Relaties Relaties

Relaties

Verder na ontrouw - deel 8


LifeEvent! schreef op 15-09-2024 om 01:21:

[..]

Ja dat herhaalt hij. Hij neemt zeker zijn verantwoordelijkheid nu. Dat hele proces is te veel omvattend om op te schrijven en kan bovendien weer verkeerd begrepen worden. Alleemensen hier op dit forum met vergelijkbare situatie of die zich NIET laten leiden door hun emoties (door eigen ervaringen) begrijpen wat ik bedoel.

Wel sterk trouwens dan dat we 3 waardeloze psychologen getroffen hebben 🤔

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld, LifeEvent. Overigens kan je met een hoer ook een flirt hebben. Je hebt namelijk alle soorten, ook die je veel aandacht geven en waar je eerder voor aandacht naar toe gaat dan voor sex. Is zelfs een naam voor GFE (Girlfriend experience)

Mijn man had zelfde soort affaire als jouw man. Dus ik kan jou goed volgen. Was een soort uitvlucht. Een ontlading. En hij bedacht allerlei dingen om het goed te praten voor zichzelf in zijn hoofd. Dit kostte heel veel energie, maar dat zag hij niet. 

Het meest vreemde was dat hij vreemdgaan bij anderen veroordeelde en zichzelf wijsmaakte dat het geen vreemdgaan was wat hij deed. Heel erg raar wat je hoofd allemaal kan voor kunstjes. En nee, dit is geen goedpraat gedrag.

Voorbeelden van gedachten die hij had om het recht te breien in zijn hoofd:

- dit brengt met iets goeds, waardoor ik het leven vol kan houden

- dit helpt mij om een betere man en vader te kunnen zijn

- uitvlucht, omdat hij gevoel had opgesloten te zitten

Therapie heeft hem spiegel voorgehouden en hij ziet het nu heel helder hoe je in deze situatie terecht kan komen. In zijn geval de overtuiging dat hij niets goed kon (door plek in gezin/opvoeding/omgeving), niet goed genoeg was. (terwijl hij in werkelijkheid leuke, vriendelijke knappe man is). Hij kon geen grenzen stellen aan anderen, hij was een enorme pleaser en heel laag zelfbeeld. Ongelooflijk, hoe iemand zich van binnen kan voelen zonder dat je naasten het in de gaten hebben.

Rond zijn 16de begon hij aandacht te krijgen van vrouwen en dat gaf hem een fijn gevoel. Dit werd een verslaving waar hij op terugviel in stress situaties. 

Hij loog tegen zijn affaire partner (please-gedrag) om haar goed gevoel te geven en aandacht terug te krijgen. En op den duur durfde hij er ook niet meer mee te stoppen omdat hij vreesde dat ik er dan achter zou komen. Afgewisseld met momenten dat hij het nodig dacht te hebben.

Dit type affaire is wel totaal anders dan iemand die denkt dat het gras ergens anders groener is en fantaseert over een leven samen met die ander.

In ons geval is er nooit een moment geweest dat hij bij mij weg wilde. Hij wilde juist heel goed voor mij en onze kinderen zorgen. Ik weet hoe dit klinkt maar ik voel het. Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat het niet klopte. Ben daardoor ook beetje gaan knijpen/controleren. Maar had helemaal niets in de gaten. Daar baal ik nog steeds regelmatig van. 

Het is voor ons beiden heel traumatisch. Voor hem om te beseffen wat hij deed, waarom hij het deed en dat het totaal zinloos was. En voor mij om ermee te leven dat dit spoor er altijd was, naast onze mooie relatie. Maar kan ook een verdieping geven, in die fase zitten we nu, na hele lange periode van rouw (om wat niet was), boosheid (om wat hij deed), verdriet. Ik wist niet dat er zoveel tranen in mij zaten. Emmers vol. Deels ook omdat ik het niet gezien heb. Deels omdat hij dit mij aandeed. Ik vergelijk het wel een dat ik een been kwijt ben en dat ik nu met 1 been verder moet leven. Ik rouw om dat been, maar ben wel heel gelukkig dat ik nog leef. Zoiets. Het is zo moeilijk om uit te leggen hoe het voelt als dit je overkomt.

In het NU is het echter veel fijner en mooier. Eindelijk een man die open is over zijn gevoel en emoties. Wat een verademing. Alleen die rugzak van het verleden.... gelukkig wordt deze steeds een beetje lichter. 

Dit wens ik iedereen toe. Kijk goed naar het waarom. En zorg goed voor jezelf.

Elpisto schreef op 14-09-2024 om 19:03:

[..]

Nou, ongemakkelijk ofzo denk ik. Dit is de eerste keer dat ik mijn vrouw zag dat de afstand in die zin echt voelbaar was.

