Envelop
04-02-2025 om 11:09
Flaporen 8 jarige, iets aan doen?
Onze dochter is 8 jaar en heeft een flinke bos krulhaar. Door die bos krullen valt het iets minder op maar ze heeft flinke overhangende oren. Zeker als ze haar haren in een staart heeft is het goed zichtbaar.
Aan de flaporen is makkelijk iets te doen en ik twijfel of we dat moeten willen, ik ben benieuwd naar jullie mening.
Het is een temperamentvolle meid die het soms wat lastig vind om aansluiting te vinden bij haar leeftijdsgenoten. Ze heeft zeker vriendjes en speelt ook graag met anderen maar word soms ook wat gepest. Doordat ze zelfverzekerd is gaat ze er gelukkig best oké mee om maar ik hoop niet dat het erger wordt.
Ze heeft zelf ook het gevoel dat ze anders is dan de rest. Dit heeft te maken met het feit dat ze erg slim is, creatief denkt, diverse allergenen heeft en niet aan alle renspelletjes e.d. meedoet omdat haar astma haar beperkt.
Op school is ze al een paar keer dombo genoemd ivm haar oren.
Manlief is van mening dat we het moeten opereren, de huisarts staat daar ook achter en met een klein sneetje in het oor is het relatief makkelijk te doen.
Dochter zelf snapt niet dat dat nodig is, ze vind zichzelf goed zoals ze is en vind het raar dat we daar wat aan zouden doen. Dit gaf ze aan toen ik een keer voorzichtig aan gaf dat je het kan opereren, we hebben het er verder nog niet samen over gehad.
Nu heeft ze nog de leeftijd dat je het relatief makkelijk kan doen, klasgenoten zullen het door hebben maar het is anders dan wanneer je in de puberteit bent (denk ik).
Wat zouden jullie doen?
HumpieDumpie
04-02-2025 om 12:33
Envelop schreef op 04-02-2025 om 11:19:
[..]
Enerzijds zou ik het wel willen doen omdat ze best groot zijn. Anderzijds wil ik haar absoluut niet het idee geven dat ze niet mooi is zoals ze is en haar zelfvertrouwen aantasten. Het is een prachtig meisje om te zien én ze is heel bijzonder qua karakter. Daar wil ik niks aan veranderen.
Zou je het gesprek wel aangaan als ze een scheef gebit zou hebben en een beugel zou moeten? Beugels vinden we in onze maatschappij heel gewoon. Ik ken weinig ouders die tegen de kinderen met een scheef gebit zeggen 'je hoeft geen beugel' (wordt hooguit gezegd om financiële redenen).
Met de (luchtige) insteek van een beugel zou ik het gesprek aangaan over een oor correctie. Het hoeft niet, mag wel. Dit zijn de voor- en nadelen.
Bolmieke
04-02-2025 om 12:35
Op de middelbare school een meisje in de klas met echte flaporen, ze droeg altijd een strakke paardenstaart. Ze droeg haar flaporen met trots, was een heel populair meisje.
Als kinderen je dochter zouden willen pesten vinden ze altijd wel wat. De beste bescherming is zelfvertrouwen en dat kun jij als ouder geven door je kind goed te vinden zoals het is!
Kersje
04-02-2025 om 12:38
Ik zou deze keuze bij kind zelf laten en haar juist stimuleren mbt haar zelfverzekerdheid. (Gezien zij zelf een operatie nu niet nodig vindt). Nog tijd genoeg tot zij 18 is, wellicht denkt zij er over een paar jaar anders over (of niet)!
Garfield77
04-02-2025 om 12:41
Moederkareltje schreef op 04-02-2025 om 12:33:
[..]
Ik vind flaporen toch wel een heel andere zaak dan sheefstaands tanden. Flaporen kunnen ook heel schattig zijn. Kwestie van smaak. Mijn baby heeft ze ook. Bloedmooi met flapoortjes. Er zijn zelfs modellen met flaporen. Soms kan het een extra kers op de taart zijn.
Het is inderdaad een kwestie van smaak, zoals met zoveel dingen. Ik vind dat niet anders bij scheve tanden; die zie je alleen als iemand zijn mond open doet, flaporen zie je (bijna) altijd. Je eigen baby vindt je altijd schattig en een baby vind ik ook weer anders dan een grotere meid of puber. Het gaat er denk ik vooral om dat dochter van TO er goed over nadenkt of ze er geen spijt van krijgt als ze het niet doet. Doe je het op latere leeftijd heb je langer herstel en kan het minder mooi worden heb ik ooit gelezen.
rionyriony
04-02-2025 om 13:04
Oren veranderen je uitstraling niet zoals het veranderen van je neus door een neusoperatie dat wél kan doen dus ik ben geneigd om oren wel te laten opereren. Het plaatje is ná eigenlijk altijd beter dan vóór.
Natuurlijk niet doordrijven als ze het niet wil om welke reden dan ook.
