Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Flaporen 8 jarige, iets aan doen?

Envelop

Envelop

04-02-2025 om 18:19 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 04-02-2025 om 12:11:

Lastig, vooral omdat je als ouders misschien eerder doorhebt dat de kans groot is dat ze daarom gepest kan worden. Ook de huisarts voelt dat denk ik goed aan.

Je dochter voelt dit zelf nog niet goed aan en snapt nog niet waarom. Jullie als ouders willen haar niet het gevoel geven dat ze niet goed is zoals ze is en daarom zorgt dat bij jullie voor twijfels en sta je voor je gevoel in een spagaat.

Ik zou jullie als ouders aanraden hier met de huisarts over in gesprek te gaan en kijken of jullie qua gevoel iets stabieler worden in jullie keuze.
Maar omdat het in haar aangezicht zit, snap ik wel dat je daarover nadenkt, omdat zoiets ook kwetsbaar kan maken

Dit is goed verwoord waarom ik erover twijfel. Veel sproeten heeft ze ook maar dat vind ik toch iets heel anders. 

Bij duidelijk scheve tanden zou ik ook voor een beugel kiezen, ook al is dat alleen optisch en heeft het geen medische noodzaak.

Zelf heb ik als twintiger nog een beugel gehad.

yasmijn27 schreef op 04-02-2025 om 18:08:

[..]

Ja, maar een beugel gaat over de gezondheid van het gebit. Dat is toch echt iets anders dan een stel flaporen.

God, ik ken zoveel mensen met flaporen, wipneuzen, een overdaad aan sproeten etc. Dat kleurt de wereld.

Lang niet altijd hoor. Ik heb vroeger een beugel gehad puur omdat mijn tanden niet mooi stonden. Ben blij dat mijn ouders daarvoor gekozen hebben anders had ik nu een lelijk gebit gehad. En in mijn tijd liep de halve klas met een beugel dus was het ook minder erg want ik was geen uitzondering dan wanneer ik als volwassene nog had moeten beugelen. 

Diezijnvanmij schreef op 04-02-2025 om 16:45:

[..]

En kinderen die dikzak genoemd worden geef je dan direct een maagband? Domme blondjes gooi je in de haarverf? Sloompies geef je wat pep?

We keuren twintigers die bewegen naar extrinsieke motivators af, want dergelijke ingrepen/keuzes accepteren we alleen als je het voor jezelf doet. Daar is een reden voor: leven naar de verwachtingen van je omgeving kan op de lange termijn schadelijk zijn.

Als er straks sprake is van zodanig pestgedrag dat dochter het zo niet meer wil, dan kunnen ze of de pesters aanvechten of toch opereren. Maar preventief?

Laten we niet overdrijven en nu allerhande medische behandelingen erbij halen want de ene ingreep is de andere niet. Kinderen die te dik zijn worden tegenwoordig ook doorverwezen naar een dietist want overgewicht is ook ongezond. Nou is een maagverkleining ook nog eens een ingreep waarbij in het lichaam gegaan moet worden. Dat is wel anders dan een spiertje doorsnijden.  Haren verven kiezen kinderen steeds vaker zelf voor en is hip. Iemand noemde een borstvergroting of neuscorrectie wat veel heftigere ingrepen zijn qua herstel en met meer risico's zoals lekkende implantaten met alle gevolgen van dien. 

To schrijft het zelf ook al; als je de ingreep op jonge leeftijd laat doen is het kraakbeen soepeler en gaat de ingreep makkelijker. De huisarts staat er ook achter schreef ze en dat is waarschijnlijk omdat in de praktijk het een ingreep is waar velen toch voor gaan kiezen en het dan beter is om het op jonge leeftijd te laten doen ivm het soepelere kraakbeen.  Of preventief de ingreep laten doen uitsluitend cosmetisch is weet ik niet, dat zal per persoon ook verschillen. Ooit een jongen gekend die de ingreep heeft laten doen omdat hij er ook echt wel last van had; het dragen van een muts, petje, zonnebril, koptelefoon, koud winterweer: deed veel pijn aan zijn flaporen, ook met de sport die hij deed had hij er last van. Dat kan ook preventief een reden zijn voor sommige mensen.

