Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoon kan 4 havo niet meer opbrengen

Hemf

Hemf

10-09-2024 om 08:44 Topicstarter

EmmaT schreef op 10-09-2024 om 08:24:

Maar je kunt nu toch wel vast op z'n minst gaan praten bij die opleiding? Hoe eerder hij een realistisch beeld krijgt hoe beter denk ik.

Gebeurt ook spoedig hoor! Ben al flink aan het mailen voor info

Een mbo opleiding gaan doen die bij je past lijkt ook mij voor alle partijen beter dan nog een jaar struggle in havo vier.
Maar. Is wat hij nu wil ‘iets economisch’, passend bij wat hij eerder dacht dat hij op het hbo wilde doen? Met die richting en vaagheid zou ik toch erg benieuwd zijn of die wens niet afkomstig is van te veel finfluencers die hem lekker maken dat je met weinig moeite ook een Porsche in Dubai kunt rijden.
Dat die Porsche dan gehuurd is, Dubai gesponsord en de enige die geld verdient aan wat de finfluencer vertelt - de finfluencer zelf is, dat zeggen ze er dan niet bij.
Als die kans bestaat zou ik vooral inzetten op bezoeken van open dagen zodat hij een realistischer beeld krijgt. Mbo is echt een hele goede start voor de arbeidsmarkt, maar niet als je denkt snel met weinig moeite heel erg rijk te worden. Dan kan hij beter doorzoeken naar iets wat hij wel echt leuk vindt, zodat het niet erg is dat je wat moeite moet doen. 
Laat hem vooral ook zelf bewijzen dat hij dit wil. Bellen met mbo-opleidingen over startdata, welke open dagen wil je bezoeken, overleggen met zijn mentor en de decaan op school enz. 
Maar niet even iets droppen en dan wachten tot iemand anders het voor hem oplost. 

Hemf schreef op 10-09-2024 om 08:13:

[..]

De mbo wens is dus echt nieuw. En dat is helemaal prima. Wmb mag hij in februari over. Maar ik wil niet dat hij nu 6 maanden niks gaat doen aan school.

Mijn ouders (vooral moeder) hebben destijds mijn broertje de keuze gegeven; je doet je best, of je gaat meer/veel werken voor de uren dat je normaal aan schoolwerk kwijt bent. Ook om de structuur van 'werken' er in te houden. Ze vreesden dat hij anders op mbo vast zou lopen omdat hij dan ook gewend was aan veel vrije tijd. Broer koos eieren voor zijn geld en deed enigszins zijn best voor school.

Broer is na 4 havo naar mbo4 gegaan, dat was perfect voor hem. Veel concreter. Tijdens stages kwam hij er achter dat hij de banen wilde van de mensen boven zijn toekomstige banen. Dus toen zelf wiskunde zomercursus gedaan en na mbo doorgestroomd naar hbo. Zonder strubbelingen gehaald en nu al jaren werkzaam in de functie die hij 'uitzocht' tijdens zijn stage.

Het lijkt mij verstandig dat hij zelf duidelijk krijgt welke opleiding hij wil doen. Dit omdat er meer opleidingen zijn waar zijn interesse naar uit gaat, dus informatie zoeken, scholen bezoeken, meeloopdagen enz. 
Want als hij al zoveel moeite moet doen op de havo, is het misschien toch te hoog gegrepen.

Als ouders kun je veel willen voor je kind maar als het kind er niet mee eens is zal dat niet makkelijk gaan.

Ik zou hem dit jaar laten kiezen wat hij wilt in ruil dat hij volgend jaar zijn best gaat doen en doet wat ik wil voor hem.

Volgend jaar mbo.

Je kunt vaak nog tot februari instromen op het MBO. Ik zou de situatie voorleggen aan het MBO waar hij graag zou willen starten. Grote kans dat ze je verder helpen. Heb je daarnaast al een gesprek met de decaan van de school aangevraagd. Een decaan kan hier vaak ook mee helpen.

Hemf

Hemf

13-09-2024 om 22:04 Topicstarter

zijn oudere zus had een gesprekje met hem. Van “weet je Pietje, je moet dit jaar sowieso doen, want je kunt je niet meer inschrijven en je bent nog leerplichtig. Dan kun je beter maar gewoon je best doen, want dan hoef je volgend jaar nog maar 1 jaar havo en dan heb je veel meer keuze”.  Hij vond het best ok klinken wat ze zei en reageerde dat hij het gewoon heel veel vindt en geen idee heeft wat die moet doen en waar die moet beginnen. Ik heb toen direct een overzicht voor hem gemaakt en gezegd dat ik zal meekijken en heb goed zal helpen met de planning zodat die zich daar niet druk om hoeft te maken. Dat gaf hem rust en de dag erna ging hij zonder morren naar school en (de afgesproken) wis bijles. 
Wie weet herpakt die zich weer. En zo niet dan blijft de feb instroom nog een optie.