Peertjuh
04-02-2025 om 13:31
rionyriony schreef op 04-02-2025 om 13:04:
Oren veranderen je uitstraling niet zoals het veranderen van je neus door een neusoperatie dat wél kan doen dus ik ben geneigd om oren wel te laten opereren. Het plaatje is ná eigenlijk altijd beter dan vóór.
Natuurlijk niet doordrijven als ze het niet wil om welke reden dan ook.
Ik zou het zeker wel serieus overwegen en het advies van de huisarts volgen en dit juist doen nu zij er ( nog) geen problemen in ervaart. En naar je dochter toe zou ik het vooral helemaal niet zo groot maken; sommige kinderen hebben scheve tanden, of vooruitstaande tanden, sommigen hebben slechte ogen of een lui oog en sommigen hebben flaporen.
MarvelousM
04-02-2025 om 13:46
Ik zou de beslissing niet aan een kind van 8 overlaten. Gewoon zeggen dat het nodig is.
Moederkareltje
04-02-2025 om 13:57
Garfield77 schreef op 04-02-2025 om 12:41:
[..]
Het is inderdaad een kwestie van smaak, zoals met zoveel dingen. Ik vind dat niet anders bij scheve tanden; die zie je alleen als iemand zijn mond open doet, flaporen zie je (bijna) altijd. Je eigen baby vindt je altijd schattig en een baby vind ik ook weer anders dan een grotere meid of puber. Het gaat er denk ik vooral om dat dochter van TO er goed over nadenkt of ze er geen spijt van krijgt als ze het niet doet. Doe je het op latere leeftijd heb je langer herstel en kan het minder mooi worden heb ik ooit gelezen.
Ow ik vind scheve tanden onverzorgd overkomen. Dat denk ik nooit bij flaporen of een grote neus. Dat noem ik meer karakteristiek. Als ik iemand op tv zie die een hoge pief is met scheve tanden denk ik altijd jezus wat onverzorgd, je hebt toch geld. Doe er iets aan. Dat denk ik nooit bij een grote neus.
Temet
04-02-2025 om 14:19
" Doe je het op latere leeftijd heb je langer herstel en kan het minder mooi worden heb ik ooit gelezen."
Maar dat wil niet zeggen dat het ook echt nu zo is. MIsschien was dat vroeger zo maar nu niet meer. Dat is iets om na te vragen.
Hoe je het ook wendt of keert, een operatie geeft overlast en gedoe. Dat doe je een 8-jarige dan dus aan voor iets waar dat kind zelf geen behoefte aan heeft, want dat kind kan nu wel vinden dat ze goed is zoals ze is, maar "men" vindt dan kennelijk dat dat niet kan met flaporen. Komt naar mijn smaak toch neer op: kind moet pijn lijden, want ouders vinden haar oren niet mooi.
Wat betreft die scheven tanden: dochters voortanden zijn net niet helemaal recht. Tandarts vindt een beugel niet nodig. Dochter vindt een beugel niet nodig. Dan vind ik een beugel ook niet nodig. Zou dochter er een gewild hebben, dan hadden we erover kunnen praten, maar zolang zij het niet wil en de tandarts niet zegt dat het noodzakelijk is, vind ik het prima. Het is haar gebit.
Garfield77
04-02-2025 om 14:24
Moederkareltje schreef op 04-02-2025 om 13:57:
[..]
Ow ik vind scheve tanden onverzorgd overkomen. Dat denk ik nooit bij flaporen of een grote neus. Dat noem ik meer karakteristiek. Als ik iemand op tv zie die een hoge pief is met scheve tanden denk ik altijd jezus wat onverzorgd, je hebt toch geld. Doe er iets aan. Dat denk ik nooit bij een grote neus.
Nee dat heb ik dan weer niet. Ik vind flaporen echt niet mooi en daardoor ook onverzorgd overkomen net als scheve tanden, omdat het vrij simpel te verhelpen is. Met een neus heb ik dat dan weer minder maar zijn de ingrepen ook ingrijpender, langer herstel en wordt het lang niet altijd mooier. Maar goed, iedereen mag dat natuurlijk zelf weten en zijn eigen smaak daarin hebben. Persoonlijk zou ik mijn kind wel aan flapoortjes laten opereren denk ik, maar goed ik heb makkelijk praten want mijn kind heeft geen flaporen.
Garfield77
04-02-2025 om 14:38
Temet schreef op 04-02-2025 om 14:19:
" Doe je het op latere leeftijd heb je langer herstel en kan het minder mooi worden heb ik ooit gelezen."
Maar dat wil niet zeggen dat het ook echt nu zo is. MIsschien was dat vroeger zo maar nu niet meer. Dat is iets om na te vragen.
Hoe je het ook wendt of keert, een operatie geeft overlast en gedoe. Dat doe je een 8-jarige dan dus aan voor iets waar dat kind zelf geen behoefte aan heeft, want dat kind kan nu wel vinden dat ze goed is zoals ze is, maar "men" vindt dan kennelijk dat dat niet kan met flaporen. Komt naar mijn smaak toch neer op: kind moet pijn lijden, want ouders vinden haar oren niet mooi.
