Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
08-09-2024 om 16:33
Mijn zoon zit nu net een week in 4 havo. In de 3e is hij blijven zitten, en de 2e keer 3 havo ging ook maar net goed. Hij is mentaal flink ontwikkeld in de zomervakantie en gaat meer nadenken wat hij wil. Hij heeft nu aangegeven dat hij helemaal klaar is met de middelbare school en graag naar het mbo wil (hij heeft al een richting op het oog). Ik begrijp hem en vind het veel beter bij hem passen dan de havo. Nu hij dit bedacht heeft laat hij het liefst gelijk alles vallen. Ik vind een jaar niks doen op school geen optie, maar het is natuurlijk erg lastig om hem nog te motiveren. Man is het er btw helemaal niet mee eens en vindt dat hij gewoon zijn havo af moet maken. Nu zoek ik dus tips hoe mijn man er positiever in te laten staan, maar vooral, hoe mijn zoon dit jaar enigszins te motiveren.
28-09-2024 om 07:19
Lena55 schreef op 09-09-2024 om 17:02:
[..]
Bbl opleidingen (werken en leren) zijn inderdaad niet perse voor jongeren direct na vmbo. Die kiezen vaak voor de bol-variant.
Wij hadden eerst geen leeftijdsgrens. We zagen de leeftijd bij bbl-plekken steeds lager worden. Steeds meer van 15/16. 'Vroeger' was dit niet zo, omdat zij geen werkplek konden vinden. Maar met de werkgelegenheid van nu nemen ze ook steeds jongere mensen aan. We zien ook dat ze nauwelijks meer boventallig staan. Dus dan krijg je 15 a 16- jarige in een zorgberoep waar ze veel te veel verantwoordelijkheid krijgen. Omdat wij daar als school niet achter staan, hebben we onlangs de leeftijd van de bbl verhoogd naar 18.
Een leeftijdsgrens voor een bbl-opleiding hoeft zeker niet in alle richtingen. Ik kan me voorstellen dat dit bij een opleiding in de bouw/techniek niet nodig is. Maar in de zorg, waar ze werken met kwetsbare mensen, vind ik het essentieel. Zeker gezien de begeleiding vaak ondermaats is en ze door gaten in het rooster snel volledig worden ingezet. 18 vinden we al laag, AG is bij ons vanaf 21. Met de bol staan ze 3 jaar boventallig, dan is die rol beter beschermd. Daarnaast kunnen jongeren die zo jong zijn vaak nog niet voor zichzelf opkomen. En dat is toch wel essentieel als je in de zorg gaat werken. Overal, maar zeker daar.
Mooi dat jullie dat probleem serieus hebben aangepakt! Ik heb het inderdaad ook wel gehoord van vriendinnen in de zorg. Dat ze bijvoorbeeld tijdens haar revalidatie boventallig zou staan, maar dat die afspraak gewoon niet nageleefd werd. Ze heeft een andere baan gezocht. Een 15 jarige zou grote kans een heel andere sector zoeken.
07-11-2024 om 21:09
Het is maar goed dat we het nog even hebben aangekeken, weet niet wat er in hem is gevaren. Maar hij heeft zijn eerste toetsweek achter de rug en alleen maar rond de 6 en 7… Hij heeft een leerstrategie ontdekt die voor hem werkt (welke zijn zus ook volgde in 4 en 5 havo), en dat is ‘‘s nachts… De avond van tevoren pas starten met leren, door tot 5uur ‘s nachts met dextro energie naast je. 2 uur slapen en dan je toets doen en thuis weer even pitten. Als hij dit de prettigste manier vindt, prima. Dat weekje af en toe overleeft hij wel.
08-11-2024 om 20:16
wat leuk dat je even wat van je laat horen! En wat fijn dat hij een manier v leren heeft gevonden die werkt voor hem!
Geniet ervan!!