Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoon kan 4 havo niet meer opbrengen

Mijn zoon zit nu net een week in 4 havo. In de 3e is hij blijven zitten, en de 2e keer 3 havo ging ook maar net goed. Hij is mentaal flink ontwikkeld in de zomervakantie en gaat meer nadenken wat hij wil. Hij heeft nu aangegeven dat hij helemaal klaar is met de middelbare school en graag naar het mbo wil (hij heeft al een richting op het oog). Ik begrijp hem en vind het veel beter bij hem passen dan de havo. Nu hij dit bedacht heeft laat hij het liefst gelijk alles vallen. Ik vind een jaar niks doen op school geen optie, maar het is natuurlijk erg lastig om hem nog te motiveren. Man is het er btw helemaal niet mee eens en vindt dat hij gewoon zijn havo af moet maken. Nu zoek ik dus tips hoe mijn man er positiever in te laten staan, maar vooral, hoe mijn zoon dit jaar enigszins te motiveren. 


Waarom niet gelijk naar mbo? Met een overgang naar havo4 mag je beginnen op mbo4.

Het jaar is nog maar net begonnen, het niveau is niet zo heel hoog, ik zo 'm lekker mbo laten doen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/vraag-en-antwoord/uit-welke-mbo-opleidingen-kan-ik-kiezen#:~:text=Voorwaarden%20mbo%2Dniveau%203&text=Je%20hebt%20een%20diploma%20basisberoepsopleiding,dat%20de%20overheid%20heeft%20erkend.

 Ja dat zou ik ook denken, ga proberen of een mbo hem nog wil laten starten, zeker als hij al weet wat hij wil.

eens met hiervoor. 

Lastig als je man echt tegen is, wat is precies zijn bezwaar?
Ik werk op een mbo, tot 20 september nemen we nog studenten aan voor het huidige schooljaar. Ook kun je tegenwoordig op heel veel mbo scholen in februari instromen. Misschien is dat iets als je nu geen overhaaste beslissingen wil nemen. 

Mavo misschien een optie? En anders kan hij wellicht al starten met mbo?

Vorige week een introductie avond op de havo/vwo school gehad waarbij duidelijk werd gezegd het niveau waarop een kind gaat leren bepaald alleen maar de route naar het eindresultaat en niet het eindpunt. 

Weet hij ook welke richting hij op wil binnen het MBO?
Want nu nog proberen te switchen is leuk, maar een jaar verliezen "omdat hij maar gelijk wat kiest" zou het voor mij ook niet zijn. 

Beseft hij dat hij op het MBO ook gaat moeten werken, stages gaat moeten doen en moeten slagen? 

Met een degelijk plan zou hij best mogen wisselen van mij. Maar als hij geen enkel idee heeft "en gewoon weg wil uit school" blijft hij voorlopig maar nog minstens een half jaar of een jaar op de HAVO.

Mijn tip: meteen overstappen naar mbo. Mag nog tot x september (is binnenkort!). Dus niet uitstellen. Motivatie is zo belangrijk. 

Mbo is veel praktischer. Havo nog 2 jaar theoretisch. Hij wil niet meer en verliest daarmee 2 jaar. Gaat hij daarna naar mbo. Zonde! 

Je man kijkt vanuit afmaken, maar dit is niet stoppen met leren maar verdergaan op ander onderwijs. 

Hemf

Hemf

08-09-2024 om 17:14 Topicstarter

ik wil geen overhaaste acties nemen door hem nu al gelijk naar het mbo te laten gaan. Deze beslissing kwam in een week opzetten, misschien bedenkt die zich ineens weer. Jaar later is ook prima. 

Decembermamma schreef op 08-09-2024 om 16:59:

Mavo misschien een optie? En anders kan hij wellicht al starten met mbo?

Vorige week een introductie avond op de havo/vwo school gehad waarbij duidelijk werd gezegd het niveau waarop een kind gaat leren bepaald alleen maar de route naar het eindresultaat en niet het eindpunt.