Ze heeft een tijd nog veel intensief contact gezocht met me die laatste 2 week, knuffelen, kus. Noem het maar op. En dat is nu natuurlijk wel voorbij. Ik vond dat moeilijk en gek. Alsof je naar een vreemde staat te kijken, terwijl je eigenlijk alles van elkaar weet.


Dit lijkt mij ook heel moeilijk en onwerkelijk. Het is waarschijnlijk haar manier om zichzelf los te maken van de relatie. Ga goed voor jezelf zorgen en blijf jezelf. 

Heel veel sterkte voor jou Elpisto

MRI

MRI

15-09-2024 om 10:03

Anoniemvoornu schreef op 15-09-2024 om 09:33:

[..]

Net zo sterk als 3 psychologen treffen die niet weten dat hoer een beroep is en geen scheldwoord , die zich dus schuldig maken aan slutshaming

Precies, net of psychologen niet seksistisch zouden kunnen zijn. Een niet seksistische therapeut: zou zeggen, goh, je ziet die vrouw(en) dus als object, wat zegt dat over jou, LE-man? Hoe wil je daar verder mee? En LE hoe voelt het voor jou dat hij vrouwen als object gebruikt?

Het gaat in zo'n therapeutische setting als het goed is niet over het gedrag of de motivaties van de minnares. En zelfs niet over haar beroep. Laat staan dat er zulke denigrerende termen over worden geuit die LE dan weer kan bezigen en een diskwalificatie geven van het karakter van de betreffende vrouw. Het lijkt mij dat het louter hoort te gaan over de dynamiek tussen de partners en hun persoonlijke processen. Klinkt als niet erg professionele therapeuten... drie nog wel. En ook nog een mediator die dezelfde term bezigt. Men is wel lekker bezig zeg. 

MRI

MRI

15-09-2024 om 10:09

Yessie2000 schreef op 15-09-2024 om 10:00:

[..]

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld, LifeEvent. Overigens kan je met een hoer ook een flirt hebben. Je hebt namelijk alle soorten, ook die je veel aandacht geven en waar je eerder voor aandacht naar toe gaat dan voor sex. Is zelfs een naam voor GFE (Girlfriend experience)

Heel fijn dat het voor jullie zich mooi heeft ontwikkeld. Het proces van LE en haar man staat voor mij niet ter discussie hoor. Ik begrijp heel goed dat dat moeilijk mooi en zwaar kan zijn. Het ging mij om het een andere vrouw 'een gratis hoer' noemen en de verdiging daarover. Dat hoor ik niet bij jou.  Ik begrijp heel goed hoe zwaar en ingrijpend het hebben van een seks/liefdes/aandachtverslaafde partner kan zijn en wens je alle sterkte. 

LifeEvent! schreef op 14-09-2024 om 21:27:

[..]

Met een hoer heb je seks. Geen flirt. En het was jarenlang mijn vriendin.. Dus ze is mij zeker wat verschuldigd....

En wat is het nou wordt er gevraagd.. Als hij er met psychologen achter komt wat voor soort affaire het is geweest (3 om precies te zijn,(psycholoog van hem, van mij en relatie psycholoog) want hij wilde weten waarom hij tot zoiets afschuwelijks in staat is geweest en waarom hij dit gedaan heeft terwijl hij niet verliefd was) en hij herhaalt die woorden tijdens onze gesprekken, als ik weet eens vastloopt in de "waarom vraag" is het idd dat hij die woorden ook heeft gebruikt.

Met een hoer heb je seks. Geen flirt.

Er zijn ook hoeren die een partner hebben, een hoer is een mens, geen wegwerp artikel

Anoniemvoornu schreef op 15-09-2024 om 10:40:

[..]

Met een hoer heb je seks. Geen flirt.

Er zijn ook hoeren die een partner hebben, een hoer is een mens, geen wegwerp artikel

Precies. Het is ook geen toeval dat er voor de vrouwelijke vorm zo'n denigrerende term bestaat. Voor de mannelijke vorm, gigolo, wat veel minder gebruikt wordt, is geen lelijk scheldwoord. Voor zo ver ik weet. Een gigolo is eerder een soort bofkont. Een prostitue is zielig of slecht.

Anna Cara

Anna Cara

15-09-2024 om 12:12 Topicstarter

Hoewel ik schrik en geïrriteerd raak van de felheid en veel reacties hierover, wil ik delen dat ik ook mijn Truus meerdere keren h.o.e.r. hebt genoemd. Niet in haar gezicht maar naar mijn man toe en in mijzelf. Mijn man zelf heeft haar nooit zo genoemd. Ik ga mij voor het gebruik van dit woord niet excuseren. Ook niet hier uitleggen. En ik heb overigens ook hele lelijke woorden voor mijn man gebruikt. Gigolo was er een van. En dat bedoelde ik zeker niet als zijnde bofkont. 

