Relaties
Katja.A
20-11-2024 om 20:41
niet meegevraagd met schoonfamilie op vakantie
Ik ben een vrouw van 46 jaar en ik heb sinds 1,5 jaar een LAT-relatie met een man van 52. Twee maanden geleden is mijn vriend met zijn moeder, zijn zus en schoonbroer een week op vakantie geweest naar Spanje. Dit was een jaar geleden al geboekt. De vakantie is betaald door zijn moeder. Ik was daar niet bij en dat vond ik logisch, aangezien toen de reis geboekt was, ik pas samen was met mijn vriend.
Inmiddels zijn we een tijd verder. Ik kan goed met zijn moeder opschieten, ze is aardig en kan goed met haar praten. Toen ze twee maanden geleden in Spanje waren en mijn vriend mij belde vanaf hun vakantie-adres, zei zijn moeder tegen mij dat ik er volgend jaar ook bij zou zijn (wat ik erg leuk vind omdat ik familie belangrijk vind).
Nu heb ik van mijn vriend gehoord dat er weer nieuwe vakantieplannen zijn gemaakt, maar dat zijn zus graag ergens anders naar toe wil, waardoor de vakantie duurder zal uitvallen. Zijn moeder betaalt weer de vakantie, maar omdat het duurder uitvalt, is er gezegd geworden dat ik dan niet mee kan. Ik begrijp heel goed dat vakanties duur zijn en ik vind dat ik niet kan verlangen dat zijn moeder überhaupt voor mij een flink bedrag betaalt (ik kan zelf ook best meebetalen overigens). Maar toch vind ik het vreemd, dat een duurdere vakantie boven mij wordt gesteld. Ik zou dit zelf nooit doen namelijk, ik zou dan zeggen we doen een goedkopere vakantie zodat iedereen mee kan. Nu word ik toch min of meer buitengesloten en heb ik toch het gevoel er (nog) niet helemaal bij te horen. Er is nog niets geboekt maar dit zijn wel de plannen.
Over de zus van mijn vriend: hij kan totaal niet overweg met zijn zus, maar hij gedraagt zich naar zijn zus toe omdat het anders voor zijn moeder ook niet leuk is als ze continue met elkaar in de clinch liggen. Ik heb zijn zus in de 1,5 jaar tijd maar 1 keer kort gezien, dus dat geeft al aan dat er niet echt een band is tussen mijn vriend en zijn zus. Ik vond haar aardig overkomen en zij had hetzelfde bij mij.
Mijn vriend vindt het beter voor mij als ik zijn zus zo min mogelijk zie, maar ik ben prima in staat om zelf een oordeel te vellen over iemand. Ik kan in het algemeen best goed met iedereen overweg, ik ben geen ruziemaker en ik zou het echt wel met zijn zus kunnen uithouden op vakantie.
Ik vraag me toch wel af wat jullie nu vinden van deze situatie. Ik heb er (nog) niks over gezegd omdat ik niet wil dat als mijn schoonfamilie hoort dat ik me toch echt wel buitengesloten voel, ze het "zielig" vinden en dat dat DE reden is dat ik dan eventueel alsnog mee mag. Ik vind dat DE reden moet zijn dat ik mee wordt gevraagd omdat ze mij een leuk persoon vinden en ze graag willen dat ik erbij ben.
Katja.A
20-11-2024 om 21:56
yasmijn27 schreef op 20-11-2024 om 21:49:
[..]
Tja, maar misschien vinden ze het bij nader inzien toch niet zo'n goed idee. Vinden ze haar toch minder passen ofzo, dat kan toch? Kan andersom ook gebeuren.
Of het was toen gewoon een losse, vriendelijk bedoelde opmerking. Niet iedereen denkt daar bij na.
Op die leeftijd hoef je je daar toch niet meer druk over te maken en ga je toch lekker zelf wat anders doen
Ik begrijp wat je zegt Yasmijn. Ik krijg echter totaal niet de indruk dat ik niet zou passen bij de familie. Het kan inderdaad een losse opmerking zijn geweest alhoewel dat ook niet zo overkwam maar echt gemeend. Ik krijg die week heus wel om, dat is geen punt. Hoe dan ook, ik blijf het maar apart vinden en zoals mamaE het verwoordt, zo denk ik dat ook.
