Relaties
Katja.A
20-11-2024 om 20:41
niet meegevraagd met schoonfamilie op vakantie
Ik ben een vrouw van 46 jaar en ik heb sinds 1,5 jaar een LAT-relatie met een man van 52. Twee maanden geleden is mijn vriend met zijn moeder, zijn zus en schoonbroer een week op vakantie geweest naar Spanje. Dit was een jaar geleden al geboekt. De vakantie is betaald door zijn moeder. Ik was daar niet bij en dat vond ik logisch, aangezien toen de reis geboekt was, ik pas samen was met mijn vriend.
Inmiddels zijn we een tijd verder. Ik kan goed met zijn moeder opschieten, ze is aardig en kan goed met haar praten. Toen ze twee maanden geleden in Spanje waren en mijn vriend mij belde vanaf hun vakantie-adres, zei zijn moeder tegen mij dat ik er volgend jaar ook bij zou zijn (wat ik erg leuk vind omdat ik familie belangrijk vind).
Nu heb ik van mijn vriend gehoord dat er weer nieuwe vakantieplannen zijn gemaakt, maar dat zijn zus graag ergens anders naar toe wil, waardoor de vakantie duurder zal uitvallen. Zijn moeder betaalt weer de vakantie, maar omdat het duurder uitvalt, is er gezegd geworden dat ik dan niet mee kan. Ik begrijp heel goed dat vakanties duur zijn en ik vind dat ik niet kan verlangen dat zijn moeder überhaupt voor mij een flink bedrag betaalt (ik kan zelf ook best meebetalen overigens). Maar toch vind ik het vreemd, dat een duurdere vakantie boven mij wordt gesteld. Ik zou dit zelf nooit doen namelijk, ik zou dan zeggen we doen een goedkopere vakantie zodat iedereen mee kan. Nu word ik toch min of meer buitengesloten en heb ik toch het gevoel er (nog) niet helemaal bij te horen. Er is nog niets geboekt maar dit zijn wel de plannen.
Over de zus van mijn vriend: hij kan totaal niet overweg met zijn zus, maar hij gedraagt zich naar zijn zus toe omdat het anders voor zijn moeder ook niet leuk is als ze continue met elkaar in de clinch liggen. Ik heb zijn zus in de 1,5 jaar tijd maar 1 keer kort gezien, dus dat geeft al aan dat er niet echt een band is tussen mijn vriend en zijn zus. Ik vond haar aardig overkomen en zij had hetzelfde bij mij.
Mijn vriend vindt het beter voor mij als ik zijn zus zo min mogelijk zie, maar ik ben prima in staat om zelf een oordeel te vellen over iemand. Ik kan in het algemeen best goed met iedereen overweg, ik ben geen ruziemaker en ik zou het echt wel met zijn zus kunnen uithouden op vakantie.
Ik vraag me toch wel af wat jullie nu vinden van deze situatie. Ik heb er (nog) niks over gezegd omdat ik niet wil dat als mijn schoonfamilie hoort dat ik me toch echt wel buitengesloten voel, ze het "zielig" vinden en dat dat DE reden is dat ik dan eventueel alsnog mee mag. Ik vind dat DE reden moet zijn dat ik mee wordt gevraagd omdat ze mij een leuk persoon vinden en ze graag willen dat ik erbij ben.
Katja.A
20-11-2024 om 20:59
ik kan dat zeker zelf betalen, het gaat mij meer om het principe. Het gevoel dat een duurdere vakantie belangrijker is dan een goedkopere vakantie waar iedereen mee kan.
MamaE
20-11-2024 om 21:01
Voor mij zou de vraag vooral zijn of de schoonbroer wel mee gaat of alleen de eigen kinderen. Bij schoonbroer wel en jij niet, zou ik dat ook oneerlijk vinden.
Ik zou dan wel aanbieden om zelf te betalen om toch mee te kunnen.
Nick90
20-11-2024 om 21:05
Katja.A schreef op 20-11-2024 om 20:59:
ik kan dat zeker zelf betalen, het gaat mij meer om het principe. Het gevoel dat een duurdere vakantie belangrijker is dan een goedkopere vakantie waar iedereen mee kan.
Als je het gewoon zelf kunt betalen blijft dat principe toch ook niet overeind? Ik snap het niet goed, je vind dat ze een goedkopere vakantie moeten kiezen zodat iedereen mee kan maar je kunt in principe best voor je eigen vakantie betalen. Waar zit dan het probleem?
Katja.A
20-11-2024 om 21:07
het gaat me niet om het geld, het gaat erom dat ze een duurdere vakantie verkiezen en er daardoor wordt gezegd dat ik niet meekan. Dat voelt oneerlijk, dat voelt voor mij dat ik word buiten gesloten.
IMI-x2
20-11-2024 om 21:10
Ik vind een lat-relatie van 1,5 jaar wel heel erg kort om al met zijn familie op vakantie te gaan. Loop jij of lopen jullie niet heel erg hard van stapel? Ik vind het in elk geval niet meer dan normaal dat je na 1,5 jaar nog niet tot de familie behoort en dus ook nog niet mee op vakantie "moet". Ga je niet liever lekker met je vriend op vakantie?
Nick90
20-11-2024 om 21:16
Katja.A schreef op 20-11-2024 om 21:07:
het gaat me niet om het geld, het gaat erom dat ze een duurdere vakantie verkiezen en er daardoor wordt gezegd dat ik niet meekan. Dat voelt oneerlijk, dat voelt voor mij dat ik word buiten gesloten.
