Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol gedronken op feest


Elaine68 schreef op 15-07-2024 om 19:34:

[..]

Ja hoor dat doe jij ook zo gemakkelijk, nee zeggen.

Ik wel. Maar ik zei nooit nee tegen bier.  

NippyDunlin42

NippyDunlin42

15-07-2024 om 20:08

Anne1234! schreef op 15-07-2024 om 19:57:

[..]

Maar dat is dus precies wat kinderen moeten leren. Ze zullen nog in allerlei situaties terecht gaan komen waarbij ze geconfronteerd worden met iets wat ze eigenlijk niet willen maar waartegen, zeker als groepsdruk een rol speelt, moeilijk nee te zeggen is. En dan moet je blij zijn dat dit nu nog onder het toeziend oog van een volwassene gebeurt die je kind netjes thuis komt brengen....

Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat ik het oké vind dat er drank gehaald wordt voor 16 jarigen waarmee vervolgens drankspelletjes gedaan worden maar uiteindelijk gaat het allemaal om nee leren zeggen en je eigen grenzen leren kennen en bewaken.

Na hun 18de krijgen kinderen de gelegenheid dat te leren. En sommige kunnen het niet en leren het nooit, maar dat terzijde.

Elaine68 schreef op 15-07-2024 om 20:08:

[..]

Na hun 18de krijgen kinderen de gelegenheid dat te leren. En sommige kunnen het niet en leren het nooit, maar dat terzijde.

Best gevaarlijk dat je daarmee wil wachten tot ze 18 zijn. Daarvoor kunnen ze al in allerlei situaties terecht komen waarin nee kunnen zeggen, terwijl je onder druk staat, belangrijk is. Of hou je de kinderen thuis tot hun 18e?

NippyDunlin42

NippyDunlin42

15-07-2024 om 20:48

Anne1234! schreef op 15-07-2024 om 20:44:

[..]

Best gevaarlijk dat je daarmee wil wachten tot ze 18 zijn. Daarvoor kunnen ze al in allerlei situaties terecht komen waarin nee kunnen zeggen, terwijl je onder druk staat, belangrijk is. Of hou je de kinderen thuis tot hun 18e?

Dat is de leeftijd die is vastgesteld door de regering op basis van wat deskundigen daarover te melden hebben.

Dochter van 16 geeft deze week ook een feestje, het komt niet eens in me op om dan bier en wijn in huis te halen daarvoor. Bij haarzelf ook niet trouwens. Dit weekend haalde ik haar op van een feestje en daar was ook geen alcohol. Ik zal wel in een hele schattige bubbel zitten. 

Elaine68 schreef op 15-07-2024 om 20:48:

[..]

Dat is de leeftijd die is vastgesteld door de regering op basis van wat deskundigen daarover te melden hebben.

Zeker, maar hou jij ze tot die leeftijd binnen of altijd onder toezicht?

NippyDunlin42

NippyDunlin42

15-07-2024 om 21:11

Ademes schreef op 15-07-2024 om 21:03:

[..]

Zeker, maar hou jij ze tot die leeftijd binnen of altijd onder toezicht?

Ouders horen dat niet aan te bieden op een feestje.

Elaine68 schreef op 15-07-2024 om 21:11:

[..]

Ouders horen dat niet aan te bieden op een feestje.

Nee en dat doe ik (en gelukkig de meeste ouders van vrienden) ook zeker niet. Toch is de praktijk bij sommige ouders en vrienden helaas anders. Of op feestjes buitenshuis, of excursies. Daar zul je ze dan toch tegen moeten wapenen.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

15-07-2024 om 21:19

Ademes schreef op 15-07-2024 om 21:17:

[..]

Nee en dat doe ik (en gelukkig de meeste ouders van vrienden) ook zeker niet. Toch is de praktijk bij sommige ouders en vrienden helaas anders. Of op feestjes buitenshuis, of excursies. Daar zul je ze dan toch tegen moeten wapenen.