Katja.A
20-11-2024 om 22:17
Junio schreef op 20-11-2024 om 22:07:
Wat zegt je vriend ervan?
Die heeft liever dat ik zijn zus zo min mogelijk zie vanwege zijn eigen verstandhouding met haar dus vind het niet erg dat ik niet meekan omdat er voor een duurdere vakantie wordt gekozen.
IMI-x2
20-11-2024 om 22:40
Katja.A schreef op 20-11-2024 om 22:17:
[..]
Die heeft liever dat ik zijn zus zo min mogelijk zie vanwege zijn eigen verstandhouding met haar dus vind het niet erg dat ik niet meekan omdat er voor een duurdere vakantie wordt gekozen.
Vertrouw je op zijn oordeel over zijn zus? Respecteer je zijn mening? Wil je die zus niet eerst bv via een logeerweekend beter leren kennen voordat je meteen een week met haar op vakantie gaat? Wat als hij gelijk heeft? Dan wil je toch helemaal niet met haar op vakantie?
Kersje
20-11-2024 om 23:01
Katja.A schreef op 20-11-2024 om 22:17:
[..]
Ik vind het trouwens nóg vreemder dat jouw vriend bepaald wie jij wel of niet ziet, terwijl hij zelf wel hypocriet met haar op vakantie gaat. Dat vind ik dus raar!
Duizendpoot
20-11-2024 om 23:08
Kersje schreef op 20-11-2024 om 23:01:
[..]
Ik vind het trouwens nóg vreemder dat jouw vriend bepaald wie jij wel of niet ziet, terwijl hij zelf wel hypocriet met haar op vakantie gaat. Dat vind ik dus raar!
Precies, hij wil sowieso niet dat je meegaat, dure vakantie of niet. Wie heeft je overigens verteld dat je niet mee kan vanwege de dure vakantie? je vriend of zijn moeder zelf? Volgens mij kan het net zo goed een smoesje zijn. Vind het allemaal maar een raar verhaal, maar voor mij zou de lol er sowieso al af zijn. Ik zou niet meegaan, maar gewoon een keer een leuk weekend iets doen met je vriend en zijn moeder of zo.
wil40
20-11-2024 om 23:10
Wat Kersje zegt, dat gevoel heb ik ook. Je vriend vindt het niet erg dat je niet meegaat en heeft ook liever niet dat je contact hebt met zijn zus.
Heel vreemd, ik zou zelf meer teleurgesteld zijn in mijn vriend en nieuwsgierig worden of zus dingen gaat vertellen over vriend die ik niet mag weten.
Jullie vieren dus ook nooit een verjaardag of feestdag met zus erbij?
Labyrinth
20-11-2024 om 23:29
Snap niet dat je vriend sowieso mee gaat op een vakantie met iemand waar hij slecht mee kan opschieten (zijn zus). Heeft je vriend eerdere relaties gehad? Komt allemaal wat onvolwassen en pleasend over.
Wat voor soort familiegewoonte is dit, samen op vakantie gaan? Welke rol speelt daarin de moeder, die voor haar eigen volwassen kinderen deze vakantie betaalt? Heeft ze geld over, of koopt ze daarmee dit samenzijn. Een zus die de vakantiebestemming bepaalt en daarmee dat jij niet mee kan? Heeft moeder een jaarbudget voor de jaarlijkse vakantie bepaald? Voelt allemaal wat vreemd aan.
Maar misschien moet je dit allemaal lekker laten gaan. Voor mij zou het belangrijkste zijn dat mijn vriend van 52 zijn eigen zelfstandige beslissingen maakt en mij ook mijn eigen beslissingen laat maken.
Hekje
20-11-2024 om 23:53
ik vermoed dat ze je er gewoon niet bij willen hebben. Dat ze dure vakantie/geld als drempel gebruiken om jou erbuiten te houden. En dat heeft waarschijnlijk niks met jou te maken. Maar met hun dynamiek. Het is hun vakantie.
Moree
21-11-2024 om 03:08
Het kan goed dat het familiereisje een soort van jaarlijks terugkerende traditie is. En vriend er daarom ‘loyaal’ aan is.
TO, ik zou een keer zeggen als de familie bij elkaar is dat het triest is om te horen dat je niet meegaat.
Dat je dacht dat je deze keer mee kon gaan met de familiereis.