Je kunt ook zelf voorstellen dat je die vakantie zelf betaald. Je bent zo te lezen ruim volwassen dus om nou te gaan zitten mokken dat ze liever een duurdere vakantie willen ipv jouw meevragen op een goedkopere vakantie is best wel apart. Ik zou sowieso niet op de kosten van schoonmoeder meegaan maar gewoon zelf betalen. Heb je überhaupt voorgesteld om het zelf te betalen?
Katja.A
20-11-2024 om 21:18
IMI-x2 schreef op 20-11-2024 om 21:10:
Ik vind een lat-relatie van 1,5 jaar wel heel erg kort om al met zijn familie op vakantie te gaan. Loop jij of lopen jullie niet heel erg hard van stapel? Ik vind het in elk geval niet meer dan normaal dat je na 1,5 jaar nog niet tot de familie behoort en dus ook nog niet mee op vakantie "moet". Ga je niet liever lekker met je vriend op vakantie?
Tja dat zou kunnen dat het misschien wat kort is..... Vind het dan toch wel vreemd dat zijn moeder wel heeft gezegd dat ik de volgende keer erbij ben maar dat puntje bij paaltje dat toch niet zo is omdat ze een duurdere vakantie belangrijker vinden. Mijn vriend en ik gaan ook samen op vakantie ja, volgende zomer.
Katja.A
20-11-2024 om 21:23
Nick90 schreef op 20-11-2024 om 21:16:
[..]
Je kunt ook zelf voorstellen dat je die vakantie zelf betaald. Je bent zo te lezen ruim volwassen dus om nou te gaan zitten mokken dat ze liever een duurdere vakantie willen ipv jouw meevragen op een goedkopere vakantie is best wel apart. Ik zou sowieso niet op de kosten van schoonmoeder meegaan maar gewoon zelf betalen. Heb je überhaupt voorgesteld om het zelf te betalen?
Zeker heb je hier een punt om het voor te stellen om zelf te betalen. Je hebt het over mokken...... Dat vind ik dan weer een aparte woordkeuze, het is namelijk niet mokken maar een heel ander gevoel wat ik bij deze situatie heb. Maar goed, ik vraag jullie mening, jullie visie.
yasmijn27
20-11-2024 om 21:25
als je 46 bent en je je door zoiets buitengesloten voelt gaat er toch wel iets mis lijkt me.
Ze gaan op vakantie en jij gaat niet mee. Wens ze veel plezier en ga zelf wat anders doen als je ook vrij bent. Heb je mekaar wat te vertellen bij thuiskomst.
MamaE
20-11-2024 om 21:40
Nou ja, eerst wordt gezegd dat je mee mag en daarna toch niet omdat het te duur is.
Denk dan eerst na voordat je iemand uitnodigt/meevraagt. En zeker als je je andere schoonkind wel meevraagt. En als je de relatie nog te kort vindt voor samen op vakantie te gaan is dat prima, maar denk daar over na en schep niet eerst verwachtingen om die vervolgens niet waar te maken.
yasmijn27
20-11-2024 om 21:49
MamaE schreef op 20-11-2024 om 21:40:
Nou ja, eerst wordt gezegd dat je mee mag en daarna toch niet omdat het te duur is.
Denk dan eerst na voordat je iemand uitnodigt/meevraagt. En zeker als je je andere schoonkind wel meevraagt. En als je de relatie nog te kort vindt voor samen op vakantie te gaan is dat prima, maar denk daar over na en schep niet eerst verwachtingen om die vervolgens niet waar te maken.
Tja, maar misschien vinden ze het bij nader inzien toch niet zo'n goed idee. Vinden ze haar toch minder passen ofzo, dat kan toch? Kan andersom ook gebeuren.
Of het was toen gewoon een losse, vriendelijk bedoelde opmerking. Niet iedereen denkt daar bij na.
Op die leeftijd hoef je je daar toch niet meer druk over te maken en ga je toch lekker zelf wat anders doen
Katja.A
20-11-2024 om 21:51
MamaE schreef op 20-11-2024 om 21:40:
Dit is nu precies wat ik bedoel ! Buitengesloten voelen is misschien wel een te groot woord, bij sommigen impliceert het dat ik zit te mokken als een klein kind of dat het niet bij mijn leeftijd past. Dat bedoel ik er niet mee. Ik denk dat ik het ook niet groter moet maken dan het is. Ze gaan dan maar lekker op vakantie en ik kijk wel wat ik doe.
MamaE
20-11-2024 om 21:56
yasmijn27 schreef op 20-11-2024 om 21:49:
[..]
Tja, maar misschien vinden ze het bij nader inzien toch niet zo'n goed idee. Vinden ze haar toch minder passen ofzo, dat kan toch? Kan andersom ook gebeuren.
Of het was toen gewoon een losse, vriendelijk bedoelde opmerking. Niet iedereen denkt daar bij na.
Op die leeftijd hoef je je daar toch niet meer druk over te maken en ga je toch lekker zelf wat anders doen
Ik vind het erg onvolwassen om niet na te denken voordat je dingen roept als samen op vakantie en voor iemand betalen. Je schept wel een verwachting. Bezint eer ge begint.
Bij kinderen vind ik dat overigens ook al lullig; eerst mensen uitnodigen voor je feestje en daarna de helft zeggen dat ze toch niet mogen komen omdat je toch wat duurs wil doen en dan mogen er minder kinderen komen. Over zulke dingen denk je eerst na. Ook als kind. Mijne zou een probleem hebben als ze zoiets zou flikken.