Dat doe je natuurlijk ook zo goed mogelijk. Maar het zijn pubers met hersenen die bepaalde oordeelsvormende denkwijzen kennelijk niet aankunnen. En dat is een feit.

Anne1234! schreef op 15-07-2024 om 20:44:

[..]

Best gevaarlijk dat je daarmee wil wachten tot ze 18 zijn. Daarvoor kunnen ze al in allerlei situaties terecht komen waarin nee kunnen zeggen, terwijl je onder druk staat, belangrijk is. Of hou je de kinderen thuis tot hun 18e?

Nee zeggen in andere situaties leer je je kind al heel vroeg (nee, ik wil geen knuffel ik geef een high5). En ook leren omgaan met groepsdruk.

Maar, ik vind het niet oke als andere volwassenen, zoals bij het voorbeeld van TO, alcohol aanbieden aan mijn minderjarige kind, drank spelletjes toestaan, erbij staan en toekijken en dan een kind laveloos thuis afzetten (kijk mij eens verantwoord bezig zijn denkend)  

Elaine68 schreef op 15-07-2024 om 20:48:

[..]

Dat is de leeftijd die is vastgesteld door de regering op basis van wat deskundigen daarover te melden hebben.

Verkopen mag niet, ze mogen er niet mee Overstraat, maar je mag ze onder de 18 thuis wel alcohol aanbieden. Nix18 is een zeer dringend advies maar geen wet.

Het komt uit voortschrijdend inzicht en aangezien het met roken ook heel lang heeft geduurd voor we zijn gaan denken aan de eerste rookvrije generatie zal dat met alcohol gebruik ook nog wel een aantal decennia gaan duren.

Ik geloof niet dat mijn 16 jarige dochter ooit op een feestje komt waar geen alcohol geschonken wordt.  De oplossing zit mi echt bij je eigen kind.  Je kan natuurrijk in gesprek gaan met de vader,  maar ik verwacht niet dat je zoon daarna nog ergens uitgenodigd wordt.  

Wat zijn de tijden verandert zeg. Mijn zoon is nu 31. In die tijd mocht je vanaf 16 jaar zelf bier bestellen. Bij ons ging de discussie over toen ze 14 waren op verjaardagsfeestjes of er bier was of niet. De meeste ouders stonden het wel toe en anders was er geen feest want dan kwamen ze niet. De pubers waar geen bier mocht geschonken thuis die gaven geen feestje.

Ik heb mijn kinderen  ook expliciet verboden te drinken  voor hun 18e. Bij de oudste werkte dat, bij de jongste niet. Die ging het stiekem doen. Op thuisfeestjes waar de ouders al dan niet thuis waren. Bij uitgaan kreeg ze van een ouder iemand.  Mijn ervaring  helaas: verbieden  helpt niet.  Schattinge bubbels hebben we hier niet, woon in een polderdorp in een regio waar onwijs veel gezopen wordt door jongeren. 
Enige dat helpt is praten praten praten en op de gevaren  wijzen. Kind moet het zelf doorhebben  anders doen ze het gewoon stiekem. 
Hier is dochter een keer heel erg geschrokken  toen een vriendin met hartkwaal out ging door overmatig alcoholgebruik.  En de ene keer dat ze daarna zelf doodziek werd en bleef kotsen. Dat hielp gelukkig.  Maar helemaal  tegenhouden doe je het niet. 
Sommige ( veel ) ouders, zeker in deze regio zijn gewoon zo makkelijk.  Want: wij dronken vroeger toch ook op ons 14e.?? Zo zie je maar weer duidelijk hoe alcohol op jonge leeftijd  de hersenen  aantast....

Verbieden werkt niet. Ja ik denk dat het averechts werkt. Iets wat je niet mag wil men dan vaak graag. Mijn zoon is al vanaf de basisschool bevriend met een gast. Zijn ouders waren heel erg streng. Hij was de enige van de vriendengroep die geen bier mocht drinken. Hij is een lieve vent hoor maar hij kan niet met dank om gaan. Hij drinkt het meest van de hele vriendengroep en kan geen maat houden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.