Relaties
Katja.A
20-11-2024 om 20:41
niet meegevraagd met schoonfamilie op vakantie
Ik ben een vrouw van 46 jaar en ik heb sinds 1,5 jaar een LAT-relatie met een man van 52. Twee maanden geleden is mijn vriend met zijn moeder, zijn zus en schoonbroer een week op vakantie geweest naar Spanje. Dit was een jaar geleden al geboekt. De vakantie is betaald door zijn moeder. Ik was daar niet bij en dat vond ik logisch, aangezien toen de reis geboekt was, ik pas samen was met mijn vriend.
Inmiddels zijn we een tijd verder. Ik kan goed met zijn moeder opschieten, ze is aardig en kan goed met haar praten. Toen ze twee maanden geleden in Spanje waren en mijn vriend mij belde vanaf hun vakantie-adres, zei zijn moeder tegen mij dat ik er volgend jaar ook bij zou zijn (wat ik erg leuk vind omdat ik familie belangrijk vind).
Nu heb ik van mijn vriend gehoord dat er weer nieuwe vakantieplannen zijn gemaakt, maar dat zijn zus graag ergens anders naar toe wil, waardoor de vakantie duurder zal uitvallen. Zijn moeder betaalt weer de vakantie, maar omdat het duurder uitvalt, is er gezegd geworden dat ik dan niet mee kan. Ik begrijp heel goed dat vakanties duur zijn en ik vind dat ik niet kan verlangen dat zijn moeder überhaupt voor mij een flink bedrag betaalt (ik kan zelf ook best meebetalen overigens). Maar toch vind ik het vreemd, dat een duurdere vakantie boven mij wordt gesteld. Ik zou dit zelf nooit doen namelijk, ik zou dan zeggen we doen een goedkopere vakantie zodat iedereen mee kan. Nu word ik toch min of meer buitengesloten en heb ik toch het gevoel er (nog) niet helemaal bij te horen. Er is nog niets geboekt maar dit zijn wel de plannen.
Over de zus van mijn vriend: hij kan totaal niet overweg met zijn zus, maar hij gedraagt zich naar zijn zus toe omdat het anders voor zijn moeder ook niet leuk is als ze continue met elkaar in de clinch liggen. Ik heb zijn zus in de 1,5 jaar tijd maar 1 keer kort gezien, dus dat geeft al aan dat er niet echt een band is tussen mijn vriend en zijn zus. Ik vond haar aardig overkomen en zij had hetzelfde bij mij.
Mijn vriend vindt het beter voor mij als ik zijn zus zo min mogelijk zie, maar ik ben prima in staat om zelf een oordeel te vellen over iemand. Ik kan in het algemeen best goed met iedereen overweg, ik ben geen ruziemaker en ik zou het echt wel met zijn zus kunnen uithouden op vakantie.
Ik vraag me toch wel af wat jullie nu vinden van deze situatie. Ik heb er (nog) niks over gezegd omdat ik niet wil dat als mijn schoonfamilie hoort dat ik me toch echt wel buitengesloten voel, ze het "zielig" vinden en dat dat DE reden is dat ik dan eventueel alsnog mee mag. Ik vind dat DE reden moet zijn dat ik mee wordt gevraagd omdat ze mij een leuk persoon vinden en ze graag willen dat ik erbij ben.
Katja.A
21-11-2024 om 11:08
MamaE schreef op 21-11-2024 om 11:04:
Even een plottwist, maar is het niet mogelijk dat jouw vriend jou eigenlijk niet mee wil omdat hij je weg wil houden bij je zus en dat hij het daardoor op geld gooit, terwijl het probleem dus eigenlijk helemaal niet bij zijn moeder ligt, maar bij hem.
Dat zijn moeder je wel oprecht en hartelijk heeft uitgenodigd, maar je vriend jou gewoon liever niet erbij wil hebben en iets heeft bedacht om er onderuit te komen?
Ik zou dat wel heel treurig vinden van hem, als dit zo zou zijn.
Jeetje dat is een goeie opmerking.....dat zou echt erg zijn. Zijn moeder is echt heel oprecht en geen flapuit, daarom vind ik het zo raar. Dan zou mijn vriend wel echt heel ver gaan hoor als dat zo is.
