Envelop
04-02-2025 om 11:09
Flaporen 8 jarige, iets aan doen?
Onze dochter is 8 jaar en heeft een flinke bos krulhaar. Door die bos krullen valt het iets minder op maar ze heeft flinke overhangende oren. Zeker als ze haar haren in een staart heeft is het goed zichtbaar.
Aan de flaporen is makkelijk iets te doen en ik twijfel of we dat moeten willen, ik ben benieuwd naar jullie mening.
Het is een temperamentvolle meid die het soms wat lastig vind om aansluiting te vinden bij haar leeftijdsgenoten. Ze heeft zeker vriendjes en speelt ook graag met anderen maar word soms ook wat gepest. Doordat ze zelfverzekerd is gaat ze er gelukkig best oké mee om maar ik hoop niet dat het erger wordt.
Ze heeft zelf ook het gevoel dat ze anders is dan de rest. Dit heeft te maken met het feit dat ze erg slim is, creatief denkt, diverse allergenen heeft en niet aan alle renspelletjes e.d. meedoet omdat haar astma haar beperkt.
Op school is ze al een paar keer dombo genoemd ivm haar oren.
Manlief is van mening dat we het moeten opereren, de huisarts staat daar ook achter en met een klein sneetje in het oor is het relatief makkelijk te doen.
Dochter zelf snapt niet dat dat nodig is, ze vind zichzelf goed zoals ze is en vind het raar dat we daar wat aan zouden doen. Dit gaf ze aan toen ik een keer voorzichtig aan gaf dat je het kan opereren, we hebben het er verder nog niet samen over gehad.
Nu heeft ze nog de leeftijd dat je het relatief makkelijk kan doen, klasgenoten zullen het door hebben maar het is anders dan wanneer je in de puberteit bent (denk ik).
Wat zouden jullie doen?
Diezijnvanmij
05-02-2025 om 10:06
Ik vraag me wel af hoe jullie dan om zouden gaan met een wipneusje, een kuiltje in de kin of bolle wangen... Waarom moeten persoonlijke kenmerken waar een ander je om kan pesten uitgewist worden?? Wat vreselijk verdrietig als je ouders je al niet kunnen accepteren om hoe je eruit ziet.
Mevrouw75
05-02-2025 om 10:11
Diezijnvanmij schreef op 05-02-2025 om 10:06:
Ik vraag me wel af hoe jullie dan om zouden gaan met een wipneusje, een kuiltje in de kin of bolle wangen... Waarom moeten persoonlijke kenmerken waar een ander je om kan pesten uitgewist worden?? Wat vreselijk verdrietig als je ouders je al niet kunnen accepteren om hoe je eruit ziet.
Precies en juist omdat flaporen weggepoetst zijn uit ons beeld, willen we het nóg meer wegpoetsen.
Envelop
05-02-2025 om 10:27
Ik heb nog even gekeken, vanaf 2cm vanaf het hoofd worden het flaporen genoemd. Bij dochter is dat 3,6cm en 3,8cm.
Uit onderzoek blijkt dat mensen na een flapoor operatie gelukkiger zijn, meer zelfvertrouwen hebben en minder last van pestgedrag. Maar voor de duidelijkheid, ik vind mijn dochter echt prachtig en ben mega trots op haar met en zonder flaporen.
Net als iedere andere ouder wil ik dat ze gelukkig is. Natuurlijk hangt dat niet af van een operatie maar als dat ietsje kan helpen dan denk ik daar over na.
Ik vind het niet te vergelijken met een wipneus e.d. wat ook qua operatie veel ingrijpender is.
Kersje
05-02-2025 om 10:31
Envelop schreef op 05-02-2025 om 10:27:
Uit onderzoek blijkt dat mensen na een flapoor operatie gelukkiger zijn, meer zelfvertrouwen hebben en minder last van pestgedrag. Maar voor de duidelijkheid, ik vind mijn dochter echt prachtig en ben mega trots op haar met en zonder flaporen.
Net als iedere andere ouder wil ik dat ze gelukkig is. Natuurlijk hangt dat niet af van een operatie maar als dat ietsje kan helpen dan denk ik daar over na.
.