Tja met de mavo kun je precies hetzelfde als nu al met het overgangsbewijs naar havo 4. Dat lijkt me echt zinloos als hij al concreet weet wat hij wil.

Hemf schreef op 08-09-2024 om 17:14:

ik wil geen overhaaste acties nemen door hem nu al gelijk naar het mbo te laten gaan. Deze beslissing kwam in een week opzetten, misschien bedenkt die zich ineens weer. Jaar later is ook prima.

maar heeft hij er al langer over nagedacht? Kan me voorstellen dat hij er niet met jullie over gesproken heeft.

Ik ben ook geswitched naar mbo na 3 havo. alleen wel voor de vakanties. Ik wilde graag meer praktijkgericht aan de slag, leerde ik meer. 

Hemf

Hemf

08-09-2024 om 17:18 Topicstarter

Marty1984 schreef op 08-09-2024 om 17:12:

Weet hij ook welke richting hij op wil binnen het MBO?
Want nu nog proberen te switchen is leuk, maar een jaar verliezen "omdat hij maar gelijk wat kiest" zou het voor mij ook niet zijn.

Beseft hij dat hij op het MBO ook gaat moeten werken, stages gaat moeten doen en moeten slagen?

Met een degelijk plan zou hij best mogen wisselen van mij. Maar als hij geen enkel idee heeft "en gewoon weg wil uit school" blijft hij voorlopig maar nog minstens een half jaar of een jaar op de HAVO.

Hij twijfelt nog tussen 2 richtingen. Dus ik vind het idd belangrijk dat hij echt een plan heeft en er echt voor gaat. Dan maar wat later. Ik vind dat geen verloren jaar. 

Hemf

Hemf

08-09-2024 om 17:19 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 08-09-2024 om 17:17:

[..]

maar heeft hij er al langer over nagedacht? Kan me voorstellen dat hij er niet met jullie over gesproken heeft.

Ik ben ook geswitched naar mbo na 3 havo. alleen wel voor de vakanties. Ik wilde graag meer praktijkgericht aan de slag, leerde ik meer.

Nee hij gaf zelf aan dat die dit heeft bedacht nu hij in 4 havo is gestart.

Is er trouwens in zijn favoriete richting op het MBO simpelweg nog plaats en mogelijkheid om in te stappen?

Ik zou bij het plaatselijke ROC morgen eerst eens horen of nu nog instappen in één van de twee richtingen wel nog een optie is.
Je wil niet vaststellen dat je hem uitschrijft in zijn huidige school en dat het ROC zegt dat ze jammer genoeg geen plaats meer hebben of dat inschrijvingen bij hen voor datum X moesten gebeuren.

Ik neem aan dat elke school wel zo'n beetje zijn eigen voorwaarden hanteert en dat ze ook gewoon een stoel en bureau voor hem moeten hebben. Als de limiet op 25 ligt en hij is nummer 26 ...

Hij is toch echt wel "lichtjes laat" met deze verandering van plannen. Hij heeft 6 weken gehad om te bedenken dat hij doorgaan in HAVO maar niets vond én wat hij dan wel wou doen. Dan draagt hij dus nu eventueel maar de gevolgen dat hij misschien toch nog een tijdje door moet in 4 HAVO.

Onze zoon is na havo 4 ook naar het mbo gegaan.
Zat daar veel beter op zijn plek, scheelde voor hem en ons een hoop ellende.
Enigste verschil is dat hij er een jaartje langer over gedaan heeft om uiteindelijk de vervolg opleiding kunnen gaan doen die hij wilde.

Man zou ik trouwens vooral diets maken dat kind toch echt niet snel zijn diploma in 5 HAVO zal halen met motivatie 0.0 en als het in 3 HAVO voor de 2de keer weer met de hakken over de sloot was. Dat je dus maar beter deze plannen ernstig neemt, want dat het anders nog hele zware jaren gaan worden met mogelijk 0 resultaat en 0 diploma.
Het zou bij mij niet zozeer zijn of hij overstapt, maar eerder wanneer hij overstapt en naar waar hij overstapt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.