Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Flaporen 8 jarige, iets aan doen?

Het is goed dat je hebt aangekaart dat er mogelijkheden zijn om te opereren. Of dat wel of niet te jong is weet ik niet, jij kent je dochter het beste. Ze is nu 8 jaar, ik zou er niet meer over beginnen en misschien komt ze over een tijd toch met vragen en wil ze het alsnog. 

Ik denk dat het goed is het even op zijn beloop te laten. Als ze het zelf niet wil, en zeker met deze reden, laat het dan even zo. Maar wel altijd de mogelijkheid open houden om de oren te corrigeren wanneer zij er zelf aan toe is. Misschien is dat over een jaar en misschien ook wel nooit. Maar zorg dat ze weet dat het kan.

Zelf heb ik heel lang een behoorlijk spleet tussen mijn voortanden gehad. En in die tijd deed men nog niet zo vaak aan beugels. Ik vond het lang prima maar toen ik in de puberteit kwam begon ik er last van te krijgen. Ik kreeg opmerkingen en durfde niet meer breeduit te lachen. Zeker niet op foto's. De tandarts waar wij toen waren wou er niets aan doen omdat het gezonde tanden waren. En in die tijd was het woord van de arts gewoon waarheid. Toen ik eenmaal echt volwassen was heb ik het via de tandarts die ik toen had alsnog geregeld met een orthodontist. En man, man. Wat had ik dit eerder willen hebben. 

Mijn verhaal is andersom dan dat van jouw dochter maar ik wil ermee zeggen altijd naar je kind te luisteren. 

MarvelousM schreef op 04-02-2025 om 14:56:

[..]

Voor het welzijn en zelfbeeld van een wat groter kind / jongvolwassene.

Kinderen zijn nogal van de korte termijn. Het is de taak van ouders (vind ik) om aan de lange termijn te denken en te handelen in het belang van het kind.

Welzijn? Flaporen doen niets af aan welzijn. En als je het goed doet, wordt het zelfbeeld niet mede bepaald door oren. Wat vreselijk oppervlakkig! Ik denk dat TO ontzettend trots mag zijn op haar zelfverzekerde dochter die tevreden is met hoe ze is. Dat moet je toejuichen, niet weg opereren.

Diezijnvanmij schreef op 04-02-2025 om 15:44:

[..]

Welzijn? Flaporen doen niets af aan welzijn. En als je het goed doet, wordt het zelfbeeld niet mede bepaald door oren. Wat vreselijk oppervlakkig! Ik denk dat TO ontzettend trots mag zijn op haar zelfverzekerde dochter die tevreden is met hoe ze is. Dat moet je toejuichen, niet weg opereren.

Precies. Want wat nou als je haar overhaalt om zich te laten opereren en het pesten blijft doorgaan? Wat voor boodschap geef je dan mee aan je kind?

Als een operatie noodzakelijk is voor de gezondheid van je kind, tuurlijk. Maar over cosmetische ingrepen moeten ze zelf beslissen. En je kunt daar wel over praten, maar ik zou zeker niet gaan pushen. Het kan later ook nog wel.

Diezijnvanmij schreef op 04-02-2025 om 15:44:

[..]

Tja ik vind jou naïef om te denken dat de wereld niet oppervlakkig is. En een beetje kort door de bocht. Natuurlijk kunnen flaporen wel degelijk wat afdoen aan welzijn. Misschien niet nu, maar wel in de puberteit. 

Temet schreef op 04-02-2025 om 15:17:

" Dat een kind een beugel moet willen vind ik ook maar vreemd. Geen enkel kind 'wil' een beugel. Het is gewoon nodig. Klaar."

Soms is het nodig, namelijk als de stand van de tanden hoogstwaarschijnlijk of zeker problemen oplevert of gaat opleveren. Omdat je niet goed kan kauwen, omdat de boel niet goed schoongehouden kan worden, omdat je mond niet goed dicht kan vanwege ver uitstekende voortanden, verzin het maar.