To kan het altijd nog eens bespreken met haar dochter. Weet dochter wat de ingreep inhoudt? Alleen zeggen dat een operatie mogelijk is zegt een kind niet zoveel, kind kan bij het woord " operatie" een heel ander beeld hebben dan hoe het in werkelijkheid gaat. En checken of dochter het pesten echt niet erg vindt; sommige kinderen vinden het wel erg maar laten het niet blijken.

Toen ik vijf was werd ik onder een lamp gelegd met fel licht en iemand vroeg me diep te zuchten. Toen ik bijkwam lag ik thuis met een niervormig bakje naast me. Ik hoorde dat mijn amandelen waren geknipt. Mijn moeder kwam vaak naast me zitten en zei me dat ik heel binnenkort naar de grote school ging. 

Later hoorde ik dat het een preventieve operatie was. Ik mankeerde niets, maar ik zou iets kunnen gaan mankeren. 

Ik had er geen mening over. Zoiets overkomt je, net als die prikken, krasjes, het geboor in je kiezen enz. In die orde zie ik operaties aan flaporen ook: men denkt dat het goed voor je is, en je vertrouwt erop dat ze het beste voor je willen. Ik vind het aanpassen van neuzen en vrouwelijke genitalién wel een brug tever.

Garfield77 schreef op 04-02-2025 om 18:21:

[..]

Lang niet altijd hoor. Ik heb vroeger een beugel gehad puur omdat mijn tanden niet mooi stonden. Ben blij dat mijn ouders daarvoor gekozen hebben anders had ik nu een lelijk gebit gehad. En in mijn tijd liep de halve klas met een beugel dus was het ook minder erg want ik was geen uitzondering dan wanneer ik als volwassene nog had moeten beugelen.

Wss is die keus van de tandarts en je ouders ook gebaseerd op de vele problemen die een scheef gebit meebrengt. 

Nick90 schreef op 04-02-2025 om 19:52:

[..]

Wss is die keus van de tandarts en je ouders ook gebaseerd op de vele problemen die een scheef gebit meebrengt.

Nee hoor want het was geen "scheef gebit" slechts 3 scheve tanden wat medisch geen gevolgen zou hebben maar wel erg lelijk eruit zag. Ben blij dat het als kind is aangepast. 

Ik lees hier alleen maar opmerking (op 1 na) dat een operatie alleen maar voor een cosmetische doel is.
Mijn 6 jarige zoon heeft flinke flaporen ,ze staan inmiddels haaks op zijn hoofd.
Waar hij last van heeft is dat zijn oren met slapen altijd dubbel klappen, met harde wind klappert het in zijn oor.
Afgelopen zomer op vakantie in het zuiden van europa kon ik smeren met zonnebrand wat ik willde maar die oren bleven verbranden dat ik op de 3de dag een visserhoedje heb gekocht om die oren te beschermen.
Dus flaporen kunnen wel degelijk lichamelijk problemen veroorzaken.
Mijn zoon word er nooit om gepest maar hij krijgt wel steeds vaker opmerkingen erover.
Daar door wist hij zelf al op jongen leeftijd dat zijn oren opvallend waren.
Ik ben eerlijk naar hem geweest dat ik zelf vroeger ook flaporen had en dat ik daaraan ben geopereerd toen ik 11jaar was.
Na een tijdje kwam hij zelf met de vraag of hij ook geopereerd mocht worden omdat hij het slapen met dubbel geklapte oren erg vervelend vind. Dit heeft hij over 1 jaar meerdere malen gevraagd, dus uiteindelijk naar huisarts geweest.
Hij heeft bij huisarts en bij chirurg zelf het woord moeten doen wat hij wil en waarom.
En staat nu op de wachtlijst voor de ok.
Ik heb hem heel duidelijk gemaakt wat een operatie inhoud en dat hij daarna pijn kan hebben, en wat hij een aantal weken niet mag doen.

