Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol gedronken op feest


Anne1234! schreef op 15-07-2024 om 17:50:

Ik zou ook focussen op je zoon. Maak afspraken met hem over alcohol gebruik, wijs hem op de risico's, leer hem zelf keuzes te maken en grenzen aan te geven.
Als je zoon zou willen dan zou hij elk weekend waarschijnlijk wel ergens kunnen drinken of misschien zelfs wel drugs kunnen gebruiken of andere foute dingen kunnen doen. Hij moet dus zelf leren om dit niet te doen. Ga hierover in gesprek. Zeg dat je begrijpt dat hij op een gegeven moment bepaalde dingen wil uitproberen maar dat hij heel erg voorzichtig moet zijn hiermee. Leg uit dat het heel gevaarlijk is dat hij opeens meerdere drankjes achter elkaar neemt terwijl hij nog nooit heeft gedronken en dat hij dat niet meer moet doen.

Helemaal waar natuurlijk. Op je eigen kind heb je invloed, op die vader niet. Maar om als ouder te gaan faciliteren dat kinderen drankspelletjes spelen, dan doe je toch echt iets fout. Dan ben je het de kinderen die niet willen drinken expres extra lastig aan het maken. 

Agen schreef op 15-07-2024 om 18:10:

[..]

Helemaal waar natuurlijk. Op je eigen kind heb je invloed, op die vader niet. Maar om als ouder te gaan faciliteren dat kinderen drankspelletjes spelen, dan doe je toch echt iets fout. Dan ben je het de kinderen die niet willen drinken expres extra lastig aan het maken.

Die kunnen toch gewoon nee zeggen? 

Michiel_D schreef op 15-07-2024 om 16:54:

[..]

Ik mag geen links delen op dit forum, maar een vergelijkbare case met een 14 jarig meisje is voor de rechter geweest

Dat meisje kwam al dronken op het feestje  en dan is het strafbare feit niet het alcohol schenken ansich maar het blijven schenken tot een gevaarlijk niveau. 

Nick90 schreef op 15-07-2024 om 18:14:

[..]

Die kunnen toch gewoon nee zeggen?

Je kunt als ouder ook gewoon voor een feestje voor pubers géén bier en wijn in huis halen. Heel normaal anno 2024. 

Agen schreef op 15-07-2024 om 18:17:

[..]

Je kunt als ouder ook gewoon voor een feestje voor pubers géén bier en wijn in huis halen. Heel normaal anno 2024.

Blijkbaar toch niet zo normaal, was in mijn tijd trouwens ook gewoon vrij normaal, vooral examenfeestjes waren rijkelijk voorzien van alcohol. 

Weet je: als je. Als ouder geen alcohol in huis haalt ,doen ze het zelf wel.... Of nemen vrienden het mee als kadootje....Je kan zoiets niet voorkomen...En bij een feestje van een 16 jarige blijven,dat doe. Ik niet...

Ted68 schreef op 15-07-2024 om 18:24:

Weet je: als je. Als ouder geen alcohol in huis haalt ,doen ze het zelf wel.... Of nemen vrienden het mee als kadootje....Je kan zoiets niet voorkomen...En bij een feestje van een 16 jarige blijven,dat doe. Ik niet...

  Niemand deed dat, de ouders zijn meestal wel thuis maar niet dat die pilsjes tapten voor ons ofzo, was meestal zelf pakken. 

Ik was echt wel weg als mijn kinderen een feest gaven.... Helemaal bij de jongste 2, dan waren er wel een oudere broer of oudere zussen thuis.
En dan kwamen de gasten wel met bier

Nick90 schreef op 15-07-2024 om 18:20:

[..]

Blijkbaar toch niet zo normaal, was in mijn tijd trouwens ook gewoon vrij normaal, vooral examenfeestjes waren rijkelijk voorzien van alcohol.

Als die 90 in je nick je geboortejaar is, was dat toen inderdaad heel normaal, maar ondertussen zijn de  inzichten over de negatieve effecten van alcohol op kinderen veranderd.  

Agen schreef op 15-07-2024 om 18:33:

[..]

Als die 90 in je nick je geboortejaar is, was dat toen inderdaad heel normaal, maar ondertussen zijn de inzichten over de negatieve effecten van alcohol op kinderen veranderd.

Het gebeurt gewoon nog steeds hoor. Het is ook niet verboden ofzo. 

Fijn dat jij en jouw kinderen dit niet gedaan hebben Agen .

ík trouwens ook niet . Maar mijn ervaring met mijn 3 inmiddels volwassen kinderen is wel dat nix18 niet altijd werkt.

Roos55 schreef op 15-07-2024 om 19:10:

Fijn dat jij en jouw kinderen dit niet gedaan hebben Agen .

ík trouwens ook niet . Maar mijn ervaring met mijn 3 inmiddels volwassen kinderen is wel dat nix18 niet altijd werkt.

Die ervaring heb ik ook, ik ben wat dat betreft niet naief. Maar ik ga geen drank kopen voor mijn minderjarigen en hun vrienden en ik hou ook wel een oogje in het zeil tijdens feestjes.

Ademes schreef op 15-07-2024 om 19:26:

[..]

Die ervaring heb ik ook, ik ben wat dat betreft niet naief. Maar ik ga geen drank kopen voor mijn minderjarigen en hun vrienden en ik hou ook wel een oogje in het zeil tijdens feestjes.

Zo sta ik er ook in. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

15-07-2024 om 19:34

Nick90 schreef op 15-07-2024 om 18:14:

[..]

Die kunnen toch gewoon nee zeggen?

Ja hoor dat doe jij ook zo gemakkelijk, nee zeggen.

Elaine68 schreef op 15-07-2024 om 19:34:

[..]

Ja hoor dat doe jij ook zo gemakkelijk, nee zeggen.

Maar dat is dus precies wat kinderen moeten leren. Ze zullen nog in allerlei situaties terecht gaan komen waarbij ze geconfronteerd worden met iets wat ze eigenlijk niet willen maar waartegen, zeker als groepsdruk een rol speelt, moeilijk nee te zeggen is. En dan moet je blij zijn dat dit nu nog onder het toeziend oog van een volwassene gebeurt die je kind netjes thuis komt brengen....

Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat ik het oké vind dat er drank gehaald wordt voor 16 jarigen waarmee vervolgens drankspelletjes gedaan worden maar uiteindelijk gaat het allemaal om nee leren zeggen en je eigen grenzen leren kennen en bewaken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.