De rest is cosmetica. En dat is niet "nodig". Tenzij je vindt dat je in uiterlijk niet mag afwijken van de norm, dan schep je je eigen noodzaak. En als jij dan je kind wil dwingen tot een hoop gedoe en overlast omdat jij niet wil dat je kind qua uiterlijk afwijkt van het gemiddelde dan kan dat natuurlijk, en dan kan je dat ook best als "nodig"' verpakken voor het kind, maar of de omgeving dat met je eens is, is de vraag.

Terug naar TO, iemand had het over het stoppen van pesten, maar het kind van TO wordt zo te lezen niet gepest, en al helemaal niet met haar oren. Dus dan heb je het hooguit over een operatie om mogelijk pesten in de toekomst te voorkomen. Vind ik nog steeds geen goede reden. Het is namelijk maar zeer de vraag of een kind met flaporen zal worden gepest met die flaporen.

Wat mij betreft: als het puur gaat om cosmetische dingen en de ingreep is niet per se heel veel moeilijker op latere leeftijd, dan zou ik die ingreep alleen laten doen als het kind er zelf achter staat. Het is haar hoofd waaraan gesleuteld wordt hè, niet dat van de ouders.

In de openingspost van TO staat dat ze al diverse keren "dombo" werd genoemd door klasgenoten.  Dat is wel degelijk pesten vanwege flaporen. Gelukkig heeft dochter van TO nog geen last van dit pesten. Hierdoor kan het een prima reden zijn om niet te opereren. Maar de andere kant kan ook zijn dat zij het pesten wel als vervelend gaat ervaren en spijt heeft het niet eerder te hebben laten doen, want als je het dan wel wil ben je ook niet meteen aan de beurt. Dat kan voor sommige ouders best een lastig dilemma zijn.

ik werd vroeger ook wel eens twee ruggen genoemd omdat ik geen borsten had op mijn 14de. Mijn ouders hadden er geen implantaten toen ingezet gelukkig. En een neuscorrectie geeft men zijn kind ook niet zo gauw. Waarom nou toch die oren. 

MarvelousM schreef op 04-02-2025 om 16:19:

[..]

Tja ik vind jou naïef om te denken dat de wereld niet oppervlakkig is. En een beetje kort door de bocht. Natuurlijk kunnen flaporen wel degelijk wat afdoen aan welzijn. Misschien niet nu, maar wel in de puberteit.

Ik zeg niet dat de wereld niet oppervlakkig is. Maar dat betekent voor mij niet dat we onze kinderen moeten opvoeden met het idee dat we alles rechtzetten wat scheef is, want je moet er bang voor zijn om er anders uit te zien. Als dit kind er later anders over denkt, kan er later geopereerd worden. Maar dan is het in ieder geval haar eigen keuze geweest. 

Verder eens met Kareltje (eerste keer geloof ik): We plaatsen ook geen borstimplantaten en voeren geen neuscorrecties uit bij kinderen. Geef ze eerst eens de kans om zichzelf te zijn, voordat je er iemand anders van maakt.

Sorry, dat Dombo was ik weer even vergeten. Er wordt dus af en toe wel gepest maar kennelijk ziet deze dochter kans dit van zich af te laten glijden. Dan vind ik dat er nog steeds onvoldoende reden is voor opereren als dochter zelf aangeeft dat het niet hoeft. 

Ik zou er anders tegenaan kijken als het zo was dat dochter niet wil omdat ze bang is voor de ingreep, maar die indruk krijg ik niet uit de posting van TO. Dochter ziet het probleem niet. Dan is er m.i. ook geen probleem en dus ook geen behandeling nodig. 

Garfield77 schreef op 04-02-2025 om 16:23:

[..]

In de openingspost van TO staat dat ze al diverse keren "dombo" werd genoemd door klasgenoten. Dat is wel degelijk pesten vanwege flaporen. Gelukkig heeft dochter van TO nog geen last van dit pesten. Hierdoor kan het een prima reden zijn om niet te opereren. Maar de andere kant kan ook zijn dat zij het pesten wel als vervelend gaat ervaren en spijt heeft het niet eerder te hebben laten doen, want als je het dan wel wil ben je ook niet meteen aan de beurt. Dat kan voor sommige ouders best een lastig dilemma zijn.