Hemf schreef op 13-09-2024 om 22:04:

zijn oudere zus had een gesprekje met hem. Van “weet je Pietje, je moet dit jaar sowieso doen, want je kunt je niet meer inschrijven en je bent nog leerplichtig. Dan kun je beter maar gewoon je best doen, want dan hoef je volgend jaar nog maar 1 jaar havo en dan heb je veel meer keuze”. Hij vond het best ok klinken wat ze zei en reageerde dat hij het gewoon heel veel vindt en geen idee heeft wat die moet doen en waar die moet beginnen. Ik heb toen direct een overzicht voor hem gemaakt en gezegd dat ik zal meekijken en heb goed zal helpen met de planning zodat die zich daar niet druk om hoeft te maken. Dat gaf hem rust en de dag erna ging hij zonder morren naar school en (de afgesproken) wis bijles.
Wie weet herpakt die zich weer. En zo niet dan blijft de feb instroom nog een optie.

Dit klinkt inderdaad alsof het 'gebrek aan overzicht' hem parten speelde en hij in paniek aan het zoeken was naar een uitweg.

Ik denk namelijk dat zus gelijk heeft en dan kan hij met een Havo diploma veel breder kiezen.

Ik zou als ik jou was ook zijn mentor inlichten en gaan inzetten op wat extra begeleiding wat planning en overzicht betreft en iets van huiswerkbegeleiding.

Kan er sprake zijn van adhd of add?

Hemf schreef op 13-09-2024 om 22:04:

zijn oudere zus had een gesprekje met hem. Van “weet je Pietje, je moet dit jaar sowieso doen, want je kunt je niet meer inschrijven en je bent nog leerplichtig. Dan kun je beter maar gewoon je best doen, want dan hoef je volgend jaar nog maar 1 jaar havo en dan heb je veel meer keuze”. Hij vond het best ok klinken wat ze zei en reageerde dat hij het gewoon heel veel vindt en geen idee heeft wat die moet doen en waar die moet beginnen. Ik heb toen direct een overzicht voor hem gemaakt en gezegd dat ik zal meekijken en heb goed zal helpen met de planning zodat die zich daar niet druk om hoeft te maken. Dat gaf hem rust en de dag erna ging hij zonder morren naar school en (de afgesproken) wis bijles.

En met deze achtergrond situatie zou ik de plannen om naar een mbo opleiding te gaan ook op een zeer laag pitje zetten en van de baan zijn. Eerst maar eens inzetten op havo diploma en kijken wat hij nu aan ondersteuning nodig heeft en of er iets achterliggends speelt waar ook hulp op ingezet moet worden

Hemf

Hemf

26-09-2024 om 07:40 Topicstarter

Hij heeft idd lichte add (officiële diagnose). De mentor heb ik ingelicht en ik ondersteun hem flink in het overzicht bewaken. Dit geeft hem rust. Geen idee of hij 4 havo gaat halen, dat vind ik ook niet zo belangrijk. Maar dan is er in ieder geval een goede reden voor het mbo, in plaats van vluchten uit paniek. Laat hem maar lekker nog een jaartje rijpen in 4 havo, hij heeft daar leuke vrienden om zich heen en een fijn vakkenpakket met 6u sport per week.

Waar kwam die paniek dan vandaan? Tsjor

tsjor schreef op 27-09-2024 om 17:16:

Waar kwam die paniek dan vandaan? Tsjor

Overzicht verliezen. Ik kan dat niet goed uitleggen wat er precies gebeurt in mijn hoofd, maar ik kan dan echt volledig blokkeren en als kind ook echt volledig in paniek raken. Alleen kon ik dat toen niet uitleggen. 

Mijn man kan het heel goed lezen en herkennen. Hij gaat dan naast me staan, geeft me een knuffel, creëert overzicht en maakt taken en volgorde concreet en dan lukt het me weer om te functioneren.

Hemf

Hemf

27-09-2024 om 17:30 Topicstarter

paniek is een groot woord bij zoon. Maar ken het woord voor lichte paniek even niet  

Hemf

Hemf

27-09-2024 om 17:43 Topicstarter

de moed zonk hem in de schoenen en hij dacht “laat allemaal maar”

Marty1984 schreef op 09-09-2024 om 15:44:

Hoe erg zie jij hem de opleiding van zijn voorkeur op dit moment doen?

Stel dat hij ineens beweert vrachtwagenmechanicien te worden, maar hij heeft nog nooit een vrachtwagen van dichtbij gezien mag hij zich eerst een half jaar of een jaar verder gaan verdiepen.
Is hij al heel zijn leven fan van vrachtwagens en kent er alles van ... laat nu maar ineens springen.

Als hij al jaren geen bloed kan zien en hij wil de verzorging in zou ik hem toch ook nog even laten nadenken of dit écht zijn droom-job wordt.

Is erg lastig zonder het uit te proberen. Je weet maar op 1 manier echt zeker of het de juiste keuze is, informatie erover inwinnen, een dagje meelopen, en dan als het nog steeds leuk lijkt, ervoor gaan en daadwerkelijk ervaren of het zo leuk is als je dacht.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.