MRI

MRI

15-09-2024 om 12:28

Anna Cara schreef op 15-09-2024 om 12:12:

Hoewel ik schrik en geïrriteerd raak van de felheid en veel reacties hierover, wil ik delen dat ik ook mijn Truus meerdere keren h.o.e.r. hebt genoemd. Niet in haar gezicht maar naar mijn man toe en in mijzelf. Mijn man zelf heeft haar nooit zo genoemd. Ik ga mij voor het gebruik van dit woord niet excuseren. Ook niet hier uitleggen. En ik heb overigens ook hele lelijke woorden voor mijn man gebruikt. Gigolo was er een van. En dat bedoelde ik zeker niet als zijnde bofkont.

Nou ja als mensen zelf felle termen gebruiken, kunnen ze reacties verwachten. Maar jij stelt niet aan de andere kant dat je vergevingsgezindheid als hoog streven hebt, toch? Niemand hoeft zich wat mij betreft te excuseren hoor en zelfs niet het uit te leggen. Maar ik vind er wel wat van. En dat mag ook. 

Yessie2000 schreef op 15-09-2024 om 10:03:

[..]

Dit lijkt mij ook heel moeilijk en onwerkelijk. Het is waarschijnlijk haar manier om zichzelf los te maken van de relatie. Ga goed voor jezelf zorgen en blijf jezelf.

Heel veel sterkte voor jou Elpisto

Ja dat denk ik inderdaad ook wel. Dan aantrekken en afstoten zorgde bij haar voor verwarring en verdriet.

Oh dat komt goed hoor. We nemen het dag voor dag. Ik voel me in die zin beter dan vorige week. Ja het gemis is groot en ja het is moeilijk te weten dat ze nu bij die gozer is. Maar ik heb hier alles aan gedaan. 

Yessie2000 schreef op 15-09-2024 om 10:00:

[..]

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld, LifeEvent. 

Mijn man had zelfde soort affaire als jouw man. Dus ik kan jou goed volgen. Was een soort uitvlucht. Een ontlading. En hij bedacht allerlei dingen om het goed te praten voor zichzelf in zijn hoofd. Dit kostte heel veel energie, maar dat zag hij niet.

Het meest vreemde was dat hij vreemdgaan bij anderen veroordeelde en zichzelf wijsmaakte dat het geen vreemdgaan was wat hij deed. Heel erg raar wat je hoofd allemaal kan voor kunstjes. En nee, dit is geen goedpraat gedrag.

Voorbeelden van gedachten die hij had om het recht te breien in zijn hoofd:

- dit brengt met iets goeds, waardoor ik het leven vol kan houden

- dit helpt mij om een betere man en vader te kunnen zijn

- uitvlucht, omdat hij gevoel had opgesloten te zitten

Therapie heeft hem spiegel voorgehouden en hij ziet het nu heel helder. 

Hij kon geen grenzen stellen aan anderen, hij was een enorme pleaser en heel laag zelfbeeld. 


Dit type affaire is wel totaal anders dan iemand die denkt dat het gras ergens anders groener is en fantaseert over een leven samen met die ander.

In ons geval is er nooit een moment geweest dat hij bij mij weg wilde. Hij wilde juist heel goed voor mij en onze kinderen zorgen. Ik weet hoe dit klinkt maar ik voel het. Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat het niet klopte. Ben daardoor ook beetje gaan knijpen/controleren. Maar had helemaal niets in de gaten. Daar baal ik nog steeds regelmatig van.

Het is voor ons beiden heel traumatisch. Voor hem om te beseffen wat hij deed, waarom hij het deed en dat het totaal zinloos was. En voor mij om ermee te leven dat dit spoor er altijd was, naast onze mooie relatie. Maar kan ook een verdieping geven, in die fase zitten we nu, na hele lange periode van rouw (om wat niet was), boosheid (om wat hij deed), verdriet. Ik wist niet dat er zoveel tranen in mij zaten. Emmers vol. Deels ook omdat ik het niet gezien heb. Deels omdat hij dit mij aandeed. Ik vergelijk het wel een dat ik een been kwijt ben en dat ik nu met 1 been verder moet leven. Ik rouw om dat been, maar ben wel heel gelukkig dat ik nog leef. Zoiets. Het is zo moeilijk om uit te leggen hoe het voelt als dit je overkomt.

In het NU is het echter veel fijner en mooier. Eindelijk een man die open is over zijn gevoel en emoties. Wat een verademing. Alleen die rugzak van het verleden.... gelukkig wordt deze steeds een beetje lichter.

Dit wens ik iedereen toe. Kijk goed naar het waarom. En zorg goed voor jezelf.

