Relaties Relaties

Relaties

niet meegevraagd met schoonfamilie op vakantie

Katja.A schreef op 25-11-2024 om 08:26:

[..]

Ik heb een jonger zusje waar de band goed mee is maar die ik weinig zie omdat ze op ruim 2 uur rijden van mij vandaan woont. Dus de dynamiek van een grote familie met al dan niet bepaalde "regels" wanneer een nieuwe partner wel of niet bij welke familie gelegenheid aanwezig mag zijn, herken ik totaal niet. Gelukkig ook maar want dat lijkt me nogal ingewikkeld, wie houdt die voorwaarden dan bij vraag ik me af: kerst staat voor de deur, er wordt dan blijkbaar bijgehouden hoe vaak een nieuwe partner op visite is geweest. Is dit 3 keer dan helaas.... geen kerstdiner voor de nieuwe partner, volgend jaar beter. Moet ik het me zo voorstellen?

Mijn vriend heeft maar 1 zus dus ook daar is geen sprake van een grote familie. En ook daar is het geen komen en gaan van partners want zoals ik al aangaf zus is 27 jaar getrouwd, mijn vriend is gescheiden en heeft nu mij (zat verder geen andere relatie tussenin). Ik heb de reden gevraagd overigens hoor wat dat is met zijn zus. Hij zegt we hebben nooit goed met elkaar kunnen opschieten, ik erger me aan haar levensstijl, ze is een betweter en bemoeizuchtig. Ja dat is natuurlijk niet fijn, zeker als je maar 1 zus hebt.

Je hebt die zus 1 keer kort ontmoet, dat vind ik wel vrij magertjes om al meteen samen een vakantie te doen. 

[..]

Ik heb een jonger zusje waar de band goed mee is maar die ik weinig zie omdat ze op ruim 2 uur rijden van mij vandaan woont. Dus de dynamiek van een grote familie met al dan niet bepaalde "regels" wanneer een nieuwe partner wel of niet bij welke familie gelegenheid aanwezig mag zijn, herken ik totaal niet. Gelukkig ook maar want dat lijkt me nogal ingewikkeld, wie houdt die voorwaarden dan bij vraag ik me af: kerst staat voor de deur, er wordt dan blijkbaar bijgehouden hoe vaak een nieuwe partner op visite is geweest. Is dit 3 keer dan helaas.... geen kerstdiner voor de nieuwe partner, volgend jaar beter. Moet ik het me zo voorstellen?

Mijn vriend heeft maar 1 zus dus ook daar is geen sprake van een grote familie. En ook daar is het geen komen en gaan van partners want zoals ik al aangaf zus is 27 jaar getrouwd, mijn vriend is gescheiden en heeft nu mij (zat verder geen andere relatie tussenin). Ik heb de reden gevraagd overigens hoor wat dat is met zijn zus. Hij zegt we hebben nooit goed met elkaar kunnen opschieten, ik erger me aan haar levensstijl, ze is een betweter en bemoeizuchtig. Ja dat is natuurlijk niet fijn, zeker als je maar 1 zus hebt.

Wij houden het tempo aan van mijn jongste halfbroer. Zolang niet alle broers en zussen je naam kennen ben je er dit jaar nog niet bij , mijn jongste halfbroertje heeft FAS en ongeveer 4 "bezoeken" nodig om een nieuw iemand te leren kennen, uitzondering toen broer boven hem een relatie kreeg met de voor hem al bekende bakker.

• Hij zegt we hebben nooit goed met elkaar kunnen opschieten, ik erger me aan haar levensstijl, ze is een betweter en bemoeizuchtig. 

Snap je niet dat je liever niet hebt dat je partner omgaat met iemand waar je je zo over voelt? Dat dat los staat van hoe makkelijk jij wel niet bent ? 

: kerst staat voor de deur, er wordt dan blijkbaar bijgehouden hoe vaak een nieuwe partner op visite is geweest. Is dit 3 keer dan helaas.... geen kerstdiner voor de nieuwe partner, volgend jaar beter

Heel kort door de bocht , ja.. hier lijk je het ook weer heel groot te maken, als 4 keer een kopje koffie al teveel is waarom zou je dan kerst met deze mensen vieren

Katja.A

Katja.A

25-11-2024 om 11:13 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 25-11-2024 om 09:23:

[..]

Wij houden het tempo aan van mijn jongste halfbroer. Zolang niet alle broers en zussen je naam kennen ben je er dit jaar nog niet bij , mijn jongste halfbroertje heeft FAS en ongeveer 4 "bezoeken" nodig om een nieuw iemand te leren kennen, uitzondering toen broer boven hem een relatie kreeg met de voor hem al bekende bakker.

• Hij zegt we hebben nooit goed met elkaar kunnen opschieten, ik erger me aan haar levensstijl, ze is een betweter en bemoeizuchtig.

Snap je niet dat je liever niet hebt dat je partner omgaat met iemand waar je je zo over voelt? Dat dat los staat van hoe makkelijk jij wel niet bent ?

