Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Flaporen 8 jarige, iets aan doen?

Onze dochter is 8 jaar en heeft een flinke bos krulhaar. Door die bos krullen valt het iets minder op maar ze heeft flinke overhangende oren. Zeker als ze haar haren in een staart heeft is het goed zichtbaar.

Aan de flaporen is makkelijk iets te doen en ik twijfel of we dat moeten willen, ik ben benieuwd naar jullie mening.

Het is een temperamentvolle meid die het soms wat lastig vind om aansluiting te vinden bij haar leeftijdsgenoten. Ze heeft zeker vriendjes en speelt ook graag met anderen maar word soms ook wat gepest. Doordat ze zelfverzekerd is gaat ze er gelukkig best oké mee om maar ik hoop niet dat het erger wordt.

Ze heeft zelf ook het gevoel dat ze anders is dan de rest. Dit heeft te maken met het feit dat ze erg slim is, creatief denkt, diverse allergenen heeft en niet aan alle renspelletjes e.d. meedoet omdat haar astma haar beperkt.
Op school is ze al een paar keer dombo genoemd ivm haar oren.

Manlief is van mening dat we het moeten opereren, de huisarts staat daar ook achter en met een klein sneetje in het oor is het relatief makkelijk te doen.

Dochter zelf snapt niet dat dat nodig is, ze vind zichzelf goed zoals ze is en vind het raar dat we daar wat aan zouden doen. Dit gaf ze aan toen ik een keer voorzichtig aan gaf dat je het kan opereren, we hebben het er verder nog niet samen over gehad.

Nu heeft ze nog de leeftijd dat je het relatief makkelijk kan doen, klasgenoten zullen het door hebben maar het is anders dan wanneer je in de puberteit bent (denk ik).

Wat zouden jullie doen?

Ik neig zelf naar luisteren naar je dochter. Volgens mij weet jullie dochter heel goed wat ze wel en niet wil. 

Is de operatie wel mogelijk op latere leeftijd als ze van mening verandert?

Een 8-jarige is denk ik prima in staat om aan te geven wat ze wel/niet wil. Als het dus gaat om een operatie die niet nodig is voor de gezondheid, dan zou ik de mening van dochter volgen. Geen operatie dus. 

Wel zou ik een wat uitgebreider gesprek met haar voeren dan het 'voorzichtig aangeven' over de voor- en nadelen van wel of niet opereren, zodat zij een beter onderbouwde keus kan maken. En als ze nu kiest voor niet en later toch wil, dan kan dat altijd nog.

Envelop

Envelop

04-02-2025 om 11:19 Topicstarter

HumpieDumpie schreef op 04-02-2025 om 11:17:

Een 8-jarige is denk ik prima in staat om aan te geven wat ze wel/niet wil. Als het dus gaat om een operatie die niet nodig is voor de gezondheid, dan zou ik de mening van dochter volgen. Geen operatie dus.

Wel zou ik een wat uitgebreider gesprek met haar voeren dan het 'voorzichtig aangeven' over de voor- en nadelen van wel of niet opereren, zodat zij een beter onderbouwde keus kan maken. En als ze nu kiest voor niet en later toch wil, dan kan dat altijd nog.

Ja dat wil ik ook gaan doen, maar voordat ik het gesprek in ga wil ik eerst mijn eigen mening vormen.

Enerzijds zou ik het wel willen doen omdat ze best groot zijn. Anderzijds wil ik haar absoluut niet het idee geven dat ze niet mooi is zoals ze is en haar zelfvertrouwen aantasten. Het is een prachtig meisje om te zien én ze is heel bijzonder qua karakter. Daar wil ik niks aan veranderen.

Oh wat lastig, vooral omdat ze zelf het zelf niet nodig vindt! Ik neig ook naar niet, het kan ook op latere leeftijd, wanneer ze dat zelf wil, hoewel het dan wat ingrijpender is.

Een kennis heeft het op 22-jarige leeftijd gedaan, heeft er wel veel last van gehad, maar zeker geen spijt van. Had het overigens zelf wel eerder gewild, maar zijn ouders vonden het niet nodig. Hij heeft nog steeds een "flaporentrauma", en vindt flaporen ook een naar woord (noemt het zelf: afstaande oren)

Envelop

Envelop

04-02-2025 om 11:22 Topicstarter

Zebra04 schreef op 04-02-2025 om 11:20:

Oh wat lastig, vooral omdat ze zelf het zelf niet nodig vindt! Ik neig ook naar niet, het kan ook op latere leeftijd, wanneer ze dat zelf wil, hoewel het dan wat ingrijpender is.

Een kennis heeft het op 22-jarige leeftijd gedaan, heeft er wel veel last van gehad, maar zeker geen spijt van. Had het overigens zelf wel eerder gewild, maar zijn ouders vonden het niet nodig. Hij heeft nog steeds een "flaporentrauma", en vindt flaporen ook een naar woord (noemt het zelf: afstaande oren)

Last van de operatie of van zijn overhangende oren? Zo noemt man het altijd "overhangende oren" maar zodat iedereen hier direct weet wat ik bedoel heb ik het woord flaporen gebruikt.

Naar dochter luisteren, het nu laten voor wat het is, en begin groep 8 peilen of ze van mening veranderd is.  

Als jouw dochter zelf tevreden is en er is geen medische noodzaak, waarom.zou je er dan zelfs maar over nadenken?

