je kunnen discussiëren dat er elke maand wel deadlines zijn. Daar ga ik heel slecht op.

Als werkgever moet je met je bezetting altijd uitgaan van een x% afwezigen door ziekte of verlof. Die fte's zijn gewoon te berekenen. Doe je dat niet neem je gewoon als bedrijf een groot risico dat je deadlines niet gaat halen want je hebt te weinig personeel bij je opdrachten pakket. 

Elpisto schreef op 25-10-2023 om 07:30:

[..]

Dan heb je dus of teveel klanten ( probleem van je werkgever) of je hebt te weinig personeel ( ook het probleem van je werkgever).

Ik doe hetzelfde werk en ben toevallig deze week de hele week al ziek, midden in een btw maand. Dat is jammer maar helaas, ik ga dan echt niet die dagen nog even inhalen in avonduren om dat allemaal af te krijgen. Schei mij uit zeg.

Dan zou je kunnen discussiëren dat er elke maand wel deadlines zijn. Daar ga ik heel slecht op.

Ik geloof dat jij het stukje hebt gemist waarbij van de een op het andere moment mijn collega dood is neergevallen en als je dan een kleine onderneming bent is dat gat niet zomaar opgevuld zeker niet in tijden van personeelstekort .

Kleinduimpje

Kleinduimpje

25-10-2023 om 10:29 Topicstarter

Nou, dochter hele week geprobeerd vervanging te regelen. Dezelfde dag dat ze moest werken heeft ze geappt naar leidinggevende dat het echt niet lukt en ze het ook zeer vervelend vond. Als bericht kreeg ze terug "het is opgelost, volgende keer zelf regelen". Gelukkig maar, maar ook heel vervelend om net te doen alsof ze haar gaan ontslaan. Maar ja, nu de volgende week nog iemand zien te regelen, er reageert gewoon niemand. Bedankt voor jullie reactie's.

Kleinduimpje schreef op 25-10-2023 om 10:29:

Nou, dochter hele week geprobeerd vervanging te regelen. Dezelfde dag dat ze moest werken heeft ze geappt naar leidinggevende dat het echt niet lukt en ze het ook zeer vervelend vond. Als bericht kreeg ze terug "het is opgelost, volgende keer zelf regelen". Gelukkig maar, maar ook heel vervelend om net te doen alsof ze haar gaan ontslaan. Maar ja, nu de volgende week nog iemand zien te regelen, er reageert gewoon niemand. Bedankt voor jullie reactie's.

Fijn om te horen dat het toch met een sisser af is gelopen. Jammer dat ze wel zo lang in spanning heeft gezeten. 

Als je schrijft "er reageert niemand", benadert ze ook mensen 1 op 1? Dan is de kans op een ja veel groter dan in een groep(sapp?).

Succes in ieder geval!

Kleinduimpje schreef op 25-10-2023 om 10:29:

Nou, dochter hele week geprobeerd vervanging te regelen. Dezelfde dag dat ze moest werken heeft ze geappt naar leidinggevende dat het echt niet lukt en ze het ook zeer vervelend vond. Als bericht kreeg ze terug "het is opgelost, volgende keer zelf regelen". Gelukkig maar, maar ook heel vervelend om net te doen alsof ze haar gaan ontslaan. Maar ja, nu de volgende week nog iemand zien te regelen, er reageert gewoon niemand. Bedankt voor jullie reactie's.

Wat een overdreven gedoe voor een werkgever die zelf geen werk garandeert, maar dan wel beslag wil leggen op de tijd van jonge mensen zelfs als ze van te voren aangeven dat ze niet kunnen. 

volgende keer weer proberen en als dat niet lukt, dit ook weer doodleuk doorgeven. (ik heb ...zoveel mensen geprobeerd. 
De soep wordt kennelijk niet zo heet gegeten als opgediend. Zou dit in mijn achterhoofd houden de volgende keer. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

25-10-2023 om 18:15 Topicstarter

Toen dochter net begon hadden ze haar alle zaterdagavonden ingepland, maar dit wilde ze niet, ja ook haar fout om dit niet meteen te zeggen bij het gesprek. Toen werd er gezegd, je zult moeten en daarom hebben we je aangenomen anders hadden we je niet aangenomen en dan hoef je niet te komen. Dochter heeft dit weken gedaan, maar wilde het op een gegeven moment niet meer. Toen ze aangaf het niet meer te doen was het ook goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.