Katja.A
21-11-2024 om 06:06
Het zou nu de derde keer worden, deze familie vakantie. Het initiatief komt van de moeder, ze wordt 81 en is gelukkig nog in staat om op vakantie te gaan. Ze wil graag nog herinneringen maken en heeft op zich aardig wat geld. Ze zijn allebei de keren in Spanje geweest omdat ze vroeger met haar man en haar kinderen (mijn vriend en zijn zus) altijd kwam. Spanje is dus "speciaal" voor hen, ze komen er allemaal heel graag. Mijn vriend gaat mee vanwege zijn moeder. Met zijn schoonbroer kan hij ook goed overweg en zijn zus neemt hij op de koop toe (wat hij niet gemakkelijk vindt overigens). Spanje heeft hij ook mooie herinneringen aan dus het is wel een fijne vakantiebestemming voor hem.
Katja.A
21-11-2024 om 06:17
wat ik eigenlijk gewoon vind is dat als zijn moeder had gezegd jullie zijn nog te kort bij elkaar, ik dat had begrepen en prima verder. Maar tijdens de laatste vakantie zegt ze de volgende keer ben je er ook bij. En nu puntje bij paaltje toch niet met puur en alleen de reden omdat er een duurdere vakantie wordt gekozen. Dit is dan toch belangrijker dan dat ik mee kan of ga.
Ik kijk hier gewoon heel anders tegenaan, ik zou dat nooit zo aanpakken als ik haar was: dan maar geen duurdere vakantie maar wel dat iedereen mee kan, zou mijn motto zijn. Maar we zijn natuurlijk niet hetzelfde, dat is duidelijk.
Maar goed, ik kan voorstellen zelf te betalen of ze gewoon laten gaan. Ik denk zelf het laatste. Ik krijg de week heus wel om, dat is geen punt.
Fourtyfour
21-11-2024 om 06:50
Katja.A schreef op 21-11-2024 om 06:17:
Maar goed, ik kan voorstellen zelf te betalen of ze gewoon laten gaan. Ik denk zelf het laatste. Ik krijg de week heus wel om, dat is geen punt.
Ik mis nog de optie dat je vriend aangeeft het niet leuk te vinden zo. En dat hij niet mee gaat als jij niet mee mag.
yasmijn27
21-11-2024 om 07:42
Hekje schreef op 20-11-2024 om 23:53:
ik vermoed dat ze je er gewoon niet bij willen hebben. Dat ze dure vakantie/geld als drempel gebruiken om jou erbuiten te houden. En dat heeft waarschijnlijk niks met jou te maken. Maar met hun dynamiek. Het is hun vakantie.
Dat denk ik ook. En dat moeder van 81 het lastig vindt om dat op de juiste manier te zeggen.
Ik zou ook absoluut niet aanbieden om zelf te betalen en toch meegaan, dat is duidelijk niet de bedoeling.
Oog
21-11-2024 om 07:48
Katja, ik snap precies wat je bedoelt en hoe je je voelt hoor. Ik vind het ook niet netjes. Want inderdaad, het gaat niet om het geld. Het gaat erom dat als ze een keuze móeten maken, die in jouw nadeel uitvalt. En dat is inderdaad toch echt een afwijzing.
Wat ik wel denk: wees maar blij. Die familie klinkt toch een beetje alsof er iets geks aan de hand is. Persoonlijk zou het mij niet lekker zitten dat je vriend jou zo graag weg wil houden van zijn zus. Zeker als hij zelf wel een week met haar op vakantie aandurft. Kennelijk is er iets waarvoor hij bang is. Misschien dat hij vreest dat zij jou iets gaat vertellen? Het is gissen, maar dat zou mij persoonlijk meer bezighouden dan de vakantie zelf…
Verder zou ik het maar laten. Wat je er ook over zegt, tegen je vriend of tegen zijn familie: het is voer voor een slechte relatie. Want ja, je hebt alle gelijk. Maar als ze dat zelf nu al niet zien, vrees ik dat ze vooral zullen doen alsof jij een zeurpiet bent die met haar geklaag de voorpret komt bederven en voordat je het weet ben jij voor jaren de gebeten hond in alles.
Wat ik zou doen: mijn eigen leven overeind houden. Zorg dat je vriend een aanvulling is, maar dat je ook jezelf goed kunt redden. Niet alleen komt het krachtig over naar zijn familie, je zou het in de toekomst ook zomaar nodig kunnen hebben.