Maar TO mijn kind heeft er dus zelf voor gekozen. Ik weet niet of ik de keus voor hem alleen had genomen als hij het niet wilde.

Watervis schreef op 04-02-2025 om 20:26:

Ik lees hier alleen maar opmerking (op 1 na) dat een operatie alleen maar voor een cosmetische doel is.
Mijn 6 jarige zoon heeft flinke flaporen ,ze staan inmiddels haaks op zijn hoofd.
Waar hij last van heeft is dat zijn oren met slapen altijd dubbel klappen, met harde wind klappert het in zijn oor.
Afgelopen zomer op vakantie in het zuiden van europa kon ik smeren met zonnebrand wat ik willde maar die oren bleven verbranden dat ik op de 3de dag een visserhoedje heb gekocht om die oren te beschermen.
Dus flaporen kunnen wel degelijk lichamelijk problemen veroorzaken.
Mijn zoon word er nooit om gepest maar hij krijgt wel steeds vaker opmerkingen erover.
Daar door wist hij zelf al op jongen leeftijd dat zijn oren opvallend waren.
Ik ben eerlijk naar hem geweest dat ik zelf vroeger ook flaporen had en dat ik daaraan ben geopereerd toen ik 11jaar was.
Na een tijdje kwam hij zelf met de vraag of hij ook geopereerd mocht worden omdat hij het slapen met dubbel geklapte oren erg vervelend vind. Dit heeft hij over 1 jaar meerdere malen gevraagd, dus uiteindelijk naar huisarts geweest.
Hij heeft bij huisarts en bij chirurg zelf het woord moeten doen wat hij wil en waarom.
En staat nu op de wachtlijst voor de ok.
Ik heb hem heel duidelijk gemaakt wat een operatie inhoud en dat hij daarna pijn kan hebben, en wat hij een aantal weken niet mag doen.

Maar TO mijn kind heeft er dus zelf voor gekozen. Ik weet niet of ik de keus voor hem alleen had genomen als hij het niet wilde.

Ik had als baby ook flaporen, net als mijn vader. Zacht kraakbeen, en inderdaad vouwden die dubbel als ik erop lag. Mijn vader heeft toen voor mij een ‘flapoormutsje’ gekocht: 2 lapjes stof, bovenlangs verbonden met een reepje stof en onderlangs vastgeknoopt onder de kin. Zo werden mijn oren plat tegen mijn hoofd gehouden als ik sliep. Met als resultaat redelijk mooi langs mijn hoofd liggende oren.

Tegenwoordig kun je de oortjes van je baby vrij makkelijk corrigeren met een spalkje en tape of oorstickers. Online te verkrijgen.

Maar, daar heeft de dochter van TO natuurlijk niets meer aan. TO, ik zou trots zijn op mijn dochter! Ze is prachtig zoals ze is. Tegen de tijd dat ze zelf een operatie wil is het vroeg genoeg. Ook als het herstel dan wat langer duurt of het pijnlijker is. Ik zou nooit een kind van 8 ongevraagd en zelfs tegen haar zin in laten opereren aan iets dat misschien ooit een probleem gaat vormen. Dat lijkt me een vertrouwensbreuk van jewelste opleveren. Of je had het gewoon aan moeten kondigen als feit. Maar nu je eerst haar mening hebt gevraagd kun je haar niet meer zomaar dwingen tot een operatie. 

Wat een gekkigheid! Natuurlijk laat je die oren zoals ze zijn als het kind ze helemaal prima vindt. Ik ben verder echt een beetje overdonderd door reacties van mensen die vinden dat je die beslissing voor je kind moet nemen. Het gaat om een puur cosmetisch iets.

Haha ik was helemaal die dubbele oren bij het slapen vergeten. Ja, dat kan inderdaad een ding zijn. Ik heb zelf geen flaporen maar ook mijn oor ligt weleens dubbel.
Ik zou geen probleem maken waar het niet is.