Wat betreft die scheven tanden: dochters voortanden zijn net niet helemaal recht. Tandarts vindt een beugel niet nodig. Dochter vindt een beugel niet nodig. Dan vind ik een beugel ook niet nodig. Zou dochter er een gewild hebben, dan hadden we erover kunnen praten, maar zolang zij het niet wil en de tandarts niet zegt dat het noodzakelijk is, vind ik het prima. Het is haar gebit.
Er zullen ook genoeg ouders zijn die het wellicht doen om pesten te voorkomen en niet uitsluitend uit cosmetisch oogpunt. Natuurlijk zijn de Pesters fout maar ik kan me best voorstellen dat ouders dit meenemen in hun overwegingen. Jonge kinderen overzien nog niet alles en willen vaak iets niet maar dan beslis je vaak toch als ouders. Pijnlijden valt erg mee het is geen grote ingreep. Net zoals bij tanden; een beugel is geen verplichting maar ik heb diverse volwassenen meegemaakt die er toch wel erg veel spijt van hadden het niet gedaan te hebben toen ze jong waren. Dan kun je het altijd nog doen maar is het vaak een stuk duurder en toch anders dan wanneer je het doet in de periode dat de halve school met een beugel rondloopt.
Ademes
04-02-2025 om 14:41
Scheve tanden zijn niet altijd heel makkelijk te verhelpen. En hoe dan ook, kind moet ook daarin meewerken. Onze orthodontist was daar altijd wel heel stellig in, het kind moest het (ook) willen, anders maakte dat de kans op een succesvolle behandeling een stuk kleiner. En rechte tanden kunnen er ook heel onverzorgd uitzien...
Ik denk dat je je dochter niet moet pushen. Je kunt het er met haar over hebben, je kunt voor-en-na foto's met haar bekijken, maar voor mij zou het heel belangrijk zijn dat zij het ook echt wil. Want wat nou als het pesten na een operatie niet ophoudt?
Diezijnvanmij
04-02-2025 om 14:42
Ik ben echt verbaasd dat iedereen zegt doen.
Je kind heeft er geen last van en wil het niet laten corrigeren. Daarmee is de zaak dan toch afgedaan? Dit heeft geen enkel praktisch nut. En een cosmetische operatie (snijden in een gezond lichaam) tegen de wil van een kind in... waarom??
MarvelousM
04-02-2025 om 14:56
Diezijnvanmij schreef op 04-02-2025 om 14:42:
Ik ben echt verbaasd dat iedereen zegt doen.
Je kind heeft er geen last van en wil het niet laten corrigeren. Daarmee is de zaak dan toch afgedaan? Dit heeft geen enkel praktisch nut. En een cosmetische operatie (snijden in een gezond lichaam) tegen de wil van een kind in... waarom??
Voor het welzijn en zelfbeeld van een wat groter kind / jongvolwassene.
Dat een kind een beugel moet willen vind ik ook maar vreemd. Geen enkel kind 'wil' een beugel. Het is gewoon nodig. Klaar.
Kinderen zijn nogal van de korte termijn. Het is de taak van ouders (vind ik) om aan de lange termijn te denken en te handelen in het belang van het kind.
Temet
04-02-2025 om 15:17
" Dat een kind een beugel moet willen vind ik ook maar vreemd. Geen enkel kind 'wil' een beugel. Het is gewoon nodig. Klaar."
Soms is het nodig, namelijk als de stand van de tanden hoogstwaarschijnlijk of zeker problemen oplevert of gaat opleveren. Omdat je niet goed kan kauwen, omdat de boel niet goed schoongehouden kan worden, omdat je mond niet goed dicht kan vanwege ver uitstekende voortanden, verzin het maar.
De rest is cosmetica. En dat is niet "nodig". Tenzij je vindt dat je in uiterlijk niet mag afwijken van de norm, dan schep je je eigen noodzaak. En als jij dan je kind wil dwingen tot een hoop gedoe en overlast omdat jij niet wil dat je kind qua uiterlijk afwijkt van het gemiddelde dan kan dat natuurlijk, en dan kan je dat ook best als "nodig"' verpakken voor het kind, maar of de omgeving dat met je eens is, is de vraag.
Terug naar TO, iemand had het over het stoppen van pesten, maar het kind van TO wordt zo te lezen niet gepest, en al helemaal niet met haar oren. Dus dan heb je het hooguit over een operatie om mogelijk pesten in de toekomst te voorkomen. Vind ik nog steeds geen goede reden. Het is namelijk maar zeer de vraag of een kind met flaporen zal worden gepest met die flaporen.
Wat mij betreft: als het puur gaat om cosmetische dingen en de ingreep is niet per se heel veel moeilijker op latere leeftijd, dan zou ik die ingreep alleen laten doen als het kind er zelf achter staat. Het is haar hoofd waaraan gesleuteld wordt hè, niet dat van de ouders.