Envelop
04-02-2025 om 11:09
Flaporen 8 jarige, iets aan doen?
Onze dochter is 8 jaar en heeft een flinke bos krulhaar. Door die bos krullen valt het iets minder op maar ze heeft flinke overhangende oren. Zeker als ze haar haren in een staart heeft is het goed zichtbaar.
Aan de flaporen is makkelijk iets te doen en ik twijfel of we dat moeten willen, ik ben benieuwd naar jullie mening.
Het is een temperamentvolle meid die het soms wat lastig vind om aansluiting te vinden bij haar leeftijdsgenoten. Ze heeft zeker vriendjes en speelt ook graag met anderen maar word soms ook wat gepest. Doordat ze zelfverzekerd is gaat ze er gelukkig best oké mee om maar ik hoop niet dat het erger wordt.
Ze heeft zelf ook het gevoel dat ze anders is dan de rest. Dit heeft te maken met het feit dat ze erg slim is, creatief denkt, diverse allergenen heeft en niet aan alle renspelletjes e.d. meedoet omdat haar astma haar beperkt.
Op school is ze al een paar keer dombo genoemd ivm haar oren.
Manlief is van mening dat we het moeten opereren, de huisarts staat daar ook achter en met een klein sneetje in het oor is het relatief makkelijk te doen.
Dochter zelf snapt niet dat dat nodig is, ze vind zichzelf goed zoals ze is en vind het raar dat we daar wat aan zouden doen. Dit gaf ze aan toen ik een keer voorzichtig aan gaf dat je het kan opereren, we hebben het er verder nog niet samen over gehad.
Nu heeft ze nog de leeftijd dat je het relatief makkelijk kan doen, klasgenoten zullen het door hebben maar het is anders dan wanneer je in de puberteit bent (denk ik).
Wat zouden jullie doen?
Moederkareltje
05-02-2025 om 14:46
Garfield77 schreef op 05-02-2025 om 14:29:
[..]
Kinderen willen zo vaak iets niet, maar gaan daar gewoon niet altijd over. Als ouders heb je de rol om verder vooruit te kijken en te beslissen wat wijsheid is. De een zal zijn kind dan pas laten opereren als het enorm gepest wordt en daar flink last van heeft of de oren telkens verbrand heeft of opengehaald bij sport, en de andere ouder is dat liever voor. Met beiden niks mis hoor. Gelukkig mag iedereen dat zelf bepalen. Ik snap het dilemma van To wel want haar dochter wordt al gepest en heeft moeite met aansluiting. Verder is de operatie nog niet echt besproken met dochter, het is een keertje zijdelings benoemd zonder dat dochter precies weet wat het inhoudt.
Het hebben van flaporen hoeft inderdaad geen verregaande gevolgen te hebben maar de ingreep wordt niet voor niets zo vaak gedaan al decennia lang: omdat het vaak wel gevolgen heeft en gebleken is dat veel mensen met flaporen zich echt beter voelen na de ingreep.
1 valse tegenstelling. Er zit een hoop tussen.
2 Dit meisje is een keer of paar keer uitgescholden of erop gewezen. Niet gepest. Iedereen word in zijn leven wel een uitgescholden.
3 de reden waarom zo vaak gedaan wordt is gemak niet ernst. Er zeggen hier meerdere omdat het juist een makkelijke operatie is daarom grijpen mensen er meer naar. Niet omdat het vaak wel gevolgen heeft want dat weet je niet bij iedereen als je het preventief al doet. Zegt niks over dat flaporen erger zijn dan een haakneus voor iemands welzijn. Erg dat alle flaporen zo worden weggepoetst zodat het nog opvallender is als iemand ze wel heeft. Nare ontwikkeling.
Garfield77
05-02-2025 om 15:08
Moederkareltje schreef op 05-02-2025 om 14:46:
[..]
1 valse tegenstelling. Er zit een hoop tussen.
2 Dit meisje is een keer of paar keer uitgescholden of erop gewezen. Niet gepest. Iedereen word in zijn leven wel een uitgescholden.
3 de reden waarom zo vaak gedaan wordt is gemak niet ernst. Er zeggen hier meerdere omdat het juist een makkelijke operatie is daarom grijpen mensen er meer naar. Niet omdat het vaak wel gevolgen heeft want dat weet je niet bij iedereen als je het preventief al doet. Zegt niks over dat flaporen erger zijn dan een haakneus voor iemands welzijn. Erg dat alle flaporen zo worden weggepoetst zodat het nog opvallender is als iemand ze wel heeft. Nare ontwikkeling.
To geeft zelf aan dat haar dochter gepest wordt, zie openingspost. Jij noemt het geen pesten puur omdat jij een operatie niet nodig zou vinden. Uitschelden is ook pesten.
De reden waarom het zo vaak gedaan wordt is wel ernst en blijkt ook uit onderzoek, heeft To ook gedeeld: veel mensen zijn gelukkiger en voelen zich beter na de ingreep. En velen ervaren er andere hinder aan behalve pesten, ook eerder genoemd.
Kersje
05-02-2025 om 15:50
Garfield77 schreef op 05-02-2025 om 15:08:
[..]
To geeft zelf aan dat haar dochter gepest wordt, zie openingspost. Jij noemt het geen pesten puur omdat jij een operatie niet nodig zou vinden. Uitschelden is ook pesten.
De reden waarom het zo vaak gedaan wordt is wel ernst en blijkt ook uit onderzoek, heeft To ook gedeeld: veel mensen zijn gelukkiger en voelen zich beter na de ingreep. En velen ervaren er andere hinder aan behalve pesten, ook eerder genoemd.
TO schrijft ‘wordt soms ook wat gepest’ en ja, iedere ‘pest’ zou verboden moeten zijn, maar als zij enorm gepest zou worden had TO dit wel anders beschreven.
Dat jij haar tot een operatie zou dwingen is ook meer dan duidelijk, maar het allerbelangrijkste wat hier geschreven werd, nl dat dochter dat maar raar en NIET nodig vindt, daar lees jij dan weer gemakshalve overheen.
Nogal hypocriet om zo fel te reageren op de zgn tegenstanders van een operatie (voor nu!)
Fiorah
05-02-2025 om 17:30
Envelop schreef op 05-02-2025 om 08:28:
[..]
Dit word uit zn verband getrokken. Ze hebben het geconstateerd, geen onaardige opmerkingen over gemaakt en nooit in bijzijn van dochter iets over gezegd.
Een vriendin zei met kraambezoek direct "wat een flaporen! Daar kan je heel makkelijk iets aan laten doen"
Toen zat ik nog vol stress van de bevalling en de start dat ik het niet echt gehoord heb. Achteraf zou ik het liefste toen iets gedaan hebben. Voor sommige mensen klinkt het misschien als naar zo'n opmerking maar ik vind dat niet helemaal gek.
Ik vind jou bewonderenswaardig mild.