Ik zou deze operatie nu zeker niet doen als het niet medisch noodzakelijk is en kind het zelf niet wil. Als kinderen willen pesten, vinden ze altijd wel wat. Jullie dochter lijkt weerbaar genoeg voor nu. Als ze het later wel zou willen, kan het altijd nog. Dat is misschien over twee jaar, misschien over vier jaar, misschien over acht jaar en misschien ook wel helemaal nooit. 

Bij mijzelf leken mijn oren vroeger ook wat af te staan (als ik nu foto's terugzie), maar ik heb daar nooit wat over gehoord (en ik was niet bepaald populair of zo). En met het ouder worden is of lijkt het 'normaal' te zijn geworden. 

Je schrijft dat je dochter zich soms al 'anders' voelt door andere breinwerking en wat medisch gedoe. Ik heb ook een dochter met zo'n achtergrond, ietsje ouder. Helaas heeft zij wel al meerdere operaties ondergaan omdat het noodzakelijk was. En dat was geen feest, ondanks dat ze snapte dat het moest. 
Ik zou dit bij je dochter laten. Autonomie geven is voor onze dochter heel belangrijk. 

Onze zoon had heel kort haar en flink afstaande oren. Hij vond het zelf niet mooi en is op 10 jarige leeftijd geopereerd. Juist om pesten op de middelbare school te voorkomen. De operatie is erg meegevallen. Mocht na een paar uur weer naar huis. Het meest lastige was nog het voorkomen van het verschuiven van de tulband. Vooral 's nachts. Dit hebben we opgevangen door een extra zwachteltje. Het was ff wennen toen het verband eraf ging. Was ff vreemd, hij zag er "anders" uit. Maar dat was maar heel even 

Envelop schreef op 04-02-2025 om 17:59:

Dank voor de reacties, alle verschillende meningen maken het niet perse makkelijker.

Voor degene die zeggen dat het later ook nog kan. Dat klopt zeker. Het is echter wel zo dat het kraakbeen nu nog soepeler is en de operatie daardoor veel makkelijker gaat en minder overlast geeft dan wanneer we dit over 8 jaar doen. Dat speelt absoluut mee in onze overwegingen.

Wat ook lastig is is dat wij ook niet weten wat de mate is van de flaporen...is dat een beetje of echt heel extreem, waardoor jullie nu eigenlijk al kunnen aanvoelen dat ze gepest gaat worden ermee?

Dat kunnen jullie en huisarts beter beoordelen natuurlijk.

Natuurlijk zou het in de perfecte wereld geen rol spelen, maar de wereld is hard, helaas....

Dus ik begrijp alle verschillende meningen en argumenten, maar jullie als ouders weten het antwoord...

Envelop

Envelop

05-02-2025 om 07:20 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 04-02-2025 om 23:39:

[..]

Wat ook lastig is is dat wij ook niet weten wat de mate is van de flaporen...is dat een beetje of echt heel extreem, waardoor jullie nu eigenlijk al kunnen aanvoelen dat ze gepest gaat worden ermee?

Dat kunnen jullie en huisarts beter beoordelen natuurlijk.

Natuurlijk zou het in de perfecte wereld geen rol spelen, maar de wereld is hard, helaas....

Dus ik begrijp alle verschillende meningen en argumenten, maar jullie als ouders weten het antwoord...

Het is zo erg dat andere ouders en opa en oma ons er ook al op hebben aangesproken. Door haar bos krullen vallen ze minder op maat het oor steekt nog altijd door de krullenbos heen.

Ik ben de hoek en het aantal cm wat is opgemeten even kwijt maar het is best extreem.

Haar oren klappen ook wel eens dubbel maar daar heb ik haar met slapen nog nooit over gehoord. Verbranden en last van kou is wel herkenbaar maar dat is op te lossen met zonnebrand en hoedjes en in de winter heeft ze standaard oorwarmers op.

Envelop

Envelop

05-02-2025 om 07:23 Topicstarter

Voor de duidelijkheid. Ik ben aan het zoeken hoe ikzelf hier in sta voordat ik echt het gesprek met dochter aanga. Sta ik er zelf achter om er iets aan te doen of niet?

Indien dochter het écht niet wil zullen we haar niet dwingen en het open laten voor later.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.