Temet
21-11-2024 om 11:10
Het meest intrigerende aan dit verhaal is inderdaad de houding van je vriend, die er erg op gebrand lijkt dat jij zijn zus niet tegenkomt. Waarvoor ik maar twee verklaringen kan bedenken. 1) hij is bang dat jij en zus ruzie gaan krijgen en dat vindt hij vervelend, of 2) hij is bang dat jij na afloop tegen hem gaat zeggen "goh, waarom heb je eigenlijk zo'n slechte band met Marijke, ik vond haar reuze meevallen".
Normaal gesproken zou je denken: juist leuk voor hem als jij ook meegaat, dan kunnen jullie ook met zijn tweeën dingen doen en hoeft hij niet altijd mee te doen met zus en zwager.
Dat moeder van 81 vorig jaar nog spontaan eruit flapte dat je deze keer mee zou gaan maar daar een jaar later geen vervolg aan geeft vind ik op zich niet heel verbazingwekkend. Maar die houding van je vriend... raadselachtig.
Katja.A
21-11-2024 om 11:18
Temet schreef op 21-11-2024 om 11:10:
Het meest intrigerende aan dit verhaal is inderdaad de houding van je vriend, die er erg op gebrand lijkt dat jij zijn zus niet tegenkomt. Waarvoor ik maar twee verklaringen kan bedenken. 1) hij is bang dat jij en zus ruzie gaan krijgen en dat vindt hij vervelend, of 2) hij is bang dat jij na afloop tegen hem gaat zeggen "goh, waarom heb je eigenlijk zo'n slechte band met Marijke, ik vond haar reuze meevallen".
Normaal gesproken zou je denken: juist leuk voor hem als jij ook meegaat, dan kunnen jullie ook met zijn tweeën dingen doen en hoeft hij niet altijd mee te doen met zus en zwager.
Dat moeder van 81 vorig jaar nog spontaan eruit flapte dat je deze keer mee zou gaan maar daar een jaar later geen vervolg aan geeft vind ik op zich niet heel verbazingwekkend. Maar die houding van je vriend... raadselachtig.
Ja inderdaad.... Ik ga haast denken dat het mijn vriend is in plaats van zijn moeder. Ik heb namelijk hele gesprekken met haar gehad, ook over mijn familie. De familie uitjes, weekendjes weg etc etc en hoe leuk deze waren. Ze heeft mij verteld dat de ex van mijn vriend helemaal niet sociaal was. Dat is niet gemakkelijk om zo een schoondochter gehad te hebben. Het was mijn voorstel om haar mee te nemen een dagje uit en dat was heel leuk. Dus er is echt een klik, dat beeld ik me niet in. Ik vond het dus ook heel leuk toen ze twee maanden geleden zei dat ik de volgende keer erbij ben. En des te verbaasd dat nu, twee maanden later, het anders is. Wat jullie zeggen over mijn vriend..... Dat hij de boel misschien tegenhoudt..... Zou echt wel kunnen
Courage
21-11-2024 om 12:09
Eeeh, momentje over die plottwist!
Die ideeën over zus zijn alleen gebaseerd op wat Katja.A hier schrijft hè? Ga daar niet mee aan de haal.
Feit is: vriend kan niet met zijn zus overweg. Katja.A heeft haar nog maar één keer gezien. Katja.A geeft aan familiebanden heel belangrijk te vinden en wil de banden aanhalen met de zus. Vriendlief wil dat niet. Punt.
Wie wat gezegd of geregeld heeft omtrent die vakantie, dat weten we niet. Misschien was het te duur, misschien heeft zus expres voor een andere locatie gekozen om de nieuwe vriendin van broer te ontlopen. Misschien willen ze het bij het kerngezin + zwager houden.
Feit is dat vriendlief niet wil dat zijn vriendin veel met zijn zus zal omgaan. Dat lijkt mij zijn goed recht, want hij zal zijn redenen hebben om niet goed met de zus overweg te kunnen.
Katja.A, door jouw wens tot sterke familiebanden, zit je nu 'te roeren' zijn familiesysteem. Niet doen! Stel je terughoudend op. Het is uiteindelijk zijn familie, niet de jouwe. En 1,5 jaar is dan sowieso nog echt kort.
