Envelop
04-02-2025 om 11:09
Flaporen 8 jarige, iets aan doen?
Onze dochter is 8 jaar en heeft een flinke bos krulhaar. Door die bos krullen valt het iets minder op maar ze heeft flinke overhangende oren. Zeker als ze haar haren in een staart heeft is het goed zichtbaar.
Aan de flaporen is makkelijk iets te doen en ik twijfel of we dat moeten willen, ik ben benieuwd naar jullie mening.
Het is een temperamentvolle meid die het soms wat lastig vind om aansluiting te vinden bij haar leeftijdsgenoten. Ze heeft zeker vriendjes en speelt ook graag met anderen maar word soms ook wat gepest. Doordat ze zelfverzekerd is gaat ze er gelukkig best oké mee om maar ik hoop niet dat het erger wordt.
Ze heeft zelf ook het gevoel dat ze anders is dan de rest. Dit heeft te maken met het feit dat ze erg slim is, creatief denkt, diverse allergenen heeft en niet aan alle renspelletjes e.d. meedoet omdat haar astma haar beperkt.
Op school is ze al een paar keer dombo genoemd ivm haar oren.
Manlief is van mening dat we het moeten opereren, de huisarts staat daar ook achter en met een klein sneetje in het oor is het relatief makkelijk te doen.
Dochter zelf snapt niet dat dat nodig is, ze vind zichzelf goed zoals ze is en vind het raar dat we daar wat aan zouden doen. Dit gaf ze aan toen ik een keer voorzichtig aan gaf dat je het kan opereren, we hebben het er verder nog niet samen over gehad.
Nu heeft ze nog de leeftijd dat je het relatief makkelijk kan doen, klasgenoten zullen het door hebben maar het is anders dan wanneer je in de puberteit bent (denk ik).
Wat zouden jullie doen?
Pytha123
05-02-2025 om 07:45
Ik heb een dochter met duidelijke meningen en die ook haar hele leven al heel goed kan kiezen. Zij heeft geen beugel gehad, die idd alleen om cosmetische redenen geweest zou zijn. Ze wilde niet. En toen ze wel heel jong in de pubertijd dreigde te komen en daardoor erg klein zou blijven heeft ze besloten geen pubertijdsremmers te willen. Volgens de artsen was het op het randje of je dat wel of niet zou moeten doen dus mochten we kiezen. Ze heeft nooit spijt gehad. Terwijl deze keuzes rond 9 jaar gemaakt zijn.
MMcGonagall
05-02-2025 om 08:12
Envelop schreef op 05-02-2025 om 07:20:
[..]
Het is zo erg dat andere ouders en opa en oma ons er ook al op hebben aangesproken. Door haar bos krullen vallen ze minder op maat het oor steekt nog altijd door de krullenbos heen.
Ik ben de hoek en het aantal cm wat is opgemeten even kwijt maar het is best extreem.
Haar oren klappen ook wel eens dubbel maar daar heb ik haar met slapen nog nooit over gehoord. Verbranden en last van kou is wel herkenbaar maar dat is op te lossen met zonnebrand en hoedjes en in de winter heeft ze standaard oorwarmers op.
Opa’s en oma’s hebben niet de wijsheid in pacht. Wat dachten ze? Dat jullie het zelf niet hadden gezien? Ik vind het vooral heel onaardig en absoluut niet hun zaak om daar opmerkingen over te maken.
Envelop
05-02-2025 om 08:28
MMcGonagall schreef op 05-02-2025 om 08:12:
[..]
Opa’s en oma’s hebben niet de wijsheid in pacht. Wat dachten ze? Dat jullie het zelf niet hadden gezien? Ik vind het vooral heel onaardig en absoluut niet hun zaak om daar opmerkingen over te maken.
Dit word uit zn verband getrokken. Ze hebben het geconstateerd, geen onaardige opmerkingen over gemaakt en nooit in bijzijn van dochter iets over gezegd.
Een vriendin zei met kraambezoek direct "wat een flaporen! Daar kan je heel makkelijk iets aan laten doen"
Toen zat ik nog vol stress van de bevalling en de start dat ik het niet echt gehoord heb. Achteraf zou ik het liefste toen iets gedaan hebben. Voor sommige mensen klinkt het misschien als naar zo'n opmerking maar ik vind dat niet helemaal gek.
Mevrouw75
05-02-2025 om 08:41
rionyriony schreef op 04-02-2025 om 13:04:
Oren veranderen je uitstraling niet zoals het veranderen van je neus door een neusoperatie dat wél kan doen dus ik ben geneigd om oren wel te laten opereren. Het plaatje is ná eigenlijk altijd beter dan vóór.
Natuurlijk niet doordrijven als ze het niet wil om welke reden dan ook.
Het plaatje ná valt binnen onze minder accepterende normen juist omdat er nu bijna altijd iets aan gedaan wordt.
BritgetJones007
05-02-2025 om 08:44
Envelop schreef op 05-02-2025 om 07:20:
[..]
Het is zo erg dat andere ouders en opa en oma ons er ook al op hebben aangesproken. Door haar bos krullen vallen ze minder op maat het oor steekt nog altijd door de krullenbos heen.
Ik ben de hoek en het aantal cm wat is opgemeten even kwijt maar het is best extreem.
Haar oren klappen ook wel eens dubbel maar daar heb ik haar met slapen nog nooit over gehoord. Verbranden en last van kou is wel herkenbaar maar dat is op te lossen met zonnebrand en hoedjes en in de winter heeft ze standaard oorwarmers op.
Weet je wat ik ook denk. Als ouders zijnde vind je je kind gewoon de leukste, liefste mooiste, dus als het jullie al opvalt, dan denk ik dat je het antwoord wel weet.
