Hemf
08-09-2024 om 16:33
Zoon kan 4 havo niet meer opbrengen
Mijn zoon zit nu net een week in 4 havo. In de 3e is hij blijven zitten, en de 2e keer 3 havo ging ook maar net goed. Hij is mentaal flink ontwikkeld in de zomervakantie en gaat meer nadenken wat hij wil. Hij heeft nu aangegeven dat hij helemaal klaar is met de middelbare school en graag naar het mbo wil (hij heeft al een richting op het oog). Ik begrijp hem en vind het veel beter bij hem passen dan de havo. Nu hij dit bedacht heeft laat hij het liefst gelijk alles vallen. Ik vind een jaar niks doen op school geen optie, maar het is natuurlijk erg lastig om hem nog te motiveren. Man is het er btw helemaal niet mee eens en vindt dat hij gewoon zijn havo af moet maken. Nu zoek ik dus tips hoe mijn man er positiever in te laten staan, maar vooral, hoe mijn zoon dit jaar enigszins te motiveren.
MamaE
09-09-2024 om 22:58
Ysenda schreef op 09-09-2024 om 22:54:
[..]
Een tussenjaar is geen optie want hij is geen 18 en heeft geen startkwalificatie
Klopt, nog los daarvan...enige voorbereiding lijkt me voor alle grote levenskeuzes wel handig.
troelahoep
10-09-2024 om 02:03
Fiorah schreef op 09-09-2024 om 18:12:
[..]
Maar dit is toch ook echt iets dat alleen ouders zeggen? Hoeveel leerlingen gaan er nou feitelijk in tussenuren huiswerk maken, daar zit toch bijna niemand op te wachten. Dan willen ze energiedrank en frikandelbroodjes kopen bij de plaatselijke supermarkt toch?
Nou.... hier een zoon die dat wel doet met zijn klasgenootjes. Maar die zitten wel in 4vwo dus dat scheelt waarschijnlijk.
Hemf
10-09-2024 om 07:15
MamaE schreef op 09-09-2024 om 22:48:
Tja, ik zou 'ik vind havo stom' ook geen argument vinden om er ad hoc mee te stoppen.
Een tussenjaar prima, maar ook dan is het wel handig om een plan te hebben van wat je wil gaan doen. Zorg bijvoorbeeld dat je een baantje hebt waar je ook doordeweeks aan de slag kan. Of andere dingen die je wil doen, vrijwilligerswerk, snuffelstages, een reis maken.
Het schooljaar is nét begonnen. Ik zou zeker niet nu al stoppen met inzet tonen, huiswerk maken etc.
Eigenlijk is wat hij nu zegt 'ik vind havo stom' en 'mbo opleiding x vind ik minder stom dan havo'. Dat bruist bepaald nog niet van het enthousiasme.
Er zijn legio pubers die de middelbare school stom vinden. Soms zoeken ze dan een andere weg en soms worstelen ze zich erdoor omdat ze een bepaalde vervolgopleiding willen doen.
Ook op het mbo kun je een vervelend rooster met veel tussenuren hebben. Tijdens stages werk je waarschijnlijk gewoon hele dagen. Dat zijn ook geen redenen om met een opleiding te stoppen. Misschien stelt hij het zich ook allemaal net iets te rooskleurig voor.
Daarom wil ik ook echt wachten tot minimaal februari. En wil echt dat hij z’n best blijft doen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar.
Ysenda
10-09-2024 om 07:19
methode Deckers: omkopen en chanteren.
Ooit gelezen in 1 van haar columns toen ik zwanger was. 😇🤫
tsjor
10-09-2024 om 07:42
Mag hij ook zeggen: 'Het is te moeilijk voor mij, ik kan het niveau niet aan'? Een half jaar of een jaar bezig zijn met iets wat je eigenlijk gewoon niet aankunt, daarvan steeds weer bewijzen krijgen, tsja, hoe houd je iemand dan gemotiveerd.
De MBO-opleiding van zijn voorkeur heeft geen februari-instroom schreef je eerder. Is dat dan afgeschreven?
Ik ben een voorstander van mbo. Ik heb twee kinderen met vmbo-mbo en een met havo-hbo. Die twee met mbo staan er nu beter voor wat betreft de arbeidsmarkt en de woonmarkt dan die ene met havo-hbo. Dus ik begrijp die hang naar havo niet zo goed.
Tsjor
tsjor
10-09-2024 om 07:43
Of misschien kun jij het zeggen tegen vader: hij kan het niet, hij heeft de capaciteiten niet voor havo. Dan bespaar je dat je zoon. Tsjor
Hemf
10-09-2024 om 07:57
tsjor schreef op 10-09-2024 om 07:42:
Mag hij ook zeggen: 'Het is te moeilijk voor mij, ik kan het niveau niet aan'? Een half jaar of een jaar bezig zijn met iets wat je eigenlijk gewoon niet aankunt, daarvan steeds weer bewijzen krijgen, tsja, hoe houd je iemand dan gemotiveerd.