Ze is gelukkig, dat geeft ze zelf notabene aan! Een kind van 8 kan al prima zelf aangeven iets wel/niet te willen. Mocht ze er bijv over 3 jaar wél wat aan willen doen, dan is dat toch ook oké?
Diezijnvanmij
05-02-2025 om 10:36
De operatie is misschien ingrijpender, maar hoe je er als ouder mee omgaat niet. Ik vind echt dat jouw kind in dit geval al baas over eigen lichaam is en zelf mag bepalen wat ze niet aan haarzelf wil laten veranderen.
Mevrouw75
05-02-2025 om 10:38
Envelop schreef op 05-02-2025 om 10:27:
Ik heb nog even gekeken, vanaf 2cm vanaf het hoofd worden het flaporen genoemd. Bij dochter is dat 3,6cm en 3,8cm.
Ik vind het niet te vergelijken met een wipneus e.d. wat ook qua operatie veel ingrijpender is.
Maar mensen ondergaan zo’n operatie omdat ze ergens ongelukkig onder zijn, dat ze qua zelfvertrouwen ergens onder lijden, nl hun oren. Logisch, dat ze gelukkiger zijn en meer zelfvertrouwen hebben.
Dit meisje is al prima gelukkig met haar oren en heeft voldoende zelfvertrouwen: ze wil die operatie helemaal niet.
oudmaarnognietkoud
05-02-2025 om 10:52
Garfield77 schreef op 04-02-2025 om 18:21:
[..]
Lang niet altijd hoor. Ik heb vroeger een beugel gehad puur omdat mijn tanden niet mooi stonden. Ben blij dat mijn ouders daarvoor gekozen hebben anders had ik nu een lelijk gebit gehad. En in mijn tijd liep de halve klas met een beugel dus was het ook minder erg want ik was geen uitzondering dan wanneer ik als volwassene nog had moeten beugelen.
Over die beugel. In de pubertijd had ik een beugel maar er werden toen nog geen spalkjes gezet en retainers gemaakt. Begin jaren 70.
Toen ik ouder werd was de boel weer gaan schuiven en op mijn 60e opnieuw boven en onder een slotjesbeugel.
Ik kreeg daar alleen maar positieve reacties op hoor. Mss is er achter mijn rug wat gezegd maar ik heb geen oren op mijn rug. Boeiend.
Pippeltje
05-02-2025 om 11:30
HumpieDumpie schreef op 04-02-2025 om 12:33:
[..]
Zou je het gesprek wel aangaan als ze een scheef gebit zou hebben en een beugel zou moeten? Beugels vinden we in onze maatschappij heel gewoon. Ik ken weinig ouders die tegen de kinderen met een scheef gebit zeggen 'je hoeft geen beugel' (wordt hooguit gezegd om financiële redenen).
Met de (luchtige) insteek van een beugel zou ik het gesprek aangaan over een oor correctie. Het hoeft niet, mag wel. Dit zijn de voor- en nadelen.
Een beugel wordt soms ook afgeraden puur omdat het kind te slecht gemotiveerd is om zijn gebit goed schoon te houden. Het richt dan te veel schade aan.
MarvelousM
05-02-2025 om 11:56
Pytha123 schreef op 05-02-2025 om 07:45:
Ik heb een dochter met duidelijke meningen en die ook haar hele leven al heel goed kan kiezen. Zij heeft geen beugel gehad, die idd alleen om cosmetische redenen geweest zou zijn. Ze wilde niet. En toen ze wel heel jong in de pubertijd dreigde te komen en daardoor erg klein zou blijven heeft ze besloten geen pubertijdsremmers te willen. Volgens de artsen was het op het randje of je dat wel of niet zou moeten doen dus mochten we kiezen. Ze heeft nooit spijt gehad. Terwijl deze keuzes rond 9 jaar gemaakt zijn.
Tja, dat is ook makkelijk gezegd, want mensen praten altijd hun eigen keuzes goed, omdat ze er toch niets meer aan kunnen veranderen. Ik vind het juist heel erg bijzonder dat je een 9-jarige dat soort beslissingen laat maken. Naar ze luisteren, sure. Maar ze de knoop laten doorhakken? Beetje makkelijk.