Mag ik vragen wat opa en oma daar precies over zeiden tegen jullie?
Mevrouw75
05-02-2025 om 08:45
MMcGonagall schreef op 04-02-2025 om 21:55:
Wat een gekkigheid! Natuurlijk laat je die oren zoals ze zijn als het kind ze helemaal prima vindt. Ik ben verder echt een beetje overdonderd door reacties van mensen die vinden dat je die beslissing voor je kind moet nemen. Het gaat om een puur cosmetisch iets.
Echt helemaal mee eens, zelfs juist uitroep!
BritgetJones007
05-02-2025 om 08:48
Envelop schreef op 05-02-2025 om 08:28:
[..]
Dit word uit zn verband getrokken. Ze hebben het geconstateerd, geen onaardige opmerkingen over gemaakt en nooit in bijzijn van dochter iets over gezegd.
Een vriendin zei met kraambezoek direct "wat een flaporen! Daar kan je heel makkelijk iets aan laten doen"
Toen zat ik nog vol stress van de bevalling en de start dat ik het niet echt gehoord heb. Achteraf zou ik het liefste toen iets gedaan hebben. Voor sommige mensen klinkt het misschien als naar zo'n opmerking maar ik vind dat niet helemaal gek.
Het is dus in de mate van, dat als je haar ziet, het eerste wat je denkt is: oren?
Dat zou ik als ouder ook heel naar vinden voor mijn kind.
Als ik jullie was en je hebt nog twijfels dan zou ik die bespreken met de huisarts.
MMcGonagall
05-02-2025 om 09:44
BritgetJones007 schreef op 05-02-2025 om 08:48:
[..]
Het is dus in de mate van, dat als je haar ziet, het eerste wat je denkt is: oren?
Als ik jullie was en je hebt nog twijfels dan zou ik die bespreken met de huisarts.
Ik zou daar niets van vinden. De zoon van mijn vriend had ook flaporen, net als mijn vriend in iets mindere mate. Ik heb nooit gedacht ‘hé oren’, maar gewoon een leuk jongetje met rood haar (ook al), dat nergens mee gepest werd. Hij is uiteindelijk wel geopereerd met een jaar of 11 omdat zijn moeder (en dus hij) dat heel graag wilde. Nog steeds een leuke jongen en je mist die flaporen heus niet, maar met was net zo prima geweest.
Broadway
05-02-2025 om 09:50
Moederkareltje schreef op 04-02-2025 om 12:12:
"Dochter zelf snapt niet dat dat nodig is, ze vind zichzelf goed zoals ze is en vind het raar dat we daar wat aan zouden doen."
Wat een topper. Niks aan doen dus. Ik zou haar geen dingen aanpraten. Iedereen heeft wel iets. Als we dat allemaal moeten fixen zijn sommigen over 50 jaar nog niet klaar.
Dit.
het feit dat je er na die uitspraak van je dochter nog steeds zoveel over nadenkt dat je er zelfs een topic voor opent is misschien een vraag die je jezelf moet stellen.
Broadway
05-02-2025 om 09:51
[..]
naar voor jezelf bedoel je? kind is 8, niet 3. kind heeft gezegd dat ze helemaal goed is zoals ze is. Dat kunnen veel volwassenen zelfs niet. Topkind!
BritgetJones007
05-02-2025 om 09:51
MMcGonagall schreef op 05-02-2025 om 09:44:
[..]
Ik zou daar niets van vinden. De zoon van mijn vriend had ook flaporen, net als mijn vriend in iets mindere mate. Ik heb nooit gedacht ‘hé oren’, maar gewoon een leuk jongetje met rood haar (ook al), dat nergens mee gepest werd. Hij is uiteindelijk wel geopereerd met een jaar of 11 omdat zijn moeder (en dus hij) dat heel graag wilde. Nog steeds een leuke jongen en je mist die flaporen heus niet, maar met was net zo prima geweest.
Klopt, en fijn juist dat je dat zo ziet....maar helaas geld dat dus niet voor iedereen en dat is het probleem waar kind flink last van kan krijgen
Garfield77
05-02-2025 om 09:56
Envelop schreef op 05-02-2025 om 07:23:
Voor de duidelijkheid. Ik ben aan het zoeken hoe ikzelf hier in sta voordat ik echt het gesprek met dochter aanga. Sta ik er zelf achter om er iets aan te doen of niet?
Indien dochter het écht niet wil zullen we haar niet dwingen en het open laten voor later.
Als dochter echt niet wil, moet je het ook zeker niet dwingen. Aan de andere kant; je schrijft dat haar flaporen best extreem zijn. Stel dat je als ouders besluit toch de ingreep te laten doen bijvoorbeeld met als motivatie omdat de ingreep nu makkelijker gedaan kan worden door de staat van het kraakbeen en misschien toch om pesten te voorkomen / te voorkomen altijd overal als flappie bekend te staan ( want ook al trekt een persoon zich niks aan van pesten, leuk is het ook niet). Wat is dan het bezwaar? De kans dat dochter het later jullie kwalijk neemt want "ik had toch liever met flaporen door het leven gegaan" is denk ik ook niet zo groot.
Mevrouw75
05-02-2025 om 10:01
[..]
Het eerst wat je bij iemand ziet: hé, blauwe ogen, hé, een grote bos krullen.
Een constatering kan gewoon, is totaal neutraal.
BritgetJones007
05-02-2025 om 10:03
Mevrouw75 schreef op 05-02-2025 om 10:01:
[..]
Het eerst wat je bij iemand ziet: hé, blauwe ogen, hé, een grote bos krullen.
Een constatering kan gewoon, is totaal neutraal.
Het gaat dus om de niet neutrale constatering