Het is idd precies zoals jij het beschrijft hierboven. Een treffende vergelijking ook met dat been wat je verloren bent. En daar om rouwen maar blij zijn dat je nog leeft. 

Een brein kan zo complex zijn! Ook hij veroordeelde vreemdgaan tijdens zijn eigen vreemdgaan en wist welke pijn het is omdat hij het zelf heeft meegemaakt. Maar je kan jezelf ongelooflijk voor de gek houden. Stukje bij beetje door die spiegel tijdens therapie ontstond er emotioneel ipv cognitief schuldbesef maar had ook te maken met soort zelfbescherming. Want het is niet fijn om je zo slecht te voelen, daar wil je in eerste instantie van wegvluchten. Dat maakt ook Elpisto denk ik, dat zij jou dingen verteld als op en af ongelukkig met jou etc want dan hoeft ze haar eigen shitzooi niet aan te kijken. 

Dank je wel Yessie! 

LifeEvent! schreef op 14-09-2024 om 08:53:

[..]

Je schreef op 5 oktober 2018 dat je man vertrok naar zijn nieuwe liefje met wie hij jou bedrogen had en niet meer naar jullie 4 kinderen omkeek. Een scheiding lijkt mij in dat geval onvermijdelijk. Immers je hebt geen partner meer die voor jou en je kinderen wil vechten als hij naar zijn minnares vertrekt dus hoef je ook niet het proces in van mogelijk herstel. Als mijn man voor zijn gratis hoer had gekozen was het voor mij ook een hele andere situatie geweest. Nu lijkt het alsof je stelt dat het logisch is dat iemand wil scheiden als je erachter komt dat je bedrogen bent. Maar hieruit blijkt maar weer dat geen enkele affaire hetzelfde is.


Klopt, ik kwam achter zijn bedrog en zette hem het huis uit. Hierop vertrok hij naar degene met wie hij mij bedroog, keek niet meer naar onze kinderen om en beschuldigde mij ervan ons huwelijk te hebben opgeblazen. 

Het is mij onduidelijk waarom jij stelt dat ik denk dat het logisch is dat je wilt scheiden als je achter bedrog komt. Iedereen maakt daarin zijn/haar eigen keuze, en dit was MIJN keuze. Je doet (weer eens) een hele hoop aannames.

Enne.... gratis hoer? Wow.

Persephone schreef op 16-09-2024 om 08:24:

[..]

Klopt, ik kwam achter zijn bedrog en zette hem het huis uit. Hierop vertrok hij naar degene met wie hij mij bedroog, keek niet meer naar onze kinderen om en beschuldigde mij ervan ons huwelijk te hebben opgeblazen.

Het is mij onduidelijk waarom jij stelt dat ik denk dat het logisch is dat je wilt scheiden als je achter bedrog komt. Iedereen maakt daarin zijn/haar eigen keuze, en dit was MIJN keuze. Je doet (weer eens) een hele hoop aannames.

Enne.... gratis hoer? Wow.

Herkenbaar. Al heb ik hier nog wel de hoop dat ze er gewoon zal blijven zijn als goede moeder voor mijn kinderen. 

Elpisto schreef op 16-09-2024 om 09:23:

[..]

Herkenbaar. Al heb ik hier nog wel de hoop dat ze er gewoon zal blijven zijn als goede moeder voor mijn kinderen.

Dat hoop ik ook heel erg voor jullie, Elpisto. En die kans is natuurlijk ook gewoon groter dan dat ze weg zou lopen en nooit meer om zou kijken. 

Persephone schreef op 16-09-2024 om 09:44:

[..]

Dat hoop ik ook heel erg voor jullie, Elpisto. En die kans is natuurlijk ook gewoon groter dan dat ze weg zou lopen en nooit meer om zou kijken.

Ja zeker. Ik geloof wel in haar als moeder hoor, dus wat dat betreft ben ik er niet bang voor. Als we het allemaal maar netjes kunnen regelen. Dan ben ik allang blij. 

En dan komt het normale omgaan, in die zin, vanzelf wel weer. 

Persephone schreef op 16-09-2024 om 08:24:

[..]

Klopt, ik kwam achter zijn bedrog en zette hem het huis uit. Hierop vertrok hij naar degene met wie hij mij bedroog, keek niet meer naar onze kinderen om en beschuldigde mij ervan ons huwelijk te hebben opgeblazen.

Het is mij onduidelijk waarom jij stelt dat ik denk dat het logisch is dat je wilt scheiden als je achter bedrog komt. Iedereen maakt daarin zijn/haar eigen keuze, en dit was MIJN keuze. Je doet (weer eens) een hele hoop aannames.

Enne.... gratis hoer? Wow.

Goed lezen door sommige forumlezers is best moeilijk! 

Ik heb dat niet zo gesteld nl. Je hebt niet het hele verhaal verteld, daar ging het mij om. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.