: kerst staat voor de deur, er wordt dan blijkbaar bijgehouden hoe vaak een nieuwe partner op visite is geweest. Is dit 3 keer dan helaas.... geen kerstdiner voor de nieuwe partner, volgend jaar beter

Heel kort door de bocht , ja.. hier lijk je het ook weer heel groot te maken, als 4 keer een kopje koffie al teveel is waarom zou je dan kerst met deze mensen vieren

Ik refereer met het vetgedrukte stukje naar hoe ik het mij moet voorstellen hoe dit in jouw familie gaat. Dit heeft niet op mij betrekking.

Katja.A schreef op 25-11-2024 om 11:13:

[..]

Ik refereer met het vetgedrukte stukje naar hoe ik het mij moet voorstellen hoe dit in jouw familie gaat. Dit heeft niet op mij betrekking.

Ja en ik houd het algemeen (het persoonlijke antwoord had ik al gegeven ) waarom zou je perse kerst moeten vieren met mensen waar je nog geen eens 4 keer een bakje koffie mee hebt gedronken, zo zal mijn familie echt niet de enige zijn waar ze dus zoiets hebben , zelfde voor de zus van je vriend mischien gaat ze liever niet op vakantie met iemand die ze 1 keer gezien heeft , je weet het niet 

Euh nee, dat snap ik dus ook niet. En ik snap al helemaal niet waarom als zus zo in zijn allergie zit, broer regelmatig met haar op vakantie gaat. Mijn eigen irritatiedrempel zou daar niet hoog genoeg  voor  zijn. 

Maar goed, iedereen is anders,elke familiedynamiek is anders. Wat voor de een feestje is, beschouwt een ander als een moeizame verplichting. Echt niet  dat ik  de bezoekjes van de liefjes van de kinderen zou gaan turven voor ze ergens bij mogen/moeten zijn. "Voel je altijd welkom, maar nooit verplicht.¨ Meer 'regels' heb ik als schoonmama  niet.

kenfan schreef op 25-11-2024 om 11:43:

Euh nee, dat snap ik dus ook niet. En ik snap al helemaal niet waarom als zus zo in zijn allergie zit, broer regelmatig met haar op vakantie gaat. Mijn eigen irritatiedrempel zou daar niet hoog genoeg voor zijn.

Maar goed, iedereen is anders,elke familiedynamiek is anders. Wat voor de een feestje is, beschouwt een ander als een moeizame verplichting. Echt niet dat ik de bezoekjes van de liefjes van de kinderen zou gaan turven voor ze ergens bij mogen/moeten zijn. "Voel je altijd welkom, maar nooit verplicht.¨ Meer 'regels' heb ik als schoonmama niet.

Dus als jij je nieuwe schoonkind in 1,5 jaar slechts een keer kort ontmoet heb zou je die wel meenemen op een familievakantie en daarvoor betalen?

De moeder wil op vakantie met haar kinderen en de zus bepaalt verder hoe en wat, vermoed ik? Dus haar man mag wel mee, want anders zit ze met haar broer, maar de nieuwe vriendin van haar broer heeft ze nog maar 1 keer gezien dus daar denkt ze niet aan bij het plannen (of daarvan vindt ze dat die er nog niet bijhoort) en moeder zegt alleen maar ja, want die wil met beide kinderen op vakantie om de schijn op te houden dat ze met elkaar op kunnen schieten en als ze niet haar dochter haar zin geeft, gaat de hele vakantie niet door? En je vriend gaat altijd maar mee omdat zijn moeder anders verdrietig is, en op vakantie negeert iedereen elkaar zo ongeveer om het een beetje gezellig te houden, en nu kom jij en wil je met iedereen gezellig gaan doen en dat potentiële gerommel in de familieverhoudingen motiveert je vriend niet om te eisen dat je mee mag.

Zoiets?

Hebben broer en zus allebei geen kinderen trouwens?

Nick90 schreef op 25-11-2024 om 11:47:

[..]

Dus als jij je nieuwe schoonkind in 1,5 jaar slechts een keer kort ontmoet heb zou je die wel meenemen op een familievakantie en daarvoor betalen?

Wat een gekke vraag. Als de familiebanden zo losjes zijn, waarom zou je dan uberhaupt met elkaar op vakantie gaan?  Ik heb vier volwassen kinderen, die hebben hun eigen leven en zitten echt  niet elke week bij moeders op de koffie. Maar een nieuwe partner heb ik in anderhalf  echt wel vaker gezien, als het geen losse scharrel is.

Wij gaan ook niet met ons gezin op langdurige, kostbare  gezamenlijke vakanties.  Huren eens in de zoveel jaar een  huisje voor een weekend of een weekje. Een extra persoon zijn de kosten niet . Dus ja, wie mee WIL, kan gewoon mee.

kenfan schreef op 25-11-2024 om 12:16:

[..]