De MBO-opleiding van zijn voorkeur heeft geen februari-instroom schreef je eerder. Is dat dan afgeschreven?
Ik ben een voorstander van mbo. Ik heb twee kinderen met vmbo-mbo en een met havo-hbo. Die twee met mbo staan er nu beter voor wat betreft de arbeidsmarkt en de woonmarkt dan die ene met havo-hbo. Dus ik begrijp die hang naar havo niet zo goed.
Tsjor
Dat mag hij zeker zeggen, dat speelt ook mee en was ook een van de redenen. Hoewel je dat na een week 4 havo nog niet weet. Er is nu een derde optie die idd februari instroom heeft, dus daar gaan we naar kijken. Ook een prima en brede opleiding. Ik ben helemaal voor mbo. Maar niet volgende week al. Hij zit net een week in 4 havo. Prima dat hij het wil, maar ga je er eerst even goed in verdiepen. Er is nl genoeg keuze in de richting (economisch) die hij wil.
Hemf
10-09-2024 om 07:59
Ysenda schreef op 10-09-2024 om 07:19:
methode Deckers: omkopen en chanteren.
Ooit gelezen in 1 van haar columns toen ik zwanger was. 😇🤫
Prima methode, heb ik al veel mee bereikt
Schemerlampje
10-09-2024 om 07:59
Hemf schreef op 10-09-2024 om 07:57:
[..]
Dat mag hij zeker zeggen, dat speelt ook mee en was ook een van de redenen. Hoewel je dat na een week 4 havo nog niet weet. Er is nu een derde optie die idd februari instroom heeft, dus daar gaan we naar kijken. Ook een prima en brede opleiding. Ik ben helemaal voor mbo. Maar niet volgende week al. Hij zit net een week in 4 havo. Prima dat hij het wil, maar ga je er eerst even goed in verdiepen. Er is nl genoeg keuze in de richting (economisch) die hij wil.
Hij heeft natuurlijk al wel 2 moeizame jaren in havo 3 achter de rug. Als dat eigenlijk al te moeilijk was, zal dat in havo 4 niet beter worden. Tenzij hij echt struikelde over een paar vakken die hij nu niet meer heeft.
Ysenda
10-09-2024 om 08:00
Hemf schreef op 10-09-2024 om 07:57:
[..]
Maar het speelt al een jaar, want in de 2e keer 3 havo wilde hij ook al niet anders waren de cijfers beter geweest. Hij kon het waarschijnlijk minder goed onder woorden brengen en hoopte dat jullie het zagen en ingrepen en hem een uitweg boden. Nu moet hij strijden in 4 havo.
Hemf
10-09-2024 om 08:11
Ysenda schreef op 10-09-2024 om 08:00:
[..]
Maar het speelt al een jaar, want in de 2e keer 3 havo wilde hij ook al niet anders waren de cijfers beter geweest. Hij kon het waarschijnlijk minder goed onder woorden brengen en hoopte dat jullie het zagen en ingrepen en hem een uitweg boden. Nu moet hij strijden in 4 havo.
Dat klinkt wel heel heartbreaking. In de 3e wilde hij nog na de havo een hbo opleiding doen, daar zocht hij ook zijn vakkenpakket op uit.
Hemf
10-09-2024 om 08:13
Hemf schreef op 10-09-2024 om 08:11:
[..]
Dat klinkt wel heel heartbreaking. In de 3e wilde hij nog na de havo een hbo opleiding doen, daar zocht hij ook zijn vakkenpakket op uit.
De mbo wens is dus echt nieuw. En dat is helemaal prima. Wmb mag hij in februari over. Maar ik wil niet dat hij nu 6 maanden niks gaat doen aan school.
Hemf
10-09-2024 om 08:22
Hemf schreef op 10-09-2024 om 08:11:
[..]
Ik opperde in de derde dat mbo ook een optie was ipv hbo, maar hij ging zelf voor hbo.
EmmaT
10-09-2024 om 08:24
Maar je kunt nu toch wel vast op z'n minst gaan praten bij die opleiding? Hoe eerder hij een realistisch beeld krijgt hoe beter denk ik.
EmmaT
10-09-2024 om 08:27
Ik ben het eens met IngridT dat je niet over één nacht ijs moet gaan. Maar zelf ben ik ook mentor geweest, en een leerling die vanaf week 1 ongemotiveerd in de klas zit omdat zijn ouders tijd nodig hebben is niet fijn. Geef hem de opties die er zijn en praat erover. Op het mbo, met de mentor maar vooral met hem zelf.