Envelop schreef op 04-02-2025 om 11:22:

[..]

Last van de operatie of van zijn overhangende oren? Zo noemt man het altijd "overhangende oren" maar zodat iedereen hier direct weet wat ik bedoel heb ik het woord flaporen gebruikt.

Ik bedoelde van de operatie, maar hij heeft zeker ook last gehad van zijn overhangende oren

Lastig, vooral omdat je als ouders misschien eerder doorhebt dat de kans groot is dat ze daarom gepest kan worden. Ook de huisarts voelt dat denk ik goed aan.

Je dochter voelt dit zelf nog niet goed aan en snapt nog niet waarom. Jullie als ouders willen haar niet het gevoel geven dat ze niet goed is zoals ze is en daarom zorgt dat bij jullie voor twijfels en sta je voor je gevoel in een spagaat.

Ik zou jullie als ouders aanraden hier met de huisarts over in gesprek te gaan en kijken of jullie qua gevoel iets stabieler worden in jullie keuze.
Maar omdat het in haar aangezicht zit, snap ik wel dat je daarover nadenkt, omdat zoiets ook kwetsbaar kan maken

"Dochter zelf snapt niet dat dat nodig is, ze vind zichzelf goed zoals ze is en vind het raar dat we daar wat aan zouden doen."

Wat een topper. Niks aan doen dus. Ik zou haar geen dingen aanpraten. Iedereen heeft wel iets. Als we dat allemaal moeten fixen zijn sommigen over 50 jaar nog niet klaar. 

Dochter heeft ook flaporen. Toen ze klein was hebben we er niks aan gedaan omdat ze al een hoop medische ellende had en ik nog een operatie erbij niet goed voor haar vond. Later wilde ze het zelf niet. De verzekering betaalt tot 18 jaar. Ik heb het aan haarzelf overgelaten en het is niet gebeurd. Maar nu heeft ze het er wel eens over dat ze had gewild dat ze het op jonge leeftijd wel had gedaan. In haar werk in de zorg moet ze haar haar uit haar gezicht dragen, dus je ziet wel altijd haar oren. 

Een dochter van 8 die zichzelf goedvindt zoals ze is zou in beginsel op dat punt niet moeten worden tegengesproken

Er is geen medische noodzaak, het is puur cosmetisch. Dochter heeft van die oren nu geen last. Als ze die last later ooit krijgt, kan ze alsnog geopereerd worden, dus het is ook niet zo dat als het nu niet gebeurt, het nooit meer kan. 

Kortom: nu niks doen, zeggen dat ze er altijd nog wat aan kan laten doen als ze dat wil, en het daarbij laten. 

Als ze in de toekomst ooit weer over haar oren begint, lijkt het me vroeg genoeg om het weer over opereren te hebben. En misschien heeft ze er wel nooit last van, dat kan ook nog. 

Als het kind het echt niet wil kun je het niet afdwingen denk ik en dat is ook niet nodig. Wel zou ik goed in gesprek gaan met haar met een duidelijke uitleg wat de ingreep inhoudt ( soms maken kinderen een ingreep veel enger en groter in hun gedachten dan het is) en de uitleg dat als ze groter is en ze wil het dan wel de ingreep minder eenvoudig is dan wanneer je het laat doen als je jong bent. Zijn soms lastige afwegingen als ouder; mijn zoon had een erg lelijk gebit maar wilde geen beugel toch moest dit van ons en nu is hij toch wel erg blij dat we het gedaan hebben. Kinderen van 8 jaar vinden heel veel niet nodig maar overzien het gewoon vaak nog niet.

Ik heb zelf ook deze operatie gehad. Wel pas in groep 8. Is ze nu niet wat jong voor deze beslissing? Ik wilde zelf toen de operatie, geen zin om vanwege mijn oren gepest te worden op de middelbare school. De operatie en hersteltijd vond ik wel meevallen. Ik was alleen echt kotsmisselijk van de narcose, dat herinner ik me nu nog alsof het de dag van gisteren was. Verder herinner ik me dat ik een soort tulband van verband had, ik had een stoel in een soort troon veranderd en deed alsof ik een prinses was haha.

Garfield77 schreef op 04-02-2025 om 12:15:

Als het kind het echt niet wil kun je het niet afdwingen denk ik en dat is ook niet nodig. Wel zou ik goed in gesprek gaan met haar met een duidelijke uitleg wat de ingreep inhoudt ( soms maken kinderen een ingreep veel enger en groter in hun gedachten dan het is) en de uitleg dat als ze groter is en ze wil het dan wel de ingreep minder eenvoudig is dan wanneer je het laat doen als je jong bent. Zijn soms lastige afwegingen als ouder; mijn zoon had een erg lelijk gebit maar wilde geen beugel toch moest dit van ons en nu is hij toch wel erg blij dat we het gedaan hebben. Kinderen van 8 jaar vinden heel veel niet nodig maar overzien het gewoon vaak nog niet.

Ik vind flaporen toch wel een heel andere zaak dan sheefstaands tanden. Flaporen kunnen ook heel schattig zijn. Kwestie van smaak. Mijn baby heeft ze ook. Bloedmooi met flapoortjes. Er zijn zelfs modellen met flaporen. Soms kan het een extra kers op de taart zijn. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.