Wat een gekke vraag. Als de familiebanden zo losjes zijn, waarom zou je dan uberhaupt met elkaar op vakantie gaan? Ik heb vier volwassen kinderen, die hebben hun eigen leven en zitten echt niet elke week bij moeders op de koffie. Maar een nieuwe partner heb ik in anderhalf echt wel vaker gezien, als het geen losse scharrel is.

Wij gaan ook niet met ons gezin op langdurige, kostbare gezamenlijke vakanties. Huren eens in de zoveel jaar een huisje voor een weekend of een weekje. Een extra persoon zijn de kosten niet . Dus ja, wie mee WIL, kan gewoon mee.

Nou dit dus, de vriend zal z'n zus wel vaker zien maar TO heeft haar pas 1 keer kort ontmoet, waarom zou je dan al samen op vakantie gaan? 

Heb de vraag al eerder gesteld. We zitten hier allemaal te gissen naar redenen waarom TO niet is meegevraagd.
TO je hoeft de vraag die je hier stelt niet met je schoonmoeder of schoonzus te bespreken en zelfs niet met vanuit een soort achtergesteld gevoel met je vriend. Maar als het zo groot ding is dat je hier een vraag over stelt op een forum, wat is de reden dat je dit niet met je vriend bespreekt. Niet vanuit een 'zieligheid' (zoals je schrijft) maar vanuit oprechte nieuwsgierigheid. 

Katja.A

Katja.A

25-11-2024 om 13:02 Topicstarter

Labyrinth schreef op 25-11-2024 om 12:33:

Heb de vraag al eerder gesteld. We zitten hier allemaal te gissen naar redenen waarom TO niet is meegevraagd.
TO je hoeft de vraag die je hier stelt niet met je schoonmoeder of schoonzus te bespreken en zelfs niet met vanuit een soort achtergesteld gevoel met je vriend. Maar als het zo groot ding is dat je hier een vraag over stelt op een forum, wat is de reden dat je dit niet met je vriend bespreekt. Niet vanuit een 'zieligheid' (zoals je schrijft) maar vanuit oprechte nieuwsgierigheid.

Hoi Labyrinth, ik heb dit inderdaad niet beantwoord zie ik. Toen ik dit topic opende, was dit onderwerp echt wel een groot ding voor mij. Ik had niet echt een beeld erbij wat voor een reacties ik kon terug verwachten, ik wilde graag andere visies/meningen horen hierover. Ik had wel bedacht dat dit kon variëren van "mens waar maak je je druk om" tot "ik begrijp je teleurstelling hierin" en alles daartussenin. En dat vind ik ook prima, het heeft mij in ieder geval geholpen om er nu gewoon rust bij te hebben. Maar nu jouw vraag waarom bespreek je dit niet met je vriend. Ik zal hier eerlijk in zijn: ik vind het best wel lastig. Dit antwoord geeft misschien weer aanleiding tot reacties over de relatie tussen mijn vriend en ik op zich. Maar het is wel zo: ik vind het lastig omdat ik niet een soort van veeleisende vriendin wil zijn,  ik gun hen oprecht een fijne vakantie en heb het gevoel dat als ik dit zeg, het misschien toch min of meer "bederf" voor hen (bederven is een te groot woord, weet even niet direct iets wat meer past). Dat ik dit gevoel heb, zegt meer iets over mij dan over mijn vriend overigens. Het is geen gesloten man waar ik niet mee kan praten. En over de 2 eerdere vakanties: mijn vriend kan niet met zus overweg, maar toch was het een fijne vakantie volgens mijn vriend. Het is dus niet zoals sommigen schetsen dat het een en al spanning was.

Nick90 schreef op 25-11-2024 om 12:23:

[..]

Nou dit dus, de vriend zal z'n zus wel vaker zien maar TO heeft haar pas 1 keer kort ontmoet, waarom zou je dan al samen op vakantie gaan?

Zoals jij het uitlegt, bedoelde ik het niet. 

Wat ik nog even wilde benoemen TO, is dat schoonmoeder spontaan heeft geroepen: “ Volgend jaar ben jij er ook bij”
Dat op zich is een aangever dat schoonmoeder van zichzelf best openstaat en ze je van nature bij de familie ‘ziet’.
Het zal meer ‘gedoe en beinvloeding eromheen’ zijn wat de situatie heeft gemaakt zoals die is.
Gewoon nog even een opbeuring

Katja.A

Katja.A

26-11-2024 om 05:48 Topicstarter

Moree schreef op 26-11-2024 om 02:11:

Wat ik nog even wilde benoemen TO, is dat schoonmoeder spontaan heeft geroepen: “ Volgend jaar ben jij er ook bij”
Dat op zich is een aangever dat schoonmoeder van zichzelf best openstaat en ze je van nature bij de familie ‘ziet’.
Het zal meer ‘gedoe en beinvloeding eromheen’ zijn wat de situatie heeft gemaakt zoals die is.
Gewoon nog even een opbeuring

Dank je wel! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.