En kinderen die dikzak genoemd worden geef je dan direct een maagband? Domme blondjes gooi je in de haarverf? Sloompies geef je wat pep?

We keuren twintigers die bewegen naar extrinsieke motivators af, want dergelijke ingrepen/keuzes accepteren we alleen als je het voor jezelf doet. Daar is een reden voor: leven naar de verwachtingen van je omgeving kan op de lange termijn schadelijk zijn.

Als er straks sprake is van zodanig pestgedrag dat dochter het zo niet meer wil, dan kunnen ze of de pesters aanvechten of toch opereren. Maar preventief?

Ik had ook flaporen en heb deze op 16 jarige leeftijd laten corrigeren. Toen ik jonger was had ik er geen moeite mee maar toen ik in de puberteit kwam kreeg ik er wel degelijk last van. Ik durfde geen paardenstaart meer in, probeerde harde wind te vermijden en ook ging ik liever niet meer naar het zwembad want als mijn haar nat was vielen mijn oren wel heel erg op. Ben nog steeds blij dat ik het heb laten doen. Mijn broers hebben ze ook maar die boeit het niet maar ik denk dat het voor een meisje toch net wat anders ligt. 

Ik had ook flaporen en sluik haar. Ik ben in mijn middelbare schooltijd geopereerd en ik ben er nog altijd blij mee. Ik vind de vergelijking met borst implantaten, die hier genoemd werd, mank gaan. Bij implantaten wordt er een lichaamsvreemde stof ingebracht, waarvan bekend is dat die klachten kan gaan geven. Dat is bij flaporen niet het geval. 
Mijn advies zou zijn doen, zeker als ze er zelf last van heeft. Ze heeft weliswaar krullen, maar ze wil wellicht haar haar ook weleens opsteken of iets dergelijks. 

Zolang kind het niet wil, niet doen. Zeggen dat ze áltijd van mening mag veranderen en dat het jullie niet uitmaakt.
Mijn ruim volwassen zoon heeft ook flinke flaporen. Nooit last van gehad behalve als het heel erg vriest, nooit gepest, nooit over gehad. Het past bij hem zoals zijn donkere ogen bij hem passen. Zo ziet hij er gewoon uit en hij is práchtig. Dat vind ik niet alleen als moeder maar wordt me nog steeds regelmatig gezegd door willekeurige mensen. 

Envelop

Envelop

04-02-2025 om 17:59 Topicstarter

Dank voor de reacties, alle verschillende meningen maken het niet perse makkelijker. 

Voor degene die zeggen dat het later ook nog kan. Dat klopt zeker. Het is echter wel zo dat het kraakbeen nu nog soepeler is en de operatie daardoor veel makkelijker gaat en minder overlast geeft dan wanneer we dit over 8 jaar doen. Dat speelt absoluut mee in onze overwegingen.

Garfield77 schreef op 04-02-2025 om 12:15:

Als het kind het echt niet wil kun je het niet afdwingen denk ik en dat is ook niet nodig. Wel zou ik goed in gesprek gaan met haar met een duidelijke uitleg wat de ingreep inhoudt ( soms maken kinderen een ingreep veel enger en groter in hun gedachten dan het is) en de uitleg dat als ze groter is en ze wil het dan wel de ingreep minder eenvoudig is dan wanneer je het laat doen als je jong bent. Zijn soms lastige afwegingen als ouder; mijn zoon had een erg lelijk gebit maar wilde geen beugel toch moest dit van ons en nu is hij toch wel erg blij dat we het gedaan hebben. Kinderen van 8 jaar vinden heel veel niet nodig maar overzien het gewoon vaak nog niet.

Ja, maar een beugel gaat over de gezondheid van het gebit. Dat is toch echt iets anders dan een stel flaporen.

God, ik ken zoveel mensen met flaporen, wipneuzen, een overdaad aan sproeten etc. Dat kleurt de wereld.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.