Richt je op de banden in je eigen familie. Of als die banden broos zijn, op je eigen sociale netwerk.
kenfan
21-11-2024 om 12:22
Goh, wat kunnen mensen toch enorm van elkaar verschillen. Ik zou juist erg opgelucht zijn. Een weekendje met de familie vind ik lang zat.En ik heb een aardige schoonfamilie.
Dat je schoonmoeder roddelt over haar voormalige schoondochter vind ik eigenlijk niet zo jofel. Dat je broer lang op vakantie wil met een zus die hem niet ligt, vind ik best gek . Jij en zus hadden bij die ene ontmoeting een klik. Dat hij jou bij haar bij jou weghoudt - wat inderdaad niet vol te houden is - vind ik hoogst merkwaardig. Bijna verdacht.
Zou het kunnen dat hij bang is dat zij iets vertelt, waarvan hij liever niet weet dat jij het weet? Die vraag zou ik vriend wel voorleggen.
Katja.A
21-11-2024 om 12:31
mijn vriend ergert zich aan de leefwijze van zijn zus. Volgens hem is ze lui, ligt alleen maar op de bank, wilt alleen maar gelijk hebben, bemoeit zich overal mee.... Tja klinkt niet erg positief. Maar als zij zo wilt leven, dan is dat iets van haar. Dat ze niks uitvoert in huis heeft verder niemand last van behalve haar gezin lijkt me. Hoe dan ook, ik vind dit geen reden om mij weg te houden van haar. Hoe lang wil hij dit doen, is niet haalbaar
Courage
21-11-2024 om 12:47
Katja.A schreef op 21-11-2024 om 12:31:
mijn vriend ergert zich aan de leefwijze van zijn zus. Volgens hem is ze lui, ligt alleen maar op de bank, wilt alleen maar gelijk hebben, bemoeit zich overal mee.... Tja klinkt niet erg positief. Maar als zij zo wilt leven, dan is dat iets van haar. Dat ze niks uitvoert in huis heeft verder niemand last van behalve haar gezin lijkt me. Hoe dan ook, ik vind dit geen reden om mij weg te houden van haar. Hoe lang wil hij dit doen, is niet haalbaar
Wat ben je aan het strijden tegen je vriend...
Ik krijg de indruk dat je je helemaal niet veilig voelt in je relatie met hem. Voel je je wel gezien en gehoord in de relatie?
Katja.A
21-11-2024 om 12:56
Courage schreef op 21-11-2024 om 12:47:
[..]
Wat ben je aan het strijden tegen je vriend...
Ik krijg de indruk dat je je helemaal niet veilig voelt in je relatie met hem. Voel je je wel gezien en gehoord in de relatie?
Ik vind het eerder jammer dat hij er zich zo aan ergert en is niet nodig als je het mij vraagt, zeker als dit de grondslag is om mij weg te houden. Ik snap heus wel dat niet iedereen close is met zijn familie. Dat ben ik zelf ook niet overigens, maar ze zijn wel belangrijk. Ben dan ook altijd van de partij als er iets is
Nick90
21-11-2024 om 12:58
Katja.A schreef op 21-11-2024 om 12:56:
[..]
Ik vind het eerder jammer dat hij er zich zo aan ergert en is niet nodig als je het mij vraagt, zeker als dit de grondslag is om mij weg te houden. Ik snap heus wel dat niet iedereen close is met zijn familie. Dat ben ik zelf ook niet overigens, maar ze zijn wel belangrijk. Ben dan ook altijd van de partij als er iets is
Maar dit is zijn familie! Niet de jouwe, het leest hier bijna alsof je contact met zijn familie belangrijker vind dan je relatie.
kenfan
21-11-2024 om 13:08
Katja.A schreef op 21-11-2024 om 12:31:
Dat is wat hij tegen jou zegt. Jij hebt haar maar 1 keer gezien. Het is inderdaad geen gegronde reden om haar tot in de eeuwigheid bij jou weg te houden. Ook niet houdbaar. als hij een toekomst met jou voor zich ziet. Ziet hij die wel? Ik zou daar in jouw geval haast aan gaan twijfelen.
Genoeg redenen om door te vragen, lijkt me. Zou me trouwens ook een zware dobber lijken als je met iemand op vakantie moet aan wie je je zo ergert dat je haar bij je partner weghoudt. Daar steekt meer achter, kan haast niet anders. Zus is misschien wat bemoeizuchtig en verklapt misschien iets wat hij liever voor zich houdt. Kan iets groots zijn, of iets kleins.
Ik heb ooit een vriendin gehad die me als enige in vertrouwen nam toen haar man een ander had. Nadat ze zich verzoend hadden, vermeed ze mijdf. Terwijl ik niets veroordelends of akeligs over die man gezegd had, alleen geluisterd. Niet helemaal vergelijkbaar, maar dit topic doet me er wel aan denken.
Heel eerlijk: ik denk dat die vaagheid van je vriend, de reden is dat jij je zo vastbijt in die vakantie.
Temet
21-11-2024 om 13:08
" Goh, wat kunnen mensen toch enorm van elkaar verschillen. Ik zou juist erg opgelucht zijn. Een weekendje met de familie vind ik lang zat. En ik heb een aardige schoonfamilie."
Nou, om eerlijk te zijn was dat ook mijn eerste reactie bij het lezen van de titel van de openingspost. "Niet meegevraagd met schoonfamilie op vakantie" - wees blij!
Dit inderdaad op basis van ervaring met vakantie met mijn - overigens ook erg aardige - schoonfamilie. Maar inderdaad, smaken verschillen
Katja.A
21-11-2024 om 13:14
Nick90 schreef op 21-11-2024 om 12:58:
[..]
Maar dit is zijn familie! Niet de jouwe, het leest hier bijna alsof je contact met zijn familie belangrijker vind dan je relatie.
Dus omdat het zijn familie is, mag ik hier niet iets van vinden?
Katja.A
21-11-2024 om 13:25
kenfan schreef op 21-11-2024 om 13:08:
[..]
Dat is wat hij tegen jou zegt. Jij hebt haar maar 1 keer gezien. Het is inderdaad geen gegronde reden om haar tot in de eeuwigheid bij jou weg te houden. Ook niet houdbaar. als hij een toekomst met jou voor zich ziet. Ziet hij die wel? Ik zou daar in jouw geval haast aan gaan twijfelen.
Genoeg redenen om door te vragen, lijkt me. Zou me trouwens ook een zware dobber lijken als je met iemand op vakantie
moetaan wie je je zo ergert dat je haar bij je partner weghoudt. Daar steekt meer achter, kan haast niet anders. Zus is misschien wat bemoeizuchtig en verklapt misschien iets wat hij liever voor zich houdt. Kan iets groots zijn, of iets kleins.Ik heb ooit een vriendin gehad die me als enige in vertrouwen nam toen haar man een ander had. Nadat ze zich verzoend hadden, vermeed ze mijdf. Terwijl ik niets veroordelends of akeligs over die man gezegd had, alleen geluisterd. Niet helemaal vergelijkbaar, maar dit topic doet me er wel aan denken.
Heel eerlijk: ik denk dat die vaagheid van je vriend, de reden is dat jij je zo vastbijt in die vakantie.
Ik vind hier iets heel vreemds aan inderdaad. Ik heb er gewoon geen zin in om "verborgen" te blijven voor die zus. Want het is natuurlijk niet alleen die vakantie, er zijn genoeg andere aangelegenheden.
Nick90
21-11-2024 om 13:25
Katja.A schreef op 21-11-2024 om 13:14:
[..]
Dus omdat het zijn familie is, mag ik hier niet iets van vinden?
Feitelijk gezien niet inderdaad. Hij wil dat om een of andere reden niet, laat het dan ook gewoon.
wil40
21-11-2024 om 13:30
Ik zou het lekker loslaten en gezellig verder latten met vriend als het je grote liefde is. Broer en zus hebben verder geen contact, als hun moeder er niet meer is zien ze elkaar eigenlijk niet meer.
Je kent die zus helemaal niet na één korte ontmoeting, dus je mist er ook niets aan.
Je bent 46 jaar, geniet van je eigen familie en vrienden. Je mag van alles vinden van vriend's familiebanden, het aanhoren